اختراعی

معنی کلمه اختراعی در لغت نامه دهخدا

اختراعی. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) من درآوردی. من عندی. پیش خودی.

معنی کلمه اختراعی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اختراع . ۱ - نو پدید آورده نو ساخته ابداعی . ۲ - من در آوردی پیش خودی .

جملاتی از کاربرد کلمه اختراعی

بنابراین به اعتقاد هایک نظم جامعه براساس نظمی خودانگیخته پدید آمده‌است، نه به موجب طرح و نقشه‌ای قبلی و عقلی. در نظم خود انگیخته مردم در چارچوب قواعد تسهیل‌کننده همکاری که در طول سده‌ها به محک تجربه خورده‌اند و به سنت تبدیل شده‌اند هدف‌های خویش را دنبال می‌کنند و تازه هایک بعد دیگری نیز به آن می‌افزاید، بدین معنا که در نظم خودانگیخته قواعد چون از پایه‌ای تکاملی برخاسته‌اند، سطح همکاری اجتماعی در آن‌ها به مراتب ظریف‌تر و پرمایه‌تر از همکاری در حد قواعد اختراعی و طراحی‌شده حاکمان یا روشنفکران است.
دگر نامداری نیاید پدید نه یک اختراعی زکار جدید
چو نور از اختراع نفس بگذر مکن هر دم ز نفست اختراعی
اختراعی منسوب به ارشمیدس که در گذشته از آن برای آبیاری و بالا کشیدن آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کردند. به شکل لوله‌ای مارپیچ بود که محور آن زاویه‌ای ۴۵ درجه با راستای افقی می‌ساخت. یک سر پیچ در مخزن آب قرار داشت، با چرخاندن پیچ آب از لوله بالا می‌رفت. برخی از محققان معتقدند که نوع دیگری از این پیچ برای آبیاری باغ‌های معلق بابل استفاده می‌شده‌است. او مخترع پمپ انتقال مایعات است که پیچ ارشمیدس نام دارد. می‌گویند او پس از کشف پیچ ارشمیدس تا ساعت‌ها از خوشحالی دور میدانی می‌دوید.
هجر بگزیدنت از وصل دلا وضع تو نیست اختراعیست که خود کرده و این بدعت تست
یکی از شروط اساسی ثبت اختراع، جدید بودن آن است بنابراین در صورتی که اختراعی قبلاً به ثبت رسیده باشد، اختراعی همانند آن یا مشابه آن قابل ثبت نخواهد بود.
گر نو آید در نظر شعر کسی اختراعی نیست در شعرش بسی
در مورد این اختراع کشکمش‌هایی در مورد دستبرد فکری پدید آمد که در نهایت در سال ۱۳۸۸ به حکم قطعی دادگاه، ثبت کنندگان مجدد این اختراع، موسی مظلوم استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و علی اکبر محرابیان، از مقامات شهرداری وقت و وزیر صنایع دولت محمود احمدی‌نژاد، محکوم گردیدند و ثبت مجدد اختراع توسط آنان باطل شد ولی بیست روز بعد حکم دادگاه تجدید نظر به دلیل مخالفت با شرع لغو و مخترع اصلی به دلیل تخریب چهره مسئولین مورد پیگرد قضایی قرار گرفت. در معرفی این اختراعی کتابی توسط انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران توسط ثبت کنندگان مجدد به همراه محمود احمدی نژاد، شهردار وقت تهران و رییس جمهور سالهای ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۲ منتشر شده‌است.
کمی پس از دریافت امتیاز مزبور گراهام بل دستگاه تلفن اختراعی خود را در سالن نمایشگاه سنتنیال فیلادلفیا به معرض نمایش گذاشت. اختراع بل با استقبال گرمی مواجه شد و جایزه‌ای نیز به او اعطا گردید. حق بهره‌برداری انحصاری از این اختراع در قبال مبلغ یکصدهزار دلار به کمپانی «وسترن یونیون تلگراف» پیشنهاد شد ولی کمپانی مزبور از خرید آن امتناع کرد؛ بنابراین بل و دستیارانش در ژوئیه ۱۸۷۷ خود به تأسیس شرکتی همت گماشتند که آن شرکت در حقیقت سلف همین کمپانی «آمریکن تلفن و تلگراف» امروزین بود. تلفن از همان آغاز توفیق تجاری بسیار بزرگی روبه‌رو گردید.
طبق مادهٔ ۲ قانون سال ۸۶ُ اختراعی کاربردی محسوب می‌شود که در رشته‌ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد. مراد از صنعت، معنای گستردهٔ آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز می‌شود.
این قوم ز رقص اختراعی هستند مؤنث سماعی
که در وضع جهان کرد اختراعی چند گوناگون به آئینی که می‌بینی به عنوانی که می‌دانی
می‌ربایم بوسه و عرض ندامت می‌کنم اختراعی چند در آداب صحبت می‌کنم
نگاه نیم مستش اختراعی کرده از شوخی که با شب زنده داری خواب راحت الفت است امشب
اختراع یا اِبداع، یک وسیله، روش، ترکیب یا فرایند منحصر به فرد یا جدید است. فرایند اختراع، فرآیندی جزئی در یک فرایند کلی مهندسی و توسعه محصول است. اختراع می‌تواند یک پیشرفت در یک ماشین یا محصول یا یک فرایند جدید برای ایجاد یک شی یا یک نتیجه باشد. اختراعی که به یک عملکرد یا نتیجه کاملاً منحصر به فرد دست می‌یابد ممکن است عامل یک پیشرفت چشمگیر در جامعه باشد. چنین آثاری بدیع هستند و برای افراد متخصص در همان زمینه آشکار نیستند. یک مخترع ممکن است گام بزرگی به سمت موفقیت یا شکست بردارد.
شیوه های زاهدان گر در شمار دین بود غم مخور عرفی که ما هم اختراعی می کنیم
جزری در این ساعت برای راحتی در تعویض شمع اختراعی انجام داد که هنوز هم در کاربرد وسیعی در صنعت دارد و اتصال جزری خوانده می‌شود.
گرفتم که باشد ترا صد گرفت بهر یک غزل کاختراعی مراست
ناحیهٔ آستین یکی از مراکز اقتصادی فعال آمریکا محسوب می‌شود که حول صنایع پیشرفته همانند فناوری رایانه و داروسازی متمرکز گشته‌است. تنها در سال ۲۰۰۳، تعداد پروانه‌های اختراعی ثبت شده از این شهر ۲٬۷۸۹ عدد بود. از عوامل این تمرکز اقتصادی می‌توان آب و هوای نسبتاً معتدل آفتابی، و حضور دو دانشگاه بزرگ دانشگاه تگزاس در آستین و دانشگاه ایالتی تگزاس در سن مارکوس در شعاع ۳۰ کیلومتری شهر که همواره منبعی برای تولید نیروی کار آموزش دیده‌است نام برد.
سال ۱۵۹۰، گرگوریو کومانینی اختراعی توسط نقاش منیریست آرسیمبولدو را سیستمی برای ایجاد موسیقی رنگی، بر اساس درخشندگی ظاهری (تضاد روشن_تاریکی) به جای رنگ توصیف کرد.