آن کی
معنی کلمه آن کی در لغت نامه دهخدا

آن کی

معنی کلمه آن کی در لغت نامه دهخدا

انکی. [ اَ کا ] ( ع ن تف ) کشنده تر. مجروح کننده تر :
و صار فواته اذکی و انکی
علی جنبی من وخز الردینی.( از تاریخ بیهق ص 244 ).

معنی کلمه آن کی در فرهنگ فارسی

کشنده تر . مجروح تر

معنی کلمه آن کی در دانشنامه عمومی

آنکی. آنکی ( به انگلیسی: Anki ) یک نرم افزار فلش کارت است که از روش تکرار با فاصله زمانی معین استفاده می کند تا حفظ سریع و بلندمدت را تسهیل کند. آنکی ( 暗記 ) یک کلمه ژاپنی به معنای به خاطر سپردن است.
الگوریتم SM2 برای SuperMemo در اواخر دهه ۱۹۸۰، براساس روش تکرار با فاصله ایجاد شد. Anki از الگوریتم اصلاح شده استفاده می کند که اجازه می دهد کارت ها اولویت بندی شوند و بر اساس آن اولویت نشان داده شوند.
کارت های آنکی با استفاده از HTML ارائه می شوند و می توانند حاوی متن، تصویر، صدا، ویدئو و معادله های LaTeX باشند. دسته های کارت در فرمت SQLite نگه داری می شوند.
کارت ها از اطلاعاتی که به عنوان یادداشت ذخیره شده است ساخته می شوند. برای مثال، برای یادگیری یک زبان، یک یادداشت ممکن است دارای این بخش ها باشد:
• بخش ۱: کلمه مورد نظر به زبانی دیگر
• بخش ۲: تلفظ کلمه به صورت صوتی
• بخش ۳: معنی کلمه در زبان خودتان
این مثال برای فلش کارت سه طرفه بود اما با آنکی می توانید بخش های دیگری برای هر طرف درست کنید. همچنین آنکی امکان این را دارد که انواع مختلفی از کارت ها را درست کنید؛ مانند «جای خالی» یا کارت های پشت و رو.
آنکی همگام سازی را به طور رایگان پشتیبانی می کند. می توانید کارت های خود را در سرویس آنلاین AnkiWeb ذخیره سازی کنید. این امکان به کاربران اجازه می دهد تا در کامپیوتر های مختلف یا تلفن همراه به کارت هایشان دسترسی پیدا کنند.
نسخه های آنکی برای تلفن های هوشمند و تبلت ها   :
• AnkiMobile برای iPhone, iPod یا iPad
• AnkiWeb ( سرور آنلاین، رایگان برای استفاده؛ شامل افزونه ها و میزبانی وب برای دسته های کارت ها )
• AnkiDroid برای اندروید ( رایگان )
فلش کارت ها و پیشرفت یادگیری می تواند در تمام نسخه های آنکی با AnkiWeb همگام سازی شود.
انکی (خدای سومری). اِنْکی ( سومری: 𒀭𒂗𒆠 ) ( به انگلیسی: Enki ) خدای سومری آب، دانش ( gestú ) ، حیله گری، صنعت گری ( gašam ) و آفرینش ( nudimmud ) ، و یکی از آنوناکیان است.
پس از آن، در دین اکدی ( آشوری - بابِلی ) به ائا مشهور گشت ( سایر شیوه ها: اِآ یا ئه آ؛ یا آاِ ) .
