اجتماع
معنی کلمه اجتماع در لغت نامه دهخدا

اجتماع

معنی کلمه اجتماع در لغت نامه دهخدا

اجتماع. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) اجدماع. ( منتهی الارب ). گرد آمدن. تجمع. اجماع. فاهم آمدن. ( زوزنی ). تألف. ائتلاف. احتفال. انجمن شدن. فراهم آمدن. ( تاج المصادر ) ( منتهی الارب ) : چون فیروزان بن الحسن خبر اجتماع و اتفاق ایشان بشنید از جرجان روی بمحاربت ایشان نهاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). || اتفاق کردن بر چیزی. || قوی شدن : اجتمع الرجل. ( منتهی الارب ). || جوان گردیدن. || برآمدن تمام ریش. ( منتهی الارب ). || بجای مردان رسیدن کودک. ( زوزنی ) ( تاج المصادر ). ببلاغت رسیدن. || سازگاری نمودن. || عزم کردن. || نزدیکی جسمی بجسم دیگریا چندین جسم را بهم اجتماع گویند. ( تعریفات ). || ( اصطلاح نجوم ) محاق. مقارنه ماه با آفتاب. قران شمس با قمر. بهم برآمدن ماه با آفتاب. آنگاه که آفتاب و ماه در یک برج به یک درجه و یک دقیقه جمع شوند و در این وقت ماه از نظر گم و غائب میشود و چنین وقت منحوس باشد. ( غیاث ). اجتماع ، گرد آمدن آفتاب و ماهتاب بود به آخر ماه. و نام او به مجسطی اتّصال گوید. و آن درجه و دقیقه کجا این اجتماع بود جزو اجتماع خوانند. و طالع آن وقت را طالع اجتماع خوانند. و این اجتماع میان آن مدّت بود که ماه اندرو زیر شعاع آفتاب بود. و این مدّت را به تازی سرار خوانند، که قمر اندرو پنهان و ناپیدا بود. و نیز محاق خوانند، که نور از قمر سترده بود. ( التفهیم ابوریحان بیرونی ).
- اجتماع الساکنین علی حده ؛ جایز است و آن کلمه ای است که ساکن اول حرف مدّ و دوّم مدغم فیه باشد، مانند دابّة و خویصه در تصغیر خاصّه. ( تعریفات جرجانی ) ( کشاف اصطلاحات الفنون ).
- اجتماع الساکنین علی غیرحده ؛ جایز نیست و آن کلمه ای است که یا ساکن اوّل حرف مدّ نباشد و یا ساکن دوّم مدغم فیه نباشد. ( تعریفات ) ( کشاف اصطلاحات الفنون ).
- اجتماع بشمارکرده ؛ او را اجتماع محسوب خوانند ای بشمارکرده. ( التفهیم بیرونی ).
- اجتماع پدیدار ؛ اجتماع مرئی.
- اجتماع ریح ؛ نفخ مِعده ( اصطلاح طب ).
- اجتماع ریم بر رطوبت بیضی چشم ( اصطلاح طب ) .
- اجتماع ضدین ؛ گرد آمدن دو ناهمتا و این محال است.
- اجتماع کردن ؛ گرد آمدن. فراهم آمدن. واهم ، باهَم ، فاهم آمدن.
- اجتماع منی و حبس آن ( اصطلاح طب ) .
- اجتماع محسوب ؛ اجتماع بشمارکرده ( اصطلاح نجوم ). ( التفهیم بیرونی ).
- اجتماعی کردن ؛ عقد محفلی کردن. مجلسی را منعقد کردن.

معنی کلمه اجتماع در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - گرد هم آمدن ، جمع شدن . ۲ - مقارنة ماه و آفتاب ، زمانی که ماه و آفتاب در یک برج و یک درجه و یک دقیقه جمع شوند.

معنی کلمه اجتماع در فرهنگ عمید

١. دور هم گرد آمدن، به هم پیوستن، جمع شدن.
۲. (اسم ) = جامعه
۳. (اسم ) گروهی از مردم که در یک جا جمع شده باشند.

