اجاق
معنی کلمه اجاق در لغت نامه دهخدا

اجاق

معنی کلمه اجاق در لغت نامه دهخدا

اجاق.[ اُ ] ( ترکی ، اِ ) اجاغ. دیگدان. دیگ پایه. آتشدان. || دودمان. خاندان. آل. دوده :
با اُجاق شاه مردان هرکه خصمی میکند
خانه اش را روشنی از خانه روشن کردنست.واله هروی. || دهانه مبرز. نشیمن مستراح. || چهارپایه ای چوبین که ناوه گِل کشان را بر آن نهند برای پر کردن گل. || ( ص ) صاحب کرامات و کشف : فلان اجاق است.
- اجاق الکلی ؛ آلتی طبخ را که با الکل سوزد.
- اجاق فرنگی ؛ قسمی منقل آهنین با سوراخها در اطراف دیواره که بر آن طبخ کنند.
- اجاق نفطی ؛ آلتی طبخ را که با نفط سوزد.

معنی کلمه اجاق در فرهنگ معین

(اُ ) [ تر. ] ( اِ. ) ۱ - دیگدان ، آتشدان . ۲ - دودمان ، خاندان . ۳ - صاحب کرامات و کشف . ، ~گاز نوعی اجاق که سوخت آن گاز متان است . ، ~برقی نوعی اجاق که با نیروی برق گرما تولید می کند و مثل اجاق گاز برای پختن غذا و جز آن به کار می آید.

معنی کلمه اجاق در فرهنگ عمید

۱. وسیله ای برای پختن غذا که ظرف غذا را روی آن می گذارند.
۲. [مجاز] خاندان، دودمان.
۳. [قدیمی، مجاز] مرشد، پیر.
۴. [قدیمی، مجاز] صاحب کشف و کرامات.

معنی کلمه اجاق در فرهنگ فارسی

اجاغ: دیگدان، دیگپایه، جائی که دیگ بگذارندبرای پختن چیزی، خاندان ودودمان، مرشدوپیروصاحب کشف وکرامات
( اسم ) ۱ - دیگدان دیگ پایه آتشدان . ۲ - دودمان خاندان آل دوده ( در کردی و نیز در فارسی ) خانواد. مشهور و بنام . ۳ - دهان. مبرز نشیمن مستراح . ۴ - چهارپای. چوبین که ناو. گل کشان را بر آن نهند برای پر کردن گل . ۵ - صاحب کرامت و کشف : ( فلان اجاق است . ) یا اجاق الکتریکی . اجاقی است که برای گرم کردن اشیا و یا پختن اغذیه بکار میرود و قسمت گرم کنند. آن از یک آجر نسوز که دارای شیاری است تشکیل میشود و در آن شیار سیمهای کرم نیکل بشکل مارپیچ قرار گرفته است و دو سر آن به برق وصل میشود و پس از رفع حاجت از آن قطع میگردد . یا اجاق برقی . آلتی که با نیروی برق گرما تولید میکند و برای پختن غذا و جز آن بکار میاید . یا اجاق الکلی . آلتی که با الکل میسوزد و از گرمای آن در پختن استفاده میکنند . یا اجاق خانواده . کانون خانواده مرکز و انجمن خانواده . یااجاق فرنگی . قسمی منقل آهنین با سوراخها در اطراف دیواره که بر آن غذا میپزند . یا اجاق نفتی . آلتی که نفت در آن میسوزد و گرمای آن برای پختن غذا و جز آن بکار میاید . یا اجاق کسی خاموش شدن . بی فرزند شدن بلاعقب ماندن . یا اجاقش کور است . فرزند ندارد نازاست عقیم است .

معنی کلمه اجاق در فرهنگستان زبان و ادب

{hearth} [باستان شناسی] پدیداری که از آن برای افروختن و نگهداری آتش برای تولید گرما و پخت وپز استفاده می شد

