اثرات

معنی کلمه اثرات در لغت نامه دهخدا

اثرات. [ اَ ث َ ] ( از ع ، اِ ) ج ِ اَثَر.

معنی کلمه اثرات در فرهنگ فارسی

جمع : اثر : این امر اثرات وخیم دارد . توضیح : این جمع را فصیح نمیدانند چه جمع اثر در عربی ( آثار ) و ( اثور ) است و طبق قواعد جمع عربی مصدری که از سه حرف بیشتر دارد به -ات جمع بسته شود ولی ( اثر ) سه حرف بیش ندارد .

جملاتی از کاربرد کلمه اثرات

مراتب توحید و اثرات آن و از برای این توحید همچنان که گفته‌اند چهار مرتبه است: «قشر قشر و «قشر» و «لب و «لب لب».
پاینده است و زنده هر آنکس که چون کمال از شعر تر ورا اثراتی ست جاودان
قحطی و طاعون باعث نابودی یک‌چهارم جمعیت اروپا در قرن ۱۴ شد. این واقعه شوم به همراه فرار رعایا از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر، اثرات تخریب‌کننده‌ای بر زندگی و قدرت فئودال‌ها گذاشت. با شروع جنگ صد ساله از ۱۳۳۸ تا ۱۴۵۳ فشار بیشتر برای کاهش قدرت فئودال‌ها شروع شد، فئودال‌ها به ناچار برای دفاع از املاک خود زیر پرچم پادشاهان انگلستان و فرانسه رفتند و این امر به تمرکز قدرت و فرمانبری آنان انجامید.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته آیین‌نامهٔ ساخت و ساز مهندسان را مجبور می‌کند که اثرات روانگرایی خاک را در طراحی ساختمان‌ها، پل‌ها، سدها و سازه‌های نگهدارنده در نظر بگیرند.
بیشتر اوقات، این عارضه یکی از اثرات جانبی استفاده از قرص‌های ضدبارداری است که با تأثیرات هورمونی بر بدن از بارداری جلوگیری می‌کنند. برخی از خانم‌ها بعد از شروع استفاده از قرص‌های ضدبارداری، به مدت سه تا شش ماه پریودی‌های سبک تری را تجربه می‌کنند. بعضی اوقات نیز، برای مدتی دوره‌های آنها کاملاً متوقف می‌شود. همچنین زنان جوانی که دائماً ورزش می‌کنند یا درگیر ورزش‌های سنگین هستند ممکن است این شرایط را تجربه کنند. اختلالات خوردن غذا، مانند بی اشتهایی عصبی و بولیمیا نیز می‌تواند باعث بروز این شرایط شود. الیگومنوره به دلیل نوسان سطح هورمون‌ها در دختران نوجوان و خانم‌های پیر نیز شایع است.
قدرت نفوذ و تخریب این پرتو بسیار زیاد است. یک لایه ۱۵سانتیمتری بتن یا یک لایه ۲۰ سانتیمتری خاک فقط نیمی از شدت این اشعه را می‌گیرد و نیمی دیگر اثرات زیانبار خود را بر جای می‌گذارد.
درمان پرفشاری متوسط یا شدید خون نرخ مرگ و میر و اثرات جانبی قلبی-عروقی را در افراد ۶۰ ساله و مسن تر کاهش می‌دهد. در افراد بالای ۸۰ سال به نظر نمی‌رسد درمان به میزان قابل توجهی نرخ کلی مرگ ومیر را کاهش دهد، اما خطر بیماری قلبی را کم می‌کند. هدف توصیه شده در فشار خون رسیدن به کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه است و داروهای ادرارآور تیازیدی داروی برگزیده در آمریکاست. در راهکارهای بازبینی شده بریتانیا، بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم درمان برگزیده برای رسیدن به فشار خون بالینی کمتر از ۱۵۰/۹۰ میلی‌متر جیوه، یا کمتر از ۱۴۵/۸۵ میلی‌متر جیوه در پایش منظم یا خانگی فشار خون است.
سلاحهای شیمیایی علاوه بر آثار سوء کوتاه مدت و ظاهری با ایجاد جهشهای ژنتیکی در انسان، گیاه و حیوان اثرات جبران ناپذیر، پایدار و بلند مدتی بر نسلهای آینده دارند. یکی از تهدیدات مهم و پایدار زیست‌محیطی سلاحهای شیمیایی به خصوص در ایران را عمل نکردن برخی از بمب‌ها و باقی ماندن آن‌ها در طبیعت است.
و نهم دلیل بر هستی صانع آن است که چیزهای تکوینی اندر عالم از ضعیفی قوی شونده است و از حال نقص سوی کمال خویش رونده است و کلیات آن (اجزا) از کمال ها که جزوهای تکوینی بدان همی رسند – چو رسیدن مردم به نطق و عقل و تمیز و بیرون آوردن صناعات الوان و رسیدن حیوانات به نگاهداشت نوع خویش (به تناسل و رسیدن به پدید آوردن برها و تخم های خویش و جز آن – بی بهره اند و روا نیست کز ناقص دیگر ناقصی تمام شود یا از چیزی به چیزی دیگر اثری رسد کز آن اثر مر آن اثر کننده را بهره نباشد. و چو حال این است، ثابت شد صانعی که اوست به کمال رساننده ی این جزویات و اثر) اندر اثر پذیرندگان (مر او راست. و چو اثر اندر متاثرات) ظاهر است، سوی خردمند موثر هرچند که از حواس غایب است حاضر است.
