ابدا
معنی کلمه ابدا در لغت نامه دهخدا

ابدا

معنی کلمه ابدا در لغت نامه دهخدا

( ابداً ) ابداً. [ اَ ب َ دَن ْ / اَ ب َ دا ] ( ع ق ) ظرف زمان است برای تأکید در مستقبل نفیاً و اثباتاً. همیشه. جاویدان :
ابداً یسترد ما وهب الدهَ
َر فیالیت جوده کان بخلا.
|| هرگز. ( مهذب الاسماء ). هگرز. هیچ. هیچوقت. بهیچ روی. بهیچوجه. معاذاﷲ. پرگس. پرگست :
آز نگردد ابداً گرد آنک
در شکم مادر گردد غنی.ناصرخسرو.

معنی کلمه ابدا در فرهنگ معین

( ابداً ) (اَ بَ دَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) ۱ - هرگز، هیچ وقت . ۲ - به هیچ روی ، به هیچ وجه .

معنی کلمه ابدا در فرهنگ عمید

۱. آغاز کردن، شروع کردن، ابتدا کردن.
۲. آشکار کردن.
۱. هرگز، هیچ گاه.
۲. [قدیمی] همیشه، برای همیشه، جاودانه.

معنی کلمه ابدا در فرهنگ فارسی

۱ - ظرف زمان است برای تاکید در مستقبل نفیا و اثباتا همیشه جاویدان . ۲ - هرگز هگرز هیچ هیچوقت . ۳ - بهیچ روی بهیچوجه معاذالله پر گس پر گست .

معنی کلمه ابدا در دانشنامه عمومی

آبدا. آبدا ( به مجاری: Abda ) شهری در مجارستان و واقع در دیور - موشون - شوپرون است.
معنی کلمه ابدا در فرهنگ معین

معنی کلمه ابدا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَبَداً: همیشه
معنی تَعُودُواْ: که تکرار نکنید(در اینجا نهی در آن مستتر است و در ترکیب( أَن )با فعل گاهی این اتفاق می افتد در عبارت "یَعِظُکُمُ ﭐللَّهُ أَن تَعُودُواْ لِمِثْلِهِ أَبَداً إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ"(نور17))
معنی نَّصِیرٍ: همیشه یاری دهنده - بسیار یاری دهنده (در عبارت "خالدین فیها ابدا لا یجدون ولیا و لا نصیرا "فرق بین ولی و نصیر این است که : ولی هر کس عبارت است از کسی که تمامی کارهای او را انجام دهد ، و آن کس خودش به کلی کنار باشد . ولی کلمه نصیر به معنای آن کسی است ...
ریشه کلمه:
ابد (۲۸ بار)
همیشه. پیوسته. این کلمه 28 بار در قرآن مجید بکار رفته است یعنی مؤمنان در آن اجر همیشگی هستند راغب در مفردات گوید: اَبَد زمان مستمرّی است که قطع نمی‏شود و در مادّه «اَمَد» گوید «اَبَد» به معنی زمان غیر محدود است. در اقرب الموارد هست که: اَبَد ظرف زمان است و برای تأکید مستقبل می‏آید نه برای دوام و استمرار آن، چنانکه قَطّ و البَتَّه برای تأکید زمان ماضی است گویند: «ما فعلت قَطّ و البتّه و لا افعله اَبَداً» بنابراین سخن، کلمه اَبَد همیشه معنای ما قبل خود را تأکید می‏کند، به عبارت دیگر تأکید است نه تأسیس. تدبّر در آیات قرآن مجید خلاف این مطلب را می‏رساند و ثابت می‏کند که ابد فقط برای تأکید نیست آیاتی هست که بوسیله «اَبَدا» از آنها دوام و همیشگی فهمیده می‏شود نظیر ، ، ، و آیات دیگر. ناگفته پیداست که از مکث و عدم قیام و عدم تزویج زنان حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله» بعد از فوتش، در صورتی دوام و استمرار فهمیده می‏شود که «اَبَداً» به آنها اضافه شود و بدون آن دوام و عدم آن هر دو محتمل خواهد بود. در این صورت «اَبَداً» برای تأسیس معنای جدیدی است نه تأکید معنای ما قبل. مخفی نماند «اَبَداً» به معنی دَهر بکار رفته چنان که در قاموس و غیره هست و نیز وصف استعمال شده چنان که در نهج البلاغه خطبه 107 آمده «اَنتَ الاَبَدُ فَلا اَمَدَلَکَ» یعنی خدایا تو دائم و همیشگی هستی و برای تو زمان محدودی نیست. در این استعمال هم، معنای اصلی که دوام باشد در نظر است.

معنی کلمه ابدا در ویکی واژه

ابدا، اصلا، غیرممکن است، در گویش بهاری زمانی صرف می‌گردد که به مخاطب تاکید شود خواسته او محال است.

