اثاثیه

معنی کلمه اثاثیه در فرهنگ معین

(اَ یِ ) [ ع . ] (اِ. ) صورت غلط ولی مصطلح اثاثه .

معنی کلمه اثاثیه در فرهنگ فارسی

( اسم ) تصرفی است در لغت ( اثاثیه ) و آن فصیح نیست .

معنی کلمه اثاثیه در ویکی واژه

به صورت اساسیه نیز قابل انشاء بوده توفیری در اصل معنا ندارد. اثاثیه به دو یا سه بخش قابل تجزیه است؛ بخش دو قسمتی اساس - ئیه و بخش سه قسمتی آن اَ - ساس - ئیه ممکن است باشد و مفهومی جز اسباب و لوازم برای آن مجسم نیست.
صورت غلط ولی مصطلح اثاثه.
اثاث، اسباب

جملاتی از کاربرد کلمه اثاثیه

وی ۱۰ سال پیش از مرگش وصیت کرده بود بخشی از اموالش شامل جواهرات و اثاثیه محتویات خانه‌اش در پاریس به نفع سه سازمان خیریه حراج شود به شرط آن‌که از بیژن (برادرش)، فرزندی حاصل از ازدواج باقی نمانده باشد.
فرایند طراحی اثاثیه به فرایند طراحی یک اثر هنری شباهت دارد. یک طراح خوب به این فکر می‌کند که هر یک از اثاثیه منزل باید بیشترین کاربردپذیری و دوام را در کنار شکل ظاهری زیبا داشته باشند و به گونه‌ای طراحی شوند که قیمت کمتر و فرایند تولید سریعتری داشته باشند.
گذاشتند بخلد برین اثاثیه بیتش که زود جانب منزل تواند از سفر آمد
در حالی که امروزه دیوارها و اتاق‌های الحمرا فاقد وسایل و اثاثیه هستند، در اصل با اشیاء زیادی مانند فرش، متکا، و ملیله‌ها یا اشیای مشابه برای آویزان کردن به دیوارها تزئین و پر شده بودند. رسم روی زمین نشستن توضیح می‌دهد که چرا برخی از پنجره‌های میرادرها (اتاق‌های دیدبانی) آنقدر پایین، جایی که خط چشم افراد نشسته قرار می‌گرفت، قرار داشتند.
باقی‌ماندهٔ اثاثیه، تجهیزات اداری و نوارهای مادر (که سی‌بی‌اس ریکوردز به ارزش ۵۰۵۰۰ دلار خریده بود) در ژوئیه ۱۹۷۵ در دفاتر ساسکس (به نشانی بلوار سانست غربی ۶۲۵۵، هالیوود) به مزایده گذاشته شد. آوانت بیل ویترز، خواننده، ترانه‌سرا و تولیدکنندهٔ موسیقی، دنیس کافی، گیتاریست و گروه سافت راک گالری را به ساسکس ریکوردز آورد که از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ توزیع شد.
گوربُرده‌های دودمان تانگ یا قَبربُرده‌های دودمان تانگ، اشیاء سُفالین و چینی‌آلات سرامیکی از جانوران و آدم‌ها بودند که در دوران سلطنت دودمان تانگ بر چین، به عنوان اثاثیهٔ فرد درگذشته، به همراه وی دفن می‌شدند.
بنابراین در تاریخ مرداد ۱۳۰۱ در کابینه قوام‌السلطنه قانونی از مجلس گذشت که به موجب آن میلسپو با حقوق پانزده هزار دلار در سال استخدام که خانه و اثاثیه هم از طرف دولت تهیه می‌شد و هشت نفر دیگر آمریکایی که توسط میلسپو انتخاب می‌شدند با حقوق هفت‌هزار و پانصد دلار تا ده هزار دلار. در سال ۱۹۲۱ که میلسپو به ایران آمد، ایران مجموعاً ۱۰۰۰ مایل هم جادهٔ مناسب برای حمل و نقل نداشت. اما در سال‌های میانی ۱۹۳۰ این رقم به ۱۴۰۰۰ مایل رسیده بود، که این پیشرفت نتیجهٔ زحمات مهندسانی بود که همراه میلسپو به ایران آمده بودند.
اثاثیهٔ عارفِ بی‌اساس سه تا سگ دو دستی است کهنه لباس
این بار مخالفان با قدرت‌نمایی و اعزام نیروهایی از سپاه، اطلاعات و بسیج شهرستان‌های مختلف ضمن حمله به حسینیه و تخریب و اشغال آن، به منزل مسکونی و دفتر منتظری نیز یورش برده و با شکستن اثاثیه و پاره کردن اوراق و غارت مدارک خسارت زیادی وارد کردند. در حمله به منزل و محل سکونت وی، تعدادی از مسئولان سپاه پاسداران اصرار داشتند منتظری را به بهانهٔ حفظ جان به مکان نامعلومی انتقال دهند که با مخالفت وی روبرو شدند. در نوشته‌ای که پس از درگذشت او توسط فرزندش سعید انتشار یافت از قول موسوی اردبیلی نقل شده‌است که
«حدود بیست سال در کربلا با او دوست و معاصر بودم. اثاثیه‌ای جز یک عمامه نداشت که آن را شب‌های تابستان فرش خویش قرار می‌داد و هنگامی که از محل سکونت بیرون می‌رفت آن را عمامهٔ سر خویش می‌کرد.»