اختتامیه

معنی کلمه اختتامیه در فرهنگ معین

(اِ تِ یِّ ) [ ع . ] (ص نسب . ) ۱ - پایانی ، انتهایی . ۲ - مراسم پایانی امری .

معنی کلمه اختتامیه در ویکی واژه

پایانی، انتهایی.
مراسم پایانی ام

جملاتی از کاربرد کلمه اختتامیه

اصفهان، شهر بچه‌های لهستان پروژه‌ای فرهنگی صحنه‌ای بود که با همکاری فرهنگی و گروهی نوجوانان لهستانی و ایرانی انجام شده و در پلاتوی اجرای تئاتر شهر با کارگردانی رکسانا مهرافزون به‌روی صحنه رفت. این نمایش همچنین در سال ۱۳۹۶، در مراسم رسمی اختتامیه نمایشگاه عکس لهستان به اجرا درآمد.
بیژن کامکار در آیین اختتامیهٔ دومین جشنوارهٔ موسیقی صبا در آذر ۱۳۹۸ در بزرگداشت مشکاتیان گفت: «پرویز خیلی خوش‌تیپ بود. شیک زندگی می‌کرد و قطعات شیکی هم می‌ساخت. در جشن هنر بیشتر با پرویز مشکاتیان آشنا شدم. در آهنگ «آمدهای پر آتش» با صدای شهرام ناظری با پرویز همکاری کردم. برای این قطعه پرویز به من گفت: «دف‌خور این آهنگ خوب است و در زمان ساخت اثر همیشه صدای دفِ تو توی گوشم بوده‌است». به پرویز گفتم «چگونه این آثار را خلق می‌کنی؟» به من گفت: «این آهنگ‌ها از بچگی درون من بود؛ نمی‌دانستم چگونه این آثار را خلق کنم اما حالا این علم را پیدا کرده‌ام». یکی از نقاط قوت پرویز تسلطش به ادبیات ایران بود.»
وی در اختتامیه کنگره شعر عفاف و حجاب گفت که، انسان در روزگار پسامدرن از خود فاصله گرفته و استعمارگران در شرایط فعلی از طریق لباس، موسیقی و دیگر مظاهر فرهنگی کشورهای دیگر را استعمار می‌کنند.
مهر ۱۳۹۰ در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشن خانه موسیقی، از افلیا پرتو به همراه ۸ بانوی هنرمند موسیقی دیگر تقدیر شد و تندیس‌های جشن خانه موسیقی به ایشان اهداء شد. همچنین بهمن ۱۳۹۵ در مراسم نکوداشت «جواد معروفی» از افلیا پرتو قدردانی شد.
نشانه‌های تاریخی بسیاری نیز در زمان برگزاری مراسم اختتامیه، یعنی پس از اتمام تمامی مسابقات ورزشی، به اجرا گذاشته می‌شود. در ابتدا حمل کنندگان پرچم از هر یک از کشورهای شرکت‌کننده در یک ردیف وارد ورزشگاه می‌شوند، اما در پشت آن‌ها تمامی دیگر ورزشکاران بدون هیچ نشانه یا دسته‌بندی خاصی رژه می‌روند. این سنت از بازی‌های تابستانی ۱۹۵۶ و به پیشنهاد دانش‌آموزی از ملبورن اجرا می‌شود. به پیشنهاد او با این کار ورزشکاران جهان در کنار یکدیگر «یک ملت» خواهند بود. «در ۲۰۰۶ ورزشکاران با هموطنان خود وارد ورزشگاه شدند و در ادامه جشن همه با هم مخلوط شدند»
همچنین قرار شد که با گروه کویین در اختتامیه المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور یابد اما به علت ملیتش کمیته المپیک با حضور او مخالفت کرد و جسی جی جایگزین وی شد. (زیرا فقط کسانی که ملیت انگلیسی دارند مجاز به اجرا برنامه در افتتاحیه و اختتامیه بودند)
در این مراسم، رسوم اختتامیهٔ این رویداد ورزشی بین‌المللی (شامل سخنرانی‌های پایانی، رژهٔ ورزشکاران، و تحویل‌دادن پرچم المپیک) با یک نمایش هنری ترکیب شد تا فرهنگ و تاریخ کشورهای میزبان کنونی و بعدی (فرانسه) برای المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در پاریس به نمایش گذاشته شود. موضوع مراسم المپیک، حرکت رو به جلو[الف] بود که اشاره به دنیاگیری کووید-۱۹ داشت و موضوع مراسم اختتامیه نیز جهان‌های مشترک ما[ب] بود.
مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ در ۲۴ اوت ۲۰۰۸ المپیک پکن را پایان داد. مراسم ساعت ۸:۰۰ بعدازظهر به وقت زمان استاندارد چین (یوتی‌سی ۸:۰۰+) و در ورزشگاه ملی پکن برگزار شد.
در پی محدودیت‌های مرتبط با دنیاگیری کووید-۱۹، بسیاری از بخش‌های مراسم اختتامیه، از جمله رقص رقصنده‌های آینو اهل هوکایدو، از پیش ضبط شده‌بودند.
گروه موسیقی اکسو در اختتامیه این المپیک اجرا کرده است.