اتون
معنی کلمه اتون در لغت نامه دهخدا

اتون

معنی کلمه اتون در لغت نامه دهخدا

( آتون ) آتون. ( اِ ) کدبانویی که دخترکان را تعلیم خواندن و دوختن دهد. معلمه. || مشیمه. زهدان. بچه دان.
اتون. [ اَت ْ تو / اَ ] ( معرب ، اِ ) ( معرب از فارسی ) تون. گلخن. آتون. ( زمخشری ). گلخن گرمابه. || تنور گچ پز و نان پز. کوره آهک پزان. || آتشدان آهنین. || الأتون...یستعار لما یطبخ فیه الاَّجر و یقال له بالفارسیة خمدان و تونق و اشوزن. ( المغرب مطرزی ). ج ، اُتن ، اتاتین. اتونی بمعنی گلخن تاب منسوب بدانست. ( منتهی الارب ).
اتون. [ اُ ] ( ع مص ) اَتن. مقیم شدن. || ثابت شدن بجائی.

معنی کلمه اتون در فرهنگ معین

(اَ ) [ معر. ] ( اِ. ) ۱ - تون ، گلخن ، گلخن گرمابه . ۲ - تنور گچ پز و نان پز، کورة آهک پزان . ۳ - آتشدان آهنین .

معنی کلمه اتون در فرهنگ عمید

( آتون ) کوره.

معنی کلمه اتون در فرهنگ فارسی

( آتون ) معلمه بچه دان
اتون اول پادشاه باویر ( و٠ مونیخ ۱۸۴۸ - ف . ۱۹۱۶ م ٠ ) وی در ۱۸۸۶ جلوس کرد و به علت بلاهت فقط اسما سلطنت داشت ٠
( اسم ) ۱ - تون گلخن آتون گلخن گرمابه . ۲ - تنور گچ پز و نان پز . ۳ - کور. آهک پزان . ۴- آتشدان آهنین .
مقیم شدن

معنی کلمه اتون در فرهنگ اسم ها

اسم: آتون (پسر) (ترکی) (تلفظ: atun) (فارسی: آتون) (انگلیسی: atun)
معنی: جسور، دلیر و قهرمان

معنی کلمه اتون در دانشنامه عمومی

آتون. آتون ( به انگلیسی: Aten ) کانون مرکزی دینی به نام آتون پرستی بود که به صورت قرص خورشید به نمایش گذاشته می شد اما در اصل جلوه ای از خدایی به نام رع بوده است. دین آتون پرستی به صورت رسمی توسط آخناتون در سلسه هجدهم در سرزمین مصر باستان تأسیس شد. تاریخ دقیق سلسله هجدهم مشخص نیست اما به صورت عمومی این سلسله را در حوالی سال های ۱۵۵۰ تا ۱۲۹۲ قبل از میلاد قرار می دهند. پرستش آتون و حکومت همزمان آخناتون از ویژگی های اصلی دوره ای از سلسله هجدهم است که به آن دوره عمارنه ( ۱۳۵۳–۱۳۳۶ قبل از میلاد ) می گویند.
دین آتون پرستی و پرستش رسمی آتون پس از مرگ آخناتون به پایان رسید. کمی پس از مرگ آخناتون، یکی از جانشینان اون در سلسله هجدهم به نام توت عنخ آمون، مجدداً پرستش خدایان دیگر در معابد را از سر گرفت و خدایی به مانند آمون که پیش از آخناتون پرستیده می شد را مجدداً به عنوان تجلی خورشید منصوب کرد. آمون به صورت یک یک قرص خورشیدی که در حال انتشار پرتوهای نوری است به تصویر کشیده شد.
آتون (کمون). آتون ( به فرانسوی: Atton ) یک کمون در فرانسه است که در Meurthe واقع شده است. آتون ۱۵٫۳۸ کیلومتر مربع مساحت دارد ۲۰۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه اتون در فرهنگ معین
معنی کلمه اتون در فرهنگ عمید
معنی کلمه اتون در فرهنگ فارسی

معنی کلمه اتون در دانشنامه آزاد فارسی

آتون. آتُون (Aton)
آتُون
در مصر باستان، قدرت نامرئی خورشید. این قدرت به صورت صفحه ای با چند بازو نمایش داده می شد. آتون مظهری از یگانه خدای خورشید بود که آخِناتون، فرعون مصر، به منظور استقرار نظام تک خدایی به جای نظام چندخدایی سنتی، از پرستش آن حمایت می کرد.

معنی کلمه اتون در ویکی واژه

آتون
(قدیم): کوره آجرپزی و آهک‌پزی. تون، گلخن، گلخن گرمابه.[۱]
تنور گچ‌پز و نان‌پز، کوره آهک‌پزان.
آتشدان آهنین.
↑ از عربی أتّون، از سریانی (ʾattūnā) ܐܬܘܢܐ؛ یا شاید از ایرانی میانه ātōn < *ātawan*، مربوط به سغدی ātapan «کوره».

