اذعان

معنی کلمه اذعان در لغت نامه دهخدا

اذعان. [ اِ ] ( ع مص ) اقرار. اعتراف. اقرار کردن. ( منتهی الارب ). خستو شدن. قبول کردن. شناختن. || گردن نهادن. ( تاج المصادر بیهقی ). گردن دادن. ( منتهی الارب ). ذعن. رام شدن. ( آنندراج ). فرمانبرداری و اطاعت. ( غیاث اللغات ): انقیاد و اذعان بحدّی که امیر صدهزار [ را ]... بمجرّد اینکه سهوی کند یک سواربفرستد تا... تأدیب او بکند. ( جهانگشای جوینی ). || فروتنی نمودن. ( منتهی الارب ). خضوع. || خوار گردیدن. ( منتهی الارب ). || بشتافتن در فرمانبرداری. ( منتهی الارب ). شتافتن به اطاعت کسی. || اذعان ، عزم و اراده قلب است که عبارت از جزم اراده است پس از تردید و شک. ( تعریفات جرجانی ). اعتقاد و عزم قلب و عزم جزم اراده باشد بعد از تردید و اذعان را مراتبی است و پست ترین مرتبه آن ظن و بالاترین مرتبه آن یقین باشد و بین ظن و یقین تقلید و جهل مرکب است و تفصیل هر یک از این مراتب سه گانه در جای خود بیاید. ( کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه اذعان در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) اقرار کردن ، گردن نهادن . ۲ - (مص ل . ) فروتنی کردن ، فرمانبرداری .

معنی کلمه اذعان در فرهنگ عمید

۱. اقرار کردن، گردن نهادن، اقرار، اعتراف.
۲. [قدیمی] فرمانبرداری، اطاعت.

معنی کلمه اذعان در فرهنگ فارسی

اقرارکردن، گردن نهادن ، اقرارواعتراف ، فرمانبرداری وفروتنی
( مصدر ) اقرار اعتراف اقرار کردن خستو شدن قبول کردن پذیرفتن شناختن گردن نهادن رام شدن فروتنی نمودن .

معنی کلمه اذعان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اذعان در منطق به معنای اعتقاد به ثبوت محمول برای موضوع یا عدم ثبوت آن برای موضوع است.
اذعان به معنای قبول وقوع یا عدم وقوع نسبت محمول به موضوع، یا اعتقاد به ثبوت محمول برای موضوع یا عدم ثبوت آن برای موضوع، مانند اذعان به اینکه «عالم حادث است» یا «زمین مسطّح نیست». «علم اگر اذعان یعنی اعتقاد به نسبت ثبوتی یا سلبی (بین موضوع و محمول ) باشد تصدیق است، و الا تصور است».
یزدی، ملاعبدالله، الحاشیة علی تهذیب المنطق، ص۱۴.
۱. ↑ یزدی، ملاعبدالله، الحاشیة علی تهذیب المنطق، ص۱۴.
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۱۰.
...

