اتهام

اتهام

معنی کلمه اتهام در لغت نامه دهخدا

اتهام. [ اِ ] ( ع مص ) بتهامه درآمدن یا فروکش شدن در آن. ( منتهی الارب ). || ناگوار شدن. || ناموافق شمردن هوای شهری : اتهم البلد؛ ناگوارد شمرد آنرا. ( منتهی الارب ). || رفتن بشتاب و بازایستادن. || بگرمای سخت رفتن.
اتهام. [ اِت ْ ت ِ ] ( ع مص ) تهمت نهادن بر کسی. ازنان. افتراء. کسی را بچیزی تهمت کردن. ( تاج المصادر ). || تهمت پذیرفتن. بدنام شدن.

معنی کلمه اتهام در فرهنگ معین

(اِ تِّ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) تهمت زدن ، بدنام کردن ، افتراء. ۲ - (مص ل . ) بدنام شدن ، تهمت پذیرفتن .

معنی کلمه اتهام در فرهنگ عمید

گمان بد دربارۀ کسی بردن، به کسی گناهی نسبت دادن، تهمت زدن، افترا زدن.

معنی کلمه اتهام در فرهنگ فارسی

تهمت زدن، افترازدن، گمان بددرباره کسی بردن، تهمت نهادن برکسی ، تهمت پذیرفتن، بدنام شدن
۱- ( مصدر ) تهمت نهادن بر کسی افترائ کسی را بچیزی تهمت کردن . ۲ - ( مصدر ) تهمت پذیرفتن بد نام شدن .
ناگوار شدن

معنی کلمه اتهام در دانشنامه عمومی

اتهام (فیلم ۱۹۵۰). اتهام ( ایتالیایی: Atto d'accusa ) فیلمی ایتالیایی در سبک ملودرام به کارگردانی جاکومو جنتیلومو محصول سال ۱۹۵۰ است.
• لئا پادووانی در نقش ایرنه
• مارچلو ماسترویانی در نقش رناتو لا توره
• آندره آ ککی در نقش بازرس کنستانتینی
• کارل لودویگ دیل در نقش ماسیمو روسکا
اتهام (فیلم ۱۹۸۶). اتهام ( به هندی: इलज़ाम ) یا ادعا یک فیلم درام محصول سال ۱۹۸۶ سینمای بالیوود به کارگردانی شیبو میترا با بازی گوویندا در اولین فیلم خود درکنار پریم چوپرا، شاشی کاپور، شاتورگان سینها، نیلم کوتهاری و آنیتا راج ایفای نقش می کنند. این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های بالیوود در سال ۱۹۸۶ بود، از نظر تجاری موفق بود.
آجی ( گوویندا ) یتیم و فقیر با آرتی ( نیلم کوتهاری ) ثروتمند ملاقات می کند و هر دو عاشق هم می شوند. زمانی که پدر آرتی، دانراج ( پریم چوپرا ) با ازدواج آجی و آرتی مخالفت می کند تا زمانی که او ثروتمند شود، امید آنها برای ازدواج به زمین می خورد. آجی از زندگی آرتی ناپدید می شود و آرتی دلش می سوزد اما آجی را از ذهنش خارج نمی کند. چند ماه بعد، او با مرد جوانی ملاقات می کند که شبیه آجی است، اما ادعا می کند که ویجی است و…

معنی کلمه اتهام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به متهم کردن دیگری اتّهام گفته می شود که از آن به تهمت نیز تعبیر می شود.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۱، ص۲۴۶.
...

معنی کلمه اتهام در ویکی واژه

accusa
تهمت زدن، بدنام کردن، افتراء.
بدنام شدن، تهمت پذیرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه اتهام