معنی کلمه اجتماع در فرهنگ فارسی

جمع شدن، دورهم گرد آمدن، فراهم آمدن، بهم پیوستن، انجمن شدن
( مصدر ) ۱ - گرد آمدن تجمع انجمن شدن فراهم آمدن . ۲ - اتفاق کردن بر چیزی . ۳ - ( اسم ) گروه فراهم آمده دستهای که برای هدفی مشترک گردهم جمع شوند . ۴ - محاق مقارن. ماه با آفتاب آنگاه که آفتاب و ماه در یک برج بیک درجه و یک دقیقه جمع شوند و در این وقت ماه از نظر گم و غایب میشود . ۵ - نام شکل یازدهم یا شکل چهاردهم یا شکل پانزدهم رمل بدین صورت : یا اجتماع ضدین . گرد آمدن دوناهمتا و این محال است .۶ - جامه. توضیح : بدین معنی را برخی فصیح نمی دانند ولی بسیار متداول است .

معنی کلمه اجتماع در فرهنگستان زبان و ادب

{community} [جامعه شناسی] مجموعه ای منسجم از افراد برخوردار از روابط نزدیک و مناسبات اجتماعی برپایۀ شماری از مشترکات، به ویژه حس تعلق به هویتی مشترک

معنی کلمه اجتماع در دانشنامه عمومی

اجتماع یا جماعت ( به انگلیسی: community ) ( که با نام باهَمِستان ، باهَماد یا هازمان، نیز شناخته می شود ) به گروهی از مردم گفته می شود که دارای ارزشی هایی واحد هستند. جامعه شناس آلمانی، فردیناند تونیس، این مفهوم را در برابر مفهوم جامعه به کار گرفت تا تفاوت آن دو را بنماید.
واژه «Community» به معنای اجتماع از ریشهٔ لاتین «Communis» به معنای مشارکت عامه گرفته شده است.
در زبان فارسی، اصطلاح اجتماع از زبان عربی اخذ شده و به معانی جماعت، انبوهی، اشتراک، وفاق عمومی و شباهت زیستی گروهی از جانوران یا گیاهان یک منطقهٔ جغرافیایی با شرایط مساوی به کار رفته است.
منابع طبیعی، نیازسنجی، ریسک، نیت و باور مواردی هستند که باعث ایجاد جوامع مختلف انسانی می گردد. از هنگامی که اینترنت توسعه پیدا کرده است، جوامع محدودیت های جغرافیایی کم تری دارند و اعضای آن قادرند به صورت برخط و آنلاین به شیوه ای مجازی و دور از هرگونه ملاقات و دیدارهای فیزیکی، علائق خود را به اشتراک بگذارند.
اجتماع (نظریه مجموعه ها). در نظریه مجموعه ها، اجتماع ( به انگلیسی: union ) که با نماد ∪ نشان داده می شود، برای یک گردآورد از مجموعه ها برابر مجموعه همه عناصر در آن گردآورد است. این عمل یکی از عملیات بنیادین است که از طریق آن می توان مجموعه ها را ترکیب کرد و با هم مرتبط نمود. یک اجتماع پوچ به اجتماع مجموعه های صفر ( 0 ) اشاره دارد و طبق تعریف برابر مجموعه تهی است.
اگر S مجموعه ای از مجموعه ها باشد ( یعنی S یک رده باشد ) ، مجموعه ای مانند C یافت می شود که همه اعضای S زیرمجموعه آن باشند. یعنی برای هر A ∈ S داشته باشیم A ⊆ C .
اجتماع همه اعضای S که آن را با ⋃ S یا ⋃ A ∈ S A نشان می دهیم به صورت زیر تعریف می شود:
⋃ S := ⋃ A ∈ S A := { x ∈ C : ∃ A ∈ S , x ∈ A }
مجموعه بالا طبق اصل تصریح وجود دارد و با استفاده از اصل موضوع گسترش می توان نشان داد که یکتاست. برای دو مجموعه دلخواه A و B، ⋃ { A , B } را با A ∪ B نشان می دهیم و می خوانیم "A اجتماع B". اجتماع سه مجموعه B، A و C را با A ∪ B ∪ C ، . . . و اجتماع n مجموعه A 1 , A 2 , ⋯ , A n را با A 1 ∪ A 2 ∪ ⋯ ∪ A n نمایش می دهیم. می توان نشان داد که
A 1 ∪ A 2 ∪ ⋯ ∪ A n = ( A 1 ∪ A 2 ∪ ⋯ ∪ A n − 1 ) ∪ A n
مهم ترین ویژگی A ∪ B این است که هم A و هم B زیرمجموعه آن هستند. فی الواقع A ∪ B کوچک ترین مجموعه ایست که این ویژگی را دارد.
اگر اشتراک دو مجموعه A و B را با A ∩ B نشان دهیم، به ازای هر B، A و C داریم:
معنی کلمه اجتماع در فرهنگ معین
معنی کلمه اجتماع در فرهنگ عمید
معنی کلمه اجتماع در فرهنگ فارسی