معنی کلمه اذعان در ویکی واژه

اقرار کردن، گردن نهادن.
فروتنی کردن، فرمانبردا

جملاتی از کاربرد کلمه اذعان

راه میانه از تعطیل پاک است، و از تشبیه دور، راه تشبیه بکفر دارد چنان که راه تعطیل، هر که اللَّه را ماننده خویش گفت، او اللَّه را هزار انباز بیش گفت، و هر که صفات اللَّه را تعطیل کرد، او خود را در دو گیتی ذلیل کرد. راه میانه و طریق پسندیده آنست که گویی از صفات اللَّه نام دانیم، چونی ندانیم. در کوشیم که دریابیم نتوانیم، ور بعقل گرد آن گردیم از سنت درمانیم، هر چه خدا و رسول گفت بر پی آنیم، فهم و وهم خود گم کردیم، و صواب دید خود معزول کردیم، و باذعان گردن نهادیم، و بسمع قبول کردیم، راه تسلیم سپردیم، و دست درین حجت زدیم که: «وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِینَ»، و بزبان تضرع بنعت تسلیم همی‌گوییم: «رَبَّنا آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِینَ».
وَ نَزَعْنا ما فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ صفت جوانمردان طریقت و سالکان راه حقیقت است که رب العزة اول دلهای ایشان از هواها و بدعتها پاک کرد، تا قدم بر جاده سنت نهادند، و بنصوص کتاب خدا و سنت مصطفی (ص) پی بردند. و هم و فهم خود در آیات صفات گم کردند، و صواب دید خرد خود معزول کردند، و باذعان گردن نهادند، و بسمع قبول کردند، و راه تسلیم پیش گرفتند، تا از تعطیل و تشبیه برستند.
همان‌طور که خود روم ادعای لطف خدایان را داشت، برخی از رومیان نیز چنین ادعایی را مطرح می‌کردند. در اواسط تا اواخر دوران جمهوری، بسیاری از قبایل برجسته روم به جد الهی یا نیمه الهی خود اذعان داشتند. به ویژه در اواخر جمهوری، خاندان یولی ادعا داشتند که از نسل ونوس هستند. داشتن نسب از خدایان به یکی از پایه‌های فرقه امپراتوری روم تبدیل شد.
ای شاه جهان چو اینت فرمان است من بنده به امتثال اذعانم
فَخُذْها بِقُوَّةٍ ای بقوة نفس و تسلیم و اذعان. ای موسی! بقوت نفس و صحت عزیمت و تن فراکار دادن، و خویش را بحق سپردن، و بر طاعت مواظبت نمودن بگیر این الواح را، و در خود پذیر این احکام را، و کار بند باش. قال: فأعطاه یدا بید.
این مجموعه به‌خاطر شباهت‌هایی که با فیلم ژاپنی هر طور خدایان بخواهند داشت مورد انتقاد قرار گرفت. این فیلم اقتباسی از مانگایی با همین نام است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و داستان آن حول محور نسخه‌های خطرناکی از بازی‌های کودکانه مانند نسخهٔ ژاپنی «نور قرمز، نور سبز» می‌چرخد. هوانگ دونگ-هیوک در پاسخ به ادعاهای مبنی بر سرقت ادبی گفت، کار بر روی فیلم‌نامه را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده و شباهت‌های بین دو فیلم که در هنگام فیلم‌بردای از آن‌ها مطلع شده، تصادفی است. او اذعان داشت، از کمیک‌ها و انیمیشن‌های ژاپنی همچون نبرد سلطنتی و بازی دروغین الهام گرفته‌است.
بر هرچه امر اوست اجرا دهد قضا بر هرچه حکم اوست اذعان‌کند قدر
بر مرتبهٔ چاکرگردون‌کند اذعان بر معجزهٔ احمد حصبا کند اقرار
قبل از ابراهیم و موسی شاهد اذعان توست
سرانجام خلیفه فرمان داد که وی را تازیانه زنند، و آن قدرش بزدند که بیهوش افتاد و سپس به منزلش فرستادند و با این همه به مخلوقیت قرآن اذعان نکرد. زندان وی بیست و هشت ماه بطول انجامید.
مراکش تنها کشور در جهان عرب است که از سوی امپراتوری عثمانی مورد هجوم و تسخیر قرار نگرفت. به‌طور کلی می‌توان اذعان داشت که مراکش در مسیر تاریخی خود، از تبادلات فرهنگی با بیگانگان جز آنچه را که خودشان خواسته‌اند، سرباز زده‌اند و هویت فرهنگی خویش را در اولویت اول قرار داده‌اند. مردم مراکش همواره تلاش نموده‌اند در گذر زمان به سنتهای مذهبی ـ ملی خود حتی در پوشیدن لباس سنتی خود، پایبند باشند.
بر سر دارد سجل اذعان فرمان بلاغتم ز عدنان
اسماعیل جلیلی در انتخابات دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی، به صورت مستقل و با پشتیبانی نیروهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، با کسب اکثریت آرا به مجلس راه یافت.به اذعان کارشناسان وی یکی از موثرترین نمایندگان استان خوزستان در مجلس نهم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ادوار در حوزه انتخابیه بودند.از اقدامات وی در دوره نهم مجلس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
