ابقا

معنی کلمه ابقا در فرهنگ عمید

۱. باقی گذاشتن، برجا گذاشتن چیزی.
۲. پایدار نگه داشتن.
۳. [قدیمی] زنده داشتن.
۴. [قدیمی] رحم کردن به حال کسی، ترحم، شفقت.

معنی کلمه ابقا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - باقی داشتن بجای ماندن چیزی را باقی ماندن زنده داشتن باقی گذاشتن . ۲ - رعایت مرحمت کردن بخشودن مهربانی کردن بر کسی شفقت کردن . ۳ - اصلاح کردن میان قومی .

جملاتی از کاربرد کلمه ابقا

بیش و کم زان تشنه کامان کشت دشمن کرده ابقا نه به پیری نه جوانی
غیبت چندین نبی برهان اخفای وی است عمر خضر و نوح و عیسی حجت ابقای اوست
در سال ۱۳۵۰ میدان اسب‌دوانی کرمانشاه به عنوان سومین میدان اسب‌دوانی در ایران ساخته‌شد که سبب رونق مسابقات اسب‌دوانی و پرورش اسب کُرد شد و فعالیت آن تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت، با این وجود این میدان از سال ۱۳۷۹ غیرفعال شد و از سال ۱۳۸۱ زمین آن به ساخت مجموعه ورزشی پانزده خرداد اختصاص داده‌شد و از آن زمان کرمانشاه فاقد میدان اسب‌دوانی بوده‌است.
پای ادب ز پیروی سابقان مکش در سال هر که از تو بود بیش، پیر توست
وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها همی تا باد تقدیر از کجا درآید؟ اگر از جانب فضل آید لاحقان را بسابقان در رساند، زنار گبر کی کمر عشق دین گرداند، و اگر از جانب عدل آید، توحید بلعم شرک شمارد، و با سگ خسیس برابر کند: فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ. آری کار رضا و سخط دارد، اگر یک لمحت از لمحات نسیم رضای او بدرک اسفل برگذرد، فردوس اعلی گردد، ور یک باد از بادهای سخط او بفردوس اعلی بگذرد، درک اسفل شود. سحره فرعون چندین سال کفر ورزیدند، و فرعون را پرستیدند، یک باد رضا بر ایشان آمد، نواخته لطف کرامت گشتند. بلعم هفتاد سال شجره توحید پرورده، و با نام اعظم صحبت داشته، و کرامتها بخود دیده، و بعاقبت در وهده سخط حق افتاده، وز درگاه او برانده که: فارقت من تهوی فعزّ الملتقی! زینهار ازین قهر! فریاد ازین حکم! کار نه آن دارد که از کسی کسل آید و از کسی عمل، کار آن دارد که تا شایسته که آمد در ازل:
وَ أَلْسِنَتَهُمْ بالشتم و السب. خبر میدهد ربّ العالمین که دوستی ایشان و تقرّب بایشان در آن نفع شما نیست، که اگر بر شما دست یابند و هر جای که شما را دریابند، ابقا نکنند هم دست گشایند بقتل و ضرب، و هم زبان گشایند بسبّ و شتم. وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ. کسا کفروا، و آن گه شما را دوست شوند که همچون ایشان کافر شوید. هذا کقوله: «وَ لَنْ تَرْضی‌ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصاری‌ حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» و قیل: من خالف عقده عقدک، خالف قلبه قلبک.
وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برندهٔ ۱ مدال طلا، ۴ مدال نقره شده‌است.
مقام قهرمانی با باشگاه ناپولی در مسابقات جام حذفی ایتالیا (کوپا ایتالیا) ٢٠٢٠-٢٠١٩
او بازی‌های زیبایی را در تیم‌های ختافه و اتلتیکو مادرید به نمایش گذاشت و سپس به تیم دوم رئال مادرید پیوست. او در ترکیب این تیم ۳۵ گل به ثمر رساند و مورد توجه ژوزه مورینیو قرار گرفت. در سال ۲۰۱۲ به تیم اصلی رئال مادرید پیوست. موراتا با درخشش خود تیم زیر ۲۱ سال اسپانیا را به نیمه نهایی مسابقات اروپایی رساند. موراتا توانست در مسابقات یوروی زیر ۲۱ سال، با ۴ گل در ۵ بازی، کفش طلا را کسب کند.
باشدش چند لقمگک کافی که به ابقای او بود وافی
سرگشته مانده‌ایم درین راه بی کران وز سابقان پیشرو آخر غبار کو
رحم ای خدای دادگر کردی؟ نکردی ابقا به فرزند بشر کردی؟ نکردی
فلان مذکور ساخت که سرکار خداوند به علت تقاعد از ابقای رسم عریضه نگاری و انشای سلب عقیدت شعاری از این بنده تنگدل و گله مند است. سبحان الله مگر در حق منش خدای نخواسته تبدل حالی است و گمان ظهور کدورت و ملالی، احوالی که قابل نگارش مقالی آمد و استحضاری که پیشگاه شهود حضرت را از اخبار آن تدارک شماری شاید ندارم. اسباب مخارج از داخل وخارج موجود است و ابواب مداخل از خارج و داخل مسدود. آبای سبعه چون زن پدر نامهربانند، و امهات اربعه چون شوهر مادر سرگران. از این حال پریشان گفتن جز تلخی اوقات چه سود از شنفتن این سر بی سامان جز سد ابواب شادمانی چه خواهد گشود؟
وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برندهٔ ۳ مدال طلا، ۶ مدال نقره، ۲ مدال برنز شده‌است.
وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برندهٔ ۵ مدال طلا، ۲ مدال برنز شده‌است.
و قولوا: « ایها المولی، الا یا نظرةالدنیا فجدلی نظرة احیا، اذا ما شت ابقایی
الیادیس در ردیف ۱۰ جودوکار برتر تاریخ نام گرفته است؛ الیادیس با سن بالای خود و با شگفت همگان در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن بر روی سکو المپیک رفت.
وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برندهٔ ۵ مدال طلا، ۸ مدال نقره، ۸ مدال برنز شده‌است.
علاوه بر شرکت در مسابقات دوچرخه‌سواری، بارنز به عنوان یکی از برگزیدگان تیم انگلیسی دوچرخه‌سواری برای المپیک توکیو ۲۰۲۰–۲۰۲۱ انتخاب شد. با این حال، در مارس ۲۰۲۱ اعلام شد که برای حفظ سلامتی خود و به دلیل شیوع ویروس کرونا، او تصمیم گرفت در المپیک شرکت نکند.
او در ایران با سرمربی تیم ملی بوکس مردان تمرین می‌کرد اما به دلیل فضای نامناسب تمرین بوکس حرفه‌ای برای زنان، ایران را ترک کرد و به عضویت باشگاه فنرباغچه ترکیه درآمد و تمرین‌ها و مسابقات خود را در این باشگاه ادامه داد.