اخبار

اخبار

معنی کلمه اخبار در لغت نامه دهخدا

اخبار. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ خَبَر. آگاهی ها. اطلاعات :
تو گوئی که اخبار ایشان همی
فرستد بدو آفتاب اسگذار.عنصری.اگر این اخبار بمخالفان رسد... چه حشمت ماند. ( تاریخ بیهقی ). اخبار رسید که داود از سرخس با لشکر قوی قصد گوزگانان کرد تا از کران راه اندخود بکران جیحون آید. ( تاریخ بیهقی ). منتظریم جواب این نامه را... تا بتازه گشتن اخبار سلامتی خان... لباس شادی پوشیم. ( تاریخ بیهقی ). قضات و صاحب بریدانی که اخبار اِنها می کنند، اختیارکرده حضرت ما باشند. ( تاریخ بیهقی ). و آن این است که یاد کرده می آید ضایع گردانیدن فرصت و تصدیق اخباری که محتمل صدق و کذب باشد. ( کلیله و دمنه ). گفت : صاحب بریدی که اخبار درست و راست اِنها کند.... ( کلیله و دمنه ). || داستانها. روایات. افسانه ها. حدیث ها. وقایع و تواریخ و حوادث کتبی : در اخبار رؤسا خواندم که اشناس و اورا افشین خواندندی... ببغداد رسید. ( تاریخ بیهقی ). و اخبار گذشتگان را بخواند. ( تاریخ بیهقی ). و او را پیوسته بخواندندی تا حدیث کردی و اخبار خواندی. ( تاریخ بیهقی ). من حکایت خوانده ام در اخبار خلفا که روزگار معتصم بوده است. ( تاریخ بیهقی ). اخبار ابومسلم صاحب دعوت عباسیان و طاهر ذوالیمینین و نصر احمد سامانی بسیار خوانده اند. ( تاریخ بیهقی ). اخبار گذشته را دو قسم گویند که آنرا سه نشناسند: یا از کسی بباید شنید و یا از کتابی بباید خواند. ( تاریخ بیهقی ). خداوندان ما از این دو [ اسکندر و اردشیر ] از قرار اخبارو آثار بگذشته اند. ( تاریخ بیهقی ). تواند بود که او اخبار معتضد امیرالمؤمنین را مطالعت کرده باشد. ( تاریخ بیهقی ).
خبر شنیده ام از رستم و ز تو دیدم
عیان و هرگزکی بود چون عیان اخبار.مسعودسعد.روایت کرد ابوالقاسم بن غسّان گردآورنده اخبار آل برمک. ( تاریخ برامکه ). || احادیث نبوی.رجوع به خبر و حدیث شود. اقوال منقوله از حضرات معصومین ( ع مص ) : نبشتن دانست و تفسیر قرآن و تعبیر و اخبار پیغامبر ( ص ). ( تاریخ بیهقی ). جدّه ای بود مرا... تفسیر قرآن و تعبیر اخبار... بسیار یاد داشت. ( تاریخ بیهقی ).
این قول رسولست و در اخبار نوشتست
تا محشر از آن روز نویسنده اخبار.ناصرخسرو.و آن را بآیات و اخبار و ابیات و اشعار مؤکد گردانیده شود. ( کلیله و دمنه ). بر معرفت تفسیر و تأویل و قیاس و دلیل و ناسخ و منسوخ وصحیح و مطعون اخبار و آثار واقف. ( ترجمه تاریخ یمینی ). || علم اخبارالانبیاء؛ ذکره المولی ابوالخیر من فروع التواریخ و قال قد اعتنی بها العلماء و افردوها فی التدوین. منها قصص الانبیاء علیهم السلام لابن الجوزی و غیره -انتهی. و قد عرفت ان الافراد بالتدوین لایوجب کونه علماً برأسه. ( کشف الظنون ). || آنچه مورد نقل و گفتگو باشد. || مژده ها. خبرهای خوش.

معنی کلمه اخبار در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . )خبر دادن ، آگاه ساختن .
( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ خبر، آگاهی ها، خبرها.

معنی کلمه اخبار در فرهنگ عمید

خبر دادن، خبردار کردن، آگاه کردن.
۱. = خبر
۲. داستان ها.

