ادراری

معنی کلمه ادراری در لغت نامه دهخدا

ادراری. [اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به ادرار. وظیفه ای. راتبه ای.

معنی کلمه ادراری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به ادرار ( بمعنی وظیفه و مستمری )

جملاتی از کاربرد کلمه ادراری

این حالت در صورت انسداد سوراخ خروجی طبیعی به هردلیلی از جمله تومور ایجاد می‌شود. استوما محل جدیدی برای فعالیت‌های اساسی بدن است. انواع مختلف استوما وجود دارد. شایعترین آنها تراکئوستومی در نای، اوروستومی در مثانه یا مجاری ادراری و کولوستومی در روده بزرگ هستند.
آفتاب رخ او را حشم تیغ زنیم که نخواهیم به جز دیدن او ادراری
محیط مکرمت و کان جود، شاه اویس که ابر را ز درش را تبی است ادراری
حاجتی دارم به ادراری که فرمایی مرا اندراین حاجت مرا وقت اجابت دست گیر
آز را در خشگسال مکرمت یکدم که دید کش ز ابر دست گوهر بارت ادراری نخاست
خون‌میزی، خون‌ادراری یا هماچوری هنگامی در پزشکی به کار می‌رود که در ادرار فرد گویچه سرخ وجود داشته باشد. هماچوری می‌تواند به دلیل سنگ‌های دستگاه ادراری، هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات، تومورهای مجاری ادراری و عفونت ادراری دلایل خوش‌خیم یا بدخیم دیگر ایجاد گردد.
ممکن است به دنبال عفونت، تحریک شیمیایی، عفونت های باکتریایی یا به‌طور شایع تر، به‌طور خود به خودی و بدون علت واضح باشد. هر عاملی که باعث کم آبی بدن شود، داروهایی که موجب مسمومیت کلیه می شوند مانند پنی سیلین‌ها و داروهای هم گروه جنتامایسین، تومور مغزی ترشح‌کننده هورمون پادمیزی (ضدادراری)، در زنان جوشگاه‌های جراحی به دنبال جراحی پیشین و در مردان انسداد ناشی از بزرگ شدن پروستات از شایع ترین علل این مشکل است.
دردرمان رادیوتراپی، عدم کنترل ادراری معمولاً دیده نمی‌شود و گرچه اختلال در نعوظ گاهی رخ می‌دهد اما خیلی کمتر از موا ردی است که بعد از عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی دیده می‌شود با این حال، از آنجایی که غیرممکن است که اشعه رادیو تراپی دقیقاً فقط به پروستات تابیده شود. اثرات موقتی بر روی مثانه و راست روده ممکن است ایجاد شود.
تنی چند از روندگان در صحبت من بودند، ظاهرِ ایشان به صلاح آراسته و یکی را از بزرگان در حق این طایفه حسن ظنّی بلیغ و ادراری معین کرده تا یکی از اینان حرکتی کرد نه مناسب حال درویشان، ظنّ آن شخص فاسد شد و بازار اینان کاسد، خواستم تا به طریقی کفاف یاران مستخلص کنم آهنگ خدمتش کردم، دربانم رها نکرد و جفا کرد و معذورش داشتم که لطیفان گفته‌اند:
خون‌ادراری (هماتوری) بر دو نوع است. میکروسکوپی و ماکروسکوپی.
استافیلوکوک کاپره، کوکسی گرم مثبت و کواگولاز منفی در جنس (سرده) استافیلوکوک است. این باکتری، اولین بار از بزها جدا شده‌است اما از انسان نیز جدا می‌شود. کاپره در لاتین به معنای بز است. استافیلوکوک کاپره به عنوان فلور پوست در انسان مطرح است اما می‌تواند موجب عفونت‌های خونی، ادراری، استخوانی و مفاصل شود. تشخیص آزمایشگاهی استافیلوکوک کاپره در آزمایشگاه مشکل است.
رویم که ز آب دیده دارد ادرار هر لحظه مراتازه کند ادراری
