احبا

معنی کلمه احبا در فرهنگ عمید

= حبیب

معنی کلمه احبا در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) جمع حبیب حبیبان دوستان : ( درد احبا نمی برم به اطبا ) ( سعدی )

معنی کلمه احبا در ویکی واژه

دوستان، دوستداران، قبیله ویژه‌ای که باید به اعضایش محبت نمود، تلویحا اهل‌بیت. (حافظ): درویش مکن ناله ز شمشیر اَحِبّا.....کین طایفه از کشته ستانند غرامت

جملاتی از کاربرد کلمه احبا

این اصلاحات توسط میزونو تاکاکونی مشاور ارشد شوگون آغاز شده، اصلاحات تمپو بر صرفه‌جویی در امور دولتی و شخصی تأکید داشت. بسیاری از مقامات از دولت حذف شدند، هرزگی در آثار هنری و ادبی سانسور شدند. بدهی پیروان شوگون به تجار بخشیده شد. مهاجرت بیشتر به شهرها، محدود شد. کنترل قیمت‌ها تشویق شد و اصناف تجاری از کار دلسرد شدند. در تلاش برای تحکیم زمین‌های متعلق به شوگون در اطراف ادو (توکیو) و اوزاکا در عوض گرفتن این نوع زمین‌ها از صاحبان آنها، زمین‌هایی با ارزش زراعی کمتر به مالکان تفویض شد. که همنی امر باعث تحریک مخالفت آنان را فراهم آورد. اصلاحاتی بودند بیهوده و بی‌اثر که نشان از پیچیدگی امر اقتصاد ژاپن داشتند.
بنده ی آن شاه خوبانم که در مصر جمال سکه ی خوبی برای رونق احباب زد
گفته‌می‌شود قهوه در اوج‌گیری سرمایه‌داری نقشی مهم ایفا کرد. در سده ۱۹ میلادی صاحبان کسب‌وکار دریافتند که مصرف قهوه می‌تواند بازدهی کار و تولید را افزایش دهد و به همین دلیل شروع به پخش قهوه میان کارگران کردند. تا جایی که در میان ساعات کار، زمان مشخصی را برای نوشیدن قهوه اختصاص دهند.
وی مرجع و مقتدای اهل طریقت و حقیقت، و سر سلسله فرقه خفیفیه، یکی از فرق صوفیه می‌باشد. از استادان، مصاحبان و اقوالش مشخص می‌شود که مشرب عرفانی او از مشی عرفانی جنید و پیروانش متأثر بود. از این رو، وی می‌کوشید معاملات و سخنانش با شریعت کاملاً سازگار باشد و صوفیانی را که در این مسیر حرکت نمی‌کردند نکوهش می‌کرد. حلّاج از جمله کسانی بود که برخی از اقوال و اشعارش با انتقاد ابن خفیف روبرو شد.
کی ترک مکر و حیله به احباب می کند؟ در شیر صبح، چرخ دنی، آب می کند
به جنبش سر احباب بشکفد طبعم بود بهار بهشت سخن؛ گل تحسین
گه خورد زینهار بر اعدا گاه احباب را دهد زنهار
از شراب هستی احباب خالی گشت و ما همچو مو در کاسه افلاک بر جا مانده ایم
پادشا گو خون بریز و شحنه گو گردن بزن بهر جانی ترک جانان مذهب احباب نیست
برخی از کارکنان قسمت اشیای گمشده می‌کوشند تا با استفاده از شناسه‌های شخصی در دسترس از صاحب شیء، آن شیء را به دست او برسانند. عملاً بیشتر اشیای گمشده پس از دوره مشخصی که صاحبان آن‌ها پیدا نشوند، فروخته یا دور ریخته می‌شوند یا در مواردی به نهادهای دیگر اهدا می‌شوند.
با ثبات مالی صاحبان جدیدی در میان آمد و سهام فاکس قرن بیستم در ۸ ژوئن ۱۹۸۱ به قیمت ۷۲۰ میلیون دلار به سرمایه گذاران مارک ریچ و ماروین دیویس فروخته شد. دارایی‌های فاکس شامل یک پیست اسکی، یک زمین گلف به نام پبل بیچ گلف لینکس و یک ملک سنچری سیتی بود که دیویس بر اساس آن فاکس پلازا را ساخت و دو بار آن را فروخت.
نام خداوندی که طوق یادش در رقاب احباب است و اشباح مریدان زیر سطوات عزّش خرابست، بس جگرها که در آتش دوستی او کبابست، بسا عزیزا که بدل می‌سوزد و بتن در عذابست، بسا مشتاقا که در بادیه طلب در آرزوی قطره‌ای آبست، چون پنداشت که رسید، بدانست که آنچه دید سرابست!
رفتارهای خشن نسبت به بردگان می‌توانست منجر به کشاندن صاحبان آنها به دادگاه شود. پرونده ای در دادگاه مربوط به برده‌ای که صاحبش سعی کرده او را در رودخانه دجله غرق کند، ثبت شده است.
صاحبا شاید که برگیری ز خاک ره مرا زانک همچون مردم چشم خود اصلی گوهرم
قانون ۱۸۵۰ مربوط به برده‌های فراری همهٔ افراد را ملزم می‌ساخت برده‌های فراری را به صاحبان آن‌ها برگردانند. در میانهٔ جنگ ژنرال‌هایی مانند بنجامین باتلر اعلام داشتند که برده‌ها در مناطق اشغال شده همچون غنائم هستند و از برگرداندن آن‌ها خودداری کردند.
برای گنهکار احباب ما نگهدارد آنرا امانت خدا
نام اسپیرمنت راینهو که در ترجمه قورباغه کرگدنی معنا می‌دهد ، صاحبان اسپیرمنت راینهو معتقدند که نام برند آنها یک نام کد برای گروه‌های خلافکاری نیست و آن‌ها این نام را برای جلب توجه انتخاب کرده‌اند .
صائب چو در شکستن خود امید نصرت است احباب در شکستن اعدا چه دیده اند
سازمان هنری رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه پاسداران، پوستری بزرگ تحت عنوان «زنان سرزمین من» در میدان ولی‌عصر تهران نصب کرد که با اعتراض بسیاری از صاحبان چهره‌های روی آن از جمله فاطمه معتمد آریا، مرضیه برومند و پروانه کاظمی مواجه و روز بعد برچیده شد.
ابوحیان، علوم عقلی را نزد ابوالحسن عامری، یحیی بن عدی و ابوسلیمان سجستانی فرا گرفت. معلومات وسیع ابوحیان گذشته از استادان یادشده، از طریق مطالعه و ملاقات با دانشمندان و نیز رونویسی کتابها (ورّاقی) که شغل اصلی او بوده‌است حاصل آمده‌است. آزاداندیشی او نیز تا حدی نتیجهٔ برخورد او با صاحبان افکار و عقاید و مذاهب و مسالک گوناگون است که در شهرهای مختلف دیده‌است.