احدی

معنی کلمه احدی در لغت نامه دهخدا

احدی. [ اُ ح ُ ] ( ص نسبی ، اِ ) هر صحابی که غزوه اُحد را درک کرده باشد.
احدی. [ اِ دا ] ( ع ص ، اِ ) تأنیث اَحَد. یکی. || اِحدی سبع؛ کاری عظیم دشوار.
احدی. [ اَ ح َ ] ( ضمیر مبهم ) هیچ کس. کسی. دیّار. || یکی. یک تن.
احدی. [ اَ ح َ ] ( ص نسبی ، اِ ) منصب داری باشد از انواع منصبداران هند و آن از عهد اکبرشاه معمول گردید. ( چراغ هدایت ). و در بهار عجم آمده که جماعت احدیان تنها منصب ذات دارند و سوار و پیاده متعینه سرکار با خود ندارند - انتهی. و گویند که احدی از طرف پادشاه برای اجرای حکمی بر امر متسلط می شود و بعضی مردم که احدی بسکون حاء گویند صحیح نیست. ( غیاث ). و ظاهراً بهمین معنی در ایران نیز معمول بوده است :
سرو را سختن با قدش از نابلدی است
الف شمع به پیش قد شوخش احدی است.محسن تأثیر.|| فرقه ای از سپاهیان پادشاه هندوستان است که هر صد تن را یک سربلوک کرده ، صدی گویند و هزار تن را یک دسته هزاری گویند. ( شعوری ).

معنی کلمه احدی در فرهنگ معین

(اَ حَ ) [ ع - فا. ] (مبهم )یک تن ، هیچکس ، کسی .
( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . اِ. ) ۱ - منسوب به احد. ۲ - مربوط به خدای یگانه . ۳ - فرقه ای از سپاهیان پادشاه هند.

معنی کلمه احدی در فرهنگ عمید

= احد

معنی کلمه احدی در فرهنگ فارسی

( اسم ) تائ نیث احد
هیچکس

معنی کلمه احدی در ویکی واژه

احدی متشکل از اَ- حَ- دِی که در مجموع وارونه شده بگو اَحع است. شاید این عبارت کمی عجیب به نظر آید ولی وقتی مخاطب یا مخاطبان چهار پایان اهلی باشند دیگر این اصطلاح عجیب به نظر نمی‌آید.
احدی گَس سِه. بگو اَحَ تا بیاد.
یک تن، هیچکس، کسی.
منسوب به احد.
مربوط به خدای یگانه.
فرقه‌ای از سپاهیان پادشاه

