آهوی
معنی کلمه آهوی در لغت نامه دهخدا

آهوی

معنی کلمه آهوی در لغت نامه دهخدا

( آهوی ) آهوی. ( اِ ) ( در حال اضافه ) آهو. غزال :
یارب آن آهوی مشکین بختن بازرسان
وآن سهی سرو خرامان بچمن بازرسان.حافظ.
آهوی. ( اِ ) ( در حال اضافه ) عیب :
ولیکن نبیند کس آهوی خویش
ترا روشن آید همی خوی خویش.فردوسی.چنین گفت آنکس که آهوی خویش
ببیند بگرداند آیین و کیش.فردوسی.چه فرمائیَم چیست نیروی من
تو دانی هنرها و آهوی من.فردوسی.هر آنکس که آهوی تو با تو گفت
همه راستیها گشاد از نهفت.فردوسی.
اهوی. [ اَ هَْ وا ] ( ع ن تف ) دوست تر. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).

معنی کلمه آهوی در فرهنگ فارسی

( آهوی ) در حال اضافه عیب
دوست تر

معنی کلمه آهوی در دانشنامه عمومی

اهوی ( به فرانسوی: Ahuy ) یک کمون در فرانسه است که در Canton of Fontaine - lès - Dijon واقع شده است.
اهوی ۶٫۴ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۲۷۷ نفر جمعیت دارد و ۲۷۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آهوی

مهدی آهویی (متولد ۱۳۵۶ در تهران) پژوهشگر ایرانی حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و مدیر گروه مطالعات ایران این دانشکده است. او دوره کارشناسی را در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد را در دانشگاه ژنو و دوره دکتری را در مؤسسه عالی ژنو گذرانده‌است.
آهوی من آنست که بر دو نان از حرص چون سگ بنجنبانم صدبار سر و دم
آهوی کوهی چندهمسر است. نرها علاقه دارند تا یک یا چند ماده را به همراه بچه‌هایشان در گروه‌های ۳ تا ۸ تایی جمع کنند. دورهٔ فحلی هر ۸ روز تکرار می‌شود و حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد و تا زمان حاملگی تکرار می‌شود. نرها و ماده‌ها با شرکای جنسی مختلفی می‌آمیزند. ماده‌ها معمولاً در هر فصل یک‌بار می‌زایند و در طول عمر خود به‌طور میانگین ۱۱ بره به دنیا می‌آورند.
اگر چه شیرگیری تو دلا می‌ترس از آن آهو که شیرانند بیچاره مر آن آهوی مستش را
آهوی گرانت یا غزال گرانت معمولاً در شرق آفریقا یافت می‌شود، جایی که ارتفاع آن تا ۲۰۰۰ متر هم می‌رسد.
غزال من ز تو بی وجه بود میل رقیبان تو آهویی عجب است این که از سکان نرمیدی
دلم آن آهوی حرم شب و روز از طواف درت در احرام است
بلیلی چون دهم نسبت بت لیلی‌وش خود را که باشد این غزال شهری آن آهوی صحرایی
آهوی گردون سوار بره شد مانند شیر یال و دم رنگین زخون، جادرصف هیجا گرفت
پیشونی سفید ۲ فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم دومین قسمت از سه گانهٔ اختاپوس و دنباله اختاپوس (آهوی پیشونی سفید) است و در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ درسینماهای ایران اکران شده‌است. دنباله این قسمت با نام پیشونی سفید ۳ در سال ۱۳۹۷ ساخته شده‌است.
آورده‌اند که در دوران خلافت هارون‌الرشید، روزی هارون برای شکار به زمین‌های پیرامون کوفه (نجف یا غریین) رفت و دید که سگ‌های شکاری آهویی را دنبال می‌کنند ولی پس از آن که آهو به منطقهٔ خاصی می‌رود، سگها از دنبال کردن آهو بازمی‌ایستند. هارون دانست که آن سرزمین، مقدس و مطهر است که سگ‌ها واردش نمی‌شوند، لذا در پی تحقیق برآمد و سرانجام دانست که آنجا آرامگاه علی می‌باشد.
پی آن آهوی وحشی چه رانی؟ که گر چشمی بجنباند نمانی
گفتم دور چون شود آهوی وحشی از نظر؟ رفت و ندید یک نظر جانب ما که همچنین
داستان فیلم به گونه‌ای نوشته شده که در آن شخصیت‌های فولکلور، قدیمی و معروف ایرانی از جمله خاله سوسکه و آقا موشه، آهوی پیشونی سفید، عفریته، عجوزه، سالار، گرگ، روباه، خرس پلیس و… نیز حضور دارند.
چون سایه نفس گسسته آید آهوی رمیده از قفایش
پخش قبله عالم از مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد اما پس از چند قسمت به دلیل ممیزی‌های فراوان یا کیفیت پایین متوقف شد. فیلمبرداری دو سریال دیگر همچنان ادامه داشت. سریال جیران بنا بود از جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ از فیلیمو پخش شود، وقتی در تاریخ مقرر سریال پخش نشد روابط عمومی سریال آهوی من مارال حکم دادگاهی را به تاریخ تیر ۱۳۹۹ منتشر کرد که به دلیل وجود شباهت‌هایی در «طرح کلی، شخصیت‌پردازی، داستان‌های فرعی و موقعیت‌های دراماتیک»، سازندگان جیران را به رفع شباهت‌ها ملزم و از پخش آن تا یک سال بعد از حکم منع می‌کرد. فیلیمو مدعی شد که عدم پخش سریال ارتباطی با حکم دادگاه ندارد و به دلیل اعمال ممیزی‌های ساتراست.
عنوانِ کتابِ هزارهٔ دوم آهوی کوهی اثر محمدرضا شفیعی کدکنی برگرفته از این شعر است؛ هزارهٔ اول شعر فارسی با این شعر آغاز می‌شود و لذا این عنوان، کنایه از استمرار شعر فارسی است که اکنون وارد هزارهٔ دوم شده‌است.
سگ لیلی به جز لیلی نگردد آشنا با کس وگرنه آهوی وحشی به مجنون رام می گردد
اختاپوس از درون یک غار امورات قلعه را فرمانروایی می‌کند. او برای به دام انداختن آهوها و نوشیدن عصارهٔ تن آن‌ها بل‌بله را به خدمت گرفته‌است، اما آهوها با نقشهٔ پیشونی‌سفید از قلعه فرار می‌کنند. از سوی دیگر، مادر آهوی پیشونی‌سفید برگشته تا آهو را از سالار، یعنی پدرخوانده‌اش، پس بگیرد و پیشونی‌سفید به دلیل رنجش از سالار، می‌خواهد نزدِ مادرش بازگردد، اما….
در سال ۱۳۹۹، رسانه‌ها از تولید سه سریال به نام‌های جیران، قبله عالم و آهوی من مارال خبر دادند که داستان هر سه در دوره قاجار می‌گذشت و ناصرالدین شاه شخصیت اصلی‌شان بود. قبله عالم‌ کمدی بود و داستان متفاوتی داشت، دو سریال دیگر، داستان عشق ناصرالدین شاه به همسرش جیران/مارال را در بستری تاریخی روایت می‌کردند.