در حدود هزارهٔ دوم پیشا دوران مشترک، در برخی از متن ها با اندیشه نگاشت عددی «۴۰» ( که گاهی به آن «عدد مقدس» او گفته اند ) به او اشاره شده است.
سیارهٔ عطارد که به نبو ( بابلی ) پسر مردوک منسوب گشت، در سومر به انکی نسبت داده می شد.
او در اصل خدای حامی شهر اریدو بود، اما به مرور زمان در سایر فرهنگ های بین النهرین باستان و در میان کنعانیان و هیتی ها و هوری ها نیز نفوذ کرد.
ئه آ به معنای کسی است که خانه اش بر روی آب بنا شده.
در حماسهٔ گیلگمش، ئه آ به گیلگمش دانایی بسیار می بخشد.
آداپا یکی از «هفت فرزانه» است که ائا برای متمدن کردن بشریت فرستاده است. در سرآغاز و سطرهای پایانی حماسه گیلگمش به این «هفت فرزانه» اشاره شده است. او از دریا سر برآورده ( ماهی - مرد ) و به شهر اریدو فرستاده شده است. با این رویداد حکومت، جامعه و کار به انسان ها تحمیل شد. داستان آداپا بیانگر حسن نیت و بدخواهی خدایان نسبت به انسان است. آداپا کاملترین انسان فانی بود، محبوب ائا و نگاهدار آیین او با پشتکاری چشمگیر بود. هنگامی که در یک روز آرام، بادی سرگردان قایق او را واژگون کرد، باد را نفرین کرد و آن را از کار انداخت. زمانی که غیبت باد در آسمان احساس شد، آداپا به نزد آنو فراخوانده شد تا گزارش دهد. ائا آداپا را از پذیرفتن غذا یا آب در آسمان بازداشته است، گرچه او اجازه دارد از سایر مهمان نوازی ها استفاده برد. هنگامی که آداپا غذا و آب را نمی پذیرد، غذا و آبی که او را تبدیل به یک خدا و از خدمت ائا رها می کرده است، آنو متوجه زیرکی ائا و نادانی فرزانه اش می گردد و فانی مغبون را به خانه برمی گرداند.
«حماسه آفرینش» در ستایش خدای بابلی مردوک است، برترین خدا که سایر خدایان را از حمله تیامات در امان نگاه داشته است. شعر درباره دوباره سازمان دادن به کائنات است، بابل در مرکز آن قرار دارد و در این میان انسان نیز خلق می شود تا خدایان را تامین کنند. این شعر نباید «تنها» داستان آفرینش در بین النهرین محسوب شود بلکه باید در نظر داشت توسط شاعری سروده شده که بابل را مرکز کائنات و مردوک را در راس خدایان می دانست. در همان زمان، در برخی از نسخه های آشوری، آشور جایگزین مردوک می شود. شعر را می توان سند ناسیونالیسم بابلی دانست که احتمالا محصول زمان نبوکدنصر یکم است، گرچه مدرک محکمی برای زمان سروده شدن آن وجود ندارد. با قضاوت کردن از روی زبان و محتوای آن، زمان حماسه اواخر هزاره دوم پیشا دوران مشترک تخمین زده می شود.
معنی کلمه آن کی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آن کی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آن کی در ویکی واژه

