اخرا

معنی کلمه اخرا در لغت نامه دهخدا

اخرا. [ اُ ] ( یونانی ، اِ ) ( گِل... ) نام خاکی برنگ زرد و سرخ وجز آن که در بعض سواحل و جزائر جنوبی ایران هست و از آن رنگ گیرند. و گِل ِ مختوم قسمی از آن است. ارتکان. ارتکین. گلک ( اصطلاح جزیره قشم و هرمز ). فاده.

معنی کلمه اخرا در فرهنگ معین

( اُ ) [ یو. ] ( اِ. ) یک نوع خاک رس به رنگ های مختلف زرد، نارنجی ، قرمز، قهوه ای که آن را در نقاشی و رنگ کاری به کار می برند.

معنی کلمه اخرا در فرهنگ عمید

۱. نوعی خاک رس به رنگ های مختلف زرد، سرخ، و قهوه ای که برای ساختن رنگ های نقاشی به کار می رود.
۲. (صفت ) به رنگ اخرا.

معنی کلمه اخرا در فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) یک نوع خاک رست که با امح آهن آمیخته شده و در نتیجه برنگ زرد نارنجی قرمز قهوهیی در آمده باشد . در بعضی از سواحل و جزایر جنوبی ایران ( از قبیل جزیر. هرمز ) بفراوانی موجود است و آنرا استخراج میکنند و در نقاشی و رنگ کاری بکار میبرند . سابقا نوعی از آنرا برای بند آوردن خون استعمال میکردند . گل مختوم نوعی از آن است ارتکان ارتکین گلک فاده گل اخرا . ۲ - قهوه یی مایل بقرمز از گروه رنگهای جسمی

معنی کلمه اخرا در ویکی واژه

یک نوع خاک رس به رنگ‌های مختلف زرد، نارنجی، قرمز، قهوه‌ای که آن را در نقاشی و رنگ کاری به کار می‌برند.

جملاتی از کاربرد کلمه اخرا

ژیرو همچنین در بازی با جنوا در فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ سری آ ایتالیا با اخراج مایک منیان دروازه بان آث میلان در بازی، لباس این بازیکن را بر تن کرد و برای دقایقی دروازه بان این تیم شد.
پس از بهبودی، هانتر متوجه می‌شود که شغل دینو در خطر است، و اگر باشگاه تا پایان فصل هیچ جایزه‌ای نبرد، ممکن است اخراج شود. اگر هانتر خوب بازی کند و قهرمان لیگ یا جام حذفی داخلی شود، دینو کار خود را حفظ می‌کند. اگر نه، اخراج می‌شود. پس از پایان فصل، هانتر جیم را برای ملاقات با کیم به ایالات متحده می‌برد. بعد از صرف غذا، هانتر از یک مأمور تماسی دریافت می‌کند که به او پیشنهاد می‌کند یک نماد بسازد.
از پی اخراج او، چل و سه وکیل ار چند دگر رأی داد و پا شد و بنشست:
لشکر هجرت به ملک جان رسید شحنه ی وصل تو را اخراج کرد
اما این بار در اخراجی‌های سه با زبان طنز و کنایه با همه کار داریم. از چپ گرفته تا راست - گروه فشار گرفته تا گروه‌های تحت فشار. از خودمان تا خودتان.
بر نشستی اشترم را از پگاه جو رها کردم کم از اخراج کاه
تاب یک افغان ندارد از نزاکت گوش گل زین چمن صد بلبل از بهر همین اخراج شد
فرمان الحمرا که به فرمان اخراج نیز شهرت دارد فرمانی بود که در ۳۱ مارس ۱۴۹۲ توسط فرناندوی دوم، پادشاه آراگون و ایزابل یکم، ملکه کاستیا، ملقب به فرمانروایان کاتولیک اسپانیا صادر گردید و به موجب آن یهودیان باید خاک پادشاهی اسپانیا و مناطق تابعهٔ آن را تا ۳۱ ژوئیهٔ همان سال ترک می‌کردند.
در مدناپور در سال ۱۷۹۵ پنج سیپوی به اعدام با توپ و سه نفر هم به اعدام با طناب دار محکوم شده بودند. بااین‌حال پروندهٔ ایشان مورد بازبینی قرار گرفت و قرار شد حکمشان به اخراج از خدمت تخفیف یابد.
درخواست کنسول بریتانیا در لهستان از اداره شهرک یهودیان در اسرائیل برای تخصیص ۱۵۰ سرتیفیکا تأیید شده برای مهاجرت به اسرائیل به نفع اخراجی‌ها زبنشین رد شد. حدود ۵۰ کودک از اخراجی‌ها در ژانویه ۱۹۳۹ از زبنشین به انگلستان منتقل شدند.
پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها، آثار وی از مصادیق هنر فاسد شناخته شد و خود وی نیز از هنرستان هنرهای زیبای درسدن اخراج شد. در سال ۱۹۳۷ نقاشی‌های او در نمایشگاه هنر فاسد به نمایش درآمده و پس از آن نیز سوزانده شدند.
نه اخراج تو عزل از پادشاهی است درین سری ز اسرار الهی است
گل ز درخشندگی سراج و هاج شد زاغ عز ازیل وش از چمن اخراج شد
دولت جمهوری آذربایجان از ۱۹۸۸م ترک‌های مسختی اخراج شده از ازبکستان را در خوجالو اسکان داده بود.
کلبه ئی نیز باشدش که ازان نکند هر دمش کسی اخراج
اخراج کرد غیرتم از شهر ننگ و نام تا رخصت خیال تو دادم بفکر خویش
شد آخر مدت اخراج او هم در آمد وقت تخت و تاج او هم
این ذیل بر وقایع‌نامه ویلیام صوری در عکا تألیف شده و به وقایع سقوط اورشلیم در سال ۱۱۸۷ تا نیمهٔ دوم قرن ۱۳ میلادی و وقایع سال‌های ۱۲۴۸، ۱۲۶۴، ۱۲۷۵ و ۱۲۷۷ اختصاص دارد. نویسندهٔ گمنام ذیل عکا نه تنها بر وقایع پادشاهی اورشلیم تمرکز دارد، بلکه همزمان وقایع مهمی را که در پادشاهی قبرس نیز رخ داده بود، توصیف می‌کند. وی نحوهٔ نزاع بین نیروهای فریدریش دوم با اشراف بومی پادشاهی قبرس ــ که از سوی خاندان ابلین رهبری می‌شدند ــ و نتیجهٔ آن را که به اخراج طرفداران امپراتوری در قبرس در سال ۱۲۴۳ انجامید، روایت می‌کند. به علاوه، این ذیل حاوی گزارشی از جنگ صلیبی هفتم و حمل صلیب از سوی لوئی نهم و لشکرکشی‌های صلیبی وی به شرق است.
به یکرنگی کشید از نور وحدت وقت ما جامی فاخر انا کاولینا و اولینا کاخرانا
در سال ۲۰۰۴ دولت آمریکا، شبکه المنار را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد خبرگزاری مهر این اقدام را با فشار لابی‌های صهیونیستی دانست. با این اقدام آمریکا شهروندان آمریکایی اجازه کمک مالی به این شبکه را ازدست دادند و همچنین افرادی که با این شبکه در ارتباط بودند حتی درمعرض اخراج از آمریکا قرار گرفتند. اداره ماهواره‌ای گلوب کاست نیز پس از این اقدام دولت آمریکا از پخش برنامه‌های این شبکه درآمریکا خودداری کرد.