اجازه دادن

معنی کلمه اجازه دادن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) دستوری دادن رخصت دادن روا دانستن .

معنی کلمه اجازه دادن در ویکی واژه

consentire
acconsentire

جملاتی از کاربرد کلمه اجازه دادن

استیون آرنولد در ۱۸ می ۱۹۴۳ در اوکلند، کالیفرنیا به دنیا آمد. در چهار یا پنج سالگی در اتاق زیر شیروانی خانه والدینش، صندوقچه‌ای از لباس‌های تئاتر و گریم متعلق به عمویش پیدا کرد و از آن پس خود را وقف «هنرِ تبدیل و تحول» کرد و مدام با لباس‌آرایی و پوشیدن لباس‌های مختلف، خودش، خواهرش را که مدل لباس بود و دایه‌اش را سرگرم می‌ساخت. پدر و مادرش استیون، مشوق خیال‌پردازی‌های او شده و اجازه دادند تا دکورها و عروسک‌هایی بسازد تا برای بچه‌های محله که به گفته خودش هرگز با آنها ارتباط برقرار نمی‌کردند، نمایش بگذارد.
درآوردن لباس در مقابل شریک جنسی خود، درآوردنِ لباس شریک جنسی خود، برانگیختن میل جنسی زنی دیگر با لمس نواحی شهوت‌خیز او با استفاده از دست، زبان یا بقیه دهان ممکن است به عنوان نشانه‌ای از تمایل شریک جنسی به فعالیت جنسی با شریک خود در نظر گرفته شود. برانگیختگی جنسی ممکن است میل جنسی را در هر دو طرف ایجاد کند. اجازه دادن به چنین اعمال فیزیکی به ویژه تحریک سینه‌ها و نوک سینه‌های شریک جنسی، نشانه‌ای از علاقه داشتن به شروع آمیزش جنسی است.
نقیب‌زاده همچنین می‌گوید: معتقدم باعث و بانی شکست اصلاح‌طلبان تا حد زیادی خودشان و رفتارهای غیرمنطقی‌شان بود. اقدام رهبری مبنی بر اجازه دادن به روی کار آمدن دولت اصلاحات نشان‌دهنده این است که در نظر رهبری آرای مردم از چه جایگاهی برخوردار است. اما متأسفانه ما دیدیم که اصلاح‌طلبان و دوم‌خردادی‌ها پاسخ اعتماد و حمایت‌های رهبری را چگونه دادند.
بحرانی در روستای جد حفص بحرین زاده شد و در همان‌جا به یادگیری پرداخت. پس از آن به اصفهان رفت و از محضر شیخ بهایی بهره برد و از او اجازه گرفت. همچنین محمد بن احمد بن خاتون و فضل بن محمد بن فضل عباسی نیز به او اجازه دادند. بحرانی دوره‌ای نیز امام جمعه بحرین بود و منصب قضای آنجا را بر دوش داشت. سپس راهی شیراز شد و به نشر حدیث و گسترش دانش‌های دینی پرداخت. پس از مدتی شیخ‌الاسلام شیراز شد و چندان شهرت یافت که دوستداران فقه و حدیث از حجاز و عراق نزد او می‌آمدند. بحرانی تا پایان زندگی، امامت جمعه و منصب قضای شیراز را به دوش داشت و در ۲۱ رمضان ۱۰۲۸ قمری درگذشت. او را در کنار احمد بن موسی به خاک سپردند.
آپافیس کینه‌جوی راع، مهتر اربابان سامانهٔ امپراتوری گؤائولد بود، درست همچنان که در اساطیر مصری. هنگامی که دنیل جکسن و جک انیل راع را کشتند، بی آنکه متوجه باشند قدرت آپافیس را افزایش داده و به وی اجازه دادند که حمله‌هایی علیه زمین و آبیدوس از طریق دروازهٔ ستارگان صورت دهد. گرچه همچنین به نظر می‌آید که این حمله‌ها جنبهٔ دستبردی داشته‌است و هدف آن اسیر گرفتن انسان‌ها برای میزبانی گؤائولدهای بالغ بوده‌است. در طی این حمله‌ها آپافیس زن دنیل جکسن، شاره، را که میزبان ملکهٔ آپافیس آمونت شد و همچنین برادر شاره اسکارا که میزبان فرزند آپافیس کلرل شد ربود. در چند فصل ابتدایی جنگ اس‌جی-۱ علیه آپافیس و تلاش آنها برای یافتن و نجات شاره از مضمون‌های اصلی بود.
