ابراز

معنی کلمه ابراز در لغت نامه دهخدا

ابراز. [ اِ ] ( ع مص ) نمودن. پیدا کردن. بیرون آوردن. ( زوزنی ). بیرون کردن چیزی را. آشکار کردن. اظهار. ظاهر کردن. عرض کردن. || گشادن نامه. || زر خالص گرفتن. || عزم سفر کردن.

معنی کلمه ابراز در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) بروز دادن ، بیرون آوردن ، آشکار کردن .

معنی کلمه ابراز در فرهنگ عمید

۱. ظاهر ساختن، آشکار کردن.
۲. بیرون آوردن.

معنی کلمه ابراز در فرهنگ فارسی

بروزدادن، ظاهرسا تن، آشکارکردن، بیرون آوردن
( مصدر ) ۱ - نمودن پیدا کردن بیرون آوردن بیرون کردن چیزی را آشکار کردن اظهار ظاهر کردن عرض کردن . ۲ - زر خالص گرفتن . ۳ - عزم سفر کردن .

معنی کلمه ابراز در دانشنامه آزاد فارسی

اَبراز
اَبراز (یا: ابوبراز) عنوان ماهویه مرزبان مرو و در فهرست ملوک خراسان و مشرِ ابن خرداذبه شاه نسا در خراسان . ابراز در پهلوی به معنی اَبَر و افراز، برپا و افراشته است . به گمان این عنوان در زمان ساسانیان عنوانی تشریفاتی برای دلیران بوده است . براز را می توان با وَراز (گراز)، یکی از قالب های بهرام ، ایزد جنگ نیز همریشه دانست . ماهویه یا ابراز در کشته شدن یزدگرد سوم نقش تعیین کننده ای در تاریخ ایران و اسلام دارد. شرح این ماجرا در تاریخ های نخستین قرون اسلامی کمی آشفته است . ماهویه از پناه دادن به یزدگرد خودداری می کند و او را به فراری دیگر که جزئیات آن زیاد روشن نیست وامی دارد. یزدگرد با درماندگی به آسیابی و یا به سنگ آسیاب تراشی پناه می برد و میزبان ، به طمع و یا به دستور ماهویه او را به قتل می رساند و جسدش را به رودخانة مرغاب می افکند.

معنی کلمه ابراز در ویکی واژه

espressione
manifestazione
بروز دادن، بیرون آوردن، آشکار کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه ابراز

