احتمالی

معنی کلمه احتمالی در فرهنگ فارسی

( صفت ) محتمل کاری یا پیشامدی که وقوع آن مورد تصور باشد .

جملاتی از کاربرد کلمه احتمالی

آب و هوا: گوناگون و پیام آور باران احتمالی
اگر هنرمند، عقاید کارگردان را به درستی متوجه نشده باشد، می‌تواند بدون صرف زمان زیاد، تصاویر را، با تصاویر مورد نظر کارگردان عوض کند. از دیگر مزایای این تصاویر کوچک، این است که کارگردان با مشاهده آن‌ها می‌تواند، نقایص احتمالی در تخیلات و دیدگاه‌های خود را برطرف کند. به دلیل اینکه اجرای این تصاویر سریع است، کارگردان می‌تواند از هنرمند بخواهد، که از چند طریق مختلف، داستان را طراحی کند، تا کارگردان بهترین آن‌ها را انتخاب نماید. با داشتن چند طرح مختلف، کارگردان می‌تواند، گاهی به نتایجی بهتر از آنچه در ذهن داشت، برسد. در این مواقع، کارگردان با آزاد گذاشتن هنرمند، می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی را هم، در طرح‌ها ملاحظه کند.
دلایلی که ثابت کند رهنورد ضارب دو مأمور امنیتی بوده، از سوی قوه قضاییه و در اطلاعیه‌هایی که منتشر کرده است، وجود ندارد. در صورتی که رهنورد به فرض ضارب دو مأمور بوده باشد، هنوز مشخص نیست دو مأمور چه عملکردی داشته‌اند و در آن زمان در خیابان مشغول چه کاری بودند و آیا این عمل او مصداق دفاع مشروع بوده است یا خیر. همچنین مشخص نیست اعمال کیفر احتمالی را بتوان به فرد دستگیر شده نسبت داد. آیا فردی که دستگیر و سرانجام اعدام شده، همان فرد ضارب بوده است؟ آیا او در زیر فشار، شکنجه و بدرفتاری مجبور به اعتراف علیه خود شده یا ادله کافی وجود داشته است؟ هرانا در توییتی با اشاره به رفتار نماینده دادستان در دادگاه این اقدام را با «صحنه‌سازی» در دادگاه نوید افکاری مقایسه کرد.
نوع دوم: کسانی هستند که سبب غرور و غفلت ایشان، گمان این است که لذات دنیا امری است یقینی و لذات اخرویه چیزی است احتمالی، و یقینی از احتمالی بهتر است و عاقل از امر یقینی دست برنمی دارد به امید امر احتمالی و منشا این نیست، مگر کفر ظاهری یا باطنی، که اظهار آن را نمی کند و چنین کسی از زمره کفار محسوب، و دفع این غرور، به تحصیل یقین به امور معاد است به ادله واضحه قطعیه با وجود اینکه همچنین نیست که هر یقینی را بر هر احتمالی توان ترجیح داد و از این جهت است که اگر در سفره، عسلی باشد، که احتمال زهر در آن باشد، البته عاقل از آن اجتناب می کند و لذت یقینی عسل را به ضرر احتمالی زهر ترک می کند بخصوص احتمالی که جمعی کثیر از اهل علم و عقل بر آن گواهی دهند و اکثر منافع دنیویه از زراعات و معاملات، که عقلا مال نقد را صرف آن می کنند، به طمع نفع احتمالی است.
اسیر از لعل آن لب گفتگویی در نظر دارد به دل ره داده است از ساده لوحی احتمالی را
کتاب معرفت الروح در سال ۱۳۴۸ انتشار یافت. «معرفت الروح» همان‌طور که از نامش مشخص است، به مسائل روح، شامل اثبات وجود و بقای آن می‌پردازد. در این کتاب موضوعات دیگری از جمله، خدا، برزخ، معاد، رستاخیز بررسی شده‌اند. وی هر یک از این مسائل را از دیدگاه‌های مختلف مورد بحث قرار داده و در فصل هشتم کتاب، به منظور روشن‌تر شدن موضع اصلی پیروان نظریهٔ سیرتکامل و رفع شبهات احتمالی، علل مردود بودن نظریهٔ تناسخ نزد علما و فلاسفه را توضیح داده و تفاوت آن را با نظریهٔ سیرتکامل بیان می‌کند.
حسام‌الدین آشنا با طرح امنیت اخلاقی و تشکیل گشت نامحسوس هفت هزار نفره در تهران مخالفت کرد یا از حضور زنان در ورزشگاه‌ها دفاع کرد. همچنین در جریان سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی پدافند سپاه پاسداران نوشت: "گول خوردیم" و در واکنش به انتشار نوار مصاحبه محمدجواد ظریف اظهار امیدواری که "انشاالله این سوء‌نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد".
احتمال منطقی عبارت است از قول به امتناع دست‌یابی به حقیقت مطلق در علومی که موضوعات آنها اشیاء واقعی و عینی و مشخص است، مانند علوم طبیعی و تاریخ، زیرا حد اکثر آنچه انسان می‌تواند در این علوم به آن دست یابد، پیروزی در شناخت حقایق احتمالی است نه حقایق یقینی.
