ائتلاف

معنی کلمه ائتلاف در لغت نامه دهخدا

ائتلاف. [ اِءْ ت ِ ] ( ع مص ) رجوع به ایتلاف شود.

معنی کلمه ائتلاف در فرهنگ عمید

۱. (سیاسی ) به هم پیوستن دو یا چند گروه یا سازمان برای رسیدن به اهداف خاص.
۲. [قدیمی] با هم الفت داشتن.
۳. [قدیمی] الفت یافتن.

معنی کلمه ائتلاف در فرهنگ فارسی

۱ - (مصدر ) بهم پیوستن با هم پیوستن با هم شدن . ۲ - الفت یافتن موئ انست یافتن . ۳ - ( اسم ) الفت موئ انست پیوستگی .

معنی کلمه ائتلاف در فرهنگستان زبان و ادب

{coalition} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] همکاری کنشگران سیاسی رقیب در مقابل حریف مشترک

معنی کلمه ائتلاف در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ائتلاف (علوم قرآنی). ائتلاف، تناسب میان الفاظ کلام، و میان الفاظ با معانی را می گویند.
یکی از اسلوب های بدیعی بکار رفته در قرآن ، صنعت ائتلاف است. مراد از ائتلاف این است که میان الفاظ بکار گرفته شده در کلام، و میان الفاظ و معانی مورد نظر متکلم از جهت غرابت یا مانوس بودن، و جزالت و فخامت ، تناسب و سازگاری باشد، و فواصل آیات (کلمه یا کلمات پایانی آیه) در موضع شایسته خود - بدون هیچ ناسازگاری و پیچیدگی - قرار بگیرند؛ و ارتباط و تناسب تام با معنای کلی کلام پیدا کند.
سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، ۸۴۹ - ۹۱۱ق، الاتقان فی علوم القرآن، ج۳، ص (۲۹۹-۳۰۱).
تمکین ، ائتلاف لفظ با لفظ ، ائتلاف لفظ با معنا .