معنی کلمه اجتماع در دانشنامه آزاد فارسی

اجتماع (بوم شناسی). اصطلاحی در بوم شناسی. هر اجتماع مجموعۀ گونه هایی است که مکان خاصی را اشغال می کند. گاهی به نظر می آید که این مکان خاص به طور نسبی مرزهای کاملاً مشخصی دارد، مانند یک آبگیر، و گاهی مرزهای مشخصی ندارد، مثلاً در علفزارها که گونه ها به تدریج در امتداد یک شیب رطوبت به یکدیگر جای می سپرند. البته، مرز هرگونه بیشتر انعکاسی از دریافت آدمی است تا واقعیتی بوم شناسانه؛ مثلاً، مرز بین آبگیر و خشکی پیرامون آن در نظر ما واقعی است، اما در نزد بسیاری از گیاهان، دوزیستان، پستانداران و حشرات آبزی که در آن جا می زیند، چنین نیست. به همین ترتیب، یک اجتماع ممکن است به اندازه های مختلفی باشد، از اجتماع موجودات درون رودۀ یک موریانه تا موجوداتی که در گرمدشت ها (ساواناها)ی پهناور افریقا زندگی می کنند. متخصصان بوم شناس به ندرت تمامی اجتماع را مطالعه می کنند. در اجتماع گونه های بسیاری یافت می شود؛ از این رو به دلایل عملی به زیرمجموعۀ گونه ها در مطالعات توجه بیشتری می شود؛ مانند دسته ها یا رده هایی از جانوران، مثلاً عنکبوت ها. به این ترتیب، اجتماع به عنوان موجودیتی فیزیکی و محصور، از بسیاری جهات، ساختاری مصنوعی است. بنابراین، اجتماعات را بیشتر در حکم سطحی از سازمان زیستی تلقی می کنند. در تعریف اجتماع در این جا، یک چیز روشن نشده است و آن همان چیزی است که بوم شناسی اجتماع را جالب می کند، یعنی این واقعیت که گونه ها در داخل یک اجتماع (اغلب به طور غیرمستقیم) با یکدیگر در تعامل اند. بسامد و دوام تعامل های بین گونه ها طیفی از انواع اجتماع به وجود می آورد. در یک انتهای این طیف، اجتماع از روابط تکراری مجموعه گونه هایی با تکامل توأم و دارای برهم کنش قوی تشکیل می شود؛ در انتهای دیگر روابط سست تری از گونه ها یافت می شود که این گونه ها فقط زیستگاه مشترک و واحدی دارند؛ زیرا از نیازهای زیست محیطی مشابهی برخوردارند. بوم شناسی تاریخی به ما نشان می دهد که عضویت در اجتماعات نسبتاً تغییرپذیر است، که با تغییر شرایط زیست محیطی، گونه ها با گذشت زمان وارد اجتماع خاصی می شوند و از آن بیرون می آیند.
اجتماع (جامعه شناسی). (community)
مفهوم اجتماع
طبیعی ترین و زنده ترین نوع تجمعات انسانی که اعضای آن تعلق خاطری استوار به هم داشته و با هم یگانه شده اند. فرق آن با جامعه در این است که جامعه عموماً مفهومی گسترده تر است و انواع اجتماع ها یا گروه های اجتماعی مختلف را دربر می گیرد. اجتماع یک تشکل ذاتی است که بدون دخالت های نهادمند به وجود آمده است و گونه ای از زندگی افراد انسانی است که در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند و دارای منافع، اهداف و تعهدات ارزشی مشترکی هستند. در اجتماع تعاملات میان افراد چهره به چهره و مبتنی بر صمیمیت و همدلی است و منزلت های اجتماعی را آداب و رسوم و سنت ها تعیین می کند. در اجتماع محلی که کمابیش خودبسندگی خود را حفظ کرده است، تقسیم کار سنتی به صورت محدود شکل گرفته و نقش های اجتماعی، انتسابی است و تعلقات نسبی یا سببی، سن و جنس و تفاوت های قومی و نژادی و دینی از عوامل تأثیرگذار در تعیین پایگاه اجتماعی افراد به شمار می رود. در اجتماع هویت فردی جایگاهی ندارد، آنچه معنی می یابد اقتدار جمعی است که افراد ملزم به تبعیت از آن هستند و عملکرد متناقض با مجازات روبه رو می شود. کنترل اجتماعی در این گونه جوامع از نوعِ غیررسمی و شدید (وجدان جمعی) است که بیشتر جنبۀ تنبیهی دارد تا ترمیمی. از آن جا که در اجتماع، ساخت غیررسمی حاکم است با میزانی از انعطاف پذیری مواجه هستیم، چراکه تغییرات سازمانی بدون طی کردن تشریفات اداری صورت می گیرد و امکان سازگاری افراد با اوضاع متغیر فراهم می شود. مفهوم «اجتماع» در قرن ۲۰ بر تفکر جامعه شناختی غالب بوده و الهام بخش رشته های دانشگاهی و مطالعات اجتماعی گسترده شده است. نیز ← جامعه
اجتماع (ریاضیات). اجتماع (ریاضیات)(union)
مجموعه ای مرکب از همۀ اعضای دو یا چند مجموعه.