معنی کلمه اخبار در فرهنگ فارسی

خبردادن، خبردارکردن، آگاه کردن
( مصدر ) خبردادن آگاهانیدن آگاه ساختن . یا زنگ اخبار . زنگی است الکتریکی یا فنری که در جایی نصب کنند و با فشار دادن دگمهای که بیرون در خانه یا در اطاق جای دارد آنرا بصدا در میاورند و بدان وسیله آمدن تازه وارد را خبر میدهند یا خدمتگزاری را احضار کنند

معنی کلمه اخبار در دانشنامه عمومی

اخبار (فیلم ۱۹۸۹). «اخبار» ( انگلیسی: The News ( 1989 film ) ) فیلمی در ژانر اکشن است که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد.

معنی کلمه اخبار در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این اصطلاح به معنای آگاهی ها و اطلاعات است. مفسران و لغویان آن را به "احوال" تفسیر کرده اند. سمعانی آن را به معنای حکایات، قصص و نوادر معنی کرده و ایجی واقعه ها (رویدادها) را نیز از مفاهیم آن دانسته است.
عنوان صدها کتاب و رساله نیز که دارای نام اخبار (الاخبار) است، این معانی را تأیید می کند. با این همه، هر چند این واژه در کنار واژه های "آثار" و "انساب" مفهوم "تاریخ" را در تمدن اسلامی موضوعیت داده است، به لحاظ ریشه شناسی، بُن و بنیاد واژه مورد بحث در زبان های سامی صراحت ندارد.
با وجود این عدّه ای واژه خَبَر در زبان عربی را با کلمه خبارُوْ (به معنای جنجال برپاکردن) در زبان اکدی مرتبط می دانند. آنچه مسلم می نماید این است که اَخْبار صورت اولیه علم تاریخ در قرون نخستین اسلامی بوده است و مورّخان از آن معنای تاریخ را اراده می کرده اند.
این که عده ای از مورخان هم منسوب به اخبار و مشهور به اَخباری (الاخباری) بوده اند یا به عنوان اصحاب الاخبار شناخته می شده اند بر این نکته تأکید دارد که علم الاخبار را می توان مقدمه علم التاریخ دانست.
در تمدن اسلامی صدها عنوان کتاب و رساله را می شناسیم که واژه اصطلاحی اخبار به حیث واژه مضاف، واژه های مضاف الیه خود را تبیین می کند. از این رو اخبار در پیشینه کتابشناسی به متون و اسناد تاریخی، احوال رجالی و جغرافیای تاریخی اطلاق می شود و نیز در قلمرو روزنامه نگاری نوین، از این واژه معنای روزنامه اراده می گردد.
[ویکی فقه] اخبار (ابهام زدایی). واژه اخبار ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اخبار، استعمال شده در دو معنای مقابل انشاء و حدیث• اخبار (منطق)، خبر دادن و حکمی را بیان کردن
...
[ویکی فقه] اخبار (به کسر). اخبار به حکایت از امر خارجی، یا کلام حاکی از امر خارجی اطلاق می شود.
اِخبار، مقابل انشا و مصدر «باب افعال» به معنای «خبر دادن» است و در اصطلاح اهل لغت گاهی به معنای کلامی است که بر ثبوت یا عدم ثبوت نسبت در خارج دلالت می نماید؛ به بیان دیگر، به لفظ مرکب تام که دلالت بر نسبتی در خارج نماید و قابل تصدیق و تکذیب باشد، «اِخبار» گفته می شود. در این جا اخبار به معنای قول جازم، خبر ، حکم و قضیه است. و گاهی اخبار به معنای القای چنین کلامی است؛ یعنی بر فعل متکلم اطلاق می گردد.
نکته
اخبار، در حقیقت ، به معنای حکایت کردن از امری است که در عالم واقع ثابت می باشد و اطلاق آن بر « جمله خبری » مسامحی است.

معنی کلمه اخبار در ویکی واژه

خبر دادن، آگاه ساختن.
جِ خبر؛ آگاهی‌ها، خبرها.

