ادیسه
معنی کلمه ادیسه در لغت نامه دهخدا

ادیسه

معنی کلمه ادیسه در لغت نامه دهخدا

ادیسه. [ اُ س ِ ] ( اِخ ) مجموعه اشعاری دلکش است که آنرا مانند منظومه ایلیاد به اومیروس ( هُمِر ) شاعر اوصافی یونان باستان نسبت کنند. این مجموعه از 24 منظومه ترکیب شده و از بازگشت اولیس بوطن پس از فتح تِرُزا حکایت کند. از این مجموعه اخلاق و آداب یونانیان قدیم را نیکو میتوان دریافت. ( لغت نامه تمدن قدیم ذیل : ادیسا ). و رجوع بایران باستان ص 19، 661 و 2071 شود.

معنی کلمه ادیسه در فرهنگ فارسی

منظومه ادیسه منسوب به همر (ه . م . ) و از معروفترین آثار ادبی جهانست . این منظومه که شامل بیست و چهار سرود است داستان پر مغز و شاعرانهای از باز گشت اولیس پهلوان نامدار جنگ ترو آست که در راه گرفتار سرگشتگیها و حوادث ناگواری می شود. در زادگاه وی زن وفادارش [ پنلوب ] و پسر پاکزادش [ تلماک ] چشم براه او هستند ولی گروهی مردم تن پرور که اولیس را نابود شده می پندارند می خواهند زن زیبای وی را مجبور کنند تا شوی دیگری برگزیند . اولیس نا شناس بزادگاه خود باز می گردد و از خواستگاران بی شرم همسر خویش انتقام می کشد . این کتاب به فارسی ترجمه و منتشر شده است .

معنی کلمه ادیسه در دانشنامه عمومی

اُدیسه ( به یونانی: Ὀδύσσεια ) یکی از دو کتاب کهن اشعار حماسی یونان اثر هومر است. ادیسه ادامهٔ ایلیاد است و به صورت مجموعه ای از سرودها گردآوری شده اما شیوهٔ نقل آن با ایلیاد تفاوت دارد.
ادیسه سرگذشت بازگشت یکی از سران جنگ تروآ ( ادیسیوس یا الیس ) فرمانروای ایتاکا است. در این سفر که ده سال به درازا می انجامد ماجراهای مختلف و خطیری برای وی و همراهانش پیش آمده. در نهایت ادیسیوس که همگان گمان می نمودند کشته شده، به وطن خود بازگشته و دست متجاوزان را از سرزمین و زن و فرزند خود کوتاه می کند.
ادیسه در کنار ایلیاد، دومین اثر حماسی هومر، داستان سرای یونانی است. این کتاب که در اواخر قرن ۸ پیش از میلاد مسیح نگاشته شده، یکی از تأثیرگذارترین آثار ادبیات مغرب زمین به شمار می آید. داستان این کتاب، ماجراهای شاه ادیسیوس از ایتاکا و همراهان او پس از جنگ تروآ و بازگشت به وطن است. در بسیاری از زبان ها «ادیسه» هم معنای سرگردانی و آوارگی است.
ادیسه در این داستان ماجراهای زیادی را دنبال می کند. او از پوسایدون خواست به او نشان دهد که چه کند تا در جنگ پیروز شود. پوسایدون به او می گوید که اسبی از جنس چوب و بسیار بزرگ بسازد و با حیله اسب را به عنوان هدیه صلح و آشتی وارد قلعه تروآ بکند و خود و افرادش در داخل اسب مخفی شوند تا بتوانند قلعه را تصرف کند اما پیشگویی، پادشاه تروآ را از بردن اسب به داخل قلعه منع می کند و پوسایدون فرمانروای قدرتمند دریا حیوان دست آموزش را می فرستد و پیشگو را هلاک می کند. پادشاه تروآ سرانجام اسب را داخل قلعه می آورد و شب هنگام ادیسه شبیخون زده و قلعه را تصرف می کند در حالی که با غرور فکر می کند به تنهایی قلعه را تصرف کرده پوسایدون عصبانی شده و ادیسه را محکوم می کند تا ابد در دریا سرگردان بماند. ادیسه در کشتی خود در دریای بی انتها به نفرین پوسایدون دچار می شود. دیری نمی رسد که به جزیره ای می رسند. در آن جزیره، غاری پیدا می کند که در آن غار غذای فراوانی وجود دارد. در غار با افرادش به عیش و نوش مشغول می شود غافل از آنکه صاحب غار غولی یک چشم بنام پولیتیموس فرزند پوسایدون است. پولیتیموس یکی از افراد ادیسه را می خورد و ادیسه با نیرنگ معجون خواب آوری به او می خوراند و سپس با چوبی که انتهای آن تیز است در خواب غول را کور می کند. غول در حالی که از درد فریاد می زند سنگ عظیمی که غار را می پوشاند کنار می زند و ادیسه و همراهانش فرار می کنند. ادیسه دوباره راهی دریا می شود و برای برداشتن آب به جزیره ای پا می گذارد، در آن جزیره با آنوس فرمانروای باد و طوفان و پسر عموی پوسایدون برمی خورد و آنوس به باد فرمان می دهد که ادیسه را ظرف ۹ روز به ایتاکا زادگاهش برساند و باد را داخل کیسه کرده و به ادیسه می دهد. در راه در حالی که به ایتاکا رسیده بودند و ادیسه خواب بود افرادش خیانت کرده و در کیسه را به امید طلا باز می کنند اما طوفان حاصل از باد داخل کیسه آنها را دوباره در جزیره ای ناشناخته در دریا می برد.
ادیسه (فیلم). ادیسه ( به انگلیسی: The Odyssey ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی ژروم سال است. در این فیلم بازیگرانی همچون لمبرت ویلسون، پیر نینی، اودره توتو، لوران لوکا ایفای نقش کرده اند.
ادیسه (مینی سریال). ادیسه ( انگلیسی: The Odyssey ) یک مینی سریال ماجراجویی آمریکایی است که در سال۱۹۹۷ منتشر شد. این سریال بر پایهٔ ادیسه هومر، در دو قسمت ساخته شد.
• آرماند آسانته در نقش اودیسئوس
• گرتا اسکاکی در نقش پنلوپه
• جرالدین چاپلین
• یرون کرابه در نقش آلکینوئوس
• کریستوفر لی در نقش تئیریاس
• ایرنه پاپاس
• برنادت پیترز در نقش کیرکه
• مایکل جی. پولارد
• اریک رابرتس
• ایزابلا روسلینی در نقش آتنا
• ونسا ال. ویلیامز در نقش کالوپسو
• نیکلاس کلی در نقش منلائوس
• پالوما بائسا
• هیثکات ویلیامز لائوکوئون
• ورنن دابچف در نقش ایژیپتوس
• مایلز اندرسون صدای پوزئیدون
• اَلن استنسن در نقش تلماخوس
• اَلن اسمیتی در نقش پریاموس پادشاه تروآ
• جاش مک گوایر در نقش تلماخوس
• راجر بیتس در نقش هرمس
• درک لی در نقش هکتور
• یورگو وُیاگیس در نقش آگاممنون
• ریچارد تروئت در نقش آشیل
• تونی ووگل در نقش ائومایوس
• کیتی کار در نقش ناوسیکائا
• رِید آساتو در نقش پولیفموس
معنی کلمه ادیسه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ادیسه در ویکی واژه

