ابلی
معنی کلمه ابلی در لغت نامه دهخدا

ابلی

معنی کلمه ابلی در لغت نامه دهخدا

ابلی. [ اُ لا ] ( اِخ ) کوهساریست از بنی سلیم میان مکه و مدینه ، و در آن آبهاست از جمله چاه معونه و چاه ذوساعده و ماهورها و تلها باشد پیوسته به یکدیگر.
ابلی. [ اَ ب ُ ] ( اِ ) به لوترا، شرم ِ مرد.
ابلی. [ اُ لی ی ] ( اِخ ) نام کوهی معروف نزدیک اجا وسلمی ، دو کوه قبیله طی و در آنجا مردابی است به پهنای هفت فرسنگ که آب باران در آن گرد آید، تلخ مزه.
ابلی. [ اُ ب ُل ْ لی ی ] ( ص نسبی ) منسوب به اُبُلّه : و از ابله دستار و عمامه ابلی خیزد. ( حدود العالم ).
ابلی. [ اِ ب ِ لی ی ] ( ع ص نسبی ) رجل ابلی ؛ مردی اشتردار. ( مهذب الاسماء ).
ابلی. [ اَ لا ] ( ع ن تف ) کهنه تر.

معنی کلمه ابلی در فرهنگ معین

(اَ بُ ) (اِ. ) (عا. ) مخفف «ابوالقاسم » است و بیشتر آن را در مقام کوچک شمردن و خطاب به آشنا و خویشاوند که با او رو دربایستی نداشته باشند به کار می برند.

معنی کلمه ابلی در فرهنگ فارسی

( اسم ) مخفف ( ابوالقاسم ) است و بیشتر آنرا در مقام کوچک شمردن و در خطاب به آشنا و خویشاوندی که با او تکلف و رو دربایستی نداشته باشند بکار میبرند و گاه آنرا بهر کس اطلاق کنند و مراد شخصی نیست که نام او ابوالقاسم باشد : یکی نیست از این مرتیکه بپرسد : ابلی خرت بچند است ? ( ص .هدایت . زنده بگورص ۴۴ ).
کهنه تر

معنی کلمه ابلی در دانشنامه عمومی

آبلی. آبلی ( به فرانسوی: Ablis ) یک کمون در فرانسه است که در ایولین واقع شده است. آبلی ۲۵٫۹۲ کیلومتر مربع مساحت دارد ۱۵۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه ابلی در فرهنگ معین

معنی کلمه ابلی در ویکی واژه

(عا.)
مخفف «ابوالقاسم» است و بیشتر آن را در مقام کوچک شمردن و خطاب به آشنا و خویشاوند که با او رو دربایستی نداشته باشند به کار می‌برند.

