اخاذ

معنی کلمه اخاذ در لغت نامه دهخدا

اخاذ. [ اِ ] ( ع اِ ) ج ِ اخاذة. جای فراهم آمدن آب باران. آبگیر. آبگیری که در بیابان باشد. پاره ای ازآب سیل که در جائی مانده باشد. تالاب که در بیابان باشد. ( غیاث ). || حوض. || زمینی که شخص برای خود یا برای پادشاه جدا کند. || زمینی که امام بکسی دهد و ملک نباشد. ج ، اُخُذ.
اخاذ. [ اَخ ْ خا ] ( ع ص ) بسیار گیرنده. سخت گیرنده.

معنی کلمه اخاذ در فرهنگ معین

(اَ خّ ) [ ع . ] (ص . ) رشوه گیر، باج گیر.

معنی کلمه اخاذ در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که اخاذی می کند.

معنی کلمه اخاذ در فرهنگ فارسی

بسیارگیرنده، سخت گیرنده، رشوه گیرنده، باج گیر، کسی که بااصراروپررویی چیزی ازمردم بگیرد
( صفت ) بسیار گیرنده سخت گیرنده کسی که به سختی و پر رویی از مردم چیز بگیرد رشوه گیر باج ستان .
آبگیر تالاب که در بیابان باشد

معنی کلمه اخاذ در ویکی واژه

رشوه گیر، باج گیر.

جملاتی از کاربرد کلمه اخاذ

فصل چهارم، سفیدی مرگبار، با حضور یک مرد جوان روان‌پریش در دفتر استرایک و بازگویی خاطره‌اش از قتل و دفن جسد یک دختربچه در حیاط خانه روستایی آغاز می‌شود. استرایک داستان او را باور می‌کند و برای حل معما درگیر ماجرای اخاذی از یک وزیر و قتل او می‌شود.
اسپکتر که در زبان انگلیسی خلاصه شده عنوان مدیریت ویژه ضدجاسوسی، تروریسم، انتقام و اخاذی است، نام یک سندیکای خیالی بین‌المللی جنایی است که مرد شماره یک آن ارنست استاورو بلوفلد است.
بر اساس برخی تحقیقات راستی‌آزمایی‌شده، حکومت جمهوری اسلامی از تعرض و تجاوز جنسی به‌عنوان یکی از ابزارهای سرکوب و برای تحت فشار گذاشتن، ناامیدکردن، اخاذی و دریافت حق‌سکوت از معترضان قربانی‌شده، استفاده می‌کند.
بدیع‌الزمان مبتکر مقامه‌نویسی است و در این فن در زبان‌های عربی و فارسی و ترکی و عبری مقلدان بسیار داشت که از بنام‌ترین آنان حریری، صاحب مقامات حریری است. در کتاب مقامات او که آمیزه‌ای از طنزپردازی و بدیهه‌سازی و تمثیل‌آفرینی است، قهرمان حکایت‌ها که مردی فاضل و جهان‌دیده و فهمیده است به سبب قدرنشناسی مردم و نادرستی نظام اجتماعی، به کلاشی و اخاذی و حیله‌گری روزگار می‌گذراند.
استیو دلبیانکو می‌گوید که کسب و کارها بسیار نگران «اخاذی در قیمت گذاری» هستند. برندهای کانادایی گلایه مند بودند که برای ثبت علامت تجاری خود با عنوان پاداش هزینه‌های «گزاف» از آن‌ها گرفته می‌شود. ادیت رامیرز رئیس اف تی سی نامه‌ای به آیکان نوشته است تا بگوید که این سازمان علیه صاحب ساکس اقدام خواهد کرد اگر «ما دلیلی برای باور این موضوع داشته باشیم که یک نهاد در اقدامات کلاهبرداری یا ناعادلانه و بر خلاف بخش ۵ قانون اف تی سی دست داشته‌است». رجیستر گزارش داد که وکلای مالکیت معنوی از این موضوع عصبانی هستند که رجیستری دامنه‌های ساکس از صاحبان علامت‌های تجاری ۲ هزار و ۵۰۰ دلار برای دامنه‌های ساکس می‌گیرد و از دیگران ۱۰ دلار.
وبگاه به مدت یک هفته از دسترس بازدیدکنندگان خارج شد تا اینکه سرور میزبان سامانهٔ امنیتی‌اش را به‌روز کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای ضد محروم‌سازی از سرویس، جلو ترافیک مخرب را گرفت. از واحد جرایم پیشرفتهٔ پلیس ویلتشر و ادارهٔ بازرسی فدرال درخواست شد تا اخاذی صورت‌گرفته را پی‌گیری کنند که به اعتقاد آنان، منشأ حمله از روسیه بوده‌است.
به هر روی یک علوی گرگانی به نام حسن جرجانی ابوطالب را به چالش کشید و هوسم و لاهیجان را تصرف کرد و او را به کانکجا راند. یک ارباب محلی گیلی در آنجا به ابوطالب کمک کرد رقیبش را از گیلان و دیلمان به بیرون براند. ابوطالب مجبور شد به مصادره و اخاذی روی بیاورد که اعتراض شدید علمای زیدی را برانگیخت و او به تنهجان در دیلمان عقب‌نشینی کرد. با این که او بارها به گیلان بازگشت دیگر نتوانست کنترل دائمی خود را بازگرداند. در عوض اسماعیلیان از نزاع بین رقبای علوی سود بسیار بردند. ابوطالب در سال ۵۲۰ قمری .۱۱۲۶ میلادی در تنهجان درگذشت و حسن جرجانی به امید کسب حمایت به آنجا رفت که توسط مردم دستگیر و پس از مشورت با روسای گیل و دیلم کشته شد.
نکسیام یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای بود که به برده‌داری جنسی، قاچاق انسان و اخاذی متهم‌شد. کیت رانیر، بنیان‌گذار این شرکت در سال ۲۰۱۹ به جرم قاچاق جنسی انسان و اخاذی به ۱۵ سال حبس محکوم گردید.
اخاذی از جرائم عمدی است و همچون سایر جرائم عمدی، باید با آگاهی و اراده همراه باشد، یعنی اینکه عالماً و عامداً تهدید بکند پس اگر کسی در حال مستی یا در حال هیپنوتیزم دیگری را تهدید نماید، جرم واقع نمی‌شود. تحقق عنصر روانی این جرم مقید به تحصیل منفعت مادی نامشروع از ناحیه تهدیدکننده عالم و آگاه به تهدید نیست.
علی‌شیر عثمانف در سال ۱۹۸۰ دستگیر و زندانی شد. به گزارش سایت سنتراسیا؛ عثمانف و دوستش که مأمور امنیتی ویژه کاگ‌ب و فرزند نایب رئیس کاگ‌ب ازبکستان بود، توسط دادگاه نظامی ارتش منطقهٔ ترکستان، به خاطر مشارکت در دریافت رشوه و اخاذی، به زندان فرستاده شدند. این سایت بیان کرده که این دو، مبلغ ۳۰ هزار روبل از یک افسر ارتش اخاذی کرده بودند. خانوادهٔ عثمانف و دوستش در نتیجهٔ این اتفاق، شغل خود را از دست دادند و عثمانف به ۸ سال کار در اردوگاه کار اجباری محکوم شد.