نام کتاب یا سروده‌ای است که هومر شاعر یونان باستان در سده هشتم پ. م. سروده است. اثر دیگر او ایلیاد نام دارد. این کتاب مانند شاهنامه همراه با شرح وقایع تاریخی است.
به شکل اُدیسه تلفظ گردد به معنی «او بگوید» در گویش بهاری است. سَن دِیمهَ قئوی اُدیسه. تو نگو بگذار او بگوید.

جملاتی از کاربرد کلمه ادیسه

از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم پینه‌دوز ، مانند زن (سال 2022)و پیش از آنکه بمیرم و همچنین سریال تلویزیونی ادیسه آمریکایی اشاره کرد.
رفتار اخلاقی ربات‌ها اگرچه به خودی خود بخشی از روبوتیک نیست، اما در فرهنگ عامه موضوعی الحاقی در روبتیک است. مجموعه نابودگر روی ربات‌هایی که توسط یک برنامه آگاهانه هوش مصنوعی اجرا می‌شوند و هیچ محدودیتی در خاتمه دادن به دشمنان ندارند تمرکز دارد. این مجموعه نیز دارای همان الگوهای سزیال ماتریکس است، که ربات‌ها کنترل را به دست گرفته‌اند. یکی دیگر از موارد مشهور فرهنگ پاپ ربات‌ها یا هوش مصنوعی بدون اخلاق و اخلاق برنامه‌ریزی شده، هال ۹۰۰۰ در مجموعه ادیسه فضایی است، جایی که هال (رایانه ای با قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی است که در ایستگاه فضایی به انسان نظارت و کمک می‌کند) برای اطمینان از موفقیت در مأموریت تعیین شده پس از تهدید حیات خود همه انسانهای موجود در آن ایستگاه فضایی را می‌کشد.
قالب داستان‌های کلارک، به‌خصوص اودیسه‌ها، قالبی اساطیری و نمادین است، دارای ابهام و ایهامی است که تنها می‌تواند از ذهنی پیشرس نسبت به وقایع آینده سرچشمه گیرد. بیان نویسنده گاه به نظر می‌آید که برگرفته از عرفان شرقی است. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی، ملهم از عرفان اساطیری، اساطیر یونان، عرفان بودیسم و هند است. او انسان را به ماوراء ماده می‌برد. شیوهٔ کلارک منحصربه‌فرد است، کلارک علم را در قالب اسطوره بیان می‌کند، اسطوره را چنان لباس علم می‌پوشاند که دیگر اسطوره به نظر نمی‌رسد. علم و نظریه‌های علمی را چنان می‌شکافد که خواننده عامی به باغ باورها می‌رود و عالِم به گلزار اندیشهٔ ژرف.
ادیسه دوباره راهی دریا می‌شود و برای برداشتن آب به جزیره‌ای پا می‌گذارد، در آن جزیره با آنوس فرمانروای باد و طوفان و پسر عموی پوسایدون برمی‌خورد و آنوس به باد فرمان می‌دهد که ادیسه را ظرف ۹ روز به ایتاکا زادگاهش برساند و باد را داخل کیسه کرده و به ادیسه می‌دهد. در راه در حالی که به ایتاکا رسیده بودند و ادیسه خواب بود افرادش خیانت کرده و در کیسه را به امید طلا باز می‌کنند اما طوفان حاصل از باد داخل کیسه آنها را دوباره در جزیره‌ای ناشناخته در دریا می‌برد.
در جمعه ۲۱ مرداد ۱۳۹۰، شبکه چهار صدا و سیما این فیلم را با عنوان «نور خورشید» و با دوبله پارسی، به‌همراه یک ویدئوی ۱۰ دقیقه‌ای راجع به فیلم تهیه‌شده توسط خود شبکه، شامل نظر منتقدان نسبت به آن، چگونگی ساخت آن، صحنه‌هایی از پشت صحنه، و اشاره و توضیح راجع به چند فیلم تاثیرگذاشته روی آن مانند ادیسه فضایی، سولاریس و بلید رانر پخش‌کرد؛ سپس باردیگر در ۱۱ دی ۱۳۹۳ از شبکه نمایش همراه آن ویدئو بازپخش شد. بعضی دیالوگ‌های فیلم که به خدا اشاره می‌کردند در دوبله فارسی تغییر یافته‌اند.
الکسیوس (یونانی: Αλέξιος) و کاساندرا (یونانی: Κασσάνδρα) نام دو شخصیت داستانی در مجموعه بازی اساسینز کرید می‌باشند. این دو شخصیت خواهر و برادر بوده و شخصیت‌های اصلی و انتخابی در بازی اساسینز کرید ادیسه می‌باشند. داستان این دو شخصیت در یونان کلاسیک در طول جنگ جنگ پلوپونز رخ می‌دهد. الکسیوس و کاساندرا در جزیره کیفالونیا در یونان بزرگ شدند. پدربزرگ مادری آن‌ها لئونیداس بوده و پدر آن‌ها فیثاغورس می‌باشد.
در مجموعهٔ تلویزیونی گمشدگان در فصل سوم به بعد، در برخی از بخش‌ها آینده‌نمایی رخ می‌دهد و بیننده اطلاعاتی محدود راجع به آنچه در آینده برای شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد کسب می‌کند. در فیلم ۲۰۰۱: یک ادیسهٔ فضایی هم از آینده‌نمایی استفاده می‌شود.
در میان قدیمی‌ترین منابع ادبی، دو شعر حماسی هومر، ایلیاد و ادیسه قرار دارند. سایر شعرا، چرخه حماسی را تکمیل کردند، اما این اشعار بعدی و کوتاه‌تر، اکنون تقریباً به‌طور کامل از بین رفته‌اند. «سرودهای هومری» برخلاف نام ظاهری، هیچ ارتباطی با اشعار هومر ندارند. آن‌ها سرودهایی از بخش‌های اول عصر غنایی‌اند. هزیود، که احتمالاً با هومر هم‌دوره بود، در کتاب تئوگونیا (تبارنامه خدایان) شرحی کامل از اولین اساطیر یونانی را ارائه می‌کند، که با ایجاد جهان در ارتباط است؛ مثلاً ریشه خدایان، تایتان‌ها و غول‌ها؛ همانند ساخت شجره‌نامه‌ها، داستان‌هایی ملی، و اساطیر علتی. هزیود در کتاب کارها و روزها که آموزشی دربارهٔ زندگی کشاورزی است، پیرامون اساطیر پرومته، پاندورا و پنج دوره سخن می‌گوید.
ادیسه سرگذشت بازگشت یکی از سران جنگ تروآ (ادیسیوس یا الیس) فرمانروای ایتاکا است. در این سفر که ده سال به درازا می‌انجامد ماجراهای مختلف و خطیری برای وی و همراهانش پیش آمده. در نهایت ادیسیوس که همگان گمان می‌نمودند کشته شده، به وطن خود بازگشته و دست متجاوزان را از سرزمین و زن و فرزند خود کوتاه می‌کند.
همانگونه که فلسفه هگل به شرح ادیسه و سفر پرماجرای روح در تاریخ و فرهنگ می‌پردازد، ارنست بلُخ جنبه‌ها و صور تجلی امید را در مسیر تاریخ ردیابی می‌کند.