ادوار

ادوار

معنی کلمه ادوار در لغت نامه دهخدا

ادوار. [ اَدْ ] ( ع اِ ) ج ِ دَور. گردشها.
- ادوار، یا ادوار سنین ؛ دوره ای که احکامیان و منجمین برای هر کوکبی از بدو خلقت تا امروز قائل شده اند و آنرا بفارسی هزارات گویند.
|| گردشهای فلک یعنی زمانها. ( از منتخب ، بنقل غیاث ) : و احوال قرون ماضی در ادوار مستقبل معلوم ایشان شود. ( رشیدی ). || ج ِ دار، بمعنی سرای. ( منتهی الارب ). || علم ادوار؛ علم موسیقی.

معنی کلمه ادوار در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. )۱ - جِ دور، گردش ها، زمان - ها. ۲ - دوایر نود و یک گانة موسیقی .

معنی کلمه ادوار در فرهنگ عمید

۱. مراحل، دوره ها: ادوار زندگی.
۲. زمان ها.
۳. (موسیقی ) = مَقام

معنی کلمه ادوار در فرهنگ فارسی

گردشها، گردشهای فلک، زمانها، جمع دور، ادواری: منسوب به ادوار، امری که نوبت به نوبت وگاه بگاه صورت گیردمثل جنون ادواری
۱ - جمع دور ( اسم ) گردشها گردشهای فلک یعنی زمانها . ۲ - دوایر نود و یک گان. موسیقی مرکب از هفت ذواربع و سیزده ذوالخمس یا علم ادوار علم موسیقی .

معنی کلمه ادوار در دانشنامه عمومی

ادوار (شهر). ادوار ( به لاتین: Adoar ) یک منطقهٔ مسکونی در بنگلادش است که در استان چیتاگونگ واقع شده است.

معنی کلمه ادوار در ویکی واژه

جِ دور؛ گردش‌ها، زمان -‌ها.
دوایر نود و یک گانة موسیقی.

