احضار
معنی کلمه احضار در لغت نامه دهخدا

احضار

معنی کلمه احضار در لغت نامه دهخدا

احضار. [ اِ ] ( ع مص ) حاضر آوردن. ( منتهی الارب ). حاضر کردن. ( تاج المصادر ) ( زوزنی ). فراخواندن. بخواندن. || دویدن اسب. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر ). دویدن اسب و آهو و غیره.

معنی کلمه احضار در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - حاضر آوردن . ۲ - فراخواندن ، به حضور خواستن .

معنی کلمه احضار در فرهنگ عمید

۱. حاضر کردن.
۲. به حضور خواستن، فراخواندن.
* احضار ارواح: فراخواندن روح های مردگان به وسیلۀ کسانی که مدعی هستند می توانند روح شخص مرده را حاضر کنند و از او پرسش هایی کنند.

معنی کلمه احضار در فرهنگ فارسی

حاضرکردن، حاضر آوردن، بحضورخواستن، فراخواندن
۱ - حاضر آوردن . ۲ - فرا خواندن خواندن : او را بمرکز احضار کرد . ۳ - فرا خواندن شخص یا اشخاص بوسیل. دادگاه یا بازپرس برای ادای توضیحات . یا احضار ارواح . عمل فرا خواندن روانهای مردگان بتوسط رابطی .

معنی کلمه احضار در دانشنامه عمومی

احضار (علوم غریبه). احضار ( Summoning یا Evocation ) در علوم غریبه به اعمالی گفته می شود که برای احضار ارواح خبیثه، اجنه، شیاطین و دیگر موجودات غیر ارگانیک به کار می رود.
احضار (فیلم ۱۸۹۶). احضار ( فرانسوی: Séance de prestidigitation ) یک فیلم صامت و کوتاه فرانسوی به کارگردانی ژرژ ملی یس است که در سال ۱۸۹۶ منتشر شد.
احضار (فیلم ۱۹۸۰). احضار یا دمدمی ( به انگلیسی: The Changeling ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۰ و به کارگردانی پیتر مداک است. در این فیلم بازیگرانی همچون جرج سی. اسکات، تریش ون دیویر، ملوین داگلاس، جان کالیکوس، جین مارش، هلن بورنس، مدلن شروود، بری مورس، فرانسیس هایلند، اریک کریسمس، رابرتا مکسول و لوئیس زوریچ ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه احضار در فرهنگ معین