معنی کلمه اجتماع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اجتماع (ابهام زدایی). واژه اجتماع ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اجتماع (فقه)، به معنای جمع شدن چند چیز باهم و دارای کاربرد در فقه• اجتماع (منطق)، به هم پیوستن و باهم گردآمدن و دارای کاربرد در منطق
...
[ویکی فقه] اجتماع (فقه). به جمع شدن چند چیز با هم اجتماع اطلاق می شود. عنوان اجتماع در بیشتر ابواب عبادات و معاملات آمده که مهم ترین موارد آن مورد بحث واقع می شود.
← اجتماع اسباب در وضو
← اجتماع افراد در امر به معروف
...
[ویکی فقه] اجتماع (منطق). اجتماع یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای پیوستگی اجزای یک چیز؛ یکی از اکوان اربعه است.
اجتماع، یکی از اکوان اربعه و عبارت است از: گرد آمدن و به هم پیوستن اجزای یک چیز. اجتماع در مقابل افتراق می آید. به عقیده متکلمان؛ حرکت، سکون، اجتماع و افتراق، چهار نوع برای این محسوب می شوند و به اکوان اربعه مشهورند. البته این تنویع در نظر فلاسفه، مخالف تحقیق است، زیرا مثلاً حرکت بر فرض اینکه داخل در مقولات عشر باشد، از مقوله اَین خارج است.

