اتاقه

معنی کلمه اتاقه در لغت نامه دهخدا

اتاقه.[ اِ ق َ ] ( ع مص ) اتاقه قوس ؛ سخت کشیدن کمان را.
اتاقه. [ اُ ق َ / ق ِ ] ( ترکی ، اِ ) بمعنی کلغی که از پرهای بعض مرغان سازند و این لفظ ترکی است و با فعل زدن و افتادن و داشتن صرف شود :
اتاقه سرکشان را از سر افتد
چو بلبل از درخت گل درافتد.زلالی.از دود جگر بعرش تازم
صد آه اتاقه دار تاروز.طالب آملی.چون کج نهم بفرق خردافسر بیان
ازمدح شه اتاقه زنم بر سر زبان.طالب آملی.اتاقه زد به کله گوشه ام دمیدن مهر
که ای خراج ستان یکه شاعر آفاق.؟و شعوری گوید: اصل این لغت در جغتائی اتاغه است و تبدیل غ به ق در این زبان رایج است :
یکی کوه آهن از آن هرهزبر
اتاغه سرکوه را لخت ابر.هاتفی.اتاغه فتاده یلان را ز فرق
چو مرغان بسمل بخون گشته غرق.هاتفی.

معنی کلمه اتاقه در فرهنگ معین

(اُ قِ یا قَ ) [ تر. آتاغه ] (اِ. ) تاجی که از پرهای بعض مرغان سازند. این کلمه با فعل زدن و افتادن و داشتن صرف شود.

معنی کلمه اتاقه در فرهنگ عمید

کاکلی که از پرهای بعضی پرندگان بر کلاه می زدند: اتاقه زد به کله گوشه ام دمیدن مهر / که ای خراج ستان یکه شاعر آفاق (؟: لغت نامه: اتاقه ).

معنی کلمه اتاقه در ویکی واژه

تاجی که از پرهای بعض مرغان سازند. این کلمه با فعل زدن و افتادن و داشتن صرف شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اتاقه

چون شاهباز، از پر کبکان اتاقه زن چون شرزه شیر، از دل گوران کباب خواه
«عنوان فرعی کتاب» پرنسیپ گالیه تو «می‌باشد که از مطالب سر آغاز آن نشأت می‌گیرد که در آن بوگاچیو کتاب خود را به زنان عصر خود تقدیم می‌کند که نمی‌توانستند همچون مردان علائق خود را منعطف به شکار، ماهیگیری، اسب سواری، و شکار با شاهین کنند و مجبور بودند که علایق عاشقانه خود را مخفی کرده و در اتاقهای خود غیرفعال و مخفی باقی بمانند.».....
اتاقهای سنگی سماقان (فرهاد تراش) مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان شاهین دژ، روستای سماقان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
هایوک اضافه می‌کند که دستور اجرای این آزمایشها مکتوب بود و وقتی یکی از زندانیان موفق شد آن را برباید و از کشور خارج کند وجود این اتاقها تأیید شد. می‌شود تخمین زد که در این کمپ بین ۱۵٬۰۰۰ تا ۲۰٬۰۰۰ نفر با این روش به قتل رسیده باشند.
نینوا یکی از مراکز مهم تمدن بشری به شمار می‌رود. این شهر پایتخت دولت آشور بوده و ۴ هزار سال پیش بنا شد. نینوا در آن زمان بزرگ‌ترین شهر جهان به شمار می‌رفت. این شهر شمار زیادی معبد و نیز قصر ۸۰ اتاقه سناخریب، امپراتور آشور را در خود جای داده بود. دورتادور این شهر دیواری به طول ۱۲ کیلومتر کشیده شده که ۱۵ دروازه در آن تعبیه شده بود.
بحث‌برانگیزترین و دشوارترین مرحله در این فرایند، شناسایی سطح زیروبمی است. موفق‌ترین روش‌های کار برای کشفِ ارتفاع، «دامنهٔ فرکانس» است، نه «دامنهٔ زمان». در حالی که روش‌هایی برای «دامنهٔ زمانی» ارائه شده‌است، برای سازهای موسیقی در دنیای واقعی، این «دامنه‌های زمانی» در اتاقهایی که معمولاً دارای انعکاس و تداوم صدا هستند، تجزیه می‌شوند.
در دومین نقاشی کشف شده نیز اثری بصورت کنده کاری شده بر بالای یک درگاهی و زیر سقف یک اتاق در ابعاد ۵۰×۴۰ ساتنی متر نقش بسته است. در این تصویر یک اسب روبروی پلکانی ایستاده و پلکان به یک ساختمان منتهی می‌شود و انسانی بالای این پلکان ایستاده است. گفته می‌شود که در بخشهای دیگری از اتاقها این ساختمان نیز آثار پراکنده‌ای از نقاشی به چشم می‌خورد که متأسفانه توسط موریانه‌ها از بین رفته است.
در حالی که اصطلاح به طور سنتی به آن ارتباطاتی اشاره دارد که از طریق فرمت‌های رایانه ای رایانه ای رخ می‌دهد (مانند پیام فوری، ایمیل، اتاقهای گفتگو، انجمنهای آنلاین، سرویسهای شبکه اجتماعی)، که آن هم به سایر اشکال تعامل مبتنی بر متن مانند پیام‌های متنی اعمال شده‌است.
طبق قانون ۱۹۹۰ گیسو در فرانسه، که زیر سؤال بردن وجود دسته جرایم علیه بشریت تعریف شده در منشور ۱۹۴۵ لندن را ممنوع می‌کند، موارد متعددی از اظهارات گارودی، خصوصاً ادعای او در خصوص افسانه بودن هولوکاست غیرقانونی دانسته شد. محاکمه او در ۱۹۹۶ شروع شد و در ۱۹۹۸ محکوم شد. دادگاه حکم کرد که فصول با نامهای «افسانه محاکمات نورنبرگ و افسانه هولوکاست» در نسخه اول، با نوشتن «افسانه شش میلیون» قربانی یهودی در اتاقهای گاز هیتلر موجب «نفی هولوکاست» است.
میپ گیس و الیزابت «بِپ» واسکوئیجل دوتن از پنج نفری بودند که در طول این مدت به گروه پنهان‌شده در مخفیگاه کمک می‌کردند. آنها پس از دستگیری و بازداشت گروه، نوشته‌های آنه را پراکنده بر روی زمین در اتاقهای مخفی یافتند و میپ گیس بدون اینکه آنها را بخواند، تا پایان جنگ آنها را حفظ نمود.
اتاقهای تمیز در هر رده بنا بر تعریف اولیه و مشخص باید دما، رطوبت، فشار، ذرات معلق را پایش کنند.