اختراع کردن

معنی کلمه اختراع کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - چیزی نو و بی سابقه ساختن چیزی تازه پدید آوردن ابداع کردن . ۲ - دروغ پردازی کردن و از خود چیزی به ناروا ساختن .

معنی کلمه اختراع کردن در ویکی واژه

inventareخخاحابخ

جملاتی از کاربرد کلمه اختراع کردن

ابن هیثم عمرخیام و خواجه نصیرالدین طوسی اولین کسانی بودند که هندسه سهموی را اختراع کردند.
برادران لومیر اولین دستگاه موفق آپارات سینما را اختراع کردند. آن‌ها اولین فیلم‌شان، کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر را در ۱۸۹۴ ساختند که یک سال بعد در لسیوته به نمایش درآمد. سینماتوگراف در نمایشگاه ۱۹۰۰ پاریس هم شرکت داده شد. در نمایشگاه، فیلم‌های ساخته شده به دست برادران لومیر، به وسیله آپارات، روی پرده بزرگی به ابعاد ۱۶ در ۲۱ متر به نمایش درآمد.
در سال ۱۳۶۹ میلادی، هونگ‌وو از چین شرکتی تأسیس کرد که کار آن ساخت لول‌های پرسلان بزرگ بود. در این لوله‌های پرسلان، ماهی قرمز نگهداری می‌شد پس از آن کم‌کم ظرف‌های گِرد به شکل تُنگ ماهی امروزی جایگزین لوله‌های پرسلان شد. البته برخی بر این باورند که رومیان باستان نخستین کسانی بودند که آکواریوم را اختراع کردند، آنها در مخزن‌هایی از جنس سنگ مرمر، گربه‌ماهی سفید نگه می‌داشتند اما در درستی این مطلب تردید وجود دارد.
دانشمندان مسلمان با ترکیب ایده ذات الحلق و اسطرلاب، یک اسطرلاب کروی یا سه بعدی اختراع کردند.
ذات الحلق یک مدل از منظومه شمسی است که می‌تواند با مرکزیت زمین ساخته شود یا با مرکزیت خورشید و تمامی درجات و زمان‌ها و روزها را بر روی خود دارد. اگرچه در یونان باستان و چین باستان اختراع شده بود ولی دانشندان مسلمان، عباس ابن فرناس و ابراهیم فزاری آن را مدرج کرده و در واقع شکل مدرج قابل استفاده و امروزی را آنها اختراع کردند.
در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد وقتی که سومری‌ها خط تصویری را به عنوان بهترین وسیله برای مکاتبات خود اختراع کردند این ابداع به سرعت به همسایگان عیلامی آن‌ها رسید. صرفنظر از اختلاف در جزئیات، تردید نباید کرد که خط تصویری عیلامی بر مبنای سرمشق سومری تدوین شده‌است. این خط به سرعت گسترش یافت و تقریباً هم‌زمان در شمال شرق کاشان (میان تهران و اصفهان) و در شرق دور و جنوب در کرمان ظاهر شد.
اولین تفنگ را عثمانی‌ها در آخرین سالهای قرن ۱۴ میلادی (۱۳۹۴) به عنوان نمونه کوچکی از توپ‌هایی که می‌ساختند، برای استفاده فردی اختراع کردند که مثل توپ سرپر و دارای فتیله بود و اولین یگانی که در دنیا از تفنگ استفاده کرد، یگان جان نثاری عثمانی بود.
ترکیه به دنبال ثبت هنر خوشنویسی برای سال ۲۰۲۱ است. خط فارسی را دبیران ساسانی ۱۴۰۰ سال پیش از روی خط پهلوی برای فارسی نو و عربی اختراع کردند و در طول این سال‌ها ایران بزرگ‌ترین مرکز خوشنویسی جهان بوده‌است.
منظور از لفظ اختلاط نژادی تولید مثل توسط افراد با نژادهای متفاوت است. نویسندگان ناشناس [الف] این لفظ را در یک جزوه سیاسی متقلبانه در سال ۱۸۶۳ اختراع کردند، که می‌گفت اختلاف نژادی به معنای ازدواج بین نژادی و روابط جنسی بین نژادی، به ویژه بین «... سفیدپوست آمریکایی و نیگرو» است. این اصطلاح با قوانینی همراه شد که ازدواج بین نژادی و رابطه جنسی را ممنوع می‌کند، این قوانین به عنوان قوانین ضداختلاط نژادی شناخته می‌شدند.