اتوی

معنی کلمه اتوی در لغت نامه دهخدا

اتوی. [ اَ وا ] ( ع ن تف ) مهلک تر.
- امثال :
اتوی من دین ؛ و انما قیل ذلک لان اکثر الدّیون هالک ذاهب.
اتوی من سلف ؛ السلف و السلم واحد و هما ما اسلف من طعام او غیره. ( مجمع الامثال ).

معنی کلمه اتوی در فرهنگ فارسی

مهلک تر

جملاتی از کاربرد کلمه اتوی

این تفنگ همچنین در کشور الجزایر هم به گونهٔ محدود استفاده می‌شود. یگان‌های ویژهٔ بلغارستان نیز آن بهره می‌برند. همچنین نیروهای کامرون، جزایر فالکلند و اکوادور از آن بهره‌مندند. در آلمان نیز پلیس و یگان ویژهٔ این کشور از آن برخوردارند. نمونه‌های متفاوتی از آن نیز به‌طور محدود در فرانسه مورد بهره‌برداری‌است. کشورهای ایتالیا، مراکش، لاتویا، نیجریه، عمان هم ارتش‌های خود را بدان مسلح نموده‌اند. نیز نیروهای ویژهٔ صربستان و فیلیپین و ونزوئلا آن را به کار می‌برند و ارتش پادشاهی تایلند هم بدان زینه‌ور است.
فرشته که گویند ما ناتویی که مردم نباشد بدین نیکویی
آبه ماساتویو (به ژاپنی: 阿部正豊) یک سامورایی و ملازم خاندان ماتسودایرا در ولایت میکاوا بود.
از پرتو آفتاب رویش پر باله بود خم اتویش
قماش فهم نداریم ورنه خوبان را اتوی پیرهن ناز چین پیشانیست
من بی‌تو نیم ولیک خواهم آن باتویی که هست پنهان
اتو بزرگ‌ترین پسر کارل یکم (آخرین امپراتور اتریش و پادشاه مجارستان) و زیتا ماریا و سومین نفر خانواده برای رسیدن به سلطنت با عنوان آرشیدوک اتوی اتریش، شاهزاده مجارستان، بوهم و کرواسی بود. با نشستن پدرش بر تخت سلطنت در ۱۹۱۶، او نیز احتمالاً امپراتور می‌شد. از آنجا که پدرش هرگز عقب ننشست، خود اتو، خانواده‌اش و قانونگراهای اتریشی-مجار او را امپراتور بر حق از ۱۹۲۲ می‌شناختند.
وقتی آلیس به دنیا آمد پدرش رئیس مدرسه وستمینستر بود. مدت کوتاهی بعد او به ریاست کالج کرایست چرچ در آکسفورد منسوب شد. خانواده لیدل در سال ۱۸۵۶ در آکسفورد مستقر شدند. اندکی پس از نقل مکان به آکسفورد، لیدل‌ها در ۲۵ آوریل ۱۸۵۶ به چارلز لاتویج دادسون استاد ریاضی بیست و پنج ساله آکسفورد برخوردند که مشغول عکاسی از کاتدرال کرایست چرچ بود. دادسون به زودی تبدیل به دوست نزدیک خانواده شد، او وقت زیادی با بچه‌های خانواده لیدل می‌گذراند، برایشان قصه می‌گفت، آن‌ها را به پیک نیک می‌برد و از آن‌ها عکاسی می‌کرد.
خامنه‌ای فرهنگ را جزو اساسی‌ترین مسائل کشور به‌شمار می‌آورد. او تهدیدات و آسیب‌های فرهنگی را با عناوینی چون «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی»، «غارت فرهنگی»، «ناتوی فرهنگی» و «تهدید نرم» بیان کرده است. و در قالب «جهاد تبیین» و «تهاجم ترکیبی» خواستار مقابله با آن شده است.
این آزادراه که از شهر مارلینگ گلن شروع میشود ۲۵.۶ کیلومتر (۱۵.۹ مایل) مسافت دارد و از شهرهای مهمی مانند کرویدون، ریگیت، فرودگاه گاتویک، کراولی عبور میکند.
افراد مختلفی هستند که بدون آنکه استاتوی زندانی داشته باشند اما حق بهره‌مند شدن ازهمان برخورد مساوی را دارند(پارلمانترها، کودکان، رزمندگان). در صورت شک و تردید در مورد وضعیت شخص مربوط فرض بر وضعیت زندانیان گذاشته می‌شود تا زمانی که وضعیت دقیق فرد توسط دادگاه صالح مشخص شود.
استونیایی همچنین پیوندهای نه چندان نزدیک با زبان مجاری دارد. زبان‌های آلمانی و پس از آن روسی، سوئدی و لاتویایی بر این زبان اثرهایی گذارده‌اند.
رسم‌های کهن ابنای زمان نو کردند ما هم این خرقه بشوییم و اتویی بزنیم
هست پیغمبر تو را در دار عقبی پایمرد تاتویی در دار دنیا امتش را دستگیر
تحقیقات رسمی شروع شد. مادر جردن باور داشت که مایکل خطایی نکرده‌است. سپس نورلند تفتیش شد، بچه‌ها و تعداد زیادی از خویشاوندان، اینکه او بچه باز باشد را قاطعانه رد کردند. وضعیت جکسون وقتی بدتر شد که خواهر بزرگترش لاتویا جکسون او را به بچه بازبودن متهم کرد، بیانیه‌ای که لاتویا بعداً پس گرفت و گفت که به خاطر تهدید شوهرش جک گوردون، مجبور به انجام این کار شده بود. لاتویا گفت که گوردون تهدید کرده بود، مایکل را به قتل می‌رساند.
یار بدآموز تو نفس تو است اَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذ اِلهَهُ هَویهُ تا تو باتویی هرگز راحت نیابی نفسُک سِجُنک اِن خرجتَ منها وقعتَ فی راحةِ الاَبَد.
ارتباطات تاریخی منطقه و همچنین تأثیر دریای مدیترانه بر اقلیم و اقتصاد منطقه به این معنی است که این غذاها غذاهایی فراتر از سه‌گانه اصلی روغن، نان و شراب، مانند گوشت بره یا گوسفند کبابی، خورش‌های گوشتی مشترک دارند. با سبزیجات و گوجه فرنگی (به عنوان مثال، آنراخوس اسپانیایی)، خورش سبزیجات (راتاتویی پرووانسی، پیستوی اسپانیایی، سیامبوتا ایتالیایی)، و قلیه ماهی پخته شده نمکی، بوتارگا، که در سراسر منطقه یافت می‌شود. در بسیاری از کشورهای اطراف دریای مدیترانه نوشیدنی تقطیری مبتنی بر بادیان نوشیده می‌شود.