بخشی از این سرودها داستان آغاز جهان را بازگو می‌کنند. این سرودها از یک واقعه که مشمول قربانی کیهانی است به عنوان آغاز جهان هستی یاد می‌کنند. این سرودها از به وجود آمدن همهٔ جهان هستی از هیچ ابراز شگفتی می‌نمایند و عنوان می‌کنند که شاید هیچ‌کس نداند که جهان چگونه پایان می‌پذیرد.
ابراز برش ارچه آب می ریخت چه سود؟ کاتش همه در گرفته بود از دم باد
بیان جنسیت فرد می‌تواند نا‌هم‌سو با هویت جنسیتی یا جنس انتسابی او باشد. مثلا ممکن است فرد با جنسیت مرد، بیان جنسیت منتسب به زنان را داشته باشد و آن را با رفتار، ظاهر، پوشش یا هر چیز دیگر که در آن بافت فرهنگی زنانه تلقی می‌شود، ابراز کند.
مانوئل والس نخست وزیر فرانسه در توییتی با ابراز ناراحتی از این حادثه نوشت: «او اسم داشت: آیلان کردی. باید هر چه سریع تر کاری کرد. اروپا باید تکانی بخورد.»
شد بهار و ساحت گلشن گرفت از نوجوانی داد اموات چمن را خضر ابراز مهربانی
مرا صد بحث باشد با لب تو به بوسی می کنم ابراز هر بحث
تویی که گریه ابراز هوای خنده توست حجاب چهره برافکن اگر پسنده توست
در صورتی که دیوان عالی کشور، موضوع و ادله ابرازی را منطبق با یکی از جهات مندرج در ماده ۴۷۴ ق.آ.د.ک. تشخیص دهد، قرار تجویز اعاده‌دادرسی را صادر و پرونده را برای رسیدگی ماهیتی به دادگاه هم‌عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی ارجاع می‌دهد. در این صورت پس از وصول پرونده به دادگاه هم‌عرض، پرونده از حالت مختومه خارج و مجدداً در مسیر رسیدگی قرار می‌گیرد: برای آن وقت رسیدگی تعیین می‌شود و طرفین (محکوم‌علیه و شاکی خصوصی و دادستان) احضار می‌گردند و از آن پس همانند سایر پرونده‌های جریانی با آن برخورد می‌شود.
ایدل ار داری هوای سروری پاشنده باش بر جهان ابراز چه سرور باشد از پاشندگی
نظام جمهوری اسلامی ایران که در حال فروپاشی است، نماینده ملت ایران نیست و مردم با هر مناسبتی، این عدم نمایندگی را ابراز کرده‌اند، از جمله در قیام سراسری دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ با تقدیم صدها شهید، خواهانِ سقوط جمهوری اسلامی شده و در آخرین انتخابات پارلمانی، کمترین میزان مشارکت در انتخابات رقم خورده‌است و هم‌اکنون کارزار گستردهٔ «نه به جمهوری اسلامی» و «تحریم انتخابات» در جریان است.
نه برق باشد کز رشک چشم گریانم فتاده آتش در جان ابراز آری
نجیب ابراز امیدواری کرد که اصلاحات باعث تقویت در بازارهای مالی شود. سرویس سرمایه گذاران مودی گفت که حفظ جایگاه مالزی در بازارهای مالی تا حدی ناشی از کاهش یارانه‌ها است و «فشار رو به بالا» در رتبه‌بندی اوراق آن وجود دارد.
در سال ۲۰۰۷، ایلان ماسک یک هدف برای فعال کردن اکتشاف و استقرار انسان در مریخ تعیین کرد. اسپیس‌اکس توسعه موتور موشک رپتور (موتور مورد استفاده در استارشیپ) را قبل از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، ماسک اظهارات مختلفی را بیان کرد و ابراز امیدواری کرد که اسپیس‌اکس انسان‌ها را در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به مریخ بفرستد.
پاپ فرانسیس سرکوب مردم معترض عراق را محکوم کرد و از کشته و زخمی و دستگیر شدن آنها ابراز نگرانی کرد.
اشرف متولد مادرید از پدر و مادر مراکشی است. اشرف در سال ۲۰۰۶ زمانی که هشت ساله بود از افیگوی به مجموعه جوانان رئال مادرید پیوست. او نخستین بازیکن مراکشی تاریخ بود که برای تیم رئال مادرید بازی کرد اما در انتخاب تیم ملی با وجود اینکه می‌توانست برای اسپانیا به میدان برود همواره در تمام رده‌های سنی مراکش را ترجیح داده و از پوشیدن لباس این تیم ابراز غرور و افتخار کرده‌است.
من به تو اظهار تعشق کنم تو ز من ابراز تألم کنی
هر چه در مخزن خود داشت نهان خازن هلد همه را کردی در گوشه خوانی ابراز
با خرقۀ زهد و ورع زنّار نتوان داشتن یا سُبحه از کف باز نِه یا رشته ای ابراز کن
و هرگاه کسی خواهد که ملکه کتمان اسرار، او را حاصل شود، باید از اظهار و اخبار در ابراز ارادتی که چندان اعتنائی به آنها نیست خود را نگاه دارد، و نفس خویش را به این عادت دهد، تا ملکه از برای او حاصل گردد.
در میان میهمانان، مردی به عنوان میهمان افتخاری، با ابراز نارضایتی در چهره و دست‌های گره خورده بر روی سینه اش، نارضایتی خود را ابراز می‌کند که خودنگاره ای از خود نقاش می‌باشد. شخصیت‌های دیگر نقش جزئی دارند. نقاش آن‌ها را به دو گروه میهمانان داماد و عروس تقسیم می‌کند.