احمدی
معنی کلمه احمدی در لغت نامه دهخدا

احمدی

معنی کلمه احمدی در لغت نامه دهخدا

احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه کازرون و بوشهر میان عیسی وند و چغادک در 1141400 گزی طهران.
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) یکی از قدمای شعرای عثمانی است از مردم کرمیان یا سیواس بزمان یلدرم بایزیدخان. او را منظومه ای است بنام اسکندرنامه که بنام پسر بایزید شاهزاده سلیمان کرده است و او مدح تیمور لنگ نیز گفته و صلات یافته است. ( قاموس الاعلام ).
احمدی. [ اَ م َ دی ی ] ( اِخ ) موضعی است بظاهر مدینه سنجار. ( مراصدالاطلاع ).
احمدی. [ اَ م َدی ی ] ( اِخ ) قصری بود بسامرّا که احمد معتمد علی اﷲ آنرا بنا کرد. ( مراصدالاطلاع ) ( ضمیمه معجم البلدان ).
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) قریه ای است بنوزده فرسنگی میانه شمال و مغرب ده بارز. ( فارسنامه ).
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) موضعی در شمال بندرعباس.
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) موضعی در جنوب رودان احمدی. ( فارسنامه ).
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) قریه ای است از مضافات بوشهر، بشش فرسنگی کاروانی مشرق بوشهر. ( فارسنامه ).
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) سمعانی گوید: مشهور بدین نسبت ابوعیسی العباس بن احمدبن مطروح بن سراح بن محمدبن عبداﷲ الازدی النحوی الحصیب الاحمدی است. وی اهل مصر و ثقه و ثبت بود و از او استماع حدیث کردند و در جمادی الاولی سنه 353 هَ. ق. وفات یافت.
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) شافعی مکنی به ابوالبقاء. اوراست : المعتقد الایمانی علی عقیدة الامام الشیبانی.
احمدی. [ اَ م َ ] ( اِخ ) کرمیانی. متوفی به سال 815 هَ. ق. او راست : منظومه ای به ترکی موسوم به جمشید و خورشید و بعضی این منظومه را به حبی خاتون نسبت کنند. کتاب اسکندرنامه به ترکی. منظومه سلیمان نامه به ترکی و جنگ نامه و منظومه وقعه سلطان سلیم و برادر او بایزید و نیز شرحی بر قصیده الصرصری که هر بیت مشتمل تمام حروف هجاست. منظومه ای در لغت فارسی بنام مرقات الادب و دیوان شعر خود او و جز اینها. صاحب کشف الظنون نسبت او را گاهی کرمانی و گاه کرمیانی آورده است. ( از کشف الظنون ).

معنی کلمه احمدی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به احمد ۲ - منسوب به احمد رسول الله ص : ملت احمدی . ۳ - دینار ط که بنام احمد بن طولون نامیده شده است .
موضعی است بظاهر مدینه سنجار

معنی کلمه احمدی در دانشنامه عمومی

احمدی (پارسیان). احمدی، روستایی در دهستان بوچیر بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۱۴ نفر ( ۳۵ خانوار ) بوده است.
احمدی (دشتستان). احمدی ( دشتستان ) ، روستایی از توابع بخش بوشکان شهرستان دشتستان در استان بوشهر ایران است.
این روستا در دهستان بوشکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
احمدی (زرند). احمدی ( زرند ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زرند در استان کرمان ایران است.
این روستا در دهستان سربنان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۵ نفر ( ۱۰۱خانوار ) بوده است.
احمدی (شهر). احمدی ( به عربی: الأحمدی ) یکی از شهرهای حومهٔ کویت است. این شهر مرکز سیاسی استان احمدی است.
احمدی ۶۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و در ۴۲ کیلومتری پایتخت واقع شده است. اکثر جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۲۹٬۹۰۰ نفر بوده است که نیمی از آن از ایل بویراحمدی تامرادی و تیره علی حیدر می باشند.
معنی کلمه احمدی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه احمدی در ویکی واژه

احمدی متشکل از اَح- مع- دِی که در مجموع به معنی اَح مع بگو است. شاید این عبارت کمی عجیب به نظر آید ولی وقتی مخاطب یا مخاطبان بز باشند دیگر این اصطلاح عجیب به نظر نمی‌آید.
احمدی گَس سِه. بگو مع تا بیاد.

