ابی

معنی کلمه ابی در لغت نامه دهخدا

( آبی ) آبی. ( ص نسبی ) برنگ آب. کبود. ازرق. نیلی. نیلگون. نیلوفری. کوود. آبیو. رنگ کبود روشن. و گاه آبی آسمانی گویند و از آن آبی سخت روشن خواهند و این همان آسمانجونی و آسمانگونه است. و آبی سیر گویند و از آن آبی پررنگ و گرفته اراده کنند و مقابل آن آبی روشن است. || منسوب به آب. مائی :
در تن خود بنگر این اجزای تن
از کجا جمع آمدند اندر بدن
آبی و خاکی و بادی وآتشی
عرشی و فرشی ورومی و کشی.مولوی. || آنچه از گیاه و حیوان که در آب باشد، مقابل خاکی : اسب آبی. مار آبی. نباتات آبی :
با غم مرگ کس نباشد خوش
آبیان را چه عیش در آتش ؟مکتبی.- زراعت آبی ؛ زرع مسقوی و مسقاوی. مقابل دیم و دیمی یعنی مظمی.
- ساعت آبی ؛ ظرفی بوده بدرجات بخش شده که پر آب می کرده اند و از چکیدن آب بحدی معلوم زمان را می پیموده اند.
- مثلثه آبی و بروج آبی ؛ در اصطلاح اهل تنجیم برجهای سرطان و عقرب و حوت باشد.
|| آنکه باچرخ و ارابه آب بخانه ها برد.
آبی. ( اِ ) میوه بزرگتر از سیب برنگ زرد پرزدار و از سوی دم و سرترنجیده و برگ درخت آن با پرز و مخملی و رنگ و پوست چوب آن بسیاهی مایل. بهی. بِه ْ. سفرجل :
آبی مگر چو من ز غم عشق زرد گشت
وز شاخ همچو چوک بیاویخت خویشتن.بهرامی.تا سرخ بود چون رخ معشوقان نارنج
تا زرد بود چون رخ مهجوران آبی.فرخی ( از فرهنگ اسدی ، خطی ).نگرید آبی و آن رنگ رخ آبی
گشته از گردش این چنبر دولابی
رخ او چون رخ آن زاهد محرابی
بر رخش بر اثر سبلت سقلابی
یا چنان زرد یکی جامه عتّابی
پرز برخاسته زو چون سر مرغابی.منوچهری.آبی چو یکی جوجگک از خایه بجسته
چون جوجگکان بر تن او موی برسته
مادرْش بجسته سرش از تن بگسسته
نیکو و باندام جراحتْش ببسته
یک پایک او را ز بن اندر بشکسته
وآویخته او را بدگر پای نگونسار.منوچهری.آبی چو یکی کیسگکی از خز زرد است
در بیضه یکی کیسه کافور کلان است
و اندر دل آن بیضه کافور رباحی
ده نافه و ده شاخگک مشک نهان است.منوچهری.دو صف سروبن دید و آبی و نار
زده نغز دکانی از هر کنار.اسدی.دفع مضرت شرابی که نه تیره بود و نه تنک ، ممزوج کنند به آب و گلاب و نقل نار و آبی کنند تا زیان ندارد. ( نوروزنامه ).

معنی کلمه ابی در فرهنگ معین

( آبی ) (ص نسب . اِ. ) ۱ - یکی از سه رنگ اصلی (زرد، قرمز، آبی ). ۲ - به ، سفرجل . ۳ - نوعی انگور. ۴ - نوعی زراعت که آبیاری می شود، مقابلِ دیمی .
(ص . اِ. ) = آبو: برادر مادر، خال ، خالو.
( اَ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) (مرکب از اب : پدر + یای نسبت : پدری ) پدری ، صلبی .
(اَ بِ یّ ) [ ع . ] (ص . ) ابا کننده ، سرکش ، انکار کننده .
( اَ ) [ په . ] (ق . ) بی ، بدون .