معنی کلمه اجتماع در ویکی واژه

società
گرد هم آمدن، جمع شدن.
مقارنة ماه و آفتاب، زمانی که ماه و آفتاب در یک برج و یک درجه و یک دقیقه جمع شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه اجتماع

ششمین گزارش هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم در سال ۲۰۲۲ عنوان داشته‌است که: «افزایش رفاه مردم نیازمند ارائه خدمات مختلفی است و این امر تنها با تهیه انرژی و منابع فیزیکی ممکن نیست. تمرکز بر تقاضا برای خدمات و نقش‌های اجتماعی و سیاسی افراد مشارکت در اقدامات اقلیمی را افزایش می‌دهد.»
و شیخ من گفت: سالی مر اولیا را اندر میان بادیه اجتماع بود و پیر من حُصری رضی اللّه عنه مرا با خود آن‌جا برد. گروهی را دیدم هر یک بر نجیبی می‌آمدند و گروهی را بر تختی می‌آوردند، و گروهی می پریدند، هرکه می‌آمد از این جنس حُصری بدیشان التفات نکرد تا جوانی دیدم می‌آمد نعلین گسسته و عصا شکسته و پای از کار بشده سر برهنه، اندام سوخته. حصری بر جست و پیش وی باز رفت، وی وی را به درجت بلند بنشاند. من متعجب شدم. از بعد آن از شیخ بپرسیدم گفت: «او ولیی است مر خداوند را تعالی و تقدس که متابع ولایت نیست؛ که ولایت متابع وی است و به کرامات التفات نکند.»
دور مه عارضش سلسله زلف او کرده به هم اجتماع مهر به لیل و نهار
تافلر برای نخستین بار در ایران با ترجمه و انتشار کتاب «موج سوم» شهرت یافت. تافلر در این کتاب از سه حرکت عمده در تاریخ تحول بشر نام برد که هرکدام، به مثابه یک موج نیرومند، مرحله قبلی را از سر راه برداشته و مرحله جدید را برقرار کرد. «موج اول» انقلاب کشاورزی بود که به مرحله شکارگری پایان داد، موج دوم همانی است که کارشناسان تاریخ اقتصادی و اجتماعی از آن با عنوان انقلاب صنعتی نام می‌برند و بالاخره، موج سوم، که به اعتقاد الوین تافلر از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد، به ورود جامعه صنعتی به عصر فراصنعتی منجر گردید.
در رستخیز چند توان بود منتظر تا کی شود میسرم اسباب اجتماع
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ ای الحالة الّتی بینکم، لیکون سببا لالفتکم و اجتماع کلمتکم. وَ أَطِیعُوا اللَّهَ فی فرائضه وَ رَسُولَهُ فی سنّته.
همچنین جشن‌های مشترک میان ارمنیان و ایرانیان، زازاها قومی ناشناخته، نظری اجمالی به تاریخ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی دو کشور ایران و ارمنستان و آثار مورخان و نویسندگان ارمنی دربارهٔ ایران، گزیده یی از نهج البلاغه به زبان ارمنی، قوم گوران، زازاها قومی ناشناخته، لغات هم‌ریشه زبان‌های ارمنی و پهلوی با مقایسه با زبان‌های مانوی و فارسی نوگگ مقاله‌های وی را تشکیل می‌دهند که در فصلنامه فرهنگی پیمان به چاپ رسیده‌است.
گر این است درد سر زر پرستان همان اجتماع گدایی‌ست شاهی
در پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۴۱، اولین قسمت از املاک مالکان بزرگ قزوین در اسفرورین توسط محمدرضا پهلوی تقسیم شد و اسناد مالکیت ۹۵۰ نفر از کشاورزان به نمایندگان آن‌ها داده شد. شاه در این مراسم اظهار خوشوقتی کرد که اصلاحات ارضی ایران، باعث پیشرفت اصول کشاورزی و ازدیاد تولید و عدالت اجتماعی شده‌ است.
