اجنه

معنی کلمه اجنه در لغت نامه دهخدا

( اجنة ) اجنة. [ اَ ج ِن ْ ن َ ] ( ع اِ ) ج ِ جنین.
اجنة. [ اَ/اِ/اُ ن َ ] ( ع اِ ) تندی رُخساره. وَجنه. طرف بالای روی که بلند برآمده نهاده است.

معنی کلمه اجنه در فرهنگ معین

( اَ جِ نُِ ) [ ع . اجنة ] (اِ. ) در عربی جمع جنین و در فارسی به غلط جمع جن گویند.

معنی کلمه اجنه در فرهنگ عمید

= جنّ
= جنین

معنی کلمه اجنه در فرهنگ فارسی

جمع جنین، درفارسی بغلط بجای جمع جن نیزمیگویند
( اسم ) در عربی جمع : جنین و در تداول فارسی زبانان بغلط جمع : جن است و معنی پریان از آن اراده میشود . توضیح ( جن ) خود اسم جمع و مفرد آن جنی بزیادت یائ مشدد است .
تندی رخساره

معنی کلمه اجنه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَجِنَّةٌ: جنین ها(دراصل از جَنَّ به معنی استتارونهان شدن)
ریشه کلمه:
جنن (۲۰۱ بار)

معنی کلمه اجنه در ویکی واژه

در عربی جمع جنین و در فارسی به غلط جمع جن گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه اجنه