اِباحه (به عربی: إباحَة) از ریشهٔ «بَوح» و «بُؤوح» به‌معنی اجازه دادن است و به فعلی گفته می‌شود که بر اِتیان و ترک آن، پاداش و کیفری بار نیست. اباحه از مفاهیم پراهمیت در فقه، شریعت، و حقوق اسلامی است.
در آغاز قرن بیست و یکم، یک جنگ جدید موج دوم مهاجرت آلبانیایی‌ها به کانادا را برانگیخت. این درگیری مسلحانه درگیری بین ارتش و پلیس آلبانی و صربستان بود، که باعث شد بسیاری از آلبانیایی‌ها مجبور به ترک کوزوو به عنوان پناهنده شوند، بسیاری از آن‌ها به کانادا مهاجرت کردند. بنابراین، در سال ۱۹۹۹، دولت کانادا برنامه اقامتی را برای اجازه دادن به ۷۰۰۰ پناهنده آلبانیایی کوزووی ایجاد کرد.
«دیشب در کاخ سفیدکار بزرگی توسط سرویس مخفی انجام شد. آنها نه تنها کاملاً حرفه‌ای بوده بلکه خیلی هم آرام بودند. من داخل [کاخ سفید] بودم و هرگونه تحرکی را مشاهده می‌کردم و نمی‌توانستم بیشتر از این احساس امنیت کنم. آنها اجازه دادند معترضان جیغ بکشند و هرچه می‌خواستند یاوه گویی کنند؛ اما هر وقت فردی پا را فراتر گذاشت با وحشی‌ترین سگ‌ها و تهدید آمیزترین سلاح‌هایی که من تاکنون دیده‌ام با او برخورد شد … همان‌طور که شب گذشته شاهد بودید آنها خیلی خونسرد و حرفه‌ای بودند. اجازه ندادند اوضاع از کنترل خارج شود. متشکرم. اما قسمت بد ماجرا این بود که شهردار واشینگتن دی.سی. که همواره به دنبال پول و کمک است؛ اجازه دخالت پلیس واشینگتن دی سی را نداد. (او گفت) این کار آنها نیست. بسیار خب.»
امارت ارمنیه (به عربی: إمارة أرمينية) ؛ نامی بود که اعراب مسلمان بر مناطق ارمنستان ، ایبری قفقاز و اران( آلبانی قفقاز) پس از تصرف آنها در جنگ با امپراتوری های ساسانی و روم شرقی در قرن هفتم میلادی اطلاق می کردند. اگرچه خلفا در ابتدا به یک بزرگ زاده ارمنی اجازه دادند در ازای خراج و وفاداری ارمنیان در هنگام جنگ، در ارمنستان فرمانداری کند، خلیفه عبدالملک بن مروان حاکمیت مستقیم اعراب را در منطقه به ریاست یک امیر به مرکزیت شهر دوین برپا ساخت. ارمنیه نامی است که در کتاب‌های تاریخی مسلمانان برای منطقه‌ای بین کورا و دریای خزر، در کنار آران و آذربایجان آمده‌است. این منطقه اکنون بخشی از جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان است.
تا ژوئیه ۲۰۲۲، گزارش شد که او ۳۳ میلیون دلار از طریق اونلی‌فنز به دست آورده است. همچنین او گفته است، با اجازه دادن به مردم برای تماشای خوابیدنش به صورت زنده در پلتفرم‌های توییچ و اونلی‌فنز، تقریباً۴۰۰ هزار دلار در ماه درآمد کسب می‌کند.