معنی کلمه آن کی در ویکی واژه

آنکی
(قدیم): آنکه. و هست از اهل کتاب آنکی بگرود به خدای. «ترجمه تفسیر طبری»

جملاتی از کاربرد کلمه آن کی

این صحنه یادآور آخرین روزهای زندگی کیخسرو در شاهنامه است. این شاه بزرگ نیز هفت شبانه روز به نماز و نیایش می‌پردازد و آنگاه سروش پیام‌آور ایزدان در خواب بر او ظاهر شده، آگاهش می‌سازد که زندگی او در این جهان به پایان رسیده‌است. پس از آن کیخسرو مردمان را از وصایا و آخرین اندرزهای خود آگاه می‌سازد و بزرگان کشور را به بخشش‌ها می‌نوازد و لهراسب را به جانشینی برمی‌گزیند و با زنان و پردگیان وداع می‌کند. نمی‌توان چنان انگاشت که افسانه کوروش و کیخسرو، هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند. در موردی که مذکور افتاد، تنها مشابهت و یکسانی ترکیب و ساختمان افسانه شاهان نمونه در طی قرون و اعصار ساخته و پرداخته شده‌اند جلب توجه می‌کند.
یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی، حلقه قدرت زرینی است که در دست چپ متوفی قرار داده شده‌است. این حلقه دارای دسته استوانه ای هلالی شکل تو خالی است که دو انتهای آن به دو صفحه بیضی شکل ختم می‌شود. قسمت داخلی این صفحه‌ها به‌طور قرینه با نقش دو شیر بالدار که در دو طرف درخت مقدس ایستاده‌اند تزیین شده‌است. دور تا دور نقوش نقش گیس باف دیده می‌شود. در زیر پای شیرها سه ردیف نقش به صورت طاق هلالی شکل کنده شده و بر روی دسته، شیارهایی ایجاد شده که انتهای آنها به یک گل دوازده پر در قسمت بیرونیِ دو صفحه، ختم می‌شود. این حلقه دارای کتیبه ای به خط میخی عیلامی در قسمت دسته است که ترجمه آن کیدین هوتران پسر کورولوش است.
شکر ایزد را و عیسی را که ما گشته‌ایم آن کیش حق را ره‌نما
بیا ساقی، آن کیمیای مراد که هر کو خورد، نارد از فاقه یاد
(قرائی که در آن زمان به وجود آمده به‌طوری‌که از آثار و نام‌های موجودشان برمی آید تعدادشان دوازده قریه بوده‌است و ظاهراً باید چندین قرن از پیدایش راه یاد شده (راه ابریشم) گذشته باشد که آن‌ها احداث شده باشند زیرا مردمی که به اینجا مهاجرت و زندگی را آغاز کرده‌اند دارای تجربیاتی در زمینه کشاورزی و عمران بوده‌اند که این معنا از نحوة نظم و فسق و آبیاری و مرزبندی قراء و شناخت استعدادهای دیگر آنجا روشن می‌شود در صورتی که مقارن ایجاد راه ابریشم با آن کیفیت بالا مردم تازه اسکان یافته تجربه این چنینی که تحصیلش محتاج به گذشت زمان بوده‌است نداشته‌اند. نام قراء دوازده گانه عبارت بوده‌است از: آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردین، اردیبهشت، خرداد، مرداد، تیر، مهر و شهریور.
نوشروان گفت: اگر در مُلک مثلاً مشارکت توقع کنی مبذولست، حاجت بی محابا بباید خواست. برزویه گفت: اگر بیند رای مَلِک بزرجمهر را مثال دهد تا بابی مفرد در این کتاب به نام من بنده مشتمل بر صفت حال من بپردازد، و در آن کیفیت صِناعت و نَسَب و مذهب من مُشْبع مقرر گرداند، و آنگاه آن را به فرمان مَلِک موضعی تعیین افتد، تا آن شرف، من بنده را بر روی روزگار باقی مخلّد شود، و صیت نیک بندگی من مَلِک را جاوید و مؤید گردد.
فَما یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ (۷) آن کیست که ترا دروغ‌زن گیرد در خبر رستاخیز ؟