معنی کلمه ابی در فرهنگ عمید

( آبی ) ۱. (زیست شناسی ) ویژگی موجود زنده ای که در آب زیست می کند، آبزی: اسب آبی، سگ آبی، مار آبی.
۲. (اسم، صفت نسبی ) از سه رنگ اصلی، مانندِ رنگ آسمان یا رنگ آب دریا، رنگ کبود روشن.
۳. دارای این رنگ.
۴. مربوط به آب.
۵. ویژگی چیزی که با آب کار می کند: آسیای آبی، ساعت آبی، توربین آبی.
۶. [مقابلِ دیم و دیمی] (کشاورزی ) ویژگی زراعتی که آبیاری می شود.
۷. (اسم، صفت نسبی ) [منسوخ] متصدی توزیع آب به خانه ها، میراب.
= بِه۱: گر تو صد سیب و صد آبی بشمری / صد نماند یک شود چون بفشری (مولوی: ۶۲ ).
سرباززننده، خودداری کننده.
پدر.
۱. = بی: ابی کرانه، ابی رنج، ابی دانشان بار تو کی کشند/ ابی دانشان دشمن دانشند (ابوشکور: شاعران بی دیوان: ۹۲ ).
۲. (حرف اضافه ) = بی: جوان گرچه دانا بُوَد با گهر / ابی آزمایش نگیرد هنر (فردوسی: ۳/۳۰۹ ).
پدری.
اباکننده، سرکش، سرباززننده.

معنی کلمه ابی در فرهنگ فارسی

( آبی ) ( صفت ) منسوب به آبه( آوه ) از مردم آبه.
برنگ آب کبود سرکش و نافرمان
( صفت ) ابا کننده سر زننده سرکش آنکه سر باز زند از انکار کننده .
اوراست کتاب فضائل القر آن

