آنکارا
معنی کلمه آنکارا در لغت نامه دهخدا

آنکارا

معنی کلمه آنکارا در لغت نامه دهخدا

( آنکارا ) آنکارا. ( اِخ ) رجوع به انگوریه شود.

معنی کلمه آنکارا در فرهنگ فارسی

( آنکارا ) یا انکارا که سابقا آنرا آنقره میگفتند پایتخت کنونی کشور ترکیه است و ۱/۷٠٠/٠٠٠ تن سکنه دارد و دارای صنایع فلزی شیمیایی و نساجی است ٠

معنی کلمه آنکارا در دانشنامه عمومی

آنکارا. آنکارا ( به ترکی استانبولی: Ankara ) پایتخت و پس از استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه و مرکز سیاسی استان آنکارا است. آنکارا که در بخش مرکزی آناتولی واقع شده، شهری جدید و نسبتاً مدرن با بیش از ۵/۶ میلیون جمعیت است.
این شهر در گذشته پایتخت سرزمین باستانی گالاتیا ( ۶۴–۲۸۰ پیش از میلاد ) و بعدها پایتخت استانی به همین نام در امپراتوری روم بوده ( ۲۵ پیش از میلاد تا قرن هفتم میلادی ) و آثار باستان شناسی مختلفی از حتیان، هیتی ها، لیدیه، فریگیه، گالاتیا، یونانیان عصر هلنیستی، هخامنشیان، رومیان، امپراتوری بیزانس و عثمانیان در این شهر به جا مانده است. عثمانیان این شهر را به عنوان اولین پایتخت ایالت آناتولی ( ۱۳۹۳ تا اواخر قرن پانزدهم میلادی ) و سپس پایتخت ولایت انقره ( ۱۹۲۲–۱۸۶۷ میلادی ) تعیین کردند. مرکز تاریخی شهر آنکارا، تپه ای سنگی با ۱۵۰ متر ارتفاع از کرانه چپ رود آنکارا ( شاخه ای از رود سقاریه ) است. ویرانه های قلعه آنکارا بر فراز این تپه قرار دارد. هرچند بخش کمی از آثار باستانی آنکارا باقی مانده اما نمونه های خوبی از معماری رومی و عثمانی را می توان کماکان در شهر مشاهده کرد. چشمگیرترین نمونه آن معبد آگوستوس و روم متعلق به سال ۲۰ پیش از میلاد است که لوح حاوی شرح سرگذشت و دستاوردهای آگوستوس بر روی دیوارهای آن باقی مانده است.
در ۲۳ آوریل ۱۹۲۰، مجلس ملی کبیر ترکیه در آنکارا تأسیس شد و در دوران جنگ استقلال ترکیه، مقر نهضت ملی ترکیه بود. پس از تأسیس جمهوری در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳، آنکارا به عنوان پایتخت جدید ترکیه تعیین شد. اغلب مشاغل در شهر آنکارا دولتی هستند اما این شهر یکی از مراکز مهم تجاری و صنعتی نیز به شمار می رود و در مرکز شبکه جاده ای و ریلی ترکیه قرار دارد. نام این شهر روی خرگوش آنقره و بز آنقره ( منبع تولید موهر ) و گربه آنقره گذاشته شده است. گلابی، عسل و انگور این منطقه مشهور است. هرچند آنکارا در یکی از خشک ترین مناطق ترکیه واقع شده و پیرامون آن عمدتاً پوشش گیاهی استپ دارد ( به جز بخش های جنگلی در جنوب شهر ) اما به ازای هر نفر، ۷۲ متر مربع فضای سبز دارد و شهری سبز محسوب می شود.
یکی از ۵ مسجد قدیمی ترکیه که در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است، در این شهر قرار دارد.
رسم الخط نام آنکارا طی دوره های مختلف تغییر کرده است. این نام را به مرکز مذهبی هیتی ها به نام «آنکواش» ( Ankuwaš ) نسبت داده اند که البته هنوز محل اختلاف است. در دوران باستان و قرون وسطی، این شهر در یونانی به Ánkyra ( انکور به معنای لنگر ) و در لاتین به Ancyra شناخته می شد؛ نام شهر در زبان گالاسیایی نیز احتمالاً واریاسیونی از همین نام بوده است. این شهر پس از تصرف شدن به دست ترکمنان سلجوقی در ۱۰۷۳ میلادی، در بسیاری از زبان های اروپایی به نام آنگورا ( Angora ) معروف شد و در ترکی عثمانی هم انگورو ( Engürü ) گفته می شد. «آنگورا» در نام گونه های مختلف حیوانات متعلق به این منطقه حفظ شده است.
معنی کلمه آنکارا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آنکارا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آنکارا در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه آنکارا در دانشنامه آزاد فارسی

آنکارا. آنکارا (Ankara)
مسجد قوجاتپه، مسجد قوجاتپه، (یا: آنقوره۱) پایتخت جمهوری ترکیه، در شمال دشت آناتولی، با ۴۳۱۹۱۶۷ نفر جمعیت (۲۰۰۵). ۹۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رشته کوه هایی از سه سمت آن را در میان گرفته اند و از همین رو، جغرافی نویسان اسلامی این شهر را ذات السلاسل خوانده اند. مرتفع ترین قلۀ این کوه ها آلما داغی است و ۱,۸۶۲ متر ارتفاع دارد. زمستان های آنکارا سرد و طولانی است. این شهر پس از استانبول بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر و مهم ترین مرکز صنایع ترکیه، ازجمله صنایع نظامی، است. صنایع آن عبارت اند از سیمان سازی، پارچه بافی، و تولید کالاهای چرمی. نخ و پارچه ای که از پشم بز آنقوره تافته و بافته می شود، شهرت جهانی دارد. آنکارا در ۱۳۴۲ق/۱۹۲۳ به جای استانبول، که در اشغال متفقین۲ بود، پایتخت اعلام شد. آنکارا مرکز مهم آموزشی ