احرار

معنی کلمه احرار در لغت نامه دهخدا

احرار. [ اَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ حُرّ. آزادان. آزادگان. حرّان :
بسی نمانده که کار جهان چنین گردد
بکام خویش رسیده من و همه احرار.فرخی.عید تو همه فرخ و روز تو همه عید
وز دیدن تو فرخ روز همه احرار.فرخی.ای شمسه ملک پدر و زینت عالم
ای نعمت اهل ادب و دولت احرار.فرخی.ای بارخدای همه احرار زمانه.منوچهری.فساد و جفا و بلا و عنا را
بر احرار گیتی قرار مکینی.ناصرخسرو.ای پسر هیچ دلشکسته مباش
کاندرین خانه نیز احرارند.ناصرخسرو.کاخر نکشد فلک مرا، چون من
در ظل قبول صدر احرارم.مسعودسعد.ای گردن احرار بشکر تو گرانبار
تحقیق ترا همره و توفیق ترا یار.سنائی.خانه خواجه من بنده قبله احرار و افاضل... و همگی ارباب هنر و بلاغت پناه و ملاذ جانب او شناختندی. ( کلیله و دمنه ). معارف کبار و مشاهیر احرار را بر لزوم طاعت و قیام بخدمت او تکلیف فرمود. ( ترجمه تاریخ یمینی ). || ایرانیان. ابن الفقیه در کتاب البلدان ص 317 گوید: امّا ایرانیان در ایّام گذشته از جهت وسعت مملکت و کثرت اموال و شدّت شوکت بر عموم ملل برتری داشتند و عرب ایشان را احرار می گفتند،به این جهت که دیگران را به اسیری و استخدام میگرفتند، ولی کسی دیگر نمی توانست ایشان را اسیر کند یا بخدمت خود بیاورد. چون خداوند عزّ و جل اسلام را فرستاد، شوکت ایشان درهم شکست و پراکندگی کلی در کارشان راه یافت. و در عهد اسلام از آن جماعت ، بزرگی نماند که قابل ذکر باشد مگر عبداﷲبن المقفّع و فضل بن سهل... بنوالأحرار. و رجوع به کلمه آزاده و بنوالاحرار و احرارالفارس در همین لغت نامه شود. || احرار بقول ؛ تَره های تُنُک و رقیق. سبزی های خوردنی. مقابل ذکور بقول. و رجوع به احرارالبقول شود.
احرار. [ اِ ] ( ع مص ) اِحرار نهار؛ گرم شدن روز. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر ). || خداوندِ شتران ِ تشنه گردیدن. ( منتهی الارب ).
احرار. [ اَ ] ( اِخ ) ابن اسید الظهری. مکنی به ابورهم. صحابی است.
احرار. [ اَ ] ( اِخ ) ( خواجه ٔ... ) لقب عبیداﷲ نقشبندی. رجوع به عبیداﷲ... شود.

معنی کلمه احرار در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (ص . )۱ - جِ حر، آزادان ، آزادگان . ۲ - ایرانیان .

معنی کلمه احرار در فرهنگ عمید

= حُرّ

معنی کلمه احرار در فرهنگ فارسی

آزادان، آزادگان، جمع حر
( صفت ) ۱ - جمع حر حران آزادان آزادگان . ۲ - ایرانیان .
گرم شدن

معنی کلمه احرار در فرهنگ اسم ها

اسم: احرار (پسر) (عربی) (تلفظ: ahrār) (فارسی: احرار) (انگلیسی: ahrar)
معنی: آزادگان، آنان که از وابستگی ها و تعلقات، به ویژه وابستگی های مادی آزادند

معنی کلمه احرار در ویکی واژه

جمع حرّ , آزادگان
سمپا: "ahrAr
جِ حر؛ آزادان، آزادگان.
ایرانیان.