معنی کلمه ابی در فرهنگ اسم ها

اسم: آبی (پسر) (فارسی)
معنی: به رنگ آب، نیلی

معنی کلمه ابی در دانشنامه عمومی

آبی. آبی یکی از رنگ های اصلی است که با نور مرئی با طول موج بین ۴۴۰ تا ۴۹۰ نانومتر متناظر است. این رنگ از رنگ های زبان اچ تی ام ال ( HTML ) است و می توان آن را با درج نام انگلیسی آن ( blue ) در صفحات وب به کار برد.
آبی یکی از سه رنگ اصلی رنگدانه ها در نقاشی و تئوری رنگ سنتی و همچنین در مدل رنگ RGB است. در طیف نور مرئی بین سبز و نیلی قرار دارد. چشم هنگام مشاهده نور با طول موج غالب بین تقریباً ۴۵۰ تا ۴۹۵ نانومتر، آبی را درک می کند. بیشتر آبی ها حاوی ترکیب کمی از رنگ های دیگر هستند. زمردی حاوی مقداری سبز است، در حالی که لاجوردی حاوی مقداری بنفش است. به علت یک پدیدهٔ نوری معروف به نام پراکندگی رایلی، آسمان روشن روز و دریای عمیق آبی به نظر می رسد. یک اثر نوری به نام پراکندگی تیندال چشم های آبی را توضیح می دهد. اشیاء دور به دلیل تأثیر نوری دیگری به نام دید هوایی بیشتر آبی به نظر می رسند.
آبی از زمان های بسیار قدیم یک رنگ مهم در هنر و دکوراسیون بوده است. لاجورد سنگی نیمه قیمتی در مصر باستان برای جواهرات و تزئینات و بعداً در دوره رنسانس برای ساختن رنگدانهٔ اطلسی، گران قیمت ترین رنگدانه، استفاده می شد. در قرن هشتم، هنرمندان چینی از رنگ آبی کبالت برای رنگ آمیزی چینی های ظریفِ آبی و سفید استفاده کردند. در قرون وسطی، هنرمندان اروپایی از آن در پنجره های کلیساها استفاده می کردند. اروپایی ها لباس های رنگی با رنگ گیاهی از وسمه می پوشیدند تا اینکه رنگ بهتر نیلی از آمریکا جای آن را گرفت. در قرن ۱۹، رنگ های مصنوعی و رنگ های آبی به تدریج جایگزین رنگدانه های معدنی و رنگ های مصنوعی شدند. آبی تیره برای لباس های نظامی و بعداً، در اواخر قرن بیستم، برای لباس های تجاری تبدیل به یک رنگ رایج شد. از آنجا که آبی معمولاً با هارمونی همراه بود، به عنوان رنگ پرچم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا انتخاب شد.
بررسی ها در ایالات متحده و اروپا نشان می دهد که آبی رنگی است که معمولاً با هارمونی، وفاداری، اطمینان، فاصله، بی نهایتی، تخیل، سرماخوردگی و گاهی با غم همراه است. در نظرسنجی های افکار عمومی ایالات متحده و اروپا این محبوب ترین رنگ است، تقریباً نیمی از زنان و مردان به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب می کنند. همین نظرسنجی ها همچنین نشان داد که آبی رنگی است که بیشترین ارتباط را با مردان داشت، دقیقاً جلوتر از سیاه، و همچنین رنگی بود که بیشتر با هوش، دانش، آرامش و تمرکز همراه بود.
آبی (آلبوم جونی میچل). آبی ( انگلیسی: Blue ) چهارمین آلبوم استودیویی اثر خواننده - ترانه سرای کانادایی جونی میچل است که توسط رپریز رکوردز منتشر شد. آلبوم به رتبهٔ ۱۵ در بیلبورد ۲۰۰، رتبهٔ نه در جدول آلبوم های کانادایی و رتبهٔ سه در جدول آلبوم های بریتانیا رسید.
آبی (دا با دی). «آبی ( دا با دی ) » ( به انگلیسی: Blue ( Da Ba Dee ) ) ترانه ای از گروه ایتالیایی ایفل ۶۵ است. این قطعه که معروف ترین اثر ایفل ۶۵ است در اکتبر ۱۹۹۸ در ایتالیا منتشر شد. عدم استقبال ایستگاه های رادیویی ایتالیا از «آبی» باعث نومیدی اعضای ایفل ۶۵ شد اما پس از پخش جهانی آن در سال ۱۹۹۹ شمارهٔ ۱ جدول های موسیقی ۱۶ کشور شد.
«آبی» در ایالات متحده هم عملکرد موفقیت آمیزی داشت و تا ردهٔ ششم ۱۰۰ تک آهنگ داغ بیلبورد صعود کرد. موقعیت «آبی» در جدول های فروش ایالات متحده از این نظر قابل توجه بود که یک ترانه با این سبک به آن جایگاه می رسید. در آن سال ها هنوز دکتر لوک و ام تی وی، موسیقی رقص الکترونیک را به پرطرفدارترین سبک موسیقی آن کشور تبدیل نکرده بودند و موسیقی رقص ۴/۴ مورد پسند آمریکایی ها آثاری مثل «وُگ» مدونا، «ماکارنا» ی لوس دل ریو، «ریتم یک رقاص است» اسنپ! و «من خیلی سکسی هستم» رایت سد فرد بودند.
«آبی» در چهل و سومین مراسم جایزه گرمی نامزد گرَمی در شاخهٔ «بهترین ضبط موسیقی رقص» بود.
آبی (فیلم ۱۹۶۸). آبی ( انگلیسی: Blue ) فیلمی وسترن است که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ترنس استامپ، کارل مالدن، مایکل بل، ریکاردو مونتالبان و سالی کیرکلند اشاره کرد.
آبی (فیلم ۱۹۹۳). آبی ( به انگلیسی: Blue ) فیلمی ۷۹ دقیقه ای به کارگردانی درک جارمن محصول کشور ایالات متحده آمریکا است.
آبی (فیلم ۲۰۰۱). آبی ( به انگلیسی: Blue ) فیلمی ژاپنی در سبک درام رمانتیک به کارگردانی هیروشی آندو با بازی میکاکو ایچیکاوا محصول سال ۲۰۰۱ است. این فیلم بر اساس مانگایی به همین نام از کیریکو نانانان ساخته شده است. این فیلم در سال ۲۰۰۱ در سینماهای ژاپن اکران و نسخهٔ دی وی دی در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۳ توزیع شد.
آبی (فیلم ۲۰۰۳). «آبی» ( انگلیسی: Blue ( 2003 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.
آبی (فیلم ۲۰۰۹). «آبی» ( انگلیسی: Blue ( 2009 film ) ) فیلمی در ژانر اکشن است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
خلاصه  : مردی ( آکشی کومار ) برای رسیدن به یک گنج با نقشه وارد زندگی دو برادر ( سانجی دات و زاید خان ) می شود و جان خود و آنها را به خطر می اندازد.
• سانجی دات
• آکشی کومار
• لارا دوتا
• زاید خان
• کاترینا کایف
• کایلی مینوگ
ابی (آخرین بازمانده از ما). ابیگیل اندرسون ( انگلیسی: Abigail Anderson ) یک شخصیت خیالی در سری بازی آخرین بازمانده از ما قسمت ۲ می باشد که توسط شرکت ناتی داگ خلق شد. لورا بیلی صدا گذار این شخصیت بوده و ضبط حرکت آن را بر عهده داشت. این شخصیت توسط نیل دراکمن برای قسمت دوم مجموعه آخرین بازمانده از ما ساخته شد. هدف دراکمن از این شخصیت به گونه ای بود که ( *خطر لو رفتن داستان بازی* ) در ابتدا بازیکنان بخاطر کشته شدن جول میلر ( Joel Miller ) از وی تنفر پیدا کنند و کم کم به دلیل کشته شدن دوستان ابی ( بخصوص پدر او ) با وی احساس همدردی داشته باشند.
شخصیت ابی توسط منتقدین با نظرات مثبتی رو به رو شد و بسیاری از منتقدین اعلام کردند قابل باور بودن این شخصیت آن را تبدیل به یک شخصیت دوست داشتنی در انتهای بازی کرده است. گرچه برخی از نظرات منفی در مورد فیزیک عضلانی شخصیت بود اما عملکرد لورا بیلی در این شخصیت باعث شد تا برنده جوایز جوایز بازی ۲۰۲۰ و جوایز آکادمی بازی های بریتانیا شود.
ابی (سودان). ابیه ( شهر ) در سودان است که در south kurdufan واقع شده است.
ابیه ۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
ابی (شرکت). اُبی ( به آلمانی: OBI GmbH & Co. Deutschland KG ) ، یک بنگاه عرضه کنندهٔ لوازمِ خودت انجام بده است که از لحاظ بزرگی، دومین در اروپا و سومین در جهان به شمار می رود. محصولات این شرکت، عمدتاً شامل ابزارآلات، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی است. این شرکت در سال ۱۹۷۰ در آلمان پایه گذاری شد و دفتر مرکزی آن در شهر ورملزکیرشن است. اُبی در آلمان دارای شبکهٔ توزیع گسترده ای است؛ برای نمونه فقط شهر مونیخ و حومه اش به شعاع ۲۰ کیلومتر، دارای ۱۰ فروشگاه ابی است. گذشته از آلمان، این شرکت در ۱۳ کشور اروپایی دیگر نیز فعال است. اُبی متعلق به گروه تنگلمن است.
ابی (شهر). ابی ( شهر ) ( به لاتین: Abay ( town ) ) در قزاقستان با جمعیت ۲۵٬۵۵۰ نفر است که در استان قراغندی واقع شده است.

معنی کلمه ابی در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] آبی. آبی صفت منسوب به شهر آبه (آوه) است و ممکن است به یکی از افراد زیر اشاره کند:
[ویکی الکتاب] معنی أَبِی: پدرم
معنی فُرَاتٌ: گوارا (اگر در مورد آب به کار رود منظور آبی بسیار خوش طعم می باشدیا آبی است که سوز عطش را میشکند ، و یا آبی است که خنک باشد . )
معنی سَلْسَبِیلاًَ: آبی سبک و لذیذ و برنده
معنی مِلْحٌ: آبی که طعمش بر گشته باشد
معنی بَهِیمَةُ: هر حیوان خشکی و آبی که با چهار پا راه برود
معنی أُجَاجٌ: آب شور متمایل به تلخی - آبی که شوریش زیاد باشد
معنی لُجَّةً: آبی عمیق و فراوان - جایی که آب در آن موج می زند
معنی سِیحُواْ: آمد وشد کنید - گردش کنید (ازسیاحت به معنای راه افتادن و در زمین گشتن است ، و به همین جهت به آبی که دائما روان است میگویند سائح . )
معنی دَافِقٍ: جهنده (ماء دافق آبی را که با سرعت و فشار جریان داشته باشد آب دافق گویند ، که در اینجا منظور نطفه آدمی است ، که با فشار از پشت پدر به رحم مادر منتقل میشود)
معنی وِرْدُ: آبی که انسان و حیوان پس از تلاش و چرخیدنش به دنبال آن به گلویش میریزد - آبی که انسان و حیوانات تشنه به لب آن میآیند و از آن مینوشند ( کلمه وَرَد در اصل لغت به معنای قصد رفتن بسوی آب است و به تدریج در چیزهای دیگر استعمال شده ، مثلا گفتهاند : وردت الم...
معنی سَائِحَاتٍ: زنانی که (درپی کسب رضای الهی )دائم در حرکتند(اسم فاعل از سیاحت به معنای راه افتادن و در زمین گشتن است ، و به همین جهت به آبی که دائما روان است میگویند سائح و منظور از سائحان کسانی هستند که با قدمهای خود از این معبد به آن معبد میروند )
معنی سَّائِحُونَ: مردانیکه که (درپی کسب رضای الهی )دائم در حرکتند(اسم فاعل از سیاحت به معنای راه افتادن و در زمین گشتن است ، و به همین جهت به آبی که دائما روان است میگویند سائح و منظور از سائحان کسانی هستند که با قدمهای خود از این معبد به آن معبد میروند )
معنی مَوْرُودُ: آبی که به لب آن رسیده اند- آنچه در آن وارد می شوند (بِئْسَ ﭐلْوِرْدُ ﭐلْمَوْرُودُ :بد سهمی است [آتشی] که در آن وارد میشود.کلمه وَرَد در اصل لغت به معنای قصد رفتن بسوی آب است و به تدریج در چیزهای دیگر استعمال شده ، مثلا گفتهاند : وردت الماء - به لب آب...
معنی وَبَالَ: سنگینی نامطلوب چیزی - کیفر("و بال "سنگینی نامطلوب هر چیزی را گویند ، و به همین معنا است طعام وبیل و ماء وبیل یعنی خوراک و آبی ناگوار و سنگین و غیر قابل هضم ، و نیز به این معنا است آیه شریفه فاخذناه اخذا وبیلا - او را بطرز شدید و ناگواری دستگیر کردیم ...
ریشه کلمه:
ابو (۱۱۷ بار)ی (۱۰۴۴ بار)

