ادعا
معنی کلمه ادعا در فرهنگ عمید

ادعا

معنی کلمه ادعا در فرهنگ عمید

۱. گفتن سخنی که هنوز درستی یا نادرستی آن اثبات نشده است، مدعی شدن.
۲. (حقوق ) اقامۀ دعوی.
۳. خودبینی، خودستایی.

معنی کلمه ادعا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - دعوی کردن (خواه حق و خواه باطل ) دعوی کردن بر کسی دعوی کردن بچیزی . ۲ - نام و نسب خویش گفتن پیش حریف در کار زار. ۳ - آرزو کردن . ۴ - خواستن چیزی در دادگاهها بوسیل. نوشته و یا گفتار از طرفی و ممکن است شخصی که چیزی را از دیگری میخواهد بر حق باشد یا ناحق .

معنی کلمه ادعا در دانشنامه عمومی

ادعا (فیلم). ادعا ( به هندی: Daava ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۷ و به کارگردانی سونیل آگنیهوتری است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکشی کومار، نصیرالدین شاه، راوینا تاندون، آکشی آناند، تینو آناند، دیویا دوتا، راجندرا گوپتا ایفای نقش کرده اند.
ادعا (فیلم ۲۰۰۰). ادعا ( انگلیسی: The Claim ) یک فیلم در ژانر رمانتیک و درام به کارگردانی مایکل وینترباتم است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد.
• پیتر مولان
• میلا یوویچ
• وس بنتلی
• ناستاسیا کینسکی
• سارا پلی
• جولیان ریچینگز
• شرلی هندرسون
• تام مک کاموس