جملاتی از کاربرد کلمه اخبار

و بدان که حکم هر یک از والدین مثل حکم هر دو است و فرقی ندارند بلی، تأکید در مراعات جانب مادر بیشتر، و آنچه از اخبار مستفاد می شود حق او افزون تر است و هر گاه پدر و مادر، امر به ترک واجبی یا فعل حرامی کنند، هر چند اطاعت ایشان واجب نیست، اما تا تواند به ایشان مدارا کند، و به رفق و التماس، رأی ایشان را منحرف سازد و اگر ممکن نشود، تا تواند به نوعی کند که بی اطلاع ایشان حق را به جا آورد و هر گاه کسی را پدر و مادر، هر دو باشد، و مخالفت میان ایشان در امری واقع شود، که فرزند هرگاه که خواهد یکی را راضی کند دیگری شکسته خاطر گردد، باید سعی کند در اتفاق ایشان، و اطلاح میان ایشان به هر طریقی که ممکن باشد، اگر چه باید واسطه برانگیزد، یا به مجتهد عرض کند که ایشان را بطلبد و موعظه نصیحت کند.
و من الاخبار الواردة فی المحبّة ما روی انس بن مالک عن النّبی (ص)، قال: «ثلاث من کن فیه وجد طعم الایمان: من کان اللَّه و رسوله احبّ الیه ممّا سواهما، و من کان یحبّ المرء لا یحبّه الا اللَّه، و من کان أن یلقی فی النار احبّ الیه من ان یرجع الی الکفر، بعد اذ أنقذه اللَّه منه».
روز پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۰۷ در بیست و پنجمین روز اعتصاب، مأموران امنیتی، علی نجاتی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در منزل مسکونی اش بدون حکم بازداشت دستگیر شد. اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران شرکت، همچنان در بازداشت است و اخباری مبنی بر ضرب و شتم او در زندان وجود دارد.
و از این اخبار مستفاد می شود که اهتمام حضرت باری به الفت و دوستی میان بندگان خود تا چه قدر است و از برای حفظ این صفت، چه سنتها سنیه قرار داده و چه قاعده ها وضع فرموده و در این زمان، اکثر سنتها متروک و فراموش شده و طریقه جاهلیت در میان مردم شیوع یافته از آثار نبوت، بجز رسمی، و از طریقه شریعت، بجز اسمی نمانده شیطان صفاتی چند هم رسیده اند که به جهت پیشرفت غرضهای فاسده دو روزه دنیای خود، نفاق و عداوت میان بندگان خدا می افکنند و آنچه را که پروردگار ایشان این همه اهتمام به آن دارد، پشت پا می زنند به دیدن یکدیگر نمی روند، مگر از روی ربا و نفاق، و مبنی بر اغراض فاسده و همدیگر را پرسش، نمی کنند، مگر از راه فساد و نیتهای باطله سلام را یکی از علامات پستی می شمرند، و از هر کسی توقع سلام می کنند و مصافحه را شیوه «بلها» می دانند.
وَ أَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْها ای من السّماء مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ ای مواضع لاستماع الاخبار من السّماء کان لکلّ حیّ من الجنّ باب فی السّماء یستمعون فیه و کانت هذه الشّهب فی الجاهلیّة. فاذا جاء الاسلام شدّدت و امّدت و زید فیها. قال الزهری: کان یرمی بالنّجوم و ترجم بها الشّیاطین فی الجاهلیّة لکن غلّظ و شدّد امرها حین بعث النّبی (ص) فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ ای یقصدان یسمع من ذلک شیئا یَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً ای نجما قد ارصد له یزجره عن الاستماع.
اخبار کرداند که قربانی آورد عاشق گه عبورش در پیشگاه عشق
استیون زایلیان در سال ۱۹۵۳ در فرزنو ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش «جیم زایلیان» یک گزارشگر اخبار رادیویی و اصالتاً ارمنی بود. او وارد دانشگاه ایالتی سونوما در کالیفرنیا شد و در سال ۱۹۷۵ از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو در رشته سینما فارغ‌التحصیل شد. زایلیان در رشته‌های فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و تدوین فیلم فعالیت دارد. او برای فیلم‌نامه فیلم فهرست شیندلر موفق به دریافت جوایز مختلفی از جمله اسکار، گلدن گلاب و بافتا شد. او امروز به یکی از موفق‌ترین فیلم‌نامه‌نویسان هالیوود تبدیل شده‌است. او اکنون در لس آنجلس زندگی می‌کند.