معنی کلمه ابی در ویکی واژه

اَبی
اَبٓیّ
اَبی
پدری، صلبی؛ مرکب از اب: پدر باضافه یای نسبت: پدری.
ابا کننده، سرکش، انکار کننده.
بی، بی‌تو، بدون تو. فرستاده گفت ای گرانمایه شاه/ ابی تو مبیناد کس پیشگاه «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه ابی

این مادهٔ شیمیایی در خون، پلاسما و ادرار انسان با روش «کروماتوگرافی مایع-طیف‌سنجی جرم» قابل ردیابی و تشخیص است و در بیمارستان‌ها از آن، جهتِ تشخیصِ احتمالِ مسمومیت بیماران یا تحقیق و تفحص دربارهٔ علت مرگِ افراد استفاده می‌شود. سطح خونی یا پلاسمایی آن در افرادی که از آن به عنوان داروی تفریحی سوءاستفاده می‌کنند، ۱۰–۵۰ میکروگرم بر لیتر و در موارد مسمومیت دارویی، بیش از ۱۰۰ میکروگرم بر لیتر است. در اُوِردوزهای حاد نیز، سطوح آن بیش از ۳۰۰ میکروگرم بر لیتر است.
یکی کشت تاک و یکی چید انگور یکی ساخت زان سرکه‌ای یا شرابی
بارنی از کویین جدا می‌شود و بالاخره در قسمت ۱۲ با رابین نامزد می‌کنند. در این میان تد هم دچار سردرگمی می‌شود و دختران مختلف رو محک می‌زند. از مارشال هم تقاضا می‌شود که قاضی شود.
عجب نبود که ازقرآن نصیبت نیست جزحرفی که از خورشید جزگرمی نبیند چشم نابینا
چو ساغر تو بباده است خوش همی سازد گران رکابی بم با سبک عنانی زیر
روزه بگریخت چو گشتش مه شوال ندیم روح را صحبت ناجنس عذابی است الیم
ز فتح کرده شرابی به ساغر و داده به هر حریف به اندازه وفا تقسیم
میالا کام شیرین از شرابی که در تلخی سبق ها برده از سم
شبکه‌ای جهانی از پایگاه‌های جاسوسی الکترونیک که می‌تواند تماس‌های تلفنی، دورنگار و رایانه‌ها را شنود کند. حتی می‌تواند حساب‌های بانکی را ردیابی کند. این اطلاعات در رایانه‌های اشلون نگهداری می‌شوند که می‌توانند شامل میلیون‌ها داده کاربران شخصی باشد.البته همچنان اشلون به صورت رسمی وجود ندارد.
ازلیان با تقیه و پنهان کردن هویت دینی خود عملاً در جامعه اسلامی حل شدند. میرزا یحیی صبح ازل، چنان‌که خود نگاشته‌است، از سید علی محمد باب دستور داشت تا خود را حفظ کند، حتی اگر هیچ‌کس در جهان به او نگرود. بر همین اساس بود که وی در بغداد مخفیانه می‌زیست و برادرش میرزا حسینعلی، را رابط خود و بابیان قرار داده بود.
به‌طور کلی اختلالات اضطرابی شش نوع هستند که هر کس می‌تواند به یک یا چند نوع از آن دچار شود.
احسان عظیمی راد (زاده ١٣۶٢- مشهد) سیاستمدار ایرانی و نمایندهٔ دورهٔ دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ مشهد و کلات در استان خراسان رضوی است که توانست با کسب ١۵٧ هزار و ۶٢١ رای، به عنوان چهارمین نمایندهٔ این حوزه، مستقیم راهی بهارستان شود.
نیامده‌ست شرابی به عرض شوخی رنگ جهان هنوز سیه‌مست سایهٔ تاک است
استاندارد اویل نیوجرسی، از ایالات متحده، تا شرق دور، در مناطقی همچون اندونزی، به تولید و تصفیه نفت می‌پرداخت، ولی شبکه بازاریابی و توزیع مناسبی نداشت.
فی‌المثل عمر نوح اگر یابی چون به طوفان رسی خطر یابی
وی در ۷ فروردین ۱۲۴۸ (۱۳ ذیحجه ۱۲۸۵) در تبریز زاده شد. وی فرزند میرزا حسین (درگذشته ۱۲۷۲ ش) طباطبایی بود. سلسله نسب آن‌ها به عبدالوهاب تبریزی و از طریق او به علی بن ابیطالب می‌رسد. خاندان قاضی پیشینه‌ای کهن در تبریز دارند و سید محمدعلی قاضی طباطبایی و همچنین سید محمدحسین طباطبایی و برادرش سید محمدحسن الهی طباطبایی از این خاندان هستند.
بی ارتباط نیست که مشابه همین گفتار که فردوسی بزرگ در شاهنامه خود در شکایت از اوضاع ایران پس از اسلام به جای گذاشته‌است را نیز بیاوریم، تفسیر این اشعار که حکایت از پیش‌بینیهای فردوسی از اوضاع دارد با پیشگوییهای جاماسب نامه بسیار همخوانی دارد. از جمله اینکه سخنها به کردار بازی شوند یعنی مردم به مسخرگی سخن می‌گویند، مردم از راستی می‌گردند و پیمان‌شکن می‌شوند و غیره که در ابیات زیر معجزه وار سخن گفته‌است :
فغانی فی المثل در عالم خاک اگر نان را نمی یابی وگر آب
بچه ماند به عروسی عالم که سبک روح و گران کابین است
نیرو منفی است و این نشانگر جذابیت نیرو است با نزدیکتر شدن دو صفحه به یکدیگر،انرژی کم می‌شود.وجود