ابدی

ابدی

معنی کلمه ابدی در لغت نامه دهخدا

ابدی. [ اَ ب َ ] ( ص نسبی ) جاوید. جاویدان. باقی. همیشه در مستقبل. جاودان. جاودانه. جاودانی. که آخر ندارد از حیث زمان. بی کرانه. که معدوم نشود. ( تعریفات جرجانی ). پاینده. پایا. که همیشه باشد. هرگزی. همیشه. مقابل ازلی. || ( اِخ ) نامی از نامهای خدای تعالی.
ابدی. [ اَ دا ] ( ع ن تف ) آشکارا. آشکارتر.

معنی کلمه ابدی در فرهنگ معین

(اَ بَ ) [ ع . ] (ص نسب . ) ۱ - جاوید، باقی . ۲ - نامی از نام های خدای تعالی .

معنی کلمه ابدی در فرهنگ عمید

آنچه فنا و زوال نمی پذیرد و همیشه باقی است، جاودانی، پاینده، نابودنشدنی.

معنی کلمه ابدی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱- جاوید جاویدان باقی همیشه ( در مستقبل ) جاودانه جاودانی بی کرانه پاینده پایا هرگزی مقابل ازلی . ۲ - نامی از نامهای خدای تعالی ۳ - آنچه قابل انعدام و فنا و زوال نیست آنکه آخر ندارد از حیث زمان و معدوم نگردد باقی مقابل ازلی .
آشکارا آشکار تر

معنی کلمه ابدی در دانشنامه عمومی

آبدی (چاد). آبدی یک منطقهٔ مسکونی در چاد است.

معنی کلمه ابدی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] أبدی، یکی از صفات ثبوتی و ذاتی خدای سبحان می باشد.
ابدی در لغت به معنای جاودان ، دائمی و باقی است.
لسان العرب، ابن منظور، ج۳، ص۶۸، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت.
صفت ابدیت و بقا در خداوند متعال به دو گونه تعریف شده است:
← تعریف اول
در متون کلامی ، گاهی ابدیت و بقا با هم ذکر شده اند
کشف المراد، حلی، علی بن یوسف، ص ۲۹۰، نشر اسلامی، قم.
...

معنی کلمه ابدی در ویکی واژه

eterno
جاوید، باقی.
نامی از نام‌های خدای تعالی.