جملاتی از کاربرد کلمه ادوار

آمد آن حور و دست من بربست زده استادوار نیش به دست
این شرکت توسط پدر بزرگ وی؛ ادوارد جانسون تأسیس شد و پدر وی ادوارد جانسون سوم نیز هم‌اکنون ریاست هیئت مدیره شرکت را بر عهده دارد. در سال ۲٠۱۳ خانواده جانسون مالک ۴۹درصد شرکت شد. در سال ۲٠۱۶ ابیگیل جانسون مدیر شرکت شد که ۴۵٠٠٠ کارمند در سرتاسر دنیا دارد.
با تو چون خاک بادوار بسر خویشتن با دوار خواهد کرد
تا ابد بر ما شکستِ دل جوانی می‌کند موی چینی در هزار ادوار گردد کم سپید
ادوارد ساندویان (ارمنی: Էդվարդ Սանդոյան؛ زادهٔ ۴ ژوئن ۱۹۶۱) اقتصاددان و سیاستمدار اهل ارمنستان که از ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ در دولت روبرت کوچاریان به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی ارمنستان خدمت نمود.
شکل امروزی استخراج هیدرولیکی که با استفاده از جت‌های آبی که تحت فشار بسیار بالا آب را از طریق شلنگ‌ها و نازل‌ها به سوی سنگ‌های مرتفع دارای طلا هدایت می‌کنند، انجام می‌گیرد، برای اولین بار توسط ادوارد متسون در سال ۱۸۵۳ و در جریان تب طلا در کالیفرنیا، در نزدیکی نوادا سیتی، کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت. متسون از شلنگ کرباسی استفاده کرد که بعدها در دهه ۱۸۶۰، شلنگ کرینولین جایگزین آن گشت. در کالیفرنیا، برای استخراج هیدرولیکی اغلب آب را از مکان‌های مرتفع‌تر برای فواصل طولانی می‌بردند تا حوضچه‌ها را چند صد فوت بالاتر از منطقه مورد استخراج قرار دهند. معدن‌کاری هیدرولیکی در کالیفرنیا از رسوبات شن بهره‌برداری کرد و آن را به نوعی از استخراج پلاسر تبدیل نمود.
او در ادوار یازدهم و دوازدهم نیز بعنوان نماینده ملایر انتخاب شد.
صیادوار ز آهوی دیر التفات او پیوسته در کمین نگاهی نشسته‌ام
او در سال ۱۹۹۴ به عنوان بهترین بازیکن فرانسه معرفی شد. همچنین در سال ۲۰۰۰ به عنوان بهترین بازیکن تمام ادوار منچستر یونایتد معرفی گردید.
کوثری ۲ دوره متوالی، در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، نمایندگی تهران را برعهده داشت. همچنین در انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم توانست نماینده مردم تهران شود.در مجلس هشتم به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درآمد و در مجلس نهم با حضور در فهرست انتخاباتی جبهه پایداری، به نایب‌رئیسی این کمیسیون رسید.
بازجوی استاد و بگذر شادوار چند باشی خوار و سرگردان نزار
چندین هزار دور ربوبی من پیشم ز چرخ و آخر ادوارم
تا در کمین مرغ دل کیستس که باز صیادوار چشم تو خود را بخواب ساخت
فرهادوار عاشق و زارند خسروان تا یک حدیث از آن لب شیرین شنیده‌اند
ادوارد براون فاضل ایران‌دوست کش فکر نکو،قول نکو، فعل نکوست
ادوارد دوبونو در کتاب «شش کلاه تفکر» روشی را برای فکر کردن گروهی پیشنهاد می‌دهد. هدف از این روش نظم بخشیدن به تفکر، یافتن راه‌های خلاقانه، طبقه‌بندی، اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری صحیح است. در این روش یک نفر به عنوان مدیر جلسه کلاه آبی به سر می‌گذارد. دیگر اعضای گروه ابتدا با کلاه سفید حاضر می‌شوند و سپس در پایان هر مرحله کلاه خود را با رنگ دیگری عوض می‌کنند. رنگ کلاه‌ها مفهوم نمادین دارد.
ثبت است بر جریده عالم دوام او. دور مسعودش با ادوار زمان مساوق خواهد رفت و با شاهد ابد معانق خواهد گشت، بل که چون ذات جلیل حق را ظل ظلیل عالی است و ظل را از ذی ظل مجال تخلف نیست، گوهر ذاتش از چون و چند بیرون است و مدت ملکش از ازل و ابد افزون.
همکار خصوصی بیتس، جاشوا بارتون بود که نخستین دبیر ایالت میزوری شد. بارتون به دلیل شرکت در دوئل‌هایی که در جزیرهٔ بلادی (بر روی رود می‌سی‌سی‌پی) برگزار می‌شدند، مشهور شد. در سال ۱۸۱۶ بیتس در یک دوئل پس از بارتون قرار داشت که این دوئل در مقابل توماس همپستید، برادر ادوارد همپستید، نخستین نمایندهٔ کنگره‌ای قلمروی میزوری بود. این دوئل کشته‌ای نداشت. بارتون در سال ۱۸۲۳ در یک دوئل در همان جزیره کشته شد.
تانکس یک جادوگر دورگه است که دلیلش این است که مادرش، آندرومدا بلک با مردی مشنگ زاده به نام تد (ادوارد) تانکس ازدواج کرد که حاصل این ازدواج نیمفادورا بود.
ادوارد داربینیان (ارمنی: Էդուարդ Դարբինյան؛ زادهٔ ۱۷ ژانویهٔ ۱۹۷۱ در ایروان) وزنه‌بردار دسته اهل ارمنستان است. وی در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶ در دسته وزن ۶۴ کیلوگرم وزنه‌برداری مردان به رقابت پرداخت.