معنی کلمه ائتلاف در ویکی واژه

coalizione
alleanza

جملاتی از کاربرد کلمه ائتلاف

در این صوفی و شأن جنگ یهودان بود و عشق نان نه هیچ از ائتلاف نفس و هیچ از سیر نفسانی
با خود گفتم با این قاضی ائتلاف دارم و خود را از دیگر صحبت ها معاف، که مرد غریب را از تعلق صدری و تملق صاحب قدری چاره ای نبود، تحفه ای بدست کردم و روی بسرای قاضی آوردم.
امتیازی و اختلافی نه اتفاقی و ائتلافی نه
در ماه آوریل ۲۰۱۹ امارات متحده عربی مستقل از ائتلاف، سلسله عملیات‌هایی علیه این سازمان ترتیب داد. در ابتدا با کسب موفقیت‌هایی توانستند بخشی از مناطق تحت کنترل خود را از القاعده پاکسازی کنند اما در سپتامبر ۲۰۱۹ و به دنبال عقب‌نشینی امارات از بخش‌هایی از یمن، القاعده توانست مجدداً به این مناطق بازگردد.
پس از خروج رضاشاه از کشور، در انتخابات دور جدیدی که در سال ۱۳۲۱ صورت گرفت محمدرضا خرازی، بیشترین رأی را کسب کرد، اما با ائتلاف دو جبهه مخالف وی در درون اتاق، ریاست اتاق مجدداً به نیک‌پور رسید و خرازی معاونت او را برعهده گرفت.
الاوحد در تلاش‌های پدرش العادل برای فتح قلمروهای ارمنستان و جزیره نقش اساسی داشت. الاوحد، از حران به ارتش ایوبی به رهبری برادرش الاشرف پیوست تا قطب الدین امیر زنگی سنجار را در مقابل حمله پسرعمویش نورالدین ارسلان شاه اول امیر زنگی موصل یاری دهد. در آوریل ۱۲۰۴، ائتلاف ایوبی به سرعت نیروهای نورالدین را در نصیبین شکست داد و آنها را به موصل بازگرداند و در آنجا به چندین روستای اطراف موصل حمله کردند. در سپتامبر همان سال، ایوبیان با نورالدین صلح برقرار کردند.
این حزب پس از براندازی حکومت صدام در سال ۲۰۰۳ توسط ائتلاف ضد ترور به یکی از مهم‌ترین احزاب سیاسی عراق تبدیل شد، به طوری که حیدر العبادی و نوری المالکی و ابراهیم الجعفری سه نخست‌وزیر قبلی کشور عراق همگی از اعضای این حزب بوده‌اند.
قلب ایمان است و اکسیر محیط ائتلاف خرقه ی تن بی مخیط
پس از سیزده قرن پر اختلاف نمودار کرد او ره ائتلاف
میان عاشق و معشوق بنوعی مناسبت باید تا عشقاز کمین مکون جمال نماید یکی از حکما این معنی در تقریری می‌آورد و نسبت آن بطیران طیور میکند و می‌نماید که طیور با غیر جنس خود الفت کمتر گیرند درین میان زاغی و کبوتری دیدند که با هم می‌پریدند عجب داشتند حکیم گفت میان ایشان در حالی مشاکلتی پدید آمده است که عروض آن موجب صحبت شده تفحص آن کردند دیدند که هر دو را عرجی عرضی حاصل شده بود فرمود که موجب ائتلاف ایشان درین پرواز این معنی بود و این سرّدقیق است ای عزیز چون در معنی یکی شوند و یگانگی ایشان بی شکی شود اگر در ظاهر یکی از دیگری غنی بود و مستغنی اما آن دیگری بدان یکی محتاج بود و مفتقر اما در باطن در هر دو یک معنی بود خفی از عقول بشری و ملکی که موجب مناسبت شده است یُحِبُّهُم وَ یُحِبِّونَهُ.
بعد از حمله ائتلاف و آمریکا به منظور مقابله با تروریسم به افغانستان و ساقط شدن طالبان وضعیت شیعیان بهبود پیدا کرد، اما مدتی نگذشت که طالبان دوباره احیا شدند و به جنگ با دولت و ارتش افغانستان و ائتلاف آمریکا پرداختند، سپس هم شاهد ظهور داعش در این کشور بودیم، طالبان مانند قبل به دشمنی با شیعیان ادامه دادند و فجایعی مانند میرزاولنگ را علیه شیعیان مرتکب شدند و بیش از هزاران شیعه و هزاره را کشتند.[نیازمند منبع]
ائتلاف گروه‌های پنجگانه به ائتلاف انتخاباتی پنج گروه انقلابی شرکت‌کننده در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی ایران اشاره دارد. گروه‌های این ائتلاف دارای گرایش‌های اسلامی و بنیادستیزی (رادیکال) بودند. این ائتلاف پس از انتخابات یک نامه سرگشاده به سید روح‌الله خمینی فرستاد و دربارهٔ «تقلب» شکایت کرد.
حکمتیار که علت اصلی مخالفت خود را حضور کمونیست‌های سابق به ویژه ژنرال دوستم در دولت جدید عنوان می‌کرد در زمستان ۱۳۷۲ با جنبش ملی ژنرال دوستم نیز متحد شد و ائتلاف حزب وحدت هزاره/حزب اسلامی پشتون/جنبش ملی ازبک، علیه نیروهای مسعود تاجیک و دولت افغانستان شکل گرفت. با این ائتلاف، حزب اسلامی پشتون حکمتیار می‌توانست از نیروی هوایی جنبشی‌های ازبک دوستم هم برای بمباران مواضع دشمن و تدارکات‌رسانی به نیروهای خودی استفاده کند.
بالایی دیدم بلند و بر فراز وی تنی چند از دست ایام گریخته و در پای دام مدام آویخته، چون چشم ایشان بر من افتاد و در آن سعادت بر من بگشاد گفتی از کمال ظرف هر یک بایمای طرف مرامی خواندند و بنور معرفت ائتلاف هر یک نسب و اصل من می دانند و وصل من بر فصل راجح می خواهند
علاوه بر اسرائیل، بحرین، کردستان عراق، سودان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان اعضای دیگر این ائتلاف هستند.
از فعالیت‌های اجرایی امین‌زاده نیز می‌توان به معاونت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران، ریاست کمیته پژوهشی انجمن حمایت از مصدومین شیمیایی، عضویت در کمیته علمی اجلاس ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه و عضویت در کمیته حقوقی و سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین اشاره کرد.
حضرت روح ایشان را در دارالملک فتوح است و دور شراب ایشان درین صبوح که ایشان را درین عشق سر و همیان در میانست و عروس محبت در حجره و حجر ایشان، چون در میان جدائی نبود عاشق را چندین عناء و شیدائی نبود که آنجا که ائتلاف ارواح اصل است عالم عالم وصل است
حکایت کرد مرا دوستی که در سر وفائی داشت و در سر صفائی که: وقتی از اقسام مراتب نفسانی و وهاب مناصب انسانی دولت براعت و بلاغت یافتم و از خواندن قرآن مجید فراغت و از علم استادان و قراء بعلم اصمعی و فراء آمدم و از تخته ابجد حروف بدفتر مآت والوف رسیدم و از کلام ربانی بشعر شیبانی نقل کردم و با ادیبی که کامل بود در صناعت و بضاعت و نادر و شامل در بلاغت و براعت ائتلاف داشتم.
او بار دیگر با پیوستن به ائتلاف شمال که ائتلافی از گروهای مخالف طالبان در افغانستان بود با تشکیل جبهه دیگری، به مناطق مرکزی و شمال افغانستان رفت و تا زمان فروپاشی طالبان با حمله ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم (به رهبری آمریکا) به عملیات نظامی ادامه داد تا سرانجام با فروپاشی طالبان، در ماه عقرب (آبان) ۱۳۸۰، دوباره وارد هرات شد.
بر باد رفت قاعدهٔ اجتماع‌ها وز هم گسست رابطهٔ ائتلاف‌ها