اتمام حجت

معنی کلمه اتمام حجت در فرهنگ معین

( ~ِ حُ جَُ ) [ ع . ] (مص ل . ) تمام کردن حجت بر خصم ، اولتیماتوم .

معنی کلمه اتمام حجت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) تمام کردن حجت بر خصم اولتیماتوم .

معنی کلمه اتمام حجت در فرهنگستان زبان و ادب

{ultimatum} [عمومی] اخطار کتبی نهایی دولتی به دولت دیگر در مورد انجام دادن کاری یا برآوردن خواسته ای که عدم توجه به آن ممکن است به جنگ یا اقدامات خصمانه منجر شود متـ . زنهاره

معنی کلمه اتمام حجت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پایان مرحله تبلیغ و بیان، در روند هدایت و ثبوت تکلیف و پایان گفت وگو و مناظره در برخورد با کافران را اتمام حجت گویند.
قرآن کریم در بیان مراحل هدایت، از مقطعی یاد می کند که حقیقت در آن، به طور کامل و روشن بر مردم آشکار شده و دیگر جای هیچ گونه شبهه و پرسشی باقی نمانده و هرگونه اعتراضی نامعقول و برخاسته از عناد و لجاجت است. اندیشه وران مسلمان بر این مقطع نام «اتمام حجّت» نهاده اند.
کاربرد اتمام حجت
این اصطلاح در حوزه های کلام، اصول فقه و فقه سیاسی با روی کردهای گوناگون کاربرد دارد.
اتمام حجت در قرآن
این تعبیر در قرآن به صراحت نیامده; امّا دسته های متعدّدی از آیات بر آن اشاره دارند:
آیات نافی هرگونه احتجاج و بهانه از سوی مردم پس از آشکاری راه هدایت، بی فایدگی عذرآوری هایشان، آیات بلاغ و بیان که به روشنی کامل پیام خداوند اشاره دارند و آیات بیان گر عدالت خداوند در عذاب گمراهان، آیات مشتمل بر تهدیدهای پیامبران، برخی تهدیدهای سیاسی و اجتماعی از سوی حاکمان الهی به دشمنان و مخالفان کافر و مشرک و آیات پرهیز دهنده پیامبر از هرگونه گرایش به خواسته های غیر الهی مردم و روی گردانی از فرمان های خداوند پس از آشکاری کامل آن ها بر حضرت.
[ویکی فقه] اتمام حجت (قرآن). اتمام حجت به معنای تمام کردن حجت بر خصم می باشد.
اتمام حجت به معنای دلیل روشن و اتمام حجت، تمام کردن حجت بر خصم است. منظور از اتمام حجت، پایان مرحله تبلیغ و احتجاج در روند هدایت و بیان تکلیف الهی است. این مدخل با مدخل های دیگری مانند احتجاج، انذار، تبلیغ، تحدی، تهدید، معجزه و موعظه ارتباط دارد که هر کدام در جایگاه الفبایی خود آمده است.
واژگان مورد استفاده
در قرآن کریم واژه هایی مانند: «بینه»، «بلاغ مبین»، «قرآن مبین»، «حجة»، «سلطان مبین»، «تبین»، «مبصرة»، «نذیر مبین»، «فصلنا»، «حقت»، «صرفنا» به نحوی بیانگر اتمام حجت هستند.
اهم عناوین
اتمام حجت انبیا؛ اتمام حجت خدا؛ اتمام حجت و عذاب؛ موانع تاثیر اتمام حجت.

معنی کلمه اتمام حجت در ویکی واژه

تمام کردن حجت بر خصم، اولتیماتوم.