جملاتی از کاربرد کلمه ابدا

بلکه روشن گشته زان نور اجل روز ابداع و سحرگاه ازل
در زمان قتل نادرشاه، احمدشاه فرمانده پشتون‌های ابدالی بود. وی ماندن در بین سپاه نادر را به صلاح خود ندید چون فرمانده خود شان را به قتل رسانیده بودند، پس تصمیم گرفت تا با ۴۰۰۰ سرباز به قندهار مراجعت کند. در را بازگشت وی به کاروانی برخورد که با ثروت سرشار از هندوستان میامدند. او کاروان را تصرف نموده و گروهی از وفادارترین جوان های ابدالی را به خدمت خود برگزید.
اتری ملکک یبقی ابدا لست بالمالک به غراخان
این مرکز را در سال ۱۳۴۳ خورشیدی عزیز نبوی (پدر علم حسابداری ایران)، ابتدا با نام «مؤسسه عالی حسابداری» و به عنوان یک دانشکده خصوصی در میدان ونک تأسیس کرد.
گروهی از شاگردان او گفتند: معنی قول حکیم آنست که همی گوید عالم را هیولی بوده است بی نظم و بی طبع که خدای از آن هیولی کع بطبع متجزی (است) مر آن عالم را بساخته است، بر مثال چوب مارها کزو درودگری گویی بسازد.و گروهی از شاگردان او گفتند بل غرض فیلسوف ازین سخن نه این بودست و حکیم بابداع مقر بود، بل همی گوید مر عالم را نظم نبود. و چو نظمش نبود خدای مر او را نظم داد، یعنی نیست بود مر اورا هست کرد، و حکیم مر نیستی را ببی‌نظمی تشبیه کرد و هستی را بنظم مثل زد و افلاطون را چنین لغزها بسیارست.
کژ نبشته خط او در زده چون عکس در آب خم گرفته قد او راست چو قد ابدال
همچنانک خلق عام اندر جهان زان جهان ابدال می‌گویندشان
اجاره ابزاری است که واحد تجاری از طریق آن حق‌خرید یا استفاده از دارایی‌ها را به‌دست می‌آورد. در قراردادهای اجاره به شرط تملیک، اجاره‌دهنده موظف است در صورت عمل به شرایط قرارداد توسط اجاره‌کننده، مالکیت قانونی دارایی مورد اجاره را در پایان مدت اجاره به وی انتقال دهد. بنابراین الزامات این استاندارد در مورد حسابداری قراردادهای اجاره به شرط تملیک نیز کاربرد دارد.
احمدشاه ابدالی، در سال ۱۷۴۷ میلادی دولتی در خراسان تشکیل داد. و در آن‌جا اعلام پادشاهی کرد. در واقع، هدف وی، همانند دیگر امپراتوران، سلطنت بر تمام ایران بود. اما، پس از چندی، قلمروی که او بر آن فرمانروایی می‌کرد، افغانستان نام گرفت.
ابراهیم کتابدار، روز ۲۵ آبان سال ۱۳۹۸ در حالی‌که در مقابل محل کارش ایستاده بود، از ناحیهٔ قلب هدف گلولهٔ مستقیم قرار گرفت و جان‌باخت. سکینهٔ احمدی، مادر ابراهیم کتابدار در این رابطه گفته‌است:
ابدال‌آباد (کوهرنگ) روستایی در دهستان دشت زرین بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است.
دلم که بوی گلش بر دماغ بود گران چه فتنه ها که در آن زلف تابدار ندید
بر گلبن ایجاد توئی غنچه ی خندان در گلشن ابداع توئی برگ شقائق
همین‌گونه، او در سریال رقاصه نقابدار در نقش «پروانه» ظاهر شد و در قسمت سوم این سریال حذف شد و در رقابت جایگاه هشتم را به‌خود اختصاص داد.
کرده ابداع دین نو، مالک پی او گشته زمره ای هالک
خلاقیت در عربی معادل واژه ابداع است که در زبان فارسی ابداع مترادف خلق (خروجی خلاقیت) است.
چیست شهد جان مشتاق، آن دو لعل شکرین چیست تار عمر عاشق، آن دو زلف تابدار
چه کسی می‌پذیرد که اگر در یک مصاحبه تلویزیونی حرفهایی زده شد تعقیب و زندان داشته باشد ولی اگر نقابدارانی به روزنامه میزان حمله کنند تشویق داشته باشد.
احمدشاه ابدالی، در سال ۱۷۴۷ میلادی امپراتوری درانی را تأسیس کرده همانند سلطان محمود غزنوی و سلطان غیاث‌الدین غوری شروع به آغاز فتوحات بسوی هندوستان نمود.
سفینه کرد ازان جای گوهرش دریا که هست کاسه ی چوبین، خزینه ی ابدال