اخوان

معنی کلمه اخوان در لغت نامه دهخدا

اخوان. [ اِخ ْ] ( معرب ، اِ ) خُوان. خِوان. معرب خوان فارسی. ( منتهی الارب ). هرچه بر وی طعام خورند. در حدیث است « : حتی ان اهل الاخوان لیجتمعون » و رُوی الخوان.
اخوان. [ اِخ ْ ] ( ع اِ ) ج ِ اَخ. برادران. دوستان. برادرخواندگان :
بدان ای پدر کان جوانان من
که هستند همزاد و اخوان من
ز خانه مرا چون بدشت آختند
برهنه بچاهم درانداختند.شمسی ( یوسف و زلیخا ).اخوان بفتح بدین معنی خطاست. ( غیاث اللغات ).

معنی کلمه اخوان در فرهنگ معین

(اَ خَ ) [ ع . ] (اِ. ) تثنیه اخ ، دو برادر.
(اِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ اَخ ، برادران ، دوستان ، برادرخواندگان .

معنی کلمه اخوان در فرهنگ عمید

۱. = اخ۲
۲. دوستان.
۳. سالکان.
دو برادر.

معنی کلمه اخوان در فرهنگ فارسی

تثنیه اخ، دو برادر، برادران، جمع اخ
( اسم ) جمع اخ برادران دوستان برادر خواندگان . یا اخوان سلطنت . برادران شاه . یا اخوان صدق . یاران راستین . یا اخوان صفا. ۱ - یاران یکدل و یک جهت . ۲ - درویشان هم مسلک . ۳ - اخوان الصفائ .
هر چه بر روی طعام خورند

معنی کلمه اخوان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اِخْوان، گروهی مذهبی - سیاسی و نظامی در شبه جزیره عربستان که تحت تأثیر اصول وهابیت بودند و مدتی نقش سیاسی و نظامی در عربستان ایفا کردند.
چنانکه از بیشتر منابع برمی آید، عبدالعزیز بن عبدالرحمان آل سعود برای اسکان بادیه نشینان و سرکوب شیوخ و قبایل مخالف خود در شبه جزیره و دست اندازی به بخش هایی از سرزمین های کشورهای همجوار از قبیل کویت ، جنوب عراق و بخش هایی از اردن و یمن طرح تشکیل این دسته را در اندیشه پرورد و آن را ایجاد کرد و به تقویت آن پرداخت.
← اوج فعالیت ها
آنچه در این میان مهم است، بیان عقاید اخوان و رفتار ایشان است.برخی از نویسندگان کوشیده اند تا شباهت هایی میان اخوان و کارهای ایشان با مسلمانان صدر اول اسلام بیابند، از جمله عدم توجه به پیوندهای قبیله ای، لزوم هجرت ، مبارزه با آنچه از مظاهر شرک می پنداشتند، کوشش برای اشاعه مذهب و تصلّب در کارهای خود تا پای مرگ و شهادت .در نظر اخوان کسی که از مذهب و روش ایشان «وهابیت» پیروی نمی کرد، مسلمان شمرده نمی شد. حتی سلام سنی و شیعی مذهب را هم پاسخ نمی دادند.
← وظایف عمومی هر یک از اخوان
و نیز گفته شده که اینان از حدود سال ۹۱۸م به اجبار مردم را به پذیرش مذهب خود وا می داشتتند. اما فروکش کردن نسبی اختلافات داخلی عربستان و کمتر شدن فشارهای خارجی از سویی و نافرمانی برخی از سران اخوان در طی چند سال از سوی دیگر، باعث شد که جنبش اخوان به تدریج سست شود، تا سرانجام در گارد ملی عربستان با نام « مجاهدون » ادغام شدند و نامی از ایشان برجای نماند.
[ویکی الکتاب] معنی إِخْوَانَ: برادران
ریشه کلمه:
اخو (۹۶ بار)
تعبیر به «إِخْوان» (برادران) یا به خاطر این است که اعمالشان هم ردیف و هماهنگ اعمال شیاطین است، همچون برادرانی که یکسان عمل می کنند; و یا به خاطر آن است که قرین و همنشین شیطان در دوزخند.

معنی کلمه اخوان در ویکی واژه

جِ اَخ ؛ برادران، دوستان، برادرخواندگان.
تثنیه اخ، دو برادر.