پیرم چو یافت از اثرات وجود طی باقی نه هیچ از اثرم غیر مهر وی
مددی راست می کند ز دعا تا فرستد دو اسبه بر اثرات
در فیزیولوژی محیط، اثرات شرایط و عوامل محیطی مانند صدا، روشنایی، گرما، سرما و رطوبت بر فیزیولوژی بدن انسان بررسی می‌شود.
محققین اسیلور امروزه با به کارگیری سیستم‌های تجسمی مجازی و استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌سازی شیوه‌های جدیدی برای ایجاد راه‌کارهای نوین این حوزه به وجود آورده‌اند که محصول هر راه‌کار سریعاً می‌تواند در محیط مجازی برای استفاده‌کنندگان آزمایش شود. این شبیه‌ساز امکان تغییر خواص عدسی‌های در حال آزمایش، مطالعه اثرات نوری و اندازه‌گیری فوری رضایت کاربران را فراهم می‌کند و برای انجام این کار یک حسگر مغناطیسی حرکات سر کاربر و تصاویری که چشم او دقیقاً می‌بیند را ۱۲۰ بار در ثانیه ثبت می‌کند؛ پس از آزمایش، از نتایج برای تنظیم دقیق عملکرد عدسی‌ها استفاده خواهد شد. در سال ۲۰۰۸، نسخه جدید عدسی واریلوکس ایپسیو با استفاده از سیستم واقعیت مجازی اسیلور طراحی و تولید شد.
اثرات متداول تجربه شده توسط قربانیان تجاوز عبارتند از:
پس گوییم کز طبایع (که آن سیوم درجه منفعل است، آنچه به مرکز نزدیک تر است انفعال او قوی تر است. چنانکه مر خاک را جز از انفعال چیزی نیست و همه فعل ها) بر او قرار گیرد و چیزی نیست مه خاک اندر او فعل کند، و آب کز او برتر است، انفعال او کمتر است و مر او را اندکی (فعل است. نبینی که مر خاک را) از جایی به جایی گرداننده است و مر خاک را نیز آب همی که آن دل زمین است نبات و حیوان به هوا بریزد به ترکیب به یاری آتش؟ و باز هوا کز آب برتر است انفعال او کمتر است و اندر او از فاعل نخستین قوت بیشتر است از آنکه اندر آب است. نبینی که او با آتش که مر او را فعل (قوی تر است) و به فاعل نخستین نزدیک تر است آمیزنده است و مر او را بر فعل یاری دهنده است؟ تا چو به فلک رسیم همی بینیم که مر او را از انفعال نصیبی سخت اندک است و فعل دایم و تمام مر او را همی بینیم، چنانکه مر انفعال تمام را اندر خاک همی یابیم، وز بهر آن چنین است که فلک به صانع نخستین نزدیک است وز مکان جوهری که منفعل تمام اوست و آن خاک است، به غایت دور است. وز بهر آن گفتند پیغامبران (ع)که خدای بر آسمان است، وز حکیم عاقل هم چنین واجب آید گفتن و چنین شایست اشارت کردن مر عامه را سوی خدای تعالی، هر چند که او – جلت قدرته – آفریدگار جواهر لطیف است و لطایف از مکان بی نیازند، از بهر آنکه صنع به خدای تعالی منسوب است و تاثیرات اندر متاثرات بر مرکز از حواشی عالم پیوسته شده است. و حکمای دین حق مر فلک الاعظم را کرسی خدای گفتند بدانچه آثار الهی از آنجا به مرکز عالم آینده است، با آنکه جملگی جسم فعل پذیر است و لیکن انفعال اندر بعضی از اجسام کمتر است و اندر بعضی بیشتر است.
همان‌گونه که از رابطه فوق بر می‌آید، با تغییر هر یک از اجزاء موجود در طرف چپ تساوی فوق، ریسک جدیدی حاصل می‌شود. در نتیجه در اغلب موارد امکان دارد که برای یک دارایی مشخص، چندین ریسک مختلف را با توجه به نوع عامل تهدید و انواع اثرات آن، بتوان شناسایی نمود. در این صورت، برای هر مورد، یک شناسنامه ریسک به‌طور مجزا تهیه خواهد شد. در ادامه به مشخص کردن انواع عوامل تهدید قابل اعمال بر روی دارایی‌های اطلاعاتی، و نیز اثرات ناشی از آن‌ها می‌پردازیم.
اثرات کف موسی بجنیبت از تجلی ثمرات گفت عیسی بزمینت از نسایم