جملاتی از کاربرد کلمه احدی

جانی قربانی و سربداران در برانداختن سلسله مغولان در ایران همکاری و هدف واحدی داشتند جانی قربانی‌ها به تدریج اهمیت و قدرت خود را از دست دادند و در جنگ‌های داخلی فرزندان و اعقاب امیر تیمور متلاشی شدند. بازماندگان این طایفه امروز در أستان خراسان و أستان اصفهان منطقه شهرضا يا کلات، درگز، زواندرخ و چولایی خانه مشهد زندگی می‌کنند.
هم دوره‌های وی در باشگاه فوتبال استقلال تهران: ناصر حجازی. حسن روشن. پرویز مظلومی. بهتاش فریبا. عبدالعلی چنگیز. اصغر حاجیلو. سعید مراغه چیان. رضا رجبی. رضا نعلچگر. غلام برهانزاده. حجت‌الله خاکسارتهرانی. رضا احدی. شاهرخ بیانی. شاهین بیانی. بیژن طاهری. جعفر مختاریفر. مجید نامجو مطلق
این ائتلاف در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد تا پس از شکست دمکرات‌ها در انتخابات ۱۹۹۴ کنگره، به اعضای محافظه کارتر حزب دمکرات صدای واحدی بدهد. عضویت در این ائتلاف افول شدیدی داشته و هم‌اکنون در کنگرهٔ ۱۱۴ام به ۱۴ عضو رسیده است.
بسمان حقیقت، بهیچ پر نپری به خلوت احدیت، رسید نتوانی
مراد از واحدیت بود واحد مناسب شرح آن در مطلب آمد
اسکادران ۶۹ نام واحدی از نیروی هوایی اسرائیل است که در پایگاه هوایی هاتزریم مستقر هستند و مسئولیت عملیات با هواپیماهای اف ۱۵ تاندر را بر عهده دارند. این واحد در سال ۱۹۴۸ با سه فروند هواپیمای بوئینگ بی-۱۷ فلایینگ فورترس و با آموزش‌های ایالات متحده شکل گرفت.
وَ أَنَّهُ تَعالی‌ جَدُّ رَبِّنا جلال و عظمت او، کبریا و عزّت او از اوهام و افهام بیرونست و کس نداند که چونست. سزای ثناء خود خود داند، قدر عزّت و عظمت خود خود شناسد. صفات صمدیّت او از اشراف اسرار متعالی است، نعت احدیّت او بر صیغت عبارت و اشارت مستولیست. عرش عظیم در عظمت و جلال قدرت او ذرّه‌ای است.
آن جوانمرد طریقت اینجا نکته‌ای عزیز گفته، و روش راهروان را و کشش ربودگان را بیانی نموده، گفتا: چون از درگاه احدیّت بنعت رأفت و رحمت این نواخت به خلیل رسید که: وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا، فرمان آمد که ای خلیل! در راه خلّت ایستادگی شرط نیست، از منزل «أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ» فراتر شو. سفری کن که آن را سفر تفرید گویند، «سیروا سبق المفرّدون». خلیل طالبی تیز رو بود. جوینده یادگار ازل بود. نعلین قصد در پای همّت کرد. سفر «إِنِّی ذاهِبٌ إِلی‌ رَبِّی» پیش گرفت.
^  حبل المتین، کلکته، سال ۱۶، شماره ۲۰، ۵ ذیقعده ۱۳۲۶ / ۶ و ۷: «شاه در اعلان نسخ مشروطیت ایران اظهار داشته که بر حسب فتوای علما، مشروطیت و پارلمان مخالف با قانون شریعت است. [مقصود] همین فتوای آقا سید کاظم بوده، چه ظاهر است علمای ایران نه مرجع تقلیدند نه صاحب نفوذ کلمه تامه در ایران، و احدی تا امروز از علمای صاحب رای و فتوی در عراق عرب نه چنین رأیی داده نه اینکه فتوی صادر کرده بود، حتی آقا سید کاظم هم تا امروز به این صراحت در مقابل کلمه حق نایستاده بود. از این مکتوب ظاهر گردید که صدر راونچی پس از ورود به نجف اشرف این نوشته را از سید کاظم صادر کرده، تلگرافا به طهران و سایر بلاد اشاعت داده‌است.»
از مهینان مشایخ نشاپور است، صحبت کرده با بوعثمان حیری٭ و با حفص دیده، یگانه بود در خوف و ورع و زهد. در سنه احدی عشرة و ثلثمائه برفته از دنیا. وی گفت: تکبر المطیعین علی الصاة بطاعتهم شر من معاصیهم و اصر علیهم.
به جزء موسیقی ما، وبگاه‌هایی چون مجله ملودی نیز نقدهای در مورد بی‌واژه نوشت. در نقد وبگاه مجله موسیقی ملودی که به نویسندگی مکنونه صافی نوشته شده بود، آمده بود که فضای نوِ آلبوم بی‌واژه حتی سرسخترین منتقدان را نیز متعجب می‌نماید. مکنونه صافی در ادامه طرح جلد آلبوم را توصیف نمود و در مورد آن گفت که «ساده و پرمفهوم» است و تاحدی توانسته فضای آلبوم را به تصویر بکشد. در ادامه توضیح داد که نکته جالب این آلبوم این است که اصفهانی، آهنگسازی و تنظیم هر قطعه را بر عهده یک فرد گذاشته‌است و در آخر مکنونه صافی این‌گونه نتیجه می‌گیرد که آلبوم خوب توانسته در دل مخاطب جای گیرد.
شیخ الاسلام گفت: که حصری شیخ عراق بود. و از استادان منست واشما ربانی بود که سرکار فرا داند داد حصری ازانست. ببغداد برفته روز آدینه در ماه ذیالحجه سنه احدی و سبعین و ثلثمائه.
خم: اشاره دارد به واحدیت و مقام جمع را نیز گویند.
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود که «هر که شبی را به مرض بگذراند و قبول کند آن را و شکر خدا را أدا کند مانند کسی است که شصت سال عبادت کند شخصی عرض کرد که قبول آن چگونه است؟ فرمود: بر آن صبر می کند و خبر نمی دهد از آنچه بر او گذشت و چون داخل می شود به صبح، حمد می کند خدا را بر آنچه از برای او بود» و در بعضی اخبار رسیده که «شکایت، آن است که بگوید بر من شبی گذشت که احدی را نگذشت یا مبتلا شدم به آنچه لذت یابد و در هر حالتی شاد و مسرور باشد، زیرا آدمی بعد از آنکه به مرتبه أنس به خدا فائز کسی مبتلا به آن نشده است و اما گفتن اینکه دیشب بیدار بودم، یا امروز تب دارم، داخل شکایت نیست» و از آنچه گفتیم روشن شد که کراهت مصائب، منافاتی ندارد با صبر بلکه از برای بنده مرتبه ای بالاتر از آنچه مذکور شد هست و آن این است که از آنچه بر او وارد شود گردید و أنوار محبت او بر سراچه دل او پرتو افکند و از جام محبت، شراب صفوت نوشید، از آنچه از محبت او به او می رسد راضی و شاکر، و مطلوب او رضای دوست اوست و هر چه از جانب او می رسد به آن خشنود و فرحناک است و از التفات او لذت می یابد.
جمشیدی.شاه محمدی. سامعی.هاشمی.شاکری.احدی.یوسفی.اختیاری.عیدی.یاوری.علیاری.بهبودی.رنجبر و.....نام برد
از اثر او صمدیت رفیع بر گهر اواحدیت وسیع
ظهورش را بوصف واحدیت بفرق‌الوصف خوانند اهل وحدت
ملیکا احدی از سن ۱۰ سالگی ورزش کاراته را آغاز کرده است. وی دارنده ۷ مدال طلا تورنمنت بین‌المللی، مدال برنز مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۲، مدال نقره مسابقات کاراته نوجوانان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۳، مدال نقره مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۴ و مدال برنز امید مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ را در کارنامه خود و قهرمانی جهان در سال ٢٠١٩دارد.
۴- مقرنسهای لانه زنبوری: چنان‌که از نام آن پیداست، شبیه لانه زنبور هستند و در مجموع مانند کندوهای کوچک بر روی هم قرار گرفته دیده می‌شوند. این دسته از مقرنس‌ها تاحدی شبیه به مقرنس‌های معلق هستند.
قرن حاضر خاصهٔ اقبال گشت واحدی کز صدهزاران برگذشت