اجرائی

معنی کلمه اجرائی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اجرائ آنچه در اجرائ میاید آنچه به اجرائ پیوستگی دارد .

جملاتی از کاربرد کلمه اجرائی

وی در سال ۱۹۹۷ اولین مدرسه خصوصی دو و میدانی در استونی را تأسیس کرده است و در مارس ۲۰۰۷ به عنوان نماینده پارلمان استونی انتخاب شده است، نول از سال ۲۰۰۸ عضو اجرائی کمیته المپیک استونی نیز می‌باشد.
ماجرائی ز قضا گشت بد انسان واقع که نبودیم دمی بی شغب و شور و فتن
هر لحظه دارد دل با خیالش خوش گفتگوئی خوش ماجرائی
این پروژه متشکل از انتخاب مشاور، انجام مطالعات تکمیلی و لازم توسط آن نظیر تکنولوژی توربین، تعیین روش اجرا و تهیه اسناد مناقصه و… سپس انتخاب پیمانکار واجد شرایط و نظارت بر حسن اجرای طرح می‌باشد. تا پایان سال ۱۳۸۴ مطالعات امکان‌سنجی مربوط به این طرح و تهیه گزارش توجیه فنی و اقتصادی آن جهت ارائه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به اتمام رسید و در صورت تصویب گزارش‌ها و تأمین اعتبار طرح، عملیات اجرائی آن شروع خواهد شد.
۲۸ آبان مأمورین اجرائیات شهرداری کرمانشاه در راستای اجرای دستور العمل ستاد مقابله با کرونا در رابطه با ممنوعیت فعالیت کسبه و بازاریان از ساعت ۱۸ به خیابان دبیراعظم کرمانشاه که یکی از مراکز اصلی خرید شهر محسوب می‌شود، مراجعه کردند که با اعتراض و برخورد شدید کسبه مواجه شدند.
اجرائی کز دست سخای تو رهی راست از بهر که وله نرسید است زده نه
سید اسماعیل مفیدی (زادۀ ۱۳۳۴ در مشهد) سیاستمدار و مدیر اجرائی ایرانی است که در سوابق خود استانداری خراسان و استانداری مازندران را دارد.
طراحی ورزشگاه یادگار امام در سال ۱۳۶۴ صورت گرفته و کلنگ‌زنی و مراحل اجرائی آن از سال ۱۳۶۷ آغاز شد.
مرحله دوم (مرحله از کی بپرسم): در این بخش وارد بخش اصلی و جذاب مسابقه خواهیم شد، بدین ترتیب که شرکت کنندگانی که در مرحله اول به پاسخ مسابقه جواب مثبت داده شده باشند شانس بیشتری برای صعود به مرحله بعد را خواهند داشت، مجری ضمن اعلام نتایج مجدد مرحله مقدماتی و بخش اجرائی بخش از کی بپرسم را با شروع سؤال از اولین شرکت کننده‌ای که دارای بیشترین امتیاز می‌باشد اغاز می‌کند و شرکت کنندگان در صورت پاسخ می‌توانند اعلام نمایند یا از خودشان بپرسند یا اینکه برای خارج کردن رقبا از شرکت کنندگان دیگر بپرسند که در پایان این مرحله و پس از پایان ۴۰ سؤال شرکت کننده‌ای که بیشترین امتیاز را کسب نموده علاوه بر اینکه مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰ جایزه نقدی را کسب نموده به مرحله سوم و هیجانی مسابقه یعنی جعبع‌های تقسیم راه میباد.
در ۱۷۷۶ میلادی، بولاک تحت فرماندهی سرهنگ لاکلان مک‌انتوش در نبرد قایق‌های برنج و نبرد تایبی آیلند جنگید. در ۳۰ ژوئن ۱۷۷۶، او در حکومت موقت جمهوری‌خواه ایالت به عنوان رئیس و فرمانده کل قوای جورجیا انتخاب شد. زمانی که او قانون اساسی ایالت را در ۲۰ فوریه ۱۷۷۷ میلادی امضاء نمود، سمت وی از رئیس به فرماندار جورجیا تغییر کرد. از این‌رو، وی نخستین رئیس اجرائی جورجیا در یک حکومت مبتنی بر قانون اساسی درست بود، اما به‌طور کلی، وی پس از دوره‌های کوتاه خدمت رئیس ویلیام اوین و رئیس جورج والتون، سومین رئیس اجرائی جورجیا بود.
روز سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰ نوامبر ۲۰۰۹، در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، فاش شد که شورای عالی امنیت ملی، وظیفه اجرائی کردن سیاست‌های امنیتی کشور را میان نهادهای انتظامی و امنیتی مختلف تقسیم کرده است. در این میان نیروهای انتظامی، وظیفه کنترل ارتباطات اینترنتی را به عهده گرفته است. روح‌الله حسینیان نماینده مجلس شورای اسلامی پس از این جلسه به خبرنگار اعتماد گفت:
مگر بودست جائی نانوائی که بشنید او ز شبلی ماجرائی
سحاب از بی حیائی بین که هر دم کند با دیده ی ما ماجرائی
گمان مبر که مرا با تو ماجرائی هست و گر بعمد کشی گویمت خطائی هست
ترا در پردهٔ جان آشنائیست که با او پیش ازینت ماجرائیست
حقیقت مُردَم اندر ماجرائی ز غفلت مانده در چون و چرائی
راست قولیهای او در ماجراهای نهان با چو من کج بحث و کافر ماجرائی حیف بود
این طرح جدید، گرگان را به صنایع پتروشیمی گلستان و از آنجا به اینچه برون پیوند می‌دهد. این طرح با انعقاد قرارداد اتصال راه‌آهن قزاقستان از محور آکتائو به بندر ترکمنباشی ترکمنستان وارد فاز اجرائی گردیده‌است و از تقاطع شهر قازانجیق استان بالکان به طرف شهر مرزی قزل اترک امتداد یافته و از این مرز به شهر اینچه برون استان گلستان ایران امتداد می‌یابد.
آغاز غم تو ماجرائیست دراز و آهنگ فراق تو نوائیست دراز
ماده ۲۳ـ انجام مراسم تشریفات (استقبال، پذیرائی و مشایعت) از مقامات عالیرتبه داخلی و خارجی که رسماً به استان سفر می‌نمایند بعهده استاندار می‌باشد. آئین‌نامه اجرائی موضوع این ماده و همچنین نحوه انجام مراسم تشریفات مربوطه به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بودکه به پیشنهاد وزارت کشور و وزارت امور خارجه به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.