ابعاد

معنی کلمه ابعاد در لغت نامه دهخدا

ابعاد. [ اِ ] ( ع مص ) دور کردن. دور گردانیدن. || راندن. || دور رفتن.
ابعاد. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ بُعد. دوریها.
- ابعاد ثلاثه ؛ سه دوری. دوریهای سه گانه جسم و آن درازا ( طول ) و پهنا ( عرض ) و ژرفا یا ستبرا ( عمق ، ثِخَن ) باشد.

معنی کلمه ابعاد در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ بعد، دوری ها. ، ~ هندسی طول ، عرض و ارتفاع .
( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) دور کردن ، راندن . ۲ - (مص ل . ) دور رفتن .

معنی کلمه ابعاد در فرهنگ عمید

= بُعد
* ابعاد هندسی (ثلاثه، سه گانه ): (ریاضی ) طول (درازا )، عرض (پهنا )، و عمق (ژرفا ).
دور کردن، تبعید کردن.

معنی کلمه ابعاد در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) دورکردن دور گردانیدن راندن . ۲ - ( مصدر ) دور رفتن .
دوریها

معنی کلمه ابعاد در فرهنگستان زبان و ادب

{dimensions} [فیزیک] حاصل ضربی از کمیت های اصلی فیزیک با توان های مربوط، برای بیان طبیعت کیفی یک کمیت فیزیکی

