آگون
معنی کلمه آگون در لغت نامه دهخدا

آگون

معنی کلمه آگون در لغت نامه دهخدا

( آگون ) آگون. ( ص ) بر وزن و معنی وارون یعنی نگون باشد، چه سراگون سرنگون را گویند. ( برهان ). واژون. واژگون. سرنگون. معلق. || سراشیب. و ظاهراً این کلمه جز در حال ترکیب مستعمل نیست.

معنی کلمه آگون در فرهنگ معین

( آگون ) (ص . ) نگون ، واژگون : سرآگون .

معنی کلمه آگون در فرهنگ عمید

( آگون ) نگون، وارون، سراگون، سرنگون.

معنی کلمه آگون در دانشنامه عمومی

اگون ( به اسپانیایی: Agón ) یک شهرستان در اسپانیا است که در استان ساراگوسا واقع شده است.

معنی کلمه آگون در ویکی واژه

نگون، واژگون: سرآگون.

جملاتی از کاربرد کلمه آگون

انواع آگونیست/آنتاگونیست های آمیخته شامل لیگاندهای گیرنده‌ای است که برای برخی از انواع گیرندگان نقش آگونیست و برای برخی دیگر نقش آنتاگونیستی را ایفا می کنند، یا در برخی بافت ها نقش آگونیستی درحالی که در برخی دیگر نقش آنتاگونیستی دارند (که به آن تعدیل کنندگان گیرنده انتخابی نیز می گویند).
آگونیست هیستامین دارویی است که باعث افزایش فعالیت در یک یا چند مورد از چهار زیرگروه گیرنده‌های هیستامین می شود.
سلطان اسکندر ابن المرحوم سلطان اسماعیل(جاوی: المتوکل علی ﷲ سلطان إسکندر الحاج ابن المرحوم سلطان إسماعیل الخالدی؛ ۸ آوریل ۱۹۳۲ – ۲۲ ژانویهٔ ۲۰۱۰) سلطان جوهر بود که متعاقب درگذشت پدرش سلطان اسماعیل در سال ۱۹۸۱، جانشین او گردید. او از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹، به عنوان هشتمین یانگ دی‌پرتوان آگونگ در مقام پادشاه مشروطه مالزی بر مسند قدرت بود. سلطان اسکندر در حدود ۲۹ سال، تا هنگام مرگش در سال ۲۰۱۰ به عنوان سلطان جوهر حکمرانی کرد.
بنزودیازپین‌ها به عنوان آگونیستهای گیرنده بنزودیازپین اثر کرده و باعث تسهیل ورود یا افزایش عمل گاما آمینوبوتیریک اسید شده و ورود یون کلر را به سلول‌ها افزایش می‌دهند.
آگوند یا بیر آگوند، روستایی در دهستان تنگ بخش کهیر شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
پوسیدگی دندان بیشتر در افراد مبتلا به آسم ایجاد می‌شود. این ممکن است به اثر آگونیست‌های بتا ۲ در کاهش بزاق مربوط باشد. این داروها ممکن است خطر سایش شیمیایی دندان را افزایش دهند.
مانند سایر بنزودیازپین‌ها آگونیست گیرنده‌های بنزودیازپینی بوده که با اثر بر روی گیرنده‌های گاما آمینوبوتیریک اسید و در نهایت ورود یون کلر اثرات خود را اعمال می‌کند.
سلطان إبراهیم ابن المرحوم سلطان إسکندر ( زادهٔ ۲۲ نوامبر ۱۹۵۸) هم اکنون هفدهمین یانگ دی‌پرتوان آگونگ (سلطان مالزی) و پنجمین سلطان جوهُر است.
اسپیرونولاکتون به‌طور کلی اثرات ضد آندروژنی دارد، اما شواهد تجربی وجود دارد که به عنوان یک آگونیست گیرنده آندروژن در یک محیط فاقد آندروژن عمل می‌کند و قادر به القای تکثیر سرطان پروستات است.
در درمان از آگونیست‌های نسبی می‌توان برای تحریک گیرنده‌ها در صورت کمبود لیگاند یا کاهش تحریک گیرنده‌ها در صورت غلظت بالای لیگاند استفاده کرد.