جملاتی از کاربرد کلمه اتمام حجت

ز اتمام حجت بدو گفت شاه چو خواهی همی کشتنم بی گناه
بر خلایق ز عالی و دانی کرد اتمام حجت سرمد
از پی اتمام حجت کرد روبر ابن سعد دید چون در کشتنش از هر طوف غوغاستی
این حادثه صرفاً اتفاقی به ابتکار چند تن از اعضای بابیان نبود. نقشه کشتن شاه به الهام و طراحی رهبران بازمانده بابیه چیده شده بود. برخلاف طرز فکر مسالمت‌آمیزی که بعدها در تبعید در میان بسیاری از بابیان رواج یافت، فعالان بابیه در این مرحله معتقد به جهاد برای براندازی حکومت قاجاریه بودند. مبارزات پیشین بی‌حاصل مانده بود لذا به جای مباحثات مسالمت‌آمیز و اتمام حجت به کلمه یا مقاومت مسلحانه، سوء قصد سیاسی به نظر آنها کوتاه‌ترین راه عملی برای رسیدن به آرمان رستاخیر می‌آمد.
به گفته این افراد، انداختن پارچه روی سر از رسوم برخی اعراب جاهلی بوده‌است اما در اسلام بر آن امر نشده‌است. مطابق این نظر سربرهنه شدن زنان در هنگام عزاداری در میان همهٔ قشرها عرب رایج بوده. بر اساس گزارش تفسیر عیاشی، فاطمه پس از اتمام حجت دست حسن و حسین را گرفت و به سمت قبر پدر که در اتاق شخصی ایشان بود حرکت کرد تا دور از چشم نامحرمان به درگاه پروردگار ناله سر دهد. در گزارشی نامطمئن نقل شده که زنان بنی هاشم پس از شنیدن خبر کشته‌شدن علی بن ابی‌طالب، با سرهای برهنه و موهای پریشان از خانهٔ خود خارج شدند. در مقابل روایتی نقل شده که زینب دختر علی پس از کشته شدن برادرش با دست رویش را پوشانده‌است چرا که دشمنان پوشش چهره اش را از او گرفته بودند.
در ۳ اوت همان سال و قبل از انتشار آلبوم یکی از ویدئوهای آن به نام «به لشکر سیاه خوش آمدید» منتشر شد که برخلاف کلیپهای قبلی توسط کارگردانی به نام ساموئل بیر (مشهور برای کار با گروه‌هایی مثل گرین دی و نیروانا) کارگردانی شده بود. پس از آن‌که آلبوم در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۶ منتشر شد ویدئوی دوم آلبوم با نام «اتمام حجت عالی» در ۲۲ ژانویهٔ ۲۰۰۷ بیرون آمد. لباسهای سپاهی گروه که شبیه لباسهای یک دورهٔ بیتل‌های دههٔ ۶۰ بود زبانزد «لشکر» آنهاست. و موضوع اصلی آن آلبوم، یک بیمار در حال مرگ است که زندگی نه چندان درخشانش از جلوی چشمانش می‌گذرد.
بیامد به پیش سپاه ایستاد به اتمام حجت، زبان برگشاد
بیامد به پیش سپاه ایستاد به اتمام حجت زبان برگشاد
روایت‌های ذیل این آیه حاکی از آن است که پیامبر خویشان خود را در مجلسی دعوت نمودند و پس از اطعام ایشان پیام الهی را به آنان ابلاغ نمودند و سپس از خویشاوندانش تقاضای یاری کردند ولی هیچ‌کس جز علی بن ابیطالب درخواست یاری پیامبر را پاسخ نگفت و رسول خدا پس از اتمام حجت با خاندانش، علی را برادر و وصی و خلیفه خود در میان مردم خواند و دیگران را به اطاعت از او دعوت نمود.
عنان را کشید و چو کوه ایستاد به اتمام حجت زبان برگشاد
اتمام حجت ازلی را بصد زبان با آن گروه بی خرد بوالفضول کرد
اتمام حجت از همه در کرده گفت پس هان ای سر سپه پسر سعد شوم زاد
گیرد از فرعونیان داد دل حزقیلیان از پی اتمام حجته بهر اسرائیلیان