جملاتی از کاربرد کلمه اخوان

اخوان ز اخوان به خیل و عد نفریبد یوم حنین اذا عجبتکم بر خوان‌
علم الله که ز من غم‌زه‌ده‌تر هیچکس نیست ز اخوان اسد
تیپ توحید، شاخه نظامی اخوان سوریه در جنگ داخلی سوریه است.
برخواین اولین فراخوان بین‌المللی خود را بدست آورد که رونالد کومن او را در اکتبر ۲۰۱۸ او را به تیم ملی هلند دعوت کرد. او اولین بازی خود را در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۸ در یک پیروزی ۳–۰ در لیگ ملتهای اروپا برابر آلمان، به عنوان بازیکن فیکس انجام داد.
در جریان اشغال ایران، قوای شوروی شامل ۴۰ هزار سرباز و هزار تانک تی-۲۶ بود که برتری عددی و کیفی زیادی نسبت به نیروهای ایرانی داشت. علاوه بر اینها، بیشترین برتری شوروی با نیروی هوایی بود که ۴۰۹ هواپیمای جنگی از جمله بمب افکن‌های سنگین را برای اشغال ایران فراخواندند. قوای انگلیس نیز ۱۹۰۰۰ سرباز و ۵۰ تانک سبک به کار گرفته بودند. نیروی هوایی نیز قوای زمینی را پشتیبانی می‌کردند. تعداد هواپیماهای بمب افکن شوروی که نیروی زمینی را تقویت می‌کرد، پنج برابر نیروی هوایی دولت انگلیس بود.
در ادامه اعتصابات وسیع اقشار و اصناف گوناگون در شهرهای مختلف کشور، کامیون‌داران معترض در سنندج در پاسخ به فراخوان مردمی برای اعتصابات سه روزه سراسری، کامیون‌های خود را در ترمینال باربری سنندج خاموش کرده و به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند.
نشانده بر درت ناخوانده شوقم، تا چه فرمایی؟ اگر مقبول بنشینم، وگر مردود برخیزم؟!
که کشتی تو اخوان ویاران من نهشتی تنی زان بزرگ انجمن
در هجدهم فروردین‌ماه ۱۳۶۹ به دعوت مرکز پژوهش و تحلیل مسائل ایران (سیرا) جلساتی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا برگزار شد که هدف آن، بررسی هنر و ادبیات و شعر معاصر فارسی بود. سخنران یکی از این جلسات احمد شاملو بود. او در این جلسات با ایراد سخنانی پیرامون شاهنامه به مباحث زیادی دامن زد. شاملو این سخنرانی را در توجه دادن به حساسیت و نقد برای رسیدن به حقیقت و نقد روش روشنفکری ایرانی و مسئولیت‌های آن ایراد کرد و با طرح سوالاتی فرهیختگان ایرانی خارج از کشور را به بازبینی و نقد اندیشه و یافتن پاسخ برای اصلاح فرهنگ و باورها فراخواند.
همزمان با فراخوان‌های اعتصاب در سراسر ایران، کارگران سیمان سپاهان اصفهان نیز دست از کار کشیده و به اعتصابات سراسری پیوستند.
کنون شاید از خلق گیتی سراسر شود چون امیری ثناخوان دانش
عوض شکوه کنم شکر چو یوسف اظهار من به دولت اگر از سیلی اخوان برسم
صالح بعد از کناره‌گیری از کار مدتی را در تهران، خرمشهر و کاشان گذراند؛ اما تمایل رضا شاه برای برقراری ارتباط با آمریکا باعث شد دوباره او را به کار فرا بخواند. به صالح مأموریت داده شد به عنوان سفیر به آمریکا برود و طرح قراداد تجاری اقتصادی ایران و آمریکا را تنظیم کند. اما ورود متفقین به ایران و سقوط رضاشاه باعث شد دوره سفارت صالح کوتاه و او به تهران فراخوانده شود.
جمله اینها دشمن جان تو اند یوسفی تو جمله اخوان تواند
یک طبقه‌بند ضعیف اضافه می‌شود. در هر فراخوانی بر اساس اهمیت نمونه‌ها، وزن‌ها
روز پس از فراخوان «اما واتسون» افرادی از سنگاپور، ژاپن، هند، دبی، آمریکا، نیوزیلند، مجارستان و … عکس‌هایی را از کتاب‌هایی که در مکان‌های عمومی جا گذاشته‌اند، منتشر کردند.
زمستان عنوان مشهورترین شعر مهدی اخوان ثالث (م. امید) است. این شعر که در دی‌ماه ۱۳۳۴ سروده شده، دارای دو لایه معنایی است: لایهٔ ظاهری که زمستانی سرد و سیاه و طولانی را نشان می‌دهد و از تنهایی و ناامیدی عمیق در چنین زمستانی سخن می‌گوید و دیگری لایهٔ زیرین یا تاریخیِ شعر که فضای سیاسی و فرهنگی ایران را پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به تصویر می‌کشد.
چون نهادند خوان برِ اخوان گفت یک تن ز مجمع ایشان
لیک از غببش شاید بسر اخوانی هم تواش بینی بر صورت انسانی
اعتمادی نیست بر اخوان دوران سیدا ماه کنعان در چه از دست برادر می رود