جملاتی از کاربرد کلمه ابلی

کشف قابلیت خنثی‌سازی کپک‌ها توسط الکساندر فلمینگ تنها ۳۲ سال پس از وی صورت گرفت و در این فاصله زمانی، از این کشف بهره‌برداری نشد.
گهی با آدمی و گاه ابلیس گهی در جستن حق کرد تلبیس
غصن مخارج اضافی را نصف کرد و تعداد فروشندگان را به ۲۰٪ درصد افزایش داد، ولی زمینه‌های کاری را به احیای نیسان موکول کرد. او دست طراحان خودروهای نیسان را در طراحی بدون دغدغه و نگرانی دربارهٔ قابلیت ساخت، آزاد گذاشت. وی، «شیرو ناکامورا» را از ایسوزو، برای شخصیت بخشیدن و هویت‌دادن به کامیون‌های نیسان، استخدام کرد.
جشن بابلی به‌طور سنتی از چهارم نیسان آغاز می‌شد و همه مردم شهر در آن شرکت می‌کردند، از جمله ویولو (طبقه ممتاز)، موسکنا (طبقه متوسط)، واردو (طبقه پایین)، کاهن اعظم و پادشاه.
مدت کمی بعد از عرضهٔ از زیرزمینی روی تپه، بنجامین ناگنت کتابی بیوگرافی با نام الیوت اسمیت و نیستی بزرگ را عرضه کرد که تقریباً مصادف با اولین سالگرد درگذشت الیوت اسمیت بود. خانوادهٔ اسمیت همراه با جوانا بولم، جنیفر شیبا، نیل گاست، سم کومز و جانت ویس، هیچ‌کدام حاضر به مصاحبه در این کتاب نشدند و از آن هیچ‌گونه پشتیبانی نکردند. این کتاب شامل مصاحبه‌هایی با راب اسنف، دیوید مک‌کانل و پیت کربز می‌باشد. این کتاب نقدهای مختلفی را دریافت کرد؛ پابلیشرز ویکلی اظهارکرد که «ناگنت سعی‌کرد که بزرگترین لحظه‌های زندگی اسمیت را با یکدیگر یکجاکرده و در قالب بیوگرافی نشان دهد» و در مورد طرفداران اسمیت گفت «آن‌ها از این بیوگرافی کوتاه و کم‌ژرفا واقعاً مأیوس شدند.»
چو لطف و قهر وی اندردوکون خواست تجسم شدند آدم و ابلیس و نور و نار مخلق
هرچه بینی از وکیلان لعن بر ابلیس کن ز آنکه میباشد صغیران رادیت بر عاقله
چهارشنبه، ۵ می – ایالات متحده ۲ هزار نیروی دریایی را از بیست و دومین واحدهای اعزامی نیروی دریایی (قابلیت عملیات‌های ویژه) به مناطق اطراف ترینکوت، در ۲۵۰ مایلی جنوب غربی کابل اعزام کرد.
بالجمله طبع سلطان با وضع آن ملک موافق افتاده همه را بگذاشت و آن جا خانه گرفت. چون تو دارم و همه دارم دگرم هیچ نباید. اهل ملکوت که جلوه جمال آدم دیدند دست حیرت بدندان گزیده جمالش را سجده بردند و جنابش را قبلة کرده، خدیو کیهان گفتند و مقام طاعت گرفتند؛ الا ابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین.
توئی بر صورت رحمن و نفس تست شیطان دل مراین ابلیس را یا سر ببر یا کن مسلمانش
کف شوی دارای مدل و سایز های متنوعی است و قابلیت استفاده در همه فضا ها را بر اساس مدل های مختلف دارد.
از ۰٫۶۰ الی ۰٫۸۰٪ قابلیت سخت‌کاری را افزایش می‌دهد.
یکی از ویژگی‌هایی که بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها به کاربرانش ارائه می‌کند، قابلیت امتیازدهی به فیلم است. کاربر می‌تواند به فیلم مورد نظرش امتیازی بین ۱ تا ۱۰ بدهد. این سیستم باعث می‌شود اطلاعات کاملاً دقیقی از یک فیلم به دست بیاید. به عنوان مثال، اگر فیلمی یک میلیون رأی بگیرد، آن‌ها جمع و تقسیم بر یک میلیون می‌شوند که نشان‌دهندهٔ دقت زیاد این سیستم است. فیلم رستگاری در شاوشنک با امتیاز ۹٫۳ بیشترین امتیاز بین تمام فیلم‌های سینمایی تاریخ را در این وبگاه از آن خود کرده‌است. در بین سریال‌ها، سریال بریکینگ بد با امتیاز ۹٫۵ لقب بهترین سریال تاریخ را دارد.
کوری بود که غمزه به چشم پدر کند ناقابلی که فخر به اجداد میکند
کمربسته قلواد در پای تخت دگر قلوش زابلی نیک‌بخت
بعد از آن ابلیس گفت آن گنج پاک چون مرا روشن شد، از لعنت چه باک
تنظیم‌کننده، که یک قطعه را برای سازهای مختلف می‌نویسد، باید با قابلیت‌های سازهای گوناگون به‌خوبی آشنا باشد.
چون نور تو از جوهر آدم بنمودند ابلیس شد از غیرت تو دشمن آدم
استحکام فولاد با «میزان کربن محلول» به شدت افزایش می‌یابد، اما از طرفی این افزایش استحکام باعث کاهش قابلیت جوشکاری و افزایش احتمال شکست ترد می‌شود. استحکام فولادهای فریتی (فِرومغناطیس) رابطه معکوسی با شکل‌پذیری دارد. تلفیق استحکام و شکل‌پذیری با پایدارسازی فاز آستنیت (پارامغناطیس) در فولادهای مدرن چند فازی قابل بهبود است.
این احاطت مراست کز بلقیس آگهم نیستم چو تو ابلیس