جملاتی از کاربرد کلمه احمدی

اختلاس ۸۰۰۰ میلیاردی صندوق فرهنگیان مربوط به دولت احمدی‌نژاد است و محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می‌گوید: «مسئولان صندوق فرهنگیان اعلام کردند در سال ۹۲ هنگامی که این صندوق را از مسوولان پیشین تحویل گرفتند، این صندوق در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته‌است.»
هفته‌نامهٔ اکونومیست طی گزارشی، «شنود مکالمات تلفنی رحیم‌مشایی از سوی وزارت اطلاعات» را دلیل برکناری حیدر مصلحی دانسته‌است. اکونومیست بدون ذکر جزئیات، افشای عملیات شنود علیه رئیس دفتر احمدی‌نژاد در ماه آوریل را، دلیل اخراج وزیر اطلاعات می‌داند. این در حالی‌است که برخی رسانه‌های داخلی راست‌گرا، اختلاف نظر احمدی‌نژاد و مصلحی بر سر عزل یا ابقای دو معاون وزیر اطلاعات را دلیل عزل حیدر مصلحی دانسته‌اند. به گفتهٔ سایت پارلمان نیوز (ارگان فراکسیون اقلیت مجلس هشتم) پافشاری مصلحی بر عزل یکی از معاونانش (که به نوشته این سایت مورد حمایت رحیم مشایی بوده) سبب عزل خود مصلحی شده‌است.
به شرعِ احمدی پیرایه بس نیست؟ زمانِ رفتنِ این خار و خس نیست؟
آستین را از نمد میبر بسرمی نه چو تاج ور کلاه احمدی و با یزیدی نیست نیست
ولی چون بخت پیروزی نبودش صلای احمدی روزی نبودش
تا پیر خرابات فرمان ندهد، کس را زهرۀ آن نباشد که عروس خرابات خانۀ «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أمْر ربّی» راتواند دیدن. شمع و شاهد را در خرابات خانۀ کفر نهاده‬اند؛ تا این کفر واپس نگذاری، مؤمن ایمان احمدی نشوی:
به گفته فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات ایران ماده قانونی که پرداخت‌های بالا بر اساس آن انجام شده از سال ۹۰ لازم‌الاجرا بود، اما مجوز اعمال آن در سال ۹۳ صادر شده‌است. اما هم حسن روحانی و هم اسحاق جهانگیری معاون اول او آغاز روند پرداخت حقوق‌های بالا را مربوط به دولت محمود احمدی‌نژاد دانسته‌اند.
پس از مرگ میرزا غلام احمد در سال ۱۹۰۸، رهبری جماعت احمدیه به دست حکیم نورالدین سپرده شد. پیروان جماعت احمدیه مدعی هستند که وی اسلام‌شناسی بی همتا بوده و اولین شخصی بوده‌است که پس از ادعای میرزا غلام احمد مبنی بر مسیح و مهدی موعود بودن با وی در سال ۱۸۸۹ بیعت کرد.
این روستا اولین روستا از سه روستایی است که به مجموع آنها سه‌ده قپانپری (ملایر) گفته می‌شود. [به زبان ساده قپانپری را مانند یک استان و روستای احمدیه را بعنوان یکی از شهرستان های آن در نظر بگیرید.]
جنبش‌های افراط گرایانه در کشورهای عربی در شخصیت رئیس جمهور احمدی‌نژاد، چگوارا یا رابین هود می‌بینند و مردم عرب نیز وی را «مرد نترس» می‌دانند.
پیش ازین لیل و نهار اندر قرون سرمدی موی و روی احمدی واللیل بود و والنهار
به جلوه همچو احمدی، به حمله همچو حیدری میان خیل روبهان کوفه چون غضنفری
در همین حال کاخ سفید در موضعی رسمی اعلام کرد که به نامه احمدی‌نژاد جوابی داده نمی‌شود. بی‌اعتنایی دولت آمریکا به نامه محمود احمدی‌نژاد باعث شد که وی در مصاحبه‌های مختلف، از آن به عنوان «بی‌اعتنایی رئیس‌جمهور آمریکا به نداهای صلح جویان جهان» یاد کند.
بسیاری از بازیگران نام آشنای ایران در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند. سید جواد هاشمی در نقش یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری (محمود احمدی‌نژاد) بازی کرد. تینا پاکروان به عنوان مدیر تولید و محمدرضا شریفی‌نیا یکی از بازیگران نقش‌های اصلی فیلم است.
گروههای نئونازیست اروپا که از زمان پایان جنگ جهانی دوم هرگز شاهد اینکه فردی در مقام رئیس‌جمهور واقعیت کشتار اصولی یهودیان توسط دولت هیتلر را انکار کند نبوده‌اند با رضایت کامل از این موقعیت ویژه و بیانات اخیر محمود احمدی‌نژاد در مورد ادعایی بودن موضوع فوق استفاده می‌کنند. [۱۸]
آنی تو که معراج تو بالاتر شد یک قامت احمدی ز معراجِ نبی
پرتو نور سرمدی جای نشین احمدی خواه به میکده گذر خواه به خانقه کنی
پایهٔ یکم: اسحاق‌علی احمدی، محمد احمدی، احمد احمدی، ابوالحسن باقری، غلامرضا خرده‌مینا، مختار خرده‌گیر، مصطفی صادقی، علی اکبر عالیشاه، رحمت عالیشاه، الیاس عالیشاه، علی عالیشاه، رحمان عالیشاه، حسن عالیشاه، محمد عالیشاه، غلام‌رضا عالیشاه، باب‌الله محمدی و حسن معصومی.
گر بخواند احمدی قاضی القضاه این چامه را آفرین راند به طبع صورت‌انگیز بهار
چراغ دیده هاشم سراج دوده غالب بدین ایزدی ناصر به شرع احمدی نایب