معنی کلمه اجاق در دانشنامه عمومی

اجاق یا بخاری ( به زبان پارسی میانه: برزن /brezan/ ) ابزاری است که با سوزاندن سوخت، تولید گرما می کند. اجاق های مختلف با سوخت های متفاوت کار می کنند. اجاق گاز و اجاق برقی انواع دیگر این ابزار هستند که برای مصارف آشپزی کاربرد دارند.
معمولاً در اجاق ها از سوخت هایی مانند:
• تکه های هیزم یا چوب
• سوخت های فسیلی
استفاده می کنند.
اجاق (آشپزخانه). اجاق آشپزخانه ( انگلیسی: Kitchen stove ) ، یکی از لوازم خانگی و وسیله ای معمولاً در آشپزخانه است که به منظور پخت غذا طراحی شده است. اجاق های آشپزخانه برای استفاده در فرایند پخت وپز به حرارت مستقیم متکی هستند و همچنین ممکن است حاوی کوره ای باشد که برای پخت استفاده می شود. «اجاق های آشپزی» ( که «اجاق های پخت وپز» یا «اجاق های چوبی» نیز نامیده می شوند ) با سوزاندن چوب یا زغال گرم می شوند. «اجاق گاز» با گاز گرم می شود؛ و «اجاق های برقی» با برق. اجاق گاز با تخته آشپزخانه داخلی را نیز می گویند.
در جهان صنعتی، به دلیل اینکه اجاق ها به عنوان یک منبع تولید گرما کارآمدتر و مطمئن تر بودند، جایگزین آتش دان و منقل شدند، مدل هایی ساخته شدند که می توانند برای پخت وپز نیز مورد استفاده قرار گیرند، و این ها نیز به اجاق های آشپزخانه معروف شدند. هنگامی که خانه ها با سیستم های گرمایش مرکزی گرم می شوند، دیگر نیازی به وسیله ای نیست که هم به عنوان منبع حرارت عمل کند و هم اجاق یخت و پز و اجاق گازهای مستقل جای آنها را بگیرد. اجاق گاز و اجاق اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.
اجاق ها با سوخت های مختلف فسیلی ابتدایی ترین طراحی اجاق گاز آشپزخانه هستند. "تقریباً نیمی از مردم جهان ( به طور عمده در کشورهای در حال توسعه ) برای پخت مواد غذایی خود ، زیست توده ( چوب ، زغال چوب ، بقایای محصول و سرگین ) و زغال سنگ را در اجاق های اولیه ی گازی یا آتش خانه ای می سوزانند. "" اجاق های آشپزی زیست توده کارآمد و سازگار با محیط زیست برای استفاده در همان جا تولید شده اند.
معنی کلمه اجاق در فرهنگ معین

معنی کلمه اجاق در ویکی واژه

دیگدان، آتشدان.
دودمان، خاندان.
صاحب کرامات و کشف.
~برقی: نوعی اجاق که با نیروی برق گرما تولید می‌کند و مثل اجاق گاز برای پختن غذا و جز آن به کار می‌آید.
اجاق علاوه برداشتن معانی: محل درست کردن آتش به منظور پخت‌وپز و آشپزی و همچنین دودمان دارای معنی دیگری نیز هست. در زمان صفویه و عثمانیان اجاق محلی بوده‌است که سران پیاده‌نظام و بزرگان و تصمیم‌سازان در این محل جمع می‌شدند و تصمیمات مهم و اساسی اتخاذ می‌کردند. همچنین برنامه‌ریزی جنگ و نظایر آن در این مکان انجام می‌شده‌است. به این محل‌ها، که امروزه در برخی مناطق ترک‌نشین نظیر آذربایجان غربی و شهر چِکْنه در خراسان وجود دارد، اجاق گفته می‌شد. این اجاق‌ها، به دلیل ذکرشده، محل مقدسی محسوب می‌شده‌اند، ولی در هیچ‌کدام امامزاده‌ای وجود ندارد. (حسن حسن‌آبادی)

جملاتی از کاربرد کلمه اجاق

مهر از بهر اجاق افروزی در مطبخت روز تا شب می‌پزد سودا ولی سودای خام
اجاق موشکی یک اجاق گاز کارآمد و گرم سوز با استفاده از سوخت چوب با قطر کوچک است.سوخت در یک محفظه احتراق ساده حاوی یک دودکش عمودی عایق شده می‌سوزد، که احتراق تقریباً
همایون از اجاق جد او کرد چراغ دولت خود را فروزان
ای طبیعت گر نبودم من، جهانت نقص داشت ای فلک گر من نمی زادی، اجاقت کور بود؟
چراغ بخت همایون ازین اجاق گرفت زبانه ای و جهانگیر گشت دیگربار
اجاق‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستا ۲۹ نفر جمعیت دارد.
در میانه دهه ۱۹۵۰ شرکت به توسعه تلویزیون رنگی پرداخت و نخستین ست تلویزیونی خود را، در ۱۹۵۳ به بازار صنایع الکترونیکی جهان، عرضه کرد. این شرکت، تولیدات خود را در ۱۹۶۲ با تولید یک اجاق مایکروویو دنبال نمود. در سال ۱۹۶۴ به تولید ماشین حساب پرداخت، که برای نخستین بار در جهان مجهز به ترانزیستور شده بود. این ماشین حساب‌ها در زمان خود، به قیمتی معادل ۱٫۴۰۰ دلار به‌فروش می‌رسیدند.
۶. انقلاب صنعتی (قرن ۱۸–۱۹): اختراع یخچال و کنسرو انقلابی در نگهداری مواد غذایی ایجاد کرد و امکان دسترسی متنوع تر و در تمام طول سال مواد را فراهم کرد. توسعه اجاق‌های گازی و برقی کارایی و راحتی پخت و پز را بیشتر بهبود بخشید.
اجاق مایکروویو برای یخ‌زدایی مواد غذایی یخ‌زده مثل انواع گوشت و سبزیجات مطلوب است که در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. برتری دیگر پخت با اجاق مایکروویو حفظ عطر طبیعی غذاست که باعث می‌شود نمک یا شکر بیش از مقدار لازم به غذا افزوده نشود. اجاق مایکروویو غذا را با رطوبت خودش می‌پزد بنابراین لازم نیست چربی اضافی یعنی کره یا روغن به آن افزوده شود.
چون تنور لاله از دودی نشد قسمت پذیر کاش می افتاد آتش در اجاق بخت ما
پر از شِکوهٔ وارونه در زیر طاق فتاده است دلتنگ و قهر از اجاق
میوه‌اش صرف قمار اندر رواق منتوکارلو حاصلش خرج طلسم اندر اجاق میرمیران
اسمگ سال 1971 شروع به تولید لوازم توکار مانند فر و اجاق گاز کرد. این محصولات در سال‌های بعدی به بخشی از عناصر تعیین کننده موفقیت اسمگ تبدیل شدند. در سال 1995 این شرکت کار خود را با معمار مشهور بین المللی، رنزو پیانو آغاز کرد. همکاری‌ای که منجر به تولید فر، اجاق‌ گاز و یخچال‌های نسل جدید شد که هر کدام دارای سبک طراحی رنزو پیانو هستند.
گئجه میز صبح اؤلاجاق یا هله وار؟ باخیرام هی ساعاتا بیلمه ییرم
مقبره بابا قدرت مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اسفراین، روستاهای دهنه اجاق و بابا قدرت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
رواق اولین را کرده تعظیم به خادم داده یک باجاقلی و نیم
اجاق‌های آگا به دلیل طول عمر بالا شناخته شده‌اند و بیش از ۵۰ سال کار می‌کنند. در سال ۲۰۰۹، به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس، شرکت آگا با همکاری روزنامه دیلی تلگراف یک مسابقه برگزار کرد تا قدیمی‌ترین اجاق گاز آگا که هنوز در حال استفاده است را پیدا کند. برنده این مسابقه یک اجاق گاز نصب شده در سال ۱۹۳۲ بود که متعلق به خانواده‌ای از ساسکس بود.
همچنین این دستگاه نیاز به نگهداری و تمیز شدن مداوم دارد زیرا مواد غذایی که درون اجاق مایکروویو برای گرم شدن قرار می‌گیرد بر اثر حرارت، روغن یا آب موجود در آن‌ها به دیواره‌های دستگاه می‌چسبد لذا بهتر است هر چند وقت یک‌بار با یک پارچه نم‌دار داخل آن تمیز شود.
ذخیره و توزیع و استفاده صحیح از حرارت اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده مجدد از هوای بیش از حد گرم شده و حرارت ایجاد شده توسط وسایل مکانیکی و برقی خانه مانند اجاق گاز و یخچال و ... همچنین استفاده از حرارت زمین توسط قرار دادن کانال‌های ورودی هوا در داخل زمین (زیرا حرارت در زمستان بیشتر از هوای خارج است) همه در بهبود سیستم حرارتی خانه می‌توانند مؤثر باشد.
بیک - خان اولمازسا دئیه ردیک اولاجاق کندیمیز آباد او خاراب کند ده ولاکن ، ائله بیک خانیله گئتدی