ابتدایی

ابتدایی

معنی کلمه ابتدایی در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ابتدائی ] (ص نسب . ) مقدماتی ، اولی ، آغاز. ،مدرسة ~مدرسه ای که در آن نخستین دورة تحصیل را فراگیرد.

معنی کلمه ابتدایی در دانشنامه عمومی

ابتدایی (مجموعه تلویزیونی). ابتدایی ( به انگلیسی:Elementary ) یک سریال آمریکایی محصول سال ۲۰۱۲ است که سی بی اس آن را پخش می کرد . این سریال در عین حال که یک داستان کلی دارد ولی در هر قسمت ماجرایی جداگانه رقم میخورد.
فصل آخر و هفتم آن سال ۲۰۱۹ پخش شد.
داستان روایتی نوین از شخصیت شرلوک هولمز است. او پس از اعتیادش به مواد مخدر برای ترک به نیویورک می آید و سعی می کند با کمک دکتر جون واتسون آن را ترک کند و همزمان نیز پرونده های جنایی را حل کند.
از دیگر ویژگی سریال زن بودن دو شخصیت اصلی آن یعنی دکتر واتسون و موریارتی است.

معنی کلمه ابتدایی در ویکی واژه

مقدماتی، اولی، آغاز. ؛مدرسة ~مدرسه‌ای که در آن نخستین دورة تحصیل را فراگیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه ابتدایی