مرداویج پس از اظهار علاقه و گرایش به ایران، با عرب‌ها و ترک‌هایی که در خدمتش بودند، رفتار نامناسبی پیش گرفت. او خود را به سلیمان و ترکان لشکرش را به اجنه تشبیه می‌کرد و همین تحقیرها باعث قتل او توسط سربازان ترک‌تبار خودش شد. این افکار مرداویج تنها در واپسین دورهٔ حضور او مشاهده شد و دیگر امیران زیاری چنین اندیشه‌هایی بروز ندادند. علی‌رغم این که امیران آل زیار توجه به احیای آیین‌ها و سنن ایران باستان را کنار گذاشتند؛ ولی همچنان اثرات گرایش به فرهنگ ایرانی در آنان زنده بود. برگزیدن نام‌های سرهٔ فارسی و احیای جشن‌های ایرانی از نمودهای گرایش زیاریان به ملیت ایرانی و دین زرتشتی بود.
برخی از دانشمندان گفته‌اند که اعتقاد داشتن به ارواح و ترس از آن‌ها و دیگر موجودات مافوق طبیعی، همچون اشباح و اجنه و خدایان، یک نوع مکانیزم کنترل اجتماعی است.
بعد از آنهاگشت روحانی علم آن که درشعرش «‌اجنه‌» زد رقم
در زیرزمین، در کلان‌شهر اجنه یعنی هِوِن، گابلین ها شورش کرده‌اند و اجنه به آرتمیس مشکوک‌اند. پس بهترین نفر پلیس یعنی سروان هالی شورت را که با نحوهٔ کار پسرک نابغه ایرلندی آشنایی دارد، برای گرفتن او می‌فرستند. در زیرزمین، فرمانده روت، هالی شورت و فُلی از آرتمیس و باتلر حقیقت را می‌پرسند، و با فناوری‌های فُلی و اختراعاتش، آن‌ها اطمینان پیدا می‌کنند که آرتمیس مقصر آشفتگی‌های هِوِن نیست. پس آن‌ها معامله‌ای با یکدیگر می‌کنند: آرتمیس و باتلر به خاطر هوش آرتمیس و قدرت باتلر به اجنه کمک می‌کنند تا پرده از شورش‌ها ی هِوِن بردارند و در عوض، جن و پری‌ها به آن‌ها در پیدا کردن پدر آرتمیس کمک کنند.
اپال کوبویی، جیوانی زیتو را متقاعد می‌کند که یک کاوشگر را به درون زمین برای کشف دنیای جن و پری بفرستد. کتاب دنبال می‌کند که چگونه آرتمیس و دوست در حال حاضر نزدیکش، با عجله تلاش می‌کنند تا از فاش شدن دنیا اجنه و پری و از برخورد انسان با آن‌ها و وقوع جنگ پایان دنیای اجنه جلوگیری می‌کنند. در این جلد اپال موفق می‌شود که جولیوس روت فرمانده نیروی ویژه را به قتل برساند.
خود از احظار ارواح و اجنه‌ ز کارآگه توان شد بی‌مظنه
منتظر جمال او انس و اجنه و ملک آینه دار طلعتش هفت زمین و نه فلک
آرتمیس ماجرای رودست خوردنش از اسپیرو و دزدیده شدن مکعب بین را برای هالی تعریف می‌کند. آن مکعب از فناوری اجنه ساخته شده، پس می‌تواند به راحتی، وجود اجنه را برای انسان‌ها اثبات کند و در این صورت تمدن هزاران ساله آن‌ها از بین می‌رود. مکعب با رمز ابدی‌ای قفل شده و فقط با صدای آرتمیس باز می‌شود؛ اما اسپیرو متخصصان زیادی دارد که می‌توانند، آن را باز کنند.
عاطفت ذوالجلالی و عنایت لایزالی طایفه‌ای را هم از بدایت فطرت بر صوب درجات بزمام کشی «وسیق الذین اتفوآ» بر جاده «و اما من خاف مقام ربه» بقدم «و نهی النفس عن الهوی» بمعاد «فان اجنه هی المأوی» رسانید و عزت متعالی از سطوت لاابالی طایفه‌ای هم از مبدأ خلقیت برجهت درکات بتازیانه قهر «وسیق الذین کفروا» بر جاده «فاما من طغی» بقدم «و آثر الحیوه الدنیا» بمعاد و «فان الجحیم هی الماوی» دوانید که «هولا فی‌الجنه و لاابالی و هولاء فی‌النار و لاابالی».
آرتمیس فاول و ماجرای شمال به دنبال آرتمیس فاول و گروگانگیری در سال ۲۰۰۲ به انتشار رسید. این داستان روایت آرتمیس است که به دنبال پدر گم شده‌اش تا قطب شمال هم می‌رود و هم‌زمان با درگیری‌های پایتخت اجنه، با نا امنی‌ها و خیانت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. این اثر نیز مانند جلد قبل مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.
در اسلام، سلیمان یکی از پیامبرانِ بسیار مهّم است. اسلام سلیمان را پسر داوود می‌داند که خداوند حکمت بسیار زیادی به او ارزانی کرده بود. سلیمان به اذن خدا بر تمامی موجودات زنده مسلط بود و زبان حیوانات را می‌فهمید. قرآن بیان می‌کند که سلیمان باد را تحت کنترل گرفت. همچنین قرآن ذکر می‌کند که سلیمان به خواست خدا بر اجنه مسلط شده بود و این اجنه بنای معبد سلیمان را برای او ساختند و اگر جنی اطاعت نمیکرد او را با آتش مجازات میکردند. داستان سلیمان و هُدهُد در قرآن ذکر شده‌است .
آرتمیس فاول دوم نابفهٔ تبهکار ۱۲ ساله که برای بدست آوردن ثروت قوانین را زیر پا می‌گذارد، او وارث امپراتوری فاول بوده که ار چندین نسل قبل در راه‌های غیرقانونی قدم گذاشته‌اند. او در ابتدا شخصیتی منفی و خشک داشته و در طول مجموعه و بخاطر تأثیر اجنه و مادرش که برخلاف او و پدرش، زنی نوع دوست است، اخلاقش آنچنان تغییر می‌کند که در آخرین جلد قهرمان اصلی داستان می‌شود.
برخی از محققان معتقد هستند در اعتقادات اعراب تا قبل از محمد فرشتگان و شیاطین وجود نداشته‌است و بدین ترتیب اجنه فرشته یا شیطانی نبودند. در جانب دیگر، عامره‌الزین می‌گوید بت‌پرستان عرب به فرشتگان اعتقاد داشتند، اما اصطلاح جن برای انواع موجودات ماوراءالطبیعه در ادیان مختلف استفاده می‌شد؛ بنابراین، فرشتگان و شیاطین زرتشتی، مسیحی و یهودی با جن‌ها ترکیب می‌شدند. به گفته جاحظ، اعراب پیش از اسلام معتقد بودند جامعه جن‌ها از چندین قبیله و گروه تشکیل شده‌است و برخی از حوادث طبیعی مانند طوفان را به آن‌ها نسبت می‌دادند. آن‌ها همچنین فکر می‌کردند جن می‌تواند از انسان محافظت کند، با او ازدواج کند، او را برباید، تسخیر کند و حتی بکشد.
و آن روز که کمبوجیه پیوست به ایران فینیقی و قرطاجنه و مصر و عدن را
جولیوس روت فرماندهٔ پلیس زیر زمین و بالادست هالی، شخصیتی پدرانه نسبت به بقیه اجنه مخصوصاً هالی دارد، با وجود این که خیلی جوشی است و سریع عصبانی می‌شود.