جملاتی از کاربرد کلمه احرار

هست نقش حسد سوی احرار گرگ یوسف درو فریشته خوار
بلندی یافته زو نام شاهی قوی گشته بدو امید احرار
تیپ ۹ بدر متشکل از نیروهای مجاهدین عراقی و بعدها اسرای عراقی داوطلب (که به نام احرار شناخته می‌شدند) بود، که توسط محسن رضایی؛ فرمانده وقت سپاه پاسداران راه‌اندازی شد و اسماعیل دقایقی نیز به‌عنوان نخستین فرمانده این تیپ، از سوی رضایی، منصوب گردید. در عملیات بدر این تیپ، منطقه «الترابه» در هور الهویزه را آزاد کرد. تیپ بدر در عملیات‌های عاشورا، قدس ۴، کربلای ۲، کربلای ۴ و کربلای ۵ نیز نقش پر رنگی داشت. تیپ بدر در عملیات مرصاد نیز بعنوان یگان عمل‌کننده حضور داشت.
زمانی که وهریز یمن را ترک کرد، دوباره ابرهه به یمن یورش برد و بر آنجا مسلط شد. (اسنادی از جنوب عربستان پیدا شده که پیروزی ابرهه را جشن می‌گرفتند) خسرو دوباره وهریز را با سپاهی به یمن فرستاد و حبشه‌ای‌ها را برای همیشه از آنجا بیرون راند و خود نیز آنجا ماند و پس از آن فرزندانش در یمن به آزادزادگان (بنی‌الاحرار) معروف شدند.
تمیمی یک برنامه گفتگوی اردنی به نام نسیم الاحرار (نسیم آزادگان) در تلویزیون القدس وابسته به حماس را میزبانی کرد. این برنامه دربارهٔ زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بحث می‌کند.
جمعی از آزادگان دفاع مقدس ساکن تهران در اعتراض به واگذاری غیرقانونی سهمیه زمین‌های خود توسط تعاونی مسکن «احرارالزمان» به یک فرد حقیقی، دیروز مقابل دفتر ریاست قوه قضاییه تجمع کردند. آنها خواستار رسیدگی مجدد رئیس قوه قضاییه به شکایات خود و بازپس‌گیری زمین‌ها از این فرد حقیقی شدند. یکی از معترضان در توضیح علت برگزاری تجمع اعتراضی گفت:
احمد احرار روزنامه‌نگاری را ۱۳۳۲ به عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه اطلاعات آغاز کرد و سپس عضو شورای سردبیری این روزنامه شد. او دوران جوانی به دلیل آشنایی و دوستی با سیاست‌مداران (از طریق عباس مسعودی) بر امور سیاسی اثر می‌گذاشت. احمد احرار در سال ۱۳۳۶ دبیر سرویس اجتماعی روزنامه اطلاعات و در سال ۱۳۳۷ سردبیر هفته‌نامه اطلاعات جوانان شد. او در دوره‌هایی سردبیری هفته‌نامه اطلاعات جمعه را هم برعهده داشت.
بندهٔ سخن اویند احرار خود امروز فرداش ببند آیند اوباش به خنجر
تاتوانی با جماعت یار باش رونق هنگامه ی احرار باش
در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۷، به دنبال درگیری‌های شدید با احرار الشام و دیگر گروه‌های شورشی، جبهه فتح شام با چهار گروه دیگر ادغام شد و به هیئت تحریر شام تبدیل شد. با این حال، تحریر الشام هر نوع وابستگی به القاعده را انکار کرده‌است و در بیانیه‌ای خود را «گروهی مستقل و عدم وابسته به سازمان‌های دیگر» معرفی کرده‌است.
آن عهدکوکه بود ز من تمکین احرار یزد و ساوه وکرمان را
خواجه سید وزیر شاه ایران بوعلی قبله احرار و پشت لشکر و روی گهر
کتاب‌هایی که یادی از دقیقی یا شعرهایش کرده‌اند: شاهنامه فردوسی (۴۰۰)، تاریخ بیهقی (نیمه دوم سده پنجم)، شرح قصیده ابوالهیثم (پایان سده چهارم و آغاز سده پنجم)، چهار مقاله نظامی عروضی (پیرامون ۵۵۰ هجری)، حدائق‌السحر رشید وطواط (سده ششم)، ترجمان‌البلاغه (آغاز سده ششم)، لباب‌الالباب عوفی (۶۱۷ تا ۶۲۵)، مونس‌الاحرار محمد جاجرمی (۷۴۱)، تاریخ سیستان، تاریخ گزیده (۷۳۰)، دیوان فرخی، غضایری، معزی، ادیب صابر، سوزنی، لغت فرس اسدی توسی، صحاح‌الفرس، فرهنگ جهانگیری، سخن و سخنوران تألیف فروزانفر، احوال رودکی از سعید نفیسی، و مقاله تقی‌زاده در مجله کاوه.
زاهدا چندی بیا با ما به‌ خلوت یار باش صحبت احرار بشنو محرم اسرار باش
نگین حلقهٔ حلم و حیا اوست سر احرار و تاج اسخیا اوست
احمد احرار (۱۳۱۳ – ۱ دی ۱۴۰۱) روزنامه‌نگار و رمان‌نویس اهل ایران بود.
هست این ستانه مأمن احرار و کی بود ایمن کسی که در کنف این ستانه نیست ؟
بعد از آنکه داعش در سوریه و مناطق کردنشین آن پیشروی‌هایی کرد، «ابولیلا» گروهی را در منبج و جرابلوس برای مبارزه با داعش تأسیس کرد. او سپس در سال ۲۰۱۳ گروه دیگری را تحت عنوان «گردان احرار سوریه» که زیرمجموعه «جبهه الکراد» بود تأسیس کرد.
ام الاحرار (به عربی: أم الأحرار) یک منطقهٔ مسکونی در لیبی است که در استان سبها واقع شده‌است. ام الاحرار ۳۷۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
مهتر احرار آفاقست و دل با دوستان راست در هر کار همچون مهر تابانی کند