آژن
معنی کلمه آژن در لغت نامه دهخدا

آژن

معنی کلمه آژن در لغت نامه دهخدا

( آژن ) آژن. [ ژَ ] ( ن مف مرخم ) این کلمه در عقیب بعض اسماء درآید و بکلمه معنی وصف مفعولی دهد، چون تیرآژن و شمعآژن ، که بمعنی به تیرآژده و بشمعآژده باشد :
کَشَف کردار هر کو سر کشید از طوق امرت سر
بسان خارپشتش کرد شست چرخ تیرآژن.سید ذوالفقار شیروانی.
اژن. [ اُ ژِ ] ( اِخ ) اژن اول ( قدیس )، پاپ از 654 تا 656 م. ذکران وی در دوم ژوئن است. || اژن دوم ، پاپ از 824 تا 827 م. || اژن سوم ، پاپ از 1145 تا 1154م. || اژن چهارم ، پاپ از 1431 تا 1447م.
اژن. [ اُ ژِ ] ( اِخ ) خطیبی از مردم گُل که او را بسال 392 م. امپراطور روم شناختند. وی مغلوب تئودسیوس شد و به امر او کشته شد.

معنی کلمه آژن در فرهنگ عمید

( آژن ) ۱. = آژندن
۲. (صفت ) آژنده شده با (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): تیرآژن، شمع آژن.

معنی کلمه آژن در فرهنگ فارسی

( آژن ) ( صفت ) در ترکیبات آید و معنی اسم مفعول ( آژده ) دهد : تیر آژن تیر آژده شمع آژن شمع آژده.
خطیبی از مردم گل که امپراطور روم بود

معنی کلمه آژن در دانشنامه عمومی

اژن ( به فرانسوی: Agen ) بخشی ( کمون ) در جنوب غربی فرانسه واقع در شهرستان لو - ا - گرون ( Lot - et - Garonne ) در ناحیه ناحیه آکیتنمی باشد. با جمعیت ۳۳٬۹۸۸ نفر در سال ۲۰۱۵، اَژان دویست و هفتاد و هفتمین کمون ( بخش ) فرانسه از نظر جمعیت محسوب می گردد.
معنی کلمه آژن در فرهنگ عمید

معنی کلمه آژن در دانشنامه آزاد فارسی

آژن. آژِن (Agen)
شهری در فرانسه، و مرکز ولایت لوت ـ اِ ـ گارون، واقع در ۱۲۰کیلومتری جنوب شرقی بوردو، کنار رود گارون. جمعیت آن ۳۲,۲۰۰ نفر است (۱۹۹۰). این شهر دارای صنایع شیمیایی، و سنت بسیار قدیمی خشک کردن میوه ها، به ویژه آلو است. آژن اسقف نشین است.

معنی کلمه آژن در ویکی واژه

(قدیمی): آژندن نیز آجیدن.
آژن در زبان معیار باستان به دو گونه قابل تجزیه است، نخست به دو بخش آ - ژن و دوم به صورت آژ - عَن که این به معنی پیاده شدن راکب گرسنه یا یغماگر از مَرکب جهت غارت در نظر عوام بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آژن

درختهاش عقابین و تازیانه و دار کدیورش همه دژخیم چهره پر آژنگ
هیچ آژنگی نیفتد بر رخت تازه ماند آن شباب فرخت
وی برای تدریس موسیقی به ویژه ویلن در خانه خود کلاس دایر کرد. این شاید از اولین کلاسهای موسیقی علمی در ایران باشد. چون با موسیقی ایرانی آشنایی نداشت نزد میرزا آقا حسینقلی استاد برجسته تار دستگاه‌های موسیقی ایرانی را فرا گرفت و به وی پیشنهاد کرد دوره کاملی از موسیقی ایرانی را از روی ساز وی به نت بیاورد. میرزا حسینقلی نپذیرفت و آن را کاری مشکل یا ناممکن می‌دانست. اما آژنگ پس از پافشاری زیاد، سرانجام موفق شد تمامی دستگاه‌های موسیقی ایرانی را از روی پنجه استاد تعلیم گرفته و ردیفهای آن استاد بزرگ را با استادی و مهارت تمام نت کند. همچنین همراه با این کار عظیم، توانست برای تمام دستگاه‌ها پیش‌درآمد، رنگ و تصنیفهای زیبایی بسازد.
او هارمونی را به موسیقی ایرانی معرفی کرد، قطعات زیادی با الهام از موسیقی ایرانی ساخت و موسیقی‌دانان برجسته‌ای از جمله ابراهیم آژنگ تربیت کرد.
دلی را پر از مهر دارد سپهر دلی پر ز کین و پر آژنگ چهر
زبان برگشادند یک با دگر پرآژنگ روی و پراز جنگ سر
پس از چندی، آژنگ به مناسبی چون ریاست دستهٔ موزیک لاریجان در ۱۲۹۲ ش کلاس موزیک دارالفنون رسید.
نه بر ابروی آن گروه گره نه پر آژنگ رویشان چو زره
ابراهیم آژنگ از موسیقی‌دانان دورهٔ مظفری بود. از تاریخ دقیق تولد و مرگ وی اطلاعی در دست نیست.
دل گرگسار اندران تنگ شد روان و زبانش پر آژنگ شد
آنکه چون روی به خوارزم نهاد از فزعش روی لشکر کش خوارزم در آورد آژنگ
برین نیز بگذشت چندی سپهر پر آژنگ شد روی بوزرجمهر
با توجه به تنوع اندام‌ها علل و پیش‌آگهی انواع فقدان عضو بسیار متفاوت است مثلاً فقدان شش (اگر دوطرفه باشد) مرگ‌آور است، فقدان تیروئید موجب کرتینیسم می‌شود و فقدان تخمدان ناشی از سندرم ترنر موجب ناباروری می‌شود. نبود کلیه و فقدان جسم پینه‌ای نیز از انواع آژنزی هستند. درمان فقدان عضو متناسب با اندام غایب متفاوت است.
آژنزیس چشم یک وضعیت پزشکی است که در آن افراد بدون چشم متولد می‌شوند.
آژنگ به مدرسهٔ نظام رفت و تا سروانی ترقی کرد. ذوق وی به آموختن ویولن، وی را نزد مسیو دیوال کشاند.
پیش از گشایش رادیو، آژنگ معاون هنرستان عالی موسیقی بود. این هنرستان تحت نظر غلامحسین مین باشیان اداره می‌شد در ۱۳۱۹ش که رادیو افتتاح شد آژنگ سرپرستی نوازندگان رادیو را به عهده گرفت و بیش از یک سال آن شغل را به عهده داشت وی به موسیقی سنتی ایران علاقه فراوانی داشت، بیش تر قطعاتی که در ردیف‌های موسیقی سنتی ساخته‌است در زمان تصدی خود در سمت معاونت اداره موسیقی به اجرا گذارد.
آژنگ به کمک شاهزاده احمد میرزا خسروانی، اپرای به نام دکتر ریاضی‌دان ساخت که چندین بار به نمایش درآمد، وی پیش‌درآمدهایی نیز ساخته‌است از جمله پیش‌درآمد شوشتری و ماهور و مخصوصاً پیش‌درآمد راست‌پنج‌گاه که تا آن تاریخ کسی در این دستگاه آهنگ نساخته بود.
هنوز از رنج رویش بد پر آژنگ نگردانیده پای از پشت شبرنگ
چرخ نیایش‌کنان که رو سوی من کرد بخت ملک خیره به ابروی پر آژن