دامنه یِ روش‌های علمی اجتماعی نیز گسترش یافته است، زیرا پژوهش اجتماعی از انواع تکنیک‌های پژوهش کیفی و پژوهش کمی استفاده می‌کند.
در کم‌اعتناییِ حضرت نسبت به حجابِ موردِ انتظارِ ما، می‌توان به [...] واکنشِ منفی‌اش به اقدامِ ام سلمه در ساختِ بنایی خشتی (که با هدفِ استتارِ افرادِ حاضر در خانه از ناظرانِ بیرونی انجام داد)، یا گلایه‌اش از فاطمه در موردِ نصبِ پرده بر درگاهِ خانه، یا کندنِ پرده‌ای که عایشه برای سَترِ پنجره و طاقچه نصب کرده بود، یا عدمِ موافقت با بلندیِ دامنِ زنان مگر به قدرِ یکی دو وجب، یا خواستگاری از زنی که (همچون سایرین) سابقهٔ طوافِ عریان بر گِردِ کعبه داشت اشاره کرد که همگی نشان از کم‌اهمیتیِ حجابِ غلیظ، یا مهم‌تر بودنِ دیگر ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و معنوی در نزدِ رسول‌الله است.
زین اجتماع شمس و قمر یافته شرف زین اتصال دولت و دین جسته اعتبار
فرض دیگر این است که اساس داستان و وقوع آن به دوران پیش از میلاد مربوط است. چون قهرمانان اصلی یعنی اصلی و کرم از شاهزادگان بوده و نیای هر کدام حاکم منطقه‌ای از شمال و شمال غربایران بودند و بخاطر سرنوشت اندوهبار و همچنین به سبب منزلت اجتماعی خاندان «کرم» و «اصلی» در حافظهٔ تاریخ ثبت و باقی‌مانده‌اند.
سرو را موسم وداع آمد وقت تفریق اجتماع آمد
نبودست اضداد را اجتماع توهم گر چنینی فخیرالوداع
لیک ما اینجا پی غوغا نمودیم اجتماع هر که نی غوغا طلب جوید ز یاران اجتناب
به‌دنبال جنبش اجتماعی و فرهنگی سال ۱۳۸۳ که موجی از خیزش مردمی و هویت طلبی در میان ایرانیان خارج از کشور و داخل کشور ایجاد کرد. پس از سال‌ها سکوت یکی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای پاسداری از میراث خلیج فارس رسمیت دادن به روز ملی خلیج فارس (که قبلاً توسط دوستداران هویت فرهنگی انجام شده بود) در تقویم رسمی بود؛ و در سال ۱۳۸۴ روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شد که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.
گروهی دیگر از شرکت‌کنندگان گروه‌های ضدفاشیسم و ضدسرمایه‌داری و نیز کمونیست‌ها و گروه‌های انقلابی بودند که با سردادن شعارهایی احتمالاً در برابر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دست به تظاهرات زدند و خواستار «مقاومت» در برابر برنامه «سرمایه‌داری» رئیس‌جمهور مکرون بودند. تظاهرات‌کنندگان بدون توجه به برنده انتخابات، اعتراض خود را نسبت به نتایج آن با شعارهایی مثل «نه لوپن نه مکرون» و «مارین لو پن را اخراج کنید، نه مهاجران را» نشان دادند. این اعتراض توسط «جنبش اجتماعی» سازماندهی شده بود که قبل از دور دوم انتخابات، در اعتراض به دو نامزد پیشتاز مارین لو پن و امانوئل مکرون، وارد صحنه اعتراضات شده بودند.
قطره ‌ ها ز اجتماع زود روند همچو سیلی بسوی بحر دوند
و نیز: «بنابر اصول ما طایفه امامیه این گونه امور نوعیه و سیاسیت امور امت را از وظایف بررسی مبانی فکری و اجتماعی مشروطیت ایران نواب عام عصر غیبت علی مغیبه السلام می‌دانیم»