معنی کلمه ابعاد در ویکی واژه

دور کردن، راندن.
دور رفتن.
جِ بعد؛ دوری‌ها. ؛ ~ هندسی طول، عرض و ارتفا

جملاتی از کاربرد کلمه ابعاد

ابعاد اگر پناه بدین عالم آورند برهان سلمی نرسد بر فرازشان
بنای امامزاده قدیمی، از گچ و سنگ اخته شده و ابعاد آن ۴×۳ متر است. دارا گنبد خانه‌ای ۳×۳ متر که در بالای آن گنبدی مخروطی به ارتفاع ۵۲ متر از ابتدای سقف تا نوک استوار گردیده و در زیر آن مرقد امامزاده به ابعاد ۸۰×۱۲۰×۱۴۰ سانتی‌متر قرار گرفته‌است. این گنبد خانه در جهت جنوب بنا و درب آن رو به جنوب باز می‌شود. بنای اولیه ساختمان چندان قدیمی نیست، حدوداً به اواخر دورهٔ قاجار بر می‌گردد.
چون نه ز ابعاد نشان بود و نام قابل ابعاد که بود و کدام
تجرید در مهندسی نرم‌افزار را می‌شود همان استفاده از متغیرها در جبر به منظور مدیریت پیچیدگی دانست. همان‌طور که با ترکیب عملیّاتی مثل جمع، و ضرب با متغیرهای جبری می‌توان به علم حساب حالتی تعمیم‌یافته و بلندتر از شده داد، در برنامه‌های کامپیوتری هم می‌توان با استفاده از متغیّرها و توابع برنامه‌نویسی، همان هدفها را دنبال کرد. تفاوت بسیار عمده را اینبار باید در پیچیدگی، مقیاس‌پذیری، سرعت و کارایی، و ابعاد بزرگ‌تر و گسترده‌تر مسائل مورد محاسبه جستجو نمود.
روی ضریح قطعهٔ چوبی به ابعاد ۵۲×۲۰۰ سانتی‌متر با ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر با حواشی پایینی به شکل هندسه نقوش و معرق‌کاری شده می‌باشد، در قسمتی از آن استخوان جاسازی شده‌است.
خرد ز وسعت میدان همتش گفته هزار برهان بر لاتناهی ابعاد
موج کره‌ای باعث شد آیدل‌های کره‌ای بسیار بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. همچنین سایر ابعاد فرهنگ کره مانند فیلم و سریال‌های کره‌ای نیز مورد توجه زیادی قرار گرفت.
مند کرد. آنان پایهٔ خطوط را بر سطح و دور نهادند یعنی میزانِ سنجشِ حروف و کلمات و خطوط به نسبتِ حرکات مستقیم یا منحنی شان. ابن مقله با مهندسی کردن ابعاد حروف و تعیین اساس قواعد دوازده‌گانه در خط، خوشنویسی اندازه حروف را براساس نقطه سنجید. او برای هر خط طول الف و اندازه یک حرف دایره‌ای شکل را مبنا قرار داد.
بدراعه مهست و درع ماهی براز ابعاد و بیرون از تناهی
خط است آنگه بسیط آنگاه اجسام که ابعاد ثلثش کرده اندام
توجه کنید اگر ماتریس ما ابعادش توانی از ۲ نبود باز هم می‌توانیم این الگوریتم را به کار ببریم. کافیست با اضافه کردن سطرهایی تمام صفر و ستون‌هایی تمام صفر به پایین و راست ماتریس ابعادش را توانی از دو کنیم. با اضافه کردن آن‌ها اندازهٔ ماتریس حداکثر ۴ برابر خواهد شد (تعداد ستون‌ها و سطرها هر کدام ۲ برابر خواهند شد) بنابراین تفاوتی در تحلیل زمانی ایجاد نمی‌شود به‌علاوه افزودن سطر و ستون تمام صفر تأثیری در حاصل‌ضرب نخواهدگذاشت.
بدوستان تو تا در نزاید است اقطاع بدشمنان تو ابعاد در تناهی باد
۱. به دلیل وزن کم باعث کاهش بار مرده در سازه‌ها می‌شود (۲٫۶ کیلوگرم، ابعاد: ۲۳۰ میلی‌متر در ۱۱۰ میلی‌متر در ۷۰ میلی‌متر)
آب فراوان رودهای کارون، کرخه و هندیجان (زهره)، جراحی، مارون، اروندرود و دز که اکثراً جزو پرآب‌ترین رودهای ایران هستند و ساختار جلگه‌ای استان خوزستان، قابلیت بالقوهٔ کشاورزی فراوانی در آن ایجاد کرده‌است. جدا از کشاورزی سنتی و نیمه مکانیزهٔ محصولات سنتی (مثل برنج، گندم، مرکبات و صیفی‌جات)، نیشکر هم به صورت صنعتی در قالب طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان در ابعاد جغرافیایی وسیعی کاشته شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از جمله صنایع جانبی قدیمی نیشکر در خوزستان، مجتمع کاغذسازی هفت‌تپه است که از دیرباز با استفاده از ضایعات نیشکر به تولید کاغذ می‌پردازد.
تناهی ثابتستی بهر ابعاد که ابعادست از ترکیب اضداد
من مثل ویم به عالم قدس مانند من او به دار ابعاد
در کف ننهاده بجز بادت برهان تناهی ابعادت
در چنین موقعیتی که رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی چیره می‌شود و فرصت سرمایه‌گذاری و سودآوری محدود است و از طرف دیگر تورم نیز در کشور وجود دارد، شکل‌گیری امواج سوداگری مالی می‌تواند بر ابعاد تورم دامن بزند.
امروزه هنر گرافیک در همهٔ ابعاد زندگی مدرن به ویژه در هنر معماری رخنه کرده‌است.
و اشاره به این است آنچه سید رسل صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که «فی القلب لمتان لمه من الملک ابعاد بالخیر و تصدیق بالحق و لمه من الشیطان ابعاد بالشر و تکذیب بالحق» یعنی «در دل آدمی دو نوع از افکار و خواطر وارد می شود، یکی از جانب ملک، و آن افکاری است که مشتمل است بر عزم بر امور خیر، و اراده آنها و تصدق امور حقه واقعیه و دیگری از جانب شیطان، و آن خاطری است که متضمن عزم بر امور شر و تکذیب به امور حقه است».