معنی کلمه احضار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فراخوانی شخص از سوی قاضی یا مرجع صلاحیت دار دیگر را احضار گویند. از عنوان احضار، در باب هایی مانند کفالت، قضاء، حدود و قصاص، سخن رفته است.
احضار از مادّه «حضر» و در لغت به معنای حاضر کردن و فراخواندن، و در اصطلاح حقوق، عبارت است از فراخواندن مدّعا علیه یا نماینده او یا شاهد دعوی و مانند آن ها به وسیله دادگاه یا مرجع صالحی دیگر جهت بازجویی، پاسخ به اتّهام، ادای شهادت را گویند.
شرائط احضار در حقوق
در حقوق، شرایطی را برای احضار این افراد برشمرده اند؛ از جمله:۱. وجود قراین کافی از سوی شخص برای احضار؛۲. کتبی بودن احضار؛۳. قید کردن مشخّصات دقیق احضار شده، تاریخ و محلّ حضور و نتیجه عدم حضور و محکمه احضارکننده؛۴. حضور شخص احضار شونده و اثبات عذر خود در صورت عدم امکان.
واژه احضار در قرآن
در قرآن کریم، واژه احضار به کار نرفته؛ امّا مشتقّات گوناگون آن در آیاتی چون: «یَومَ تَجِدُ کُلُّ نَفس مّا عَمِلَت مِن خَیر مُحضَرًا» و «فَکَذَّبوهُ فَاِنَّهُم لَمُحضَرون» آمده است که در همه این آیات، احضار به معنای لغوی بوده است و به معنای اصطلاحی آن ربطی ندارد؛ ولی واژه ها و تعبیرات دیگری مانند: «دعُوا» و «فأتوا به» در قرآن به کار رفته که به معنای اصطلاحی این موضوع اشاره دارد.در این آیات، قرآن ضمن اشاره به جواز احضار افراد و برخی احکام آن، از مواردی از احضار در امّت های پیشین نیز سخن به میان آورده است؛ امّا از آن جا که نهاد حکومت و قضا در جوامع گذشته، ابتدایی یا با عصر حاضر متفاوت بوده است، چه بسا تفکیکی بین قوا در این جوامع وجود نداشته و در بیش تر این موارد، احضارکننده همان حاکم و رئیس دولت بوده است.
احضار مستحب
...
[ویکی فقه] احضار (فقه). فراخوانی شخص از سوی قاضی یا مرجع صلاحیت دار دیگر را احضار گویند. از عنوان احضار، در باب هایى مانند کفالت، قضاء، حدود و قصاص، سخن رفته است.
احضار از مادّه «حضر» و در لغت به معنای حاضر کردن و فراخواندن،
لسان العرب ج۴، ص ۱۹۶.
در حقوق، شرایطی را برای احضار این افراد برشمرده اند؛ از جمله:۱. وجود قراین کافی از سوی شخص برای احضار؛۲. کتبی بودن احضار؛۳. قید کردن مشخّصات دقیق احضار شده، تاریخ و محلّ حضور و نتیجه عدم حضور و محکمه احضارکننده؛۴. حضور شخص احضار شونده و اثبات عذر خود در صورت عدم امکان.
قوانین و مقررات جزائی، ص ۳۷ ـ ۶۹ .
در قرآن کریم، واژه احضار به کار نرفته؛ امّا مشتقّات گوناگون آن در آیاتی چون: «یَومَ تَجِدُ کُلُّ نَفس مّا عَمِلَت مِن خَیر مُحضَرًا»
آل عمران/سوره۳، آیه۳۰.
...
[ویکی فقه] احضار (قرآن). فراخوانی شخص از سوی قاضی یا مرجع صلاحیت دار دیگر را احضار گویند؛ اصطلاح احضار، در ابواب کفالت، قضاء، حدود و قصاص بکار رفته است.
احضار از مادّه «حضر» و در لغت به معنای حاضر کردن و فراخواندن، و در اصطلاح حقوق، عبارت است از فراخواندن مدّعا علیه یا نماینده او یا شاهد دعوی و مانند آن ها به وسیله دادگاه یا مرجع صالحی دیگر جهت بازجویی، پاسخ به اتّهام، ادای شهادت را گویند.
احضار در قرآن
در قرآن کریم، واژه احضار به کار نرفته؛ امّا مشتقّات گوناگون آن در آیاتی چون: «یَومَ تَجِدُ کُلُّ نَفس مّا عَمِلَت مِن خَیر مُحضَرًا» و «فَکَذَّبوهُ فَاِنَّهُم لَمُحضَرون» آمده است که در همه این آیات، احضار به معنای لغوی بوده است. تعابیر«حضر» ، «محضرون» ، «محضرین» و «لتحضرنهم» از مشتقات ماده «حضر» هستند که در آیات مختلفی آمده اند. بیشتر این تعابیر بر فراخوانی از سوی مقام برتر دلالت دارد و به معنای اصطلاحی آن ربطی ندارد؛ ولی واژه ها و تعبیرات دیگری مانند: «دعُوا» و «فأتوا به» ، «ایتونی» و «ما خطبکن» نیز مترادف معنای احضار هستند و به معنای اصطلاحی آن، یعنی احضار مرجع صلاحیت دار اشاره دارند.
موارد احضار
...

معنی کلمه احضار در ویکی واژه

حاضر کردن، به حضور طلبیدن کسی، حاضر آوردن، فراخوان.