جملاتی از کاربرد کلمه ابدی

حامی دین پیمبر حاج زین العابدین ریخت صهبای سعادت در ایاغ مردگان
بدان که چنان که انباز که مال به وی دهند یاوراست در حصول ربح ولکن باشد که خصم شود چون رَغبت خیانت کند و چنان که با انباز اول شرط باید کرد و گوش باید داشت به وی بر دوام و آنگاه در حساب مکاس باید کرد، نفس بدین اولیتر که سود این معاملت ابدی بود و سود معاملت دنیایی روزی چند و هرچه بنماند نزدیک عاقل بی قدر است، بلکه گفته اند، شرّی که بماند بهتر از خیری که نماند.
میرزا بیگ جنابدی(گنابادی)در«روضةالصفویه»
آن یکی از نیکبختان سعید عابدی را بعد مردن خواب دید
عابدی گفت: من از این که خداوند مرا از او بدیگری مشغول بیند، شرمسارم.
این روستا در دهستان کلیجان‌رستاق علیا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶۸نفر (۱۰۵خانوار) بوده‌است. اکثر ساکنین دامدار بوده که هنگام ییلاق و قشلاق دام ها این مکان را پیدا کرده و در اینجا سکنی گذیدند. اقوام این روستا می توان به خاندان اسماعیلی ، قنبری ،عبدی ، یعقوبی ،سلیمانی ، میرجانی، اسدپور ، عابدی ، محسنی و... سکونت دارند
شنیدم که عیسی در آمد ز دشت به مقصوره عابدی برگذشت
خلق را شرط شرع او ابدیست زانکه با عزّ پردهٔ احدیست
زد دو دستی بر سر، آخر عابدین وز تعجب بانگ بر زد این چنین!
ابوالفضل عابدینی در تاریخ نهم تیر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و در تاریخ ۴ آبان ۱۳۸۸ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی بار دیگر در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸ در جریان دستگیری‌های گستردهٔ کنش‌گران حقوق بشر ایران توسط سپاه پاسداران همراه با ضرب و شتم در منزل پدری خود در رامهرمز خوزستان بازداشت و به سلول‌های انفرادی به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.
و ابد بقاء بی آخر را گویند، چنانک ازل بقا بی اول را گویند. و هرچ ازلی باشد، هم او ابدی باشد از بهر آنک ازلی آن باشد که متغیر و منتقل و متبدل نباشد، و آنچ متغیر نباشد مر او را فنا نباشد، از بهر آنک تغیر از آثار فناست، و گرنه تغیر نه فناست، و چو نه فناست بقا باشد و آنچ فنا نپذیرد ابدی باشد یعنی بقاش را آخر نباشد.و گفتند: جوهر انسانی ابدی است، یعنی او را بقا بی آخر خواهد بودن و لیکن وجود او بی اول نیست. و گروهی از ثقات اهل تایید گفتند: جوهر نفس ازلی است، و اگر ازلی نبودی ابدی نشدی. این است جواب از سوالات ولله الحمد علی الکفایه.
در سال۷۱۱ میلادی (۹۲ قمری) یک دسته از مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل الطارق ابدی شده‌است توانستند بخش اعظم اسپانیا را فتح کنند. مسلمانان قلمرو جدید خودرا در اسپانیا اندلس می‌گفتند و شهر قرطبه را به پایتختی برگزیدند.
در اتاق‌های پشتی، زمان معنی ندارد؛ نه گذشته‌ای هست و نه آینده‌ای. اتاق‌های پشتی یک دامِ ابدی است که اگر کسی در آن گرفتار شود، رهایی نخواهد یافت یا به‌سختی رها خواهد شد.
در سده‌های پیشین برای شناختن «دارنده بازوبند پهلوانی ایران» رقابت‌های کشتی پهلوانی برگزار شد. اگر چه این کارزارها ریشه‌های باستانی دارد، چارچوب نوین آن از سال ۱۳۲۳ (۱۹۴۴) برگزار شده‌است. برنده این رقابت‌ها پهلوان نامیده می‌شود و دارنده بازوبند پهلوانی می‌شود. نخستین کسی که سه سال پیاپی بازوبند پهلوانی را به دست آورد پهلوان احمد وفادار بود که در سال‌های ۱۳۲۹٬۱۳۳۰٬۱۳۳۱ توانست بازوبند پهلوانی را از آن خود کند، به همین دلیل به وی لقب (پهلوان ابدی ایران) را دادند
به‌گفتهٔ مادلونگ، رابطهٔ علی بن حسین با مختار محتاطانه بوده است. گفته می‌شود مختار هدیه‌ای به‌ارزشِ ۱۰۰۰۰ درهم به‌همراه یک کنیز به زین‌العابدین بخشیده است. این کنیز درواقع مادرِ زید بن علی است. بعد از مرگِ مختار، زین‌العابدین نامه‌ای به عبدالملک بن مروان می‌نویسد تا بگوید نمی‌خواسته است هدیه را خرج کند و نمی‌توانسته است قبول هم نکند. زین‌العابدین می‌خواهد هدیه را به خلیفه پیشکش کند، اما خلیفه از او می‌خواهد آن را برای خود نگه دارد.
در فقه اسلامی دربارهٔ کنیز حرمت با دو طلاق ایجاد می‌گردد و در خصوص حرمت ابدی با شش یا نه طلاق برای کنیز اختلاف نظر وجود دارد.
نوایب فلکی در خلاف او مضمر سعادت ابدی بر هوای او مقصور
جان مژه ذوق ابدی داد به دل، زانک هر غمزه او ناوک پرتاب دگر داشت
ابنی ماو در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول از جمله انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) و انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) به عنوان یکی از فرزندان تانوس حضور داشت. تام ون لالور از طریق فناوری ضبط صدا و حرکت نقش او را ایفا کرد.
هرتسن معتقد بود که هر جامعه‌ای که به هر دلیلی، نتواند جلو این‌گونه تجاسر به آزادی را بگیرد، و در را برای اهانت، بخصوص اهانت به آزادی‌های فردی، باز بگذارد محکوم است. هرتسن چنین جامعهٔ ضعیفی را با همان خشمی محکوم می‌کند که کارامازوف هنگام رد کردن وعدهٔ سعادت ابدی به بهای شکنجهٔ یک کودک بیگناه از خود نشان می‌دهد.