سرویس شبکه‌ای الجزیره بدون هیچگونه حق اشتراکی در سراسر دنیا قابل دسترس است، اما بخش‌های انگلیسی و عربی ظاهراً به‌طور بارزی با گزینش‌های خود از اخبار و نظرات (موجود) ویرایش می‌شوند.
آبادان و بسیاری از شهرهای دیگر ایران از هفته‌ها قبل شاهد بروز اعتراض‌هایی به گرانی کالاها بودند. عملکرد ضعیف امدادی، گسیل نیروهای انتظامی به محل حادثه، سکوت مقام‌های ارشد حکومتی دربارهٔ آن و اتشار اخبار ضد و نقیض دربارهٔ زنده بودن یا کشته شدن حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل. منجر به اعتراضات در خرداد هم شد.
روز و شب نیست مرا کار بجز بحث و جدل در معانی و مبانی و اصول و اخبار
ارتباط اخلاقی به دلیل تاکید بر مسئولیت مردم در حفظ جامعه ی مدنی بسیار مهم است. امروزه با افزایش نگرانی درمورد اخبار دروغین، اهمیت ارتباطات اخلاقی به مساله ی مهمی تبدیل شده است.
محمد سعید اخباری (زاده ۲۸ بهمن ۱۳۶۴ - تهران) سرمربی فوتبال اهل ایران است که هم‌اکنون هدایت باشگاه فوتبال چادرملو را بر عهده دارد.
پرز قبل از استعفا در سال ۲۰۰۵ پیشنهاد داد یک سقف قابل جمع شدن ساخته شود. در سال ۲۰۰۹ هم‌زمان با انتخاب مجدد پرز به عنوان رئیس باشگاه اعلام شد که ساخت این سقف بر اساس وضعیت مالی باشگاه غیرممکن است. با این حال طبق اعلام مارکای اسپانیا، پرز قصد به دوباره‌سازی سانتیاگو برنابئو دارد. طبق اخبار این روزنامه معماران این پروژه از بین لیستی از معماران اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا و رافائل مونئو برنده جایزه پریتزکر و یو مینگ پی که هویت آمریکایی-چینی دارد که وی هم برنده جایزه پریتزکر شده انتخاب خواهند شد.
اَصمَعی (به عربی: أبو سعید عبد الملک ابن قریب الأصمعی) از ادیبان و دستورشناسان و بزرگان اخبار عرب بود.
و قوله، علیه السّلام: «إنّ أعظَمَ النّساءِ برکةً أحْسَنُهنَّ وجوهاً و أرخَصُهُنَّ مُهوراً.» و این از صحاح اخبار است.
اخبار زود باور عقل آید گر با کفایت تو شود مسند
گفت: وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ یدخله بیا، و ندخله بنون هر دو خوانده‌اند. بنون در هر دو آیت قراءت مدنی و شامی است علی خطاب الملوک، و این اخبار بنون، مع تقدّم ذکر اللَّه همچنانست که جای دیگر گفت: بَلِ اللَّهُ مَوْلاکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ سَنُلْقِی. باقی قرّا در هر دو آیت بیا خوانند بلفظ غیبت، زیرا که ذکر اللَّه متقدّم است و المعنی: یدخله اللَّه. میگوید: در آریم ایشان را در آن بهشتها، با ناز و نعیم، و فوز عظیم، که هر بهشتی را در ده انگشت انگشتری بود. نقش نگین آن انگشتریها یکی آنست که: سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ. دوم ادْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِکَ یَوْمُ الْخُلُودِ. سیوم أُورِثْتُمُوها بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ. چهارم رفعت عنکم الهموم و الأحزان. پنجم البسناکم الحلل و الحلّی. ششم زوّجناکم الحور العین. هفتم لکم فِیها ما تَشْتَهِیهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْیُنُ. هشتم رافقتم النبیّین و الصّدّیقین. نهم صرتم شبّانا لا تهرمون. دهم سکنتم فی جواری لا یوذی الجیران. این سرانجام ایشانست که خدا و رسول را طاعت دارند، و اندازهای شرع بجای آرند.
العِقد الفَرید نوشته ابن عبدربه، کتابی در تاریخ و اخبار و حکایات است و از نظر تاریخ اندلس حائز اهمیت است، زیرا مؤلف خود شاهد بسیاری از حوادثی بوده‌است که در کتاب ذکر شده‌است. و نیز از آنجا که بسیاری از منابع ابن عبد ربه از دست رفته این کتاب منبع منحصربه‌فرد برخی روایات تاریخی مانند اخبار مربوط به زیاد و حجاج بن یوسف و علویان است. جایگاه این کتاب به عنوان کتاب درسی ادب نیز قابل توجه است.
با جمال جان چوشد هم‌کاسه‌ای باشدش ز اخبار و دانش تاسه‌ای
«شیخ طوسی» اطّلاعات تاریخی موثّقی را در مورد فعّالیّتهای مخفی چهار وکیل خاص امام دوازدهم شیعیان به نقل از کتاب مفقود شده‌ای تحت عنوان «الاخبار الوکلاء الاربعه» نوشته «احمد بن نوح بصری» ارائه می‌دهد.