اخ اخ

معنی کلمه اخ اخ در لغت نامه دهخدا

اخ اخ. [ اَ اَ ] ( صوت ) کلمه ای است نمودن نفرت و کراهت را. || کلمه تحسین که بهنگام نهایت حظّ و لذت گویند. بخ بخ. به به.طوبی. || کلمه افسوس. دریغا. وای. آه.

معنی کلمه اخ اخ در فرهنگ معین

(اَ. اَ ) (صت . ) ۱ - صوتی است که برای نفرت و ناخشنودی بر زبان رانند. ۲ - کلمه ای است برای ستودن و اظهار خشنودی به هنگام لذت ، به به . ۳ - کلمة افسوس ، دریغا، وای ، آه .

معنی کلمه اخ اخ در فرهنگ فارسی

( صفت ) صوتی است که هنگام درد یا وقت لذت بر زبان رانند .
کلمه ای است نمودن نفرت و کراهت را

جملاتی از کاربرد کلمه اخ اخ

قبل از آن در کاخ خان و بعداً در کاخ اختاپوسی، باند متوجه می‌شود که اورلوف گنج‌های گران‌قیمت شوروی را به خان عرضه می‌کرده و آنها را با ماکت‌هایی جایگزین می‌کرده است، در حالی که خان اشیاء واقعی را از طریق گروه سیرک اختاپوسی به غرب قاچاق می‌کرده است. اورلوف قصد دارد با خان در کارل-مارکس-اشتادت در آلمان شرقی ملاقات کند ، جایی که سیرک برنامه ریزی شده است. قاتلان خان برای کشتن باند وارد قصر می شوند، اما باند و اختاپوسی آنها را خنثی می کنند. باند از کیو متوجه می شود که قاتلان ویجی را کشته اند.
بر سپنجی خانه ششدر سرای هشت کاخ اختیار افتادش اینک حق چو آمد رهنمون
گفتمش: بشمر مرا از چاکران خویشتن گفت: بر چرخ است شاخ اختران چاکر مرا
برگ‌ها لرزان ز بیم خشکی اند تا نگردد خشک شاخ اخضرش
نوبل فصل را به عنوان دروازه‌بان دوم شالکه به جانشینی رالف فیرمن آغاز کرد. بعد از تعطیلات زمستانی، سرمربی شالکه، دومنیکو تیدسکو، فیرمن را به عنوان دروازه‌بان اول باشگاه کنار گذاشت و نوبل را ارتقا داد. در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۱۹، نوبل با یک کارت قرمز مستقیم در بازی مقابل بوروسیا مونشن گلادباخ اخراج شد و برای دو مسابقه بعدی بوندس لیگا این باشگاه به حالت تعلیق درآمد. نوبل در هر مسابقه پس از انتخاب شدن به عنوان دروازه‌بان اول انتخاب، به استثنای دو مسابقه که برای او به حالت تعلیق درآمده بود، در هر مسابقه برای شالکه بازی کرد
و قال (ص): «اذا کان یوم القیامة نودیت من بطنان العرش: نعم الأب ابوک ابراهیم الخلیل، و نعم الاخ اخوک علی بن ابی طالب»!
بر رنجبرد چندین ساله او خوانند. و او درین مقام استحقاق آن یافته که صلاح و فساد خویش مشاهده میکند و ترسان و هراسان میباشد و مدد الهامات ربانی بدو متصل میشود که تقوی و فجور او با او مینماید. درین حال در خطری عظیم است زیراک مخلص است یعنی از جنس دانه شجره خلاص یافته و بر سر شاخ اخلاص آمده «والمخلصون علی خطر عظیم». پیش ازین که در شجره بند بود یا در دانه محبوس بود این خطر نداشت که بهر بادی و سرمایی باطل شود. بیت
تو هم شیشه را پنبه بردار از سر چو ریزان شد از شاخ اخضر شکوفه
اخ اخی برداشتی ای گیج گاج تا که کالای بدت یابد رواج
هم او صاحب طور و نار تجلی که شد مرشد موسی از شاخ اخضر
سنگ‌نگاره پیشکش‌آوران تخت جمشید طرح سنگ نگاره‌ای است که در قسمت‌های مختلف کاخ‌های هخامنشیان در تخت جمشید دیده می‌شود. این طرح، پیشکش‌آورانی را نمایش می‌دهد که هر کدام با حمل یک تحفه از پلکانی بالا می‌روند. از این طرح در کاخ هدیش (کاخ اختصاصی خشایارشا) و کاخ تچر (کاخ اختصاصی داریوش بزرگ) استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنگ‌تراشی و معماری هخامنشیان، تخته سنگ‌های تراشیده و حکاکی شده‌ای است که در دیواره پله-گذرهایی که به سمت تالارها و کاخ‌های جشن و مراسم منتهی می‌شوند، قرار دارند.
ستاره چنان ریزد از چرخ فردا که امروز از شاخ اخضر شکوفه
شد خضر راه بخت تو نخلی که نار طور شمع ره کلیم شد از شاخ اخضرش
تچر یا تچرا به معنای خانه زمستانی است. این کاخ نیز به فرمان داریوش کبیر بنا شده و کاخ اختصاصی وی بوده است. روی کتیبه‌ای آمده: «من داریوش این تچر را ساختم.»