شیخ گفت بنده به نماز بازنگرد خداوند سبحانه و تعالی گوید منگر من ترا بهتر از آنم. چون بار دوم بازنگرد خدای تعالی گوید منگر بچه می‌نگری ؟ چون بار سوم بازنگرد خداوند تعالی گوید شو بر آن کی بدو می‌نگری.
من نخواهم در دو عالم بنگریست تا نبینم این دو مجلس آن کیست
این صحنه یادآور آخرین روزهای زندگی کیخسرو در شاهنامه است. این شاه بزرگ نیز هفت شبانه روز به نماز و نیایش می‌پردازد و آنگاه سروش پیام‌آور ایزدان در خواب بر او ظاهر شده، آگاهش می‌سازد که زندگی او در این جهان به پایان رسیده‌است. پس از آن کیخسرو مردمان را از وصایا و آخرین اندرزهای خود آگاه می‌سازد و بزرگان کشور را به بخشش‌ها می‌نوازد و لهراسب را به جانشینی بر می‌گزیند و با زنان و پردگیان وداع می‌کند. نمی‌توان چنان انگاشت که افسانه کوروش و کیخسرو، هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند. در موردی که مذکور افتاد، تنها مشابهت و یکسانی ترکیب و ساختمان افسانه شاهان نمونه در طی قرون و اعصار ساخته و پرداخته شده‌اند جلب توجه می‌کند.
ولی این دهد قطره آن کیل کیل ولی این چکد رشحه آن سیل سیل
زیر پوست به صورت کیسه برجسته‌ای قابل لمس می‌شود که به آن کیسه شامگانی می‌گویند.
از لطف جان فزای تو ای دوست در جهان آن کیست کو ز جان به تو چاکر نمی شود
آخوندمحله یکی از روستاهای استان مازندران در شهررامسر در شمال ایران است. پیش از حکومت صفویان و تسلط ایشان بر حکومت کیاییانیعنی شاهان کیایی لاهیجان، نام آن کیامحله بوده‌است. پس از تسلط صفویان با اعزام روحانیون شیعی برای تبدیل مذهب زیدی مردمان گیلان، آخوندمحله به عنوان مرکز دینی و حوزوی شیعی مطرح شد و عالمان بزرگی به جامعه علمی و شیعی ایران تقدیم کرد که از آن جمله می‌توان به ملا شریف معروف به شل شریف، ملا عبدالباقی، شیخ علی‌اکبر الهیان سمامی سمامی، حاج شیخ محمدرضا تنکابنی پدرآیت الله علی فلسفی و آیت‌الله محمد تقی فلسفی و مانند آن اشاره کرد.
قالَ إِنَّ فِیها لُوطاً گفت لوط در آن است قالُوا گفتند نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَنْ فِیها ما از توبه دانیم که در آن کیست لَنُنَجِّیَنَّهُ وَ أَهْلَهُ برهانیم او را و کسان او را إِلَّا امْرَأَتَهُ مگر زن او را کانَتْ مِنَ الْغابِرِینَ (۳۲) آن زن از ایشان بود که می‌باز بایست ماند با هلاک شدگان.
او که گفت آنم که فریادت رسم ز اشتغالِ خویش با آن کی رسد
غزلی با مطلع «آن کیست کز روی کرم با ما وفاداری کند»، غزل شمارهٔ ۱۹۱ از دیوانِ حافظ در تصحیحِ محمد قزوینی و قاسم غنی است.
همسر دارلینگ در ۲۹ اکتبر ۱۹۵۱ درخواست جدایی کرد. پس از آن کیف دارلینگ در دریا پیدا شد و اتومبیلش در حالی که هنوز سوئیچ بر روی آن بود کنار ساحل پارک شده بود. جستجو برای یافتن جسد او چندین روز ادامه داشت.
تلفیق بدیع سبک مدرن نقاشی با مؤلفه‌های سنتی از نقاط قوت «شفای کودکان آبیکو» است و ریزه‌کاری‌ها و ظریف‌کاری‌های نقاشی به آن کیفیتی پیکرتراشانه و تندیس‌وار بخشیده است.
پس از فروپاشی شوروی این شهر تحت تأثیر رئیس جمهور مقتدر آن کیرسان ایلمژینوف که از ۱۹۹۵ رئیس فدراسیون بین‌المللی شطرنج نیز هست، قرار گرفته است. سی‌وسومین دوره المپیاد شطرنج در ۱۹۹۸ در الیستا برگزار شد و برگزاری بسیاری از مسابقات مهم شطرنج در سال‌های اخیر باعث شده تا الیستا به شهر شطرنج شهرت پیدا کند.