معنی کلمه ادعا در ویکی واژه

reclamo

جملاتی از کاربرد کلمه ادعا

به بازوی یلی گیری ز سر گر افسر دارا چو فرعون ار نمائی ادعای «ربکم اعلی»
موزیک ویدئوهای گاگا با وجود تغییر مداوم لباس و تصاویر بحث‌برانگیز، اغلب به عنوان فیلم کوتاه توصیف می‌شوند. با ویدئوی «تلفن»، گاگا یک رکورد جهانی گینس کسب گرد. به گفته نویسنده کورتیس فوگل، او به بانداج و سادومازوخیسم می‌پردازد و موضوعات رایج فمینیستی را برجسته می‌سازد. موضوعات اصلی موزیک ویدئوهای گاگا در مورد سکس، خشونت و قدرت است. او خود را «کمی فمینیست» خواند و ادعا می‌کند که زنان را «از نظر جنسی توانمند می‌سازد». بیلبورد در سال ۲۰۲۰ با بیان اینکه «نام 'لیدی گاگا' برای همیشه هم‌معنای تغییرپذیر فرهنگ است.»، او را در جایگاه ششم فهرست «۱۰۰ هنرمند برتر موزیک ویدئویی در همه زمان‌ها» قرار داد.
گارودی در این کتاب بسیاری از بنیادهای ادعای جهانی یهود مبنی بر حق اش در فلسطین و مشروعیت حکومت مدرن اسرائیل را افسانه دانست، مثل «افسانه‌های الهیاتی» تورات، «افسانه عدالت در نورنبرگ»، «افسانه شش میلیون»، و «افسانه سرزمین بی مردم برای مردم بی سرزمین». اینها و دیگر افسانه‌ها، بنا به استدلال گارودی، توسط صهیونیستها برای سلب مالکیت فلسطینیان از وطنشان به کار گرفته شده‌است.
ای آن که اشتیاق خویش بفریاد بیان همی کنی، گمان نکنم که ادعایت راست بود.
مفاد قانون زنای محصنه به ویژه بحث‌برانگیز بود و منتقدان ادعا می‌کردند که «مرتکبین صدها تجاوز جنسی، یا حتی تجاوزهای گروهی، در نهایت به عنوان زنای محصنه متهم شدند» و به زندان افتادند. این قوانین در سال ۲۰۰۶ برای تبرئه زنانی که نمی‌توانستند تجاوز جنسی را اثبات کنند، اصلاح شد.
آنها رقابت را در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ به عنوان بخشی از جبهه متحد اصولگرایان بودند. پس از انتخابات نامزدهای برنده یک فراکسیون جدید به نام «انقلاب اسلامی» تشکیل دادند که ادعا می‌شد تا ۹۰ عضو دارد.
یکی دیگر از وقایع سیاسی زندگی حسن بن علی، بیعت با محمد در واقعهٔ بیعت رضوان بود. بر اساس ادعای منابعی چون اَلْاِرشادِ شیخ مفید، تنها کودکانی که در این واقعه با محمد بیعت کردند، حسن و حسین بودند. این بیعت درحالی انجام شد که حسن کمتر از شش سال سن داشت. با این وجود بر اساس روایتی از جعفر صادق، علاوه بر حسن و حسین، عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس نیز از کودکانی بودند که در این واقعه بیعت نمودند.
گر همیبارد به سر شمشیر چون ابر مطیرم جمله را در ادعای دوستی منت پذیرم
بارها ادعا شده‌است که این ویروس به عمد توسط بشر ساخته شده‌است.
ما کیستیم و قوّت تدبیر ما کدام تا ادعای دفع قضا و قدر کنیم
علاوه بر اینکه شرایط و آداب عبادت بسیار، و عبادت بدون یکی از اینها فاسد و بی اعتبار، و آفاتی که باعث حبط و رد آنها می گردد بی شمار است پس در هر عبادتی یحتمل که شرطی از آن مختل، و یا آفتی به آن عارض شود و به این جهت فاسد و از درجه قبول ساقط شده باشد و با این احتمال در عبادت، عاقل چگونه به آن عجب می کند؟ و کسی که ادعای آن نماید که یقین دارد که عبادت او مستجمع جمیع شرایط و آداب، و خالی از همه آفات است بسی غافل، و از حقیقت کار جاهل است.
به عقیده منتقدان در ذهن یک مسلمان هیچ خدایی نیست مگر خدای محمدی که فرستاده اوست. تمام اصول زیستن نیز بر پایه درست بودن این ادعا است و مشرکان تهدید به مجازات شده‌اند.
در من این‌سان خودنمایی می‌کند ادعای آشنایی می‌کند
زنهار، تا فریب نفس و شیطان را نخوری و خود را صاحب ملکه تواضع، و خالی از مرض کبر ندانی، تا نیک مطمئن شوی و خود را در معرض آزمایش و امتحان درآوری، زیرا که بسیار می شود که آدمی ادعای خالی بودن از کبر را می کند، بلکه خود نیز چنان گمان می کند ولی چون وقت امتحان می رسد معلوم می شود که این مرض در خفایای نفس او مضمر است و فریب نفس اماره را خورده و خود را بی کبر دانسته، و به این جهت از معالجه و مجاهده دست کشیده
کنند سنگدلان ادعای دین داری به کفر روی نهادند با ستمکاری
ادعا شده که نیروهای روسی (هنگ موتوریزه ۳۶۶ شوروی سابق) نیز درگرفتن شهر خوجالی شرکت داشته‌اند.
تا کنون در هیچ صفحه ی رسمی بهرام نورایی از این ادعا ثابت نشده است اما عقاید عرفانی و فلسفی این دو کاملا مشهود است .
بعد از طلاق از آدامز و در زمان آشنایی با مک‌گرا، استیو رابطه‌ای با باربارا لای دارد که منجر به باردار شدنش می‌شود و در نهایت سقط جنین غیرقانونی می‌کند. مارشال تریل که تخصصش در نوشتن زندگی‌نامه افراد است نیز ادعا می‌کند استیو رابطه‌ای با جکلین بیسیت داشته که البته خود بیسیت هیچ‌وقت این ادعا را تأیید نکرده‌است.
شد ادعا و نسل خطازادۀ زیاد داد ستم بداد بر آن عنصر اصیل
از آن غافل که چشمش و خدا بست خیال فاسدش بر ادعا بست