اتومبیل

معنی کلمه اتومبیل در لغت نامه دهخدا

اتومبیل. [ اُ ت ُ م ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) دستگاهی حمل مسافر را که بوسیله محرکه بخار یا برق یا نفت یا هوای فشرده یا گاز و غیره رود.

معنی کلمه اتومبیل در فرهنگ معین

(اُ تُ مُ ) [ فر. ] (اِ. ) وسیلة نقلیه ای که با موتور کار می کند و دارای چهار چرخ است ، ماشین .

معنی کلمه اتومبیل در فرهنگ عمید

وسیلۀ نقلیه ای چرخ دار با اتاقک که به وسیلۀ موتور به حرکت درمی آید و برای حمل بار یا مسافر به کار می رود.

معنی کلمه اتومبیل در فرهنگ فارسی

یکی ازوسائل نقلیه که بوسیله موتوربحرکت می آید
( اسم ) ۱ - دستگاه خود رو که بوسیل. موتور بخار یا برق یا نفت یا بنزین یا هوای متراکم و یا گاز حرکت کند و جهت مسافرت و حمل و نقل از جایی بجای دیگر بکار رود . ۲ - در تداول بیشتر به ماشینهای خود کار سواری که بوسیل. یا گازوئیل حرکت کنند اطلاق شود . بنزین یا اتومبیل باری . اتومبیلی که برای حمل بار بکار رود . یا اتومبیل تاکسی . یا اتومبیل سواری .اتومبیلی که برای حمل مسافر بکار رود . یا اتومبیل شخصی .اتومبیلی که صاحب آن و خویشاوندان و نزدیکانش بر آن سوار شوند و کرایه ندهند . یا اتومبیل کرایه یی .اتومبیلی که با اخذ اجرتی مسافر را از جایی بجایی حمل کند .

معنی کلمه اتومبیل در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:خودرو

معنی کلمه اتومبیل در ویکی واژه

automobile
وسیلة نقلیه‌ای که با موتور کار می‌کند و دارای چهار چرخ است، ماشین.

جملاتی از کاربرد کلمه اتومبیل

ورود این اتومبیل نسبتاً گران به بازار در سال ۱۹۵۷ مصادف شد با یک دوره کوتاه بحران اقتصادی و در نتیجه فقط حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از این ماشین به فروش رفت و به «تایتانیک اتومبیل‌ها» معروف شد.
میثم احمدی در ۲۸ آبان سال ۱۳۷۱ متولد شد. او در یک مغازهٔ مکانیکی اتومبیل مشغول به کار بود.
در پوستر بازی (اتومبیل دزدی بزرگ) عکسی از پلیس نیویورک در سال ۱۹۸۰ در پلیموث گران فیوری است که در تقاطع خیابان پنجم و خیابان ۵۶ قرار دارد و برج ترامپ در پس زمینه تصویر قرار دارد. همین پوستر نیز جایگزینی برای اتومبیل‌دزدی بزرگ ۲ در بازارهای منتخب بود.
استفاده از اتومبیل برای حمل و نقل با کاهش چشم‌انداز مورد نیاز برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری، موانعی را ایجاد می‌کند. ممکن است در ابتدا یک مشکل جزئی به نظر برسد، اما در درازمدت، تهدیدی برای کودکان و سالمندان است. حمل و نقل یک کاربری عمده از زمین است که زمین کمتری را برای اهداف دیگر در دسترس می‌گذارد.
از سال‌ها پیش، از پدیدهٔ القای الکتروستاتیکی در صنعت استفاده می‌شده‌است. سرآغاز این کار، استفاده از سیستم‌های رنگ‌آمیزی صنعتی الکتروستاتیکی بود. از دیگر موارد می‌توان استفاده از رنگ‌های اِنامِل و پلی‌اورتان برای محصولاتی مانند اتومبیل، دوچرخه و … را نام برد.
در مسابقات سال ۱۹۵۰ بیش از ۱۸ تیم مسابقه دادند که به‌دلیل هزینه‌های بالا بسیاری از آن‌ها از دور خارج شدند. در واقع کمبود اتومبیل‌های مناسب برای شرکت در مسابقات فرمول یک در طول دههٔ نخست این‌گونه مسابقات، باعث ظهور ماشین‌های فرمول دو شد. تیم فراری تنها تیم فعال باقی‌مانده از مسابقات سال ۱۹۵۰ است.
در آغاز سال ۱۹۴۴ میلادی، واسیلوسکی حملهٔ نیروهای شوروی در سمت راست دنایپر را که باعث تصمیم‌گیری‌هایی برای پیروزی در اوکراین شرقی شد هماهنگی کرد. در ۱۰ آوریل سال ۱۹۴۴ میلادی روزی که اودسا دوباره تصرف شده بود، واسیلوسکی دستور پیروزی را نشان داد، فقط دومین مدال به او اعطا شد. (اولین پاداش پیروزی به ژوکف اعطا شده بود) در ۱۰ ماه مه همان سال، پس از خاتمهٔ نبرد، اتومبیل واسیلوسکی در طی بازرسی از منطقه از روی یک مین در سواستوپول عبور کرد. او زخم‌هایی در ناحیهٔ سر برداشت که شیشه‌هایی که در اثر انفجار پخش می‌شدند سر و صورت او را بریدند و برای معالجه به مسکو برده شد.
استهلاک یکی از مواد هزینه‌ای است که مؤسسات اقتصادی آن را به کار می‌برند. به زبان عوام، از تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش کالا به دست می‌آید، به‌ویژه در مورد خودرو، کامیون و تراکتور بدین طریق که اتومبیل نو در عرض یک شب تبدیل به خودرو دست‌دوم می‌شود و در مبادله، حجم زیادی از ارزش خود را از دست می‌دهد.
کالاهای سرمایه‌ای (ترانزیستورها، هواپیما، قطعات موتور خودرو، کامپیوتر، تجهیزات مخابراتی) کالاهای مصرفی (اتومبیل، داروها)
بالاترین رکورد ثبت شده سرعت در مسابقه‌های اتومبیل‌رانی فرمول ۱، ۳۶۹٫۹ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.