در این کتاب جستارهای گوناگون جراحی آمده‌است؛ از جمله: بیماری‌های پستان، شکستگی‌ها و پیچ‌خوردگی‌های پا، بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری، بواسیر و واریس و سرطان و دمل‌ها و آماس‌های بدن، کجی استخوان‌ها، زخم‌های ناحیۀ تناسلی و مقعد و گزیدگی. این مباحث به ترتیب در جزء هفتم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم و نوزدهم ذکر شده‌است.
روا باشد که در دیوان سلطان مرا مرسوم و ادراری نباشد؟
شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو خستگی، کاهش اشتها، تهوع و خطر بروز عفونت است. شایع‌ترین عارضهٔ جانبی شدید با این دارو، عفونت ادراری است.
شیوه‌های مختلف و متفاوتی برای کنترل انزال توسط تائوئیست‌ها شرح شده‌است. مرد برای اجتناب از انزال می‌تواند به انجام یکی از چند تکنیک ویژه بپردازد. او می‌تواند قبل از ارگاسم فوراً بیرون بکشد… دومین روش شامل بکارگیری فشار مرد بر ناحیهٔ عجان است. روشی که اسپرم را محفوظ نگه می‌دارد. این روش درصورتی‌که به‌درستی انجام نگیرد باعث یک انزال معکوس شده و اسپرم به مثانه و مجاری ادراری سرازیر می‌شود. تائوئیست‌ها معتقدند که از طریق کنترل و انسداد انزال، جینگ به سمت بالا و سر سفر کرده و «تغذیهٔ مغز» را بعهده می‌گیرد.
از تو ادراری همی باید که بفزاید بران تا دل و جان‌ رهی باشد به شکر تو رهین
بدان که هرچه در دست سلطانیان روزگار است که از خراج مسلمانان ستده اند یا از مصادره و رشوت، همه حرام است و حلال در دست ایشان سه مال است: مالی که به غنیمت از کافران بستانند و یا بگزید از اهل ذمت چون به شرط شرع ستانند یا میراثی که اندر دست ایشان افتد از کسی که بمیرد و وی را وارثی نباشد که آن مال مصالح را باشد. و چون روزگار چنان است که مال حلال نادر است و بیشتر از خراج و مصادره است، نشاید از ایشان هیچ چیز ستدن تا ندانی که از وجه حلال است، اما از غنیمت یا از گزید یا از ترکات و روا باشد که سلطانی نیز ملکی احیا کند و آن وی را حلال باشد ولیکن اگر مزدور به بیگار داشته باشد، شبهت بدان راه یابد، اگرچه حرام نگردد و اگر ضیاعی خرد در ذمت هم ملک وی باشد، ولیکن چون بها از حرام گزارد شبهتی بدان راه یابد، پس هرکه از سلطان ادراری دارد، اگر بر خاص ملک وی دارد، چندانکه دارد روا بود و اگر بر ترکات و مال مصالح بود، حلال نباشد تا آنگاه که این کس چنان بود که مصلحتی از آن مسلمانان در وی بسته بود، چون مفتی و قاضی و متولی وقف و طیب. و در جمله کسی که به کاری مشغول بود که خیر آن عام بود و طلبه علم در این شریک باشند و کسی نیز که درویش بود و از کسب عاجز بود، وی را نیز حق باشد در این، ولیکن اهل علم را و دیگران را، این بدان شرط روا بود که با عامل و یا سلطان در دین هیچ مداهنت نکنند و با ایشان در کارهای باطل هیچ موافقت نکنند و ایشان را بر ظلم تزکیه نکنند، بلکه نزدیک ایشان نشوند و اگر روند چنان روند که شرط شرع است، چنان که شرح کرده آید.
بارها گفت سخایت که ترا هست در ذمّت ما ادراری
استافیلوکوک وارنری می‌تواند موجب سقط جنین در گاو و انسان شود. این باکتری با بیماری‌هایی مانند عفونت‌های استخوانی، ادراری، مننژیت، اندوکاردیت و غیره در ارتباط است. همچنین از مننگوانسفالیت در سگ نیز جدا شده‌است.