جملاتی از کاربرد کلمه احضار

ایران وایر در ۲۵ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که داود رکابی، برادر الناز صبح دوشنبه با درخواست محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک ایران از سوی اطلاعات سپاه احضار و بازداشت شد تا از این طریق خواهرش را برای بازگشت به ایران زیر فشار بگذارند.
کارگران نیشکر هفت‌تپه در مهر ۱۳۹۸ دست به یک هفته اعتصاب مداوم زدند. دلیل این اعتصاب اخراج ۲۱ تن از کارگران این شرکت عنوان شده‌است. همچنین این کارگران خواستار آزادی اسماعیل بخشی شدند. این کارگران پیشتر در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به زندان و شلاق محکوم شدند. از جمله این کارگران، محمد خنیفر است که به شش سال زندان محکوم شد. در پی این اعتصاب، کانال تلگرامی سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از احضار هشت کارگر به پلیس امنیت و گرفتن تعهد از آنها به جهت عدم شرکت در این اعتصاب خبر داد.
قوله: وَ أُوتِینَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِها... قال المفسرون: هذا من قول سلیمان یقول اعطینا علم التوحید و النبوة من قبل توحیدها وَ کُنَّا مُسْلِمِینَ، قبل اسلامها کأنّه یباریها بقدم دینه و اسلامه اذ بارته بملکها، و قیل هذا من قول بلقیس لمّا رأت عرشها عنه سلیمان قالت: عرفت هذه و اوتینا العلم بصحة نبوّتک بالآیات المتقدّمة من امر الهدهد و الرسل من قبل هذه المعجزة التی رأیتها من احضار العرش وَ کُنَّا مُسْلِمِینَ منقادین، مطیعین لامرک من قبل ان جئناک.
صاحب بنده اگر از صاحب کار فراهان که محتد رأس بنده است و اول ارض مس جلدی ترابها کم خدمتی اتفاق افتاده باشد، خجلت وشرمندگی با بنده و علی وفی ذمتی که اگر همه از بقیه منافع املاک مرهونه باشد از عهدة بر آیم، ولیکن خراسان و ولایت شما ومن بیگانه و یا آشنا، حضرت ولیعهد روحی فداه، تا زحمت و خرج و نوبت فتق بود تشریف داشتند و اکنون که هنگام رتق و اول بهار و قرار خراج است، احضار شدند و از این جا هم فرصت نشد که مطمئن شوند.
الگوی داده‌ای یوآرآی، یک الگوی یوآرآی یا به عبارتی الگوی نشانی وب است که راهی‌ست برای وارد کردن داده با قالبی خاص در داخل یک صفحه وب، به‌صورتی که انگار آن‌ها منابع خارجی مانند تصاویر هستند. این روش به ما اجازه میدهد برای فراخوانی یک صفحه وب، بجای ارسال چند بار درخواست اچ‌تی‌تی‌پی، برای احضار چند منبع (مثلاً احضار و فراخوانی فایلهای تصاویر، سی‌اس‌اس، جاوااسکریپت و ...) تنها یکبار دستور درخواست اچ‌تی‌تی‌پی را ارسال نماییم، که می‌تواند به بهره‌بری بالاتری منجر گردد.
در این فیلم شاهد پیوند میان یک عنصر آتش به نام امبر (لیا لوئیس) و یک عنصر آب به نام وید (مامودو اثی) هستیم که برخلاف آنکه نمی‌توانند یکدیگر را لمس کنند اما علاقه و کشش متقابل و وجوه اشتراک فراوانی با هم دارند. لیا لوئیس، مامودو اثی، رونی دل کارمن، شیلا ووسوگ، وندی مک‌لندن کاوی و کاترین اوهارا صداپیشگی این فیلم را برعهده دارند. داستان آن در دنیایی می‌گذرد که عناصر انسان‌ساز طبیعت زندگی می‌کنند، داستان آن دربارهٔ عنصر آتش، امبر لومن (لوئیس) و عنصر آب، وید ریپل (اثی) است که پس از احضار وید به‌دلیل تصادف لوله‌کشی در فروشگاهی که متعلق به پدر امبر، برنی (دل کارمن) است، با یکدیگر آشنا شده و عاشق می‌شوند.
پس از آنکه دلایل و مدارک جرم جمع‌آوری شد نوبت به تعقیب متهم می‌رسد که با احضار او شروع می‌شود.
به دنبال اعلام این خبر، امارات متحده عربی کاردار ایران در ابوظبی را احضار و به این اقدام ایران اعتراض کرد.
حکم شد از شاه بر احضار زن آمد آن زن در بر شاه زمن
اشارت به احضار جمع است و بس دم آب هرجا کند گرم، کس
وزیر امور خارجه آن هنگام آلمان گیدو وستروله، سفیر بریتانیا در آلمان، سایمون مک‌دونالد را احضار کرد تا درباره مراکز شنود بریتانیا در برلین توضیح دهد.
الناز محمدی در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱، با دریافت احضاریه و در پی حضور در دادسرای اوین بازداشت شد. او چند روز بعد و در تاریخ ۲۳ بهمن با قرار وثیقه آزاد شد.
احضار: شیطان مرا وادار کرد به کارگردانی مایکل چاوز و تهیه‌کنندگی مشترک جیمز وان و پیتر سفرن در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.
گرچه امروز در بساط زمین جز تو کس را نباشد این احضار
این تجمعات اعتراضی عمدتاً با ایجاد فضای امنیتی و دستگیری برخی از معلمین از جانب نیروی انتظامی همراه بوده‌است. سرکوب معلمان محدود به این موارد نمی‌گردد طی شش ماه گذشته صدها معلم در سراسر کشور به بازپرسی و نهادهای امنیتی احضار شده، دادگاه محمود بهشتی لنگرودی، محمود ملاکی، عزیز قاسم‌زاده، رادا مردانی، پیروز نامی، علی کروشات، فرنگیس نسیم پور، غلامرضا غلامی کندازی و … برگزار شده‌است و محمدرضا رمضان‌زاده نیز دوران محکومیت خود را با پابند الکترونیکی سپری می‌کند.
وی اما آن دو را احضار کرد و اصرار فراوان نمود. بکر گفت: بخدائی که جز او پروردگاری نیست، من قضاوت نیک ندانم و ایاس از من بدان سزاوارتر است.
که در نکاح بفتوی احمد حنبل بود دو شاهد موثوق لازم الاحضار
این خبر به رشید رسید، وی را احضار فرمود و از حال وی استفسار نمود. دانست که در کوفه به عشق کسی گرفتار است، ترحم کرد وی را آزاد ساخت. وزیر گفت: حیف باشد که چنین خوش آوازی را آزاد کنند. رشید گفت: دریغ باشد که چنین بلند پروازی را بنده گیرند.
صوت بلبل سبب جلوه گل شد در باغ بر مثالی که غزایم کند احضار پری
در آتش نعل ها افکنده گویی به احضار دلم آن چشم جادو