نیاید احتیالات از ریاکار نگیرد بر جوانمرد اتهامات
در دی ۱۳۹۹ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی عموزاده (ریاست جدید آن) گنجی را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد. در اسفند همان سال، دادگاه تجدید نظر این حکم را عیناً تأیید کرد. وکیل مدافع او، ناصر زرافشان، عنوان کرد که تمامی این اتهام‌ها به خاطر ترجمه کتابی دربارهٔ تحولات کردستان سوریه با نام «کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ» بوده‌است.
بر بام نوشم باده را کوی بوسم ساده را سوزم دوصد سجاده را بی اتهام کافری
در سال ۱۹۸۳ به اتهام نگهداری اسلحه و تشکیل سازمان نظامی و فعالیت علیه اسرائیل بازداشت و در دادگاه نظامی اسرائیلی محاکمه و به ۱۳ سال زندان محکوم شد.
قطب می‌گفت که بسیاری از مسلمانان، مسلمانان حقیقی نیستند. او استدلال می‌کرد که برخی از مسلمانان مرتدند. چنین اتهامات ارتداد شامل رهبران کشورهای مسلمان نیز می‌شد، چرا که از دید او آنها نتوانسته بودند قانون شریعت را اعمال نمایند.
نامه ای که یعقوب (ع) به یوسف که بر پیامبر ما و وی دورد بادا، هنگامی که وی برادر کوچکش را باتهام سرقت بگرفته بود بنوشته است، بنقل از کشاف: از یعقوب اسرائیل الله بن اسحاق ذبیح الله بن ابراهیم خلیل الله به عزیز مصر، اما بعد ما خاندانی هستیم که بلایا بر ما گماشته شده، نیایم را دست و پای بستند و در آتش افکندند تا بسوزد.
ویسمه در آخرین ساعات روز دوشنبه دهم خرداد ۱۳۸۹ توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت شد. او با حکم دادستانی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران،‌ دلیل بازداشت وی را به نخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری نسبت دادند. او در دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام، حضور در راهپیمایی روز عاشورای سال ۱۳۸۸ و همکاری با سایت کلمه، در دادگاه بدوی به ۱ سال حبس تعزیری و در دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد. او قبل از این هم ممنوع الخروج از کشور و ممنوع الورود به مجلس شورای اسلامی شده بود. او در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۹ (۵۲ روز بعد از دستگیری) با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
وزارت امور خارجه ایران پس از آن‌که دولت سنگال با طرح اتهام ارسال اسلحه از ایران به شورشیان جدایی‌طلب در جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن این اقدام سنگال را بدون دلیل و غیر منطقی خواند. بی‌بی‌سی فارسی
دروغ و راست همه متهم شدند به جُبن به هر وسیله ز خود دفع اتهام کنند
همچنین درپی این اعتراضات سیاوش خشنودفرد هنرمند(مولف ومحقق وشاعر) به اتهام اخلال درنظم وامنیت عمومی وتبلیغ علیه نظام دستگیر و زندانی شد.
فرایسلر گرچه خود یک نازی بود، اما در دادگاه‌های سیاسی نمایشی برگزارشده در آلمان نازی همواره نقش وکیل متهم را بازی می‌کرد.وی حتی نشان حزب را همواره با خود داشت که همین موضوع موجب سردرگمی برخی قاضیان می‌شد.وی در سال ۱۹۳۷ وکالت سه تن از اعضای مقاومت آلمان را برعهده گرفت و حتی موفق شد یکی از آنان را از اتهاماتش تبرئه کند که این امر موجب ناخشنودی حزب شد.در نتیجه یوزف گوبلز از آدولف هیتلر درخواست کرد که فرایسلر را از حزب اخراج کنند.در ۳۰ آوریل ۱۹۳۷ گوبلز با رضایت نوشت:"فرایسلر توسط پیشوا از حزب اخراج شد."
بوالعیناء را پرسیدند: زچه رو برده ای حضی شده و سیاه را به خدمت گرفته ای؟ گفت: سیاه از آن رو که به وی متهم نکنند. و حضی شده از آن رو که از وی اتهامم ندهند.
در حدود سال ۱۲۹۷ خورشیدی وثوق‌الدوله نخست‌وزیر وقت ۱۵۲ هزار تومان از خزانه دولت برداشت کرد تا روستای مردآباد کرج را که به ارباب جمشید تعلق داشت، برای دولت بخرد. این روستا را ارباب جمشید از خانواده سالارالدوله خریده بود. اما ارباب جمشید مدعی شد که تنها پنج هزار تومان دریافت کرده و ۳۷ هزار و پانصد تومان را وثوق‌الدوله برای خودش برداشته و بقیه پول را هم میان دیگرانی که دست اندرکار برداشت پول و خرید ملک بوده‌اند تقسیم کرده‌است. ارباب جمشید به عدلیه شکایت کرد اما وثوق‌الدوله در خارج بود و هیچگاه برای پاسخ به این اتهام در دادگاه حاضر نشد.
وقتی شیرین عبادی جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد، هیکس از این که او از فرصت این پلتفرم برای «محکوم کردن سابقه حقوق بشری ایران» استفاده نکرد و اشاره‌ای به تظاهرات دانشجویان در سال ۱۹۹۹، زندانی شدن سیامک پورزند و «زندانی شدن یهودیان ایرانی به اتهام باورهای مذهبیشان» نکرد ابراز تاسف کرد. روزنامه کیهان شیرین عبادی را به همدستی با هیکس در پرونده «نوارسازان» متهم کرده است.
اتهام اشتباه تجاوز، به گزارش تجاوزی می‌گویند که در حقیقت تجاوز رخ نداده باشد. ارزیابی دقیق مشکل است اما توافق عمومی این است که در ۲ تا ۱۰ درصد از تهمت‌های تجاوز اگر بازرسی کامل انجام گیرد مشخص می‌شود هیچ جرمی رخ نداده است.