استفاده از نیرو ممکن است با استفاده از نیروی پیوسته استاندارد شود، که دستورالعمل‌هایی را در مورد درجه نیرو مناسب در یک موقعیت خاص ارائه می‌دهد. در این حالت، افراد پنج مرحله بسیار تعمیم یافته را شناسایی می‌کند که از حداقل استفاده از نیرو به بیشترین افزایش می‌یابد. این نوع پیوستار به‌طور کلی دارای سطوح متعددی است و به افسران دستور داده می‌شود که با سطح نیرو متناسب با موقعیت مورد نظر واکنش نشان دهند و اذعان کنند که افسر ممکن است در عرض چند ثانیه از یک قسمت از زنجیره به قسمت دیگر حرکت کند.
در اولین عکس‌های تبلیغاتی و فیلم‌های ویدیویی، چهره آلن واکر به سختی قابل مشاهده بود. چهره او در موزیک ویدیوی «تنها» به صورت سیاه و سفید و به سختی نمایان می‌شود. وی اذعان داشت که حفظ مشخصات و نمایان نکردن آن‌ها کار سختی است. او همچنین گفت: «وقتی برای اولین بار حساب کاربری اینستاگرام ایجاد کردم، هیچ عکسی از خودم در طبیعت یا مکان‌های دیگر نداشتم و این سخت است، بسیار دشوار است که شما ناشناس بمانید.»
معنی دیگر: این خصومت که جهودان کردند با رسول، بعد از آن کردند که عرب او را منقاد شدند و دعوت وی اجابت کردند و بدین وی درآمدند، بآن معجزات ظاهر که از وی دیدند و حق بشناختند. قومی گفتند این مخاصمت قریش است و مشرکان با رسول خدا (ص) با مؤمنان در کار توحید، مِنْ بَعْدِ ما اسْتُجِیبَ لَهُ ای: من بعد ما استجاب اللَّه محمدا باظهار المعجزة الدالة علی نبوته، میگوید پس از آنکه رب العالمین، محمد را اجابت کرد بهر چه خواست از اظهار معجزات، و دلائل و آیات نمود بر صدق نبوت وی ایشان خصومت میکنند و حجّت آرند، حُجَّتُهُمْ داحِضَةٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ، آن حجت ایشان تباه است و باطل، ناچیز و نابرجای، و قیل هؤلاء المحاجّون هم المتکلمون فی اللَّه عزّ و جل بغیر الکتاب و السّنة، مِنْ بَعْدِ ما اسْتُجِیبَ لَهُ، ای: من بعد ما استجاب المؤمنون لربّهم و آمنوا، باین قول، محاجّت در اللَّه، مخاصمت مبتدعان است با اهل سنت و افتحام متکلفان و خوض معترضان و تأویل جهمیان و ساخته فلسفیان که برأی و عقل خود در اللَّه سخن گفتند، و صواب دید رأی و خرد خویش در این باب قانون ساختند، و معقول، فراپیش کتاب منزل و سنت مسند داشتند، پس از آن که مؤمنان و مخلصان فرموده اللَّه را اجابت کردند و از کتاب و سنت درنگذشتند، صواب دید رأی و عقل خود معزول کردند، و باذعان گردن نهادند و بسمع قبول کردند و راه تسلیم سپردند. آن گه فرمود: حُجَّتُهُمْ داحِضَةٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ عَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ. حجت ایشان تباه است و بر ایشان خشم و عذاب اللَّه است، رای فرعون رأی ایشان که گفت: ما أُرِیکُمْ إِلَّا ما أَری‌، و ابلیس پیشوای ایشان، و دوزخ سرای ایشان است.
در اول آوریل، آرتور بارنز، وکیل گورزانسکی، درخواستی به دادگاه ارائه داد و خواستار مجازات بیش از صدهزار دلار کلوبک به‌دلیل نقض دستور منع موقت دادرسی شد. وکیل کلوبک، رابرت آلن، اذعان داشت که کلوبک فقط برای حل‌وفصل این موضوع با گورزانسکی مکاتبه کرده و شکایتی برای دادگاه تنظیم نکرده‌است. گروه حقوقی کلوبک برای لغو حکم منع دادرسی اقدام کرده و مدعی شده که دادگاه در آن زمان صلاحیت رسیدگی به پروندهٔ کلوبک را نداشته، زیرا او در مکزیک بوده‌است.
شغل مردم این روستا در اوایل دامداری و تا حدودی کشاورزی بود که تابستان‌ها به سمت ییلاق در استان چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کردند که البته باید اذعان نمود که یکی از دلایل شکل‌گیری سکونتگاهی انسانی این روستا وجود همان چشمه آبی بود که آب گوارایی برای ساکنین تهیه می نمود.
باید اذعان کرد که بهبود و دگرگونی وضع دشوار زندگی توده‌های بی‌سواد تنها با سوادآموزی محض و بدون نشان دادن فواید و کاربردهای سواد و علوم مختلف در زندگی امکان‌پذیر نخوالهد بود. ضروری است که بی‌سوادان بیش از هر چیز به آن دسته از اهداف و نیازهایی بیندیشند که با بهبود وضع زندگی آنان قرین خواهد بود. این امر سبب ایجاد یا تقویت انگیزه آنان برای مشارکت فعال در امور خواهد شد. در جریان همین مشارکت هاست که افراد بی‌سواد به اهمیت سوادآموزی بیشتر پی خواهند برد و در ضمن کسب شناخت و آگاهی از موانع رشد و پیشرفتشان، فعالانه در آموزش و تربیت شرکت خواهند کرد.
این گروه با اذعان به اینکه دربارهٔ مسئولان این «جنایات» از جمله تک‌تیراندازان و فرماندهان اسرائیلی، اطلاعات محرمانه‌ای در دست دارد گفت که آن‌ها را شناسایی کرده‌است.