اما علم الهی که آن را علم اصول عقاید نیز گویند واجب است بر هر کسی که تحصیل آن نماید، و احدی در جهل آن معذور نیست و لیکن نه چنان است که جمیع مسائل، که در کتب حکمیه نسبت به علم الهی داده اند، و از مسائل این علم شمرده اند، دانستن آنها واجب و اعتقاد به آنها لازم باشد، بلکه قدر واجب از آن، و آنچه امت «مختاره» بر آن اجماع نموده اند این است که بدانی که از برای عالم، آفریدگاری است موجود و «واجب الوجود»، و در «الوهیت»، شریکی از برای او نیست، و از اجزاء و ترکیب «منزه»، و از جسمیت و عوارض آن «مقدس» است، وجود او عین ذات اوست، و ذات او عین صفات اوست، بر زمان و زمانیات، و مکان و مکانیات مقدم و از آنها بالاتر است، نه زمانی به او احاطه نموده و نه مکانی او را فرو گرفته، بلکه دست تصرف زمان و زمانیات از دامن کبریای او کوتاه، و آلایش مکان و مکانیات را در ساحت جلالش راه نیست، و زنده ای است قدیم ازلی، که ابتدایی از برای وجودش نبوده، و ابدی که انتهایی از برایش نخواهد بود قادر است بر هر چیزی و توانا بر هر امری، هر چه می کند به اراده و اختیار کند، علم او به جمیع اشیاء احاطه نموده پیش از آنکه آنها را ایجاد نماید، هر چه را خواهد خلق می کند، و هر کاری که خواهد می کند، و هیچ امری از «کتم عدم» به فضای وجود نمی آید، مگر به اراده و مشیت او، حکم او عدل، و وعده او صدق، از برای او مثل و مانندی متصور نیست، بلکه او تام فوق تمام است، و بالجمله مستجمع جمیع صفات کمالیه است.
حبیبی کلاس پنجم ابتدایی بود که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بازی در فیلم دفترچه خاطرات به کارگردانی سعید سلطانی انتخاب شد. او می‌گوید پس از رضایت پدرش در ۱۱ سالگی وارد کار بازیگری شد.
گردش رنگ تجدد تنگ دارد فرصتت ابتدایی تا به فکر انتهایی می‌رسی
حداقل امتیاز برای افراد دارای تحصیلات عالی ۲۹ می‌باشد. حداقل امتیاز برای افراد دارای تحصیلات متوسطه ۲۷ می‌باشد. حداقل امتیاز برای افراد دارای تحصیلات ابتدایی ۲۵ می‌باشد.
إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ این سخن جائز است که از کلام عرب بود، و جائز است که ابتدایی باشد از کلام حق. میگوید: هر که شرک آرد در عبادت خدای خویش، و آن گه توبه نکند، و بر شرک میرد، اللَّه بهشت بر وی حرام کرد، و از بهشت باز داشت. این شرک اکبر است که ضد توحید و ایمانست، و معنی این شرک الحاق شریک است بمعبود بی‌همتا، وی را بچیزی از خلق خویش ماننده کردن، یابنده را بیش از فعل استطاعت دانستن، چنان که اعتقاد قدریان است، و این محض شرک اکبر است، و عین مذهب کوران. هر که ازین شرک برست از آتش دوزخ ایمن گشت.
همچنین بعضاً مبلغان ادعا می‌کنند که می‌توان از مواد اولیه و انرژی موجود در فضا نیز استفاده کرد و منابع موجود در زمین را به صورت قابل توجهی گسترش داد. برای مثال، معدن کاوی سیارک‌ها به عنوان راهکاری برای حل کمیابی فلزات مفیدی مانند نیکل مورد بحث واقع شده‌است. اگرچه معدن کاوی سیارک‌ها هم‌اکنون وجود ندارد و ماموریت‌های ابتدایی آن ممکن است به نیروی انسانی نیاز داشته باشد، اما مبلغان امیدوارند که بشریت بتواند معدن کاوی خودکار را به کمک ماشین‌های خودجایگزین انجام دهد.
شگال گفت: بدان که هر ابتدایی را انتهایی است، و هرگاه که مدت عمر سپری شد و هنگام اجل فراز رسید لحظتی مهلت صورت نبندد، فاذا جاء اجلهم لایستاخرون ساعة و لایستقدمون. و نیز بنای کارهای این عالم فانی برین نهاده شده است،بر اثر هر شادی غمی چشم می‌باید داشت، و بر اثر هر غم شادیی توقع می‌باید کرد، و در همه احوال به قضای آسمانی راضی می‌بود که پیرایه مردان در حوادث صبر است.
او در سال 1841 در روستای حریت رزنه در نزدیکی زاغزیق در استان شرقیه، تقریباً ۸۰ کیلومتری شمال قاهره به دنیا آمد. «اورابی فرزند یکی از دهکده‌ها و یکی از افراد ثروتمند جامعه بود که به او اجازه داد تا تحصیلات مناسبی داشته باشد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی در روستای خود، در دانشگاه الازهر ثبت نام کرد تا تحصیلات خود را در سال ۱۸۴۹ تکمیل کند. سپس او وارد ارتش شد و به سرعت پله‌های ترقی را طی نمود و در سن ۲۰ سالگی به درجه ستوانی رسید.
ولایت محدود فقیه از جمله حق قضاوت، صدور فتوا در مسائل شرعی، اخذ وجوهات شرعی و رسیدگی به امور حسبیه از دیرباز در فقه امامیه مطرح و مورد بحث بوده و در ارتباط نزدیک با نهاد مرجعیت است. اما در نظریهٔ ولایت سیاسی فقیه که بیش از همه توسط روح‌الله خمینی مطرح و تشریح شده، این ولایت اساس نظم سیاسی دورهٔ غیبت را تشکیل می‌دهد و فقیهان جانشین امام در اجرای سیاست‌ها و مسائل حکومتی و سایر امور مربوط به امام معصوم (به جز جهاد ابتدایی) محسوب می‌شوند.
تقریباً در همهٔ نظریات ارائه شده در مورد چگونگی پیدایش ساز، کوبیدن به اعضای بدن و پایکوبی به عنوان نخستین امکانات مورد استفادهٔ انسان برای خلق موسیقی، معرفی شده‌است. پس از دستیابی به ابزار، انسان طریقهٔ ساخت سازهای ابتدایی را آموخت. به عنوان مثال کُنده و تنهٔ درختان را خالی کرد و آن را به عنوان ساز یا وسیله‌ای برای ارسال پیام از طریق ضربه‌های قراردادی، مورد استفاده قرار داد. در قدیمی‌ترین گروه‌بندی سازها که به دو فرهنگ کهن چین و هندوستان تعلق دارد، ۸ وسیلهٔ ایجاد صدا وجود دارد که عبارتند از: پوست حیوانات، سنگ، فلز، گِل پخته (سفال)، ابریشم، چوب، نی، کدوی غلیانی.
بی روی تو هر رخی که دیدم ننمود مرا جز ابتدایی
لوین در یک خانواده یهودی روسی در تهران در سال ۱۹۳۰ به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه یهودی و تحصیلات دبیرستان خود را در دبیرستان آمریکایی به پایان برد. در سال ۱۹۵۰ او به اسرائیل مهاجرت کرد و بعداً در دانشگاه عبری اورشلیم به تحصیل علوم سیاسی پرداخت.
استیون پاول اسمیت در بیمارستان کلارکسون واقع در اوماها، نبراسکا به دنیا آمد. مادرش بونی ولچ معلم موسیقی در یک مدرسه ابتدایی و پدرش گری اسمیت در همان زمان در دانشگاه نبراسکا مشغول به تحصیل در بخش پزشکی بود. والدین او تقریباً یک‌سال بعد از هم جدا شدند و اسمیت همراه با مادرش به دانکن‌ویل در تگزاس نقل مکان نمود. بعدها اسمیت یک خالکوبی از نقشه تگزاس را روی بازویش نقاشی کرد و گفت: «من این را به خاطر دوست داشتن تگزاس نقاشی نکردم، تقریباً برعکس است. اما من این را فراموش نخواهم کرد، اگرچه من فریفته آن شده‌ام چون اصلاً اینجا را دوست ندارم.»
از سال ۱۳۷۶ صاحب امتیاز هفته‌نامه خاوران شد که در روزهای ابتدایی دولت اصلاحات با گروهی از نویسندگان جوان نظیر فرهاد جعفری، محمد رمضانی فرخانی، امیر شهلا، رضا خجسته، شهریار وقفی پور و برخی روزنامه‌نگاران دیگر شکل گرفته بود. با شکایت هیئت نظارت بر مطبوعات در سال ۱۳۷۸ انتشار آن توقیف و پرونده این نشریه به دادسرای کارکنان دولت و سپس به شعبه دوازدهم دادگاه عمومی مشهد ارسال شد.
عبات‌ها به عنوان لیست نوشته شده‌اند، استفاده کردن از ثبت‌های پیشوندی، عناصر ابتدایی در لیست نامی از یک شکل تابع، عملگرها، ماکروها یا اپراتورهای ویژه‌است.