اختاپوس

معنی کلمه اختاپوس در فرهنگ معین

(اُ ) (اِ. ) هشت پا.

معنی کلمه اختاپوس در فرهنگ عمید

نوعی جانور نرم تن دریایی و بزرگ، با بدن گِرد، سر بزرگ نرم، و هشت بازوی دراز و نیرومند، هشت پا.

معنی کلمه اختاپوس در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:هشت پا

معنی کلمه اختاپوس در ویکی واژه

هشت پا.

جملاتی از کاربرد کلمه اختاپوس

کوچک‌ترین گونه نیز اختاپوس ولفی با ۲٫۵ سانتیمتر (۱ اینچ) و وزن (۹۰) ۱ گرم (۰٫۰۴ اونس) است که در عمق ۱۰ و ۱۰۰ فوت (۳ و ۳۰ متر) یافت می‌شود.
اختاپوس سعی می کند خان را بکشد، اما توسط گوبیندا دستگیر می شود. در حالی که تیم اختاپوسی به رهبری مگدا بر نگهبانان خان چیره می شود، خان و گوبیندا قصر را رها می کنند و اختاپوسی را به عنوان گروگان می گیرند. در حالی که آنها سعی می کنند در هواپیمای خود فرار کنند، باند به بدنه هواپیما می چسبد و یک موتور و پانل آسانسور را از کار می اندازد . در مبارزه با باند، گوبیندا از سقف هواپیما سقوط می کند و باند و اختاپوسی از هواپیما به صخره ای نزدیک می پرند، تنها چند ثانیه قبل از اینکه خان به طور مرگبار با کوه برخورد کند. در حالی که وزیر دفاع و ژنرال گوگول در مورد حمل و نقل جواهرات صحبت می کنند، باند با اختاپوسی در قایق تفریحی خصوصی خود در هند بهبود می یابد.
اختاپوس‌های تقلیدگر در حال تقلید از گونه‌های مختلف جانوران مشاهده شده‌است، برخی از جانوران بیشتر از دیگران تقلید می‌شوند. از جانورانی که تقلید شده‌اند عبارتند از خروس‌ماهی (اختاپوس بازوهای خود را به صورت شعاعی بیرون می‌کشد تا خارهای ماهی را تقلید کند)، مار دریایی (۶ بازو خود را پنهان می‌کند، ۲ بازوی باقی مانده را به موازات یکدیگر نگه می‌دارد) عروس دریایی (با باد کردن گوشته و دنبال کردن بازوهایش در پشت آن). تقلید اختاپوس از کفشک‌ماهی ممکن است چهره ترجیحی آن باشد. اختاپوس تقلید نه تنها از توانایی خود برای دفاع در برابر شکارچیان استفاده می‌کند، بلکه از تقلید پرخاشگر برای نزدیک شدن به طعمه محتاط نیز استفاده می‌کند.
اختاپوس‌‌‌ از اولین کارهای مشترک پرویز صیاد و پرویز کاردان بود. عده‌ای از آدم‌های مختلف که ظاهراً نماینده تیپ‌های مختلف اجتماع بودند، هفته‌ای یکبار در انجمنی به نام اختاپوس (که برگرفته از حروف اول کلمات: انجمن خادمین تمدن انسانی و پی‌گذاران وحدت ستمدیدگان بود) دور هم جمع می‌شدند و حرف می‌زدند. مجموعه تلویزیونی طنزی که روابط عوام‌فریبانه و مرد رندانه برخی از مردم اجتماع آن روز را به تصویر می‌کشید.
دو اختاپوس با یک آشپز رستوران سرسخت، در خیابان‌های یک شهر ساحلی در یونان برای زندگی خود می‌جنگند و فرار می‌کنند.
همکار و راننده «رد گرانت» و یکی از اعضای تبهکار گروه «اختاپوس».
مدتی بعد، با خنثی شدن نقشه، خان به کاخ خود بازگشته و آماده فرار می شود. باند و اختاپوسی نیز جداگانه به هند برمی گردند. باند به کاخ خان می رسد درست زمانی که اختاپوسی و سربازانش به زمین حمله کردند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به اختاپوسی، قرارداد نقشه‌کش و زهر اشاره کرد.
شاید نمونه چشمگیرترین نوع استتار، اختاپوس تقلیدگر باشد. این اختاپوس که در سال ۱۹۹۸ در اندونزی کشف شد، مانند دیگر اختاپوس‌ها از صخره‌های اطراف، صخره‌ها و جلبک‌های دریایی کپی نمی‌کند، بلکه خود را به‌عنوان جانوران دیگری که شکارچیان تمایل دارند از آنها اجتناب کنند، نشان می‌دهد و جعل هویت می‌کند. با انحراف بدن، مرتب کردن بازوها و اصلاح رفتارش، ظاهراً می‌تواند به طیف گسترده‌ای از جانوران سمی تبدیل شود. شیرماهی، کفی نواری و مارهای دریایی از جمله مواردی هستند که در آن خودنمایی می‌کند.
از لحاظ هوش، دکتر اختاپوس، برترین دشمن مرد عنکبوتی است.