و ز آن اشهاد او را هست حالی که باشد معرفت بی احتمالی
هنوز هیچ فسیلی از آخرین جد مشترک شامپانزه و انسان شناسایی نشده است. یک گزینه احتمالی میمون یونانی است که البته این ادعا نیز با مناقشاتی همراه بوده چرا که شواهد کافی برای انسان‌تبار بودن میمون یونانی وجود ندارد.
بدادم ناصبی را پاسخ حق نخواهم کرد زین بیش احتمالی
کعبه اغنیا، قبله فقرا، اگر چه مجالی نیست که احتمالی بر تفقد حال ما نیز توانی، ولی چون از این بنده عرض احوالی شرط ارادت بود جسارت کرد.روز قربان سالما وارد سمنان شدم. منسوب و منتسب دیده شد و جان از کشاکش کلفت رهیده. طرفی از کوی گرفته نشسته ام و در بر روی جهان بسته. اگر یاری به ملاقات آید با شرط یاری بارش کشم، و با قید مغایرت خارش خورم، که در طریقت ما کافری است رنجیدن. امیدوارم که در سایه این همایون دولت روزی دو آسوده شویم و گذشته ها زشت یا زیبا نابوده شماریم. اگر از دویدن ره به مقصد رفتی آهوی هامون شیر گردون شدی و گدای کشور شرم قارون. بلی چیزی که گاه صدمه می زند حرمان خدمت سرکار و برخی یاران است و این پژمرده باغ از هر در محتاج باران خدا بر وجه لایق وصال آرد و شما را بر زحمت ما نیروی احتمال دهد.
پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، تظاهراتی در اعتراض به تقلب احتمالی در انتخابات در چند شهر ایران برگزار شد
زهاب را که بخصوصه قبلة عالم و عالمیان رخصت نداده در باب ایل بابان و ولایت شهر زور وکوی و حریر اگر خدا نخواسته دست آن عالیجاه از دامن هر چاره و گریز کوتاه شود تا این حد هم اذن و اجازت می‌دهیم که الفاظ مبهمه و فقرات ذواحتمالین در فصلی که موقع ذکر این مطلب است بزور میرزائی و قوة انشائی بگنجاند، که راه سخن برای ما باقی بماند و این تصرف و تسلطی که حالا داریم سلب نشود و از روی عهدنامه بحث بر ما وارد نیاید و این آخر الدواء و آخر العلاج است و معلوم است که هرگاه طورهای دیگر ان شاءالله تعالی از پیش برود البته البته بهتر و خوب تر و باشکوه تر خواهد بود و هم‌چنین جاهاست که از دست دبیر و خامة تدبیر زیاده از هزار نیزه وشمشیر توقع خدمت می‌توان داشت.
علاوه بر اینها آنکه سبب شدن عبادتی ریایی از برای فساد عبادت و سخط رب العزه یقین و معلوم، و آنچه از مردمان منظور است حصول آن، احتمالی و موهوم است و بسا باشد که حق ریایی تو را بر ایشان ظاهر گرداند و بر تقدیری که ظاهر نشود و در دام تدلیس تو افتند جزم نیست که ایشان به مدح و ثنای تو زبان گشایند یا از ایشان نفعی به تو رسد و بر تقدیری که نفع دنیوی به تو عاید گردد همه آن خواری و مذلت، و مشوب به صدهزار منت است با وجود اینها هر که مبتلا به ریاست، همیشه در دنیا متزلزل و مشوش خاطر است، زیرا مقصود او رضای مردم و دل جوئی ایشان است، و هر کسی را خواهشی و هوایی، و هر دلی را میلی و رضایی است و دل مردم به اندک چیزی متغیر می گردد.
در پایان ژانویهٔ ۱۹۹۱، عراق شروع به ریختن عمدی مقادیر زیادی نفت به خلیج فارس کرد. این عمل، تلاشی آشکار برای خنثی کردن فرود احتمالی تفنگداران دریایی ایالات متحده در سواحل کویت بود. عراق در شکایتی به سازمان ملل، ادعاهایی مبنی بر این‌که آن‌ها عمداً باعث نشت آب شده‌اند را رد کرد و مدعی شد که حملات هوایی آمریکا باعث تخلیهٔ نفت از دو نفت‌کش عراقی شده‌است.
لی گفت از دست دادن احتمالی به ماشین «ناگریز» است اما گفت که «ربات‌ها هیچ گاه زیبایی بازی را آنگونه که افراد حس می‌کنند، حس نمی‌کنند.»
بیش ازین سود در تجارت نیست کاحتمالیت از خسارت نیست
بلی ای طبیب گفتی که علاج هجر وصلست چه کنم به درد حرمان که ندارم احتمالی
ذوق من بنده به استیفای حضور والا همان شوق گیاه پژمرده است و تلواس شاخ خزان دیده به باد بهاران. ولی چون نسبت به روزگار گذشته مسلوب الاختیارم و برمراد نواب اشرف والاسیف الدوله روزگذار. همه وقتم تنسم بساط بهشت انبساط اجل اکرم حضرت میسر نیست. استدعا از رحمت مسکین نواز آن است که هر هنگام از مهام ملکی فراغ و مجالی دارند و پاک روان را بر زحمت این هیچ وجود بی هست و بود طاقت احتمالی هست، نوید احضاری دریغ نیفتد: