اخاذی

اخاذی

معنی کلمه اخاذی در لغت نامه دهخدا

اخاذی. [ اَخ ْ خا ] ( حامص ) عمل اخاذ.

معنی کلمه اخاذی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] ۱ - (حامص . ) رشوه گرفتن ، باج گرفتن .

معنی کلمه اخاذی در فرهنگ عمید

با تهدید و زور یا حیله و نیرنگ از کسی پول گرفتن.

معنی کلمه اخاذی در فرهنگ فارسی

۱ - بسیار گیرندگی سخت گیری بزور و ستم از مردم چیز ستدن رشوه و باج گرفتن از مردم . ۲ -گرفتن مال یا جنسی را بزور و تهدید از شخصی و آن از جرایم ضد آزادی است .

معنی کلمه اخاذی در دانشنامه عمومی

اخاذی به معنای زورگیری، باج گیری، اخذ مال یا چیزی به زور و تهدید از دیگری می باشد. این واژه معادل اصطلاح فرانسوی شانتاژ ( chantage ) و در اصطلاح به معنای گرفتن پول، مال، سند و غیره از مردم با جبر و تهدید است. اخاذی جرمی است مبنی بر به دست آوردن غیرقانونی پول، مال یا خدمات از یک شخص، موجود یا مؤسسه از طریق اجبار.
جرم اخاذی باید از ۲ امر تشکیل یافته باشد:
• تهدید: تهدید در لغت به معنای تخویف، ترساندن و بیم دادن است عرف و قانون نیز همین تلقی را از این عنوان دارند و تهدید عبارت است از ترساندن طرف مقابل به هر آنچه که برای وی زیان بار یا ناخوشایند است.
• تقاضای وجه یا انجام امر یا ترک فعلی
اخاذی از جرائم عمدی است و همچون سایر جرائم عمدی، باید با آگاهی و اراده همراه باشد، یعنی اینکه عالماً و عامداً تهدید بکند پس اگر کسی در حال مستی یا در حال هیپنوتیزم دیگری را تهدید نماید، جرم واقع نمی شود. تحقق عنصر روانی این جرم مقید به تحصیل منفعت مادی نامشروع از ناحیه تهدیدکننده عالم و آگاه به تهدید نیست.
اخاذی (ترانه). باج گیری ( انگلیسی: Chantaje ) تک آهنگی از هنرمند اهل کلمبیا شکیرا است که در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶  ( ۲۰۱۶ - 10 - ۲۸ ) منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم شخص زرین قرار داشت.

معنی کلمه اخاذی در دانشنامه آزاد فارسی

اَخّاذی
(یا: باج گیری؛ زورگیری) تهدید شخص به ضررهای بدنی یا حیثیتی یا مالی یا افشای اسرار او یا بستگان وی، به قصد گرفتن پول یا تحصیل منفعت غیر مشروع، که اگر در برابر افشای سرّ باشد آن را حق السکوت نیز گویند. ممکن است اخاذی از طریق مطبوعات انجام گیرد، مانند این که مطلبی یا خبر کذبی را به کسی نسبت دهند یا او را به افشای اسرار تهدید کنند، و سپس برای سکوت و عدم پیگری آن مبلغی یا نفعی دریافت شود که آن را شانتاژ گویند. اخاذی و تهدید، جرم است و به هر نحو یا وسیله ای که انجام شود، قابل تعقیب و مجازات است و کیفر آن طبق مادۀ ۶۶۹. قانون مجازات اسلامی. عبارت است از ۷۴ ضربه شلاق یا زندان از دو ماه تا دو سال. اخاذی از طریق مطبوعات نیز طبق مادۀ ۳۶ قانون مطبوعات جرم است.

معنی کلمه اخاذی در ویکی واژه

ricatto
رشوه گرفتن، باج گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه اخاذی

«آلبرت اسپیکا» خلاف‌کاری خشن و بی‌فکر، رستورانی مجلل دارد؛ او رئیس گروهی مافیایی است، که با دسیسه چینی، از رستوران‌های دیگر اخاذی می‌کند و با ایجاد رعب و وحشت در میان کارکنان، رستوران را اداره می‌کند. او یک سرآشپز فرانسوی به نام «ریچارد» دارد. «جورجینا داکاس» همسر آلبرت، که زنی خوش‌مشرب است، مجبور به همراهی همسرش در این رستوران است. آلبرت عاشق بچه است؛ و جورجیا حامله نمی‌شود و تا به حال ۳ بار سقط داشته‌است. آلبرت از هیچ فرصتی برای تحقیر و کتک زدن جورجینا، دریغ نمی‌کند. جورجیا عاشق کتاب فروشی به نام «مایکل» می‌شود. او که از مشتریان رستوران است؛ با کمک کارکنان رستوران، از هر فرصتی برای عشق بازی با جورجینا استفاده می‌کند.
دکتر مارک سیدمن دوبار تیر خورده، همسرش به قتل رسیده و دختر شش ماهه اش ربوده شده است. وقتی یادداشت اخاذی به دستش می رسد، می داند که تنها یک شانس برای بهبود اوضاع دارد. ولی نمی‌تواند به جایی رو بیندازد و به کسی اعتماد کند.
به هنگام حراج ژانویهٔ ۲۰۰۶، وبگاه مورد حملهٔ محروم‌سازی از سرویس قرار گرفت و تقاضای پول شد؛ با رد درخواست هکرها از جانب تیو، وبگاه یک هفته از دسترس بازدیدکنندگان خارج شد تا اینکه سامانهٔ امنیتی میزبان به‌روزرسانی شد. پلیس فدرال آمریکا و پلیس ویلتشر به تحقیق و بررسی حمله و اخاذی صورت‌گرفته پرداختند.
تا آبان ۱۳۸۳ که حدود شش ماه از اعتراضات گذشته بود و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی فعالیت می‌کرد گزارش خاصی بدست نیامد و روشن شد برخی گزارش‌ها وقوع تقلب نیز کذب و با هدف اخاذی بوده‌است.
بر اساس برخی تحقیقات راستی‌آزمایی‌شده، حکومت جمهوری اسلامی از تعرض و تجاوز جنسی به‌عنوان یکی از ابزارهای سرکوب و برای تحت فشار گذاشتن، ناامیدکردن، اخاذی و دریافت حق‌سکوت از معترضان قربانی‌شده، استفاده می‌کند.
بخش های ابتدایی سریال بر اساس یک رویداد واقعی در سال ۲۰۰۶ است؛ زمانی که گروهی از دانش آموزان دبیرستانی در کره جنوبی به مدت یکماه همکلاسی خود را مکررا مورد ضرب و شتم قرار داده، بخش هایی از بدنش را سوزانده و از این طریق از او اخاذی میکردند.
بر اساس برخی تحقیقات راستی‌آزمایی‌شده، حکومت جمهوری اسلامی از تعرض و تجاوز جنسی به‌عنوان یکی از ابزارهای سرکوب و برای تحت فشار گذاشتن، ناامید کردن، اخاذی و دریافت حق‌سکوت از معترضان قربانی‌شده، استفاده می‌کند.
در مسیر زندگی عاشقانه خود برای بدست آوردن برای پول مواد دست به دزدی و کلاه‌برداری واخاذی و … می‌کنند؛ و در نهایت این زوج برای ادامه زندگی خود به یک خانه متروکه در یک روستای دور افتاده میرودند و نوع خاصی از زندگی‌ها در آنجا با یکدیگر شروع می‌کنند.
در ژوئن ۲۰۱۱ خبرگزاری‌های فارسی به نقل از پایگاه خبری سوپراسپارت نقل کردند که ارغوان رضایی از پدرش ارسلان رضایی به اتهام اخاذی شکایت کرده و در آن شکایت به «اذیت و آزار، خشونت و تهدید به مرگ» از طرف پدرش نیز اشاره کرده اما گزارش‌های اولیه از نبود شواهدی برای اثبات این مدعا حکایت می‌کردند. پیش از این هم پدر ارغوان رضایی در برخوردی با دوست پسر ارغوان وی را به برخورد فیزیکی تهدید کرده بود و به همین خاطر از حضور در ورزشگاه‌ها منع شده بود.
اورلیان دست به اصلاح سیستم پولی امپراتوری زد و درآمدهای اضافی حاصل از این اصلاحات و استان‌های بازپس‌گرفته‌شده موجب شد تا خزانهٔ کشور در وضعیت مطلوبی قرار گیرد. همچنین اقداماتی در جهت کاهش اختلاس، اخاذی و فساد در میان مقامات حکومتی صورت پذیرفت.