جملاتی از کاربرد کلمه اتون

کم تطلبون لنا عیبا فنعجزکم و یکره الله ما تاتون و الکرم
پلاتونوف در ۹ داستان از ۲۰ کتابی که از او به جا مانده نظام شوروی را به انحراف از اهداف انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ متهم کرد. به زعم او نظام حاکم بر شوروی در زمان استالین «انگیزه پیشرفت، تلاش و حتی وطن دوستی» را از روس‌ها گرفته بود و تنبلی را جایگزین سخت‌کوشی کرده بود. او که خود کمونیست بود دو دوران استالین به عنوان عنصر «ضدانقلاب» شناخته شد و آثارش اجازه تا پس از مرگ استالین انتشار نیافتند.
او در ۲۵ ژوئن ۱۲۴۴ میلادی همزمان با ۵ تیر ۶۲۳ شمسی در محله خاتونیه، بغداد متولد شد.
در اردیبهشت سال۱۳۹۱ (آوریل ۲۰۱۲) شورای حاکمهٔ بین‌المللی دیانت بهائی، بیت‌العدل اعظم، برنامهٔ ساخت دو معبد ملی (در جمهوری دموکراتیک کنگو و پاپوآ گینه نو) و ۵ معبد محلی (باتامبانگ در کامبوج، بیهار شریف در هندوستان، ماتوندا سوی در کنیا، نورته دل کائوکا در کلمبیا و تانا در وانواتو) را اعلام کرد. معبد بهائی باتامبانگ در کامبوج در سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۱۳۹۶) بازگشایی شد و معبد بهائی محلی نورته دل کائوکا در کلمبیا در ژوئیه ۲۰۱۸ (مرداد ۱۳۹۷) افتتاح شد.
خورشید عقل را شرف از برج فضل توست خاتون باغ را تتق از دولت صباست
تقریباً نزدیک به ۹۷۰٬۰۰۰ نفر در این استان سکونت دارند. بالغ بر ۳۵ درصد در روستا زندگی می‌کنند که بالاترین آمار در کانادا است. مابقی در حدود نیمی از جمعیت کل استان در دو شهر ساسکاتون(۲۳۰٬۰۰۰ نفر)
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ساتون یونایتد، باشگاه فوتبال برنتفورد، باشگاه فوتبال فولام، و باشگاه فوتبال ویمبلدون اشاره کرد.
در ضلع جنوب شرقی این بنا دو سنگ قبر صندوقی شکل به چشم می‌خورد که یکی به آغاخاتون (همسر خلیل بیک افشار) و دیگری به بیک تاش (فرزند ولی خان) تعلق دارد. می‌گویند درهای این مقبره کاری از علیشاه نجار هستند.
امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (امامزادگان دو خاتون) دختران ابراهیم مجاب از نوادگان موسی کاظم هستند. این امامزاده در هسته مرکزی و تاریخی اولیه شهرکرد قرار گرفته است.
اتوماتون پشته‌ای صوری‌سازی این مفهوم شهودی، یک تعریف دقیق از آتاماتون پشته‌ای بدست می‌دهد.
بر قبر آن دو بقعه و عمارتی بنا کردند و آن را کاظمیه نامیدند. از آن پس مقابر قریش نام خود را به کاظمیه تغییر داد. در کنار این بقعه، مسجدی به نام مسجد باب‌التبن یا مسجد کاظمیه قرار داشت که شیعیان از داخل این مسجد قبر آن دو را زیارت می‌کردند و به همین سبب بقعه امامین به مشهد باب‌التین نیز معروف شد. آن هنگام برای مرقد آن دو گنبد و بنایی با چند حجره ساخته و خادمانی را برای اداره آن انتخاب کرده بودند. در جوار این بقعه باغی بود که به زبیده خاتون، همسر هارون الرشید، تعلق داشت. این باغ محل سکونت شیعیان شده بود و آن‌ها در آن جا وسایل و تسهیلات لازم را برای زائران فراهم می‌کردند.
قلمرو پروشیان‌ها شامل صومعه گغارد و گلادزور از مراکز معروف فرهنگی ارمنستان در قرون وسطی بود. در دوران حکمرانی زاکاریان‌ها روابط اراضی فئودالی معمول در پادشاهی دودمان باگراتونی، که در زمان سلطه سلجوقیان منسوخ شده بود برقرار می‌گردد.
خاتون کشوری تو نگویی چه اوفتاد؟ کز ما ملول گشتی و کشور گذاشتی
به روی صحن برنج است سر خرو بریان عجب مدار چو خاتون محترم دارد
در زیر خشت چهرهٔ خاتون خرگهی در زیر سنگ پیکر سرهنگ جوشنی
نامه کامد به من زان خامه شیرین سخن خویش را خاتون و نظم انوری را داه یافت
طرفه اصلی در توکل دارد این خاتون بهٔاد آن دل و آن زهره کوکاین اصل را حاشاکند
بود سنجر را یکی خواهر چو ماه صفیه خاتون کرده نامش پادشاه
آبستن صد هزار خاتون ابکار کواعب نواهد
آن کنیزک می‌شد و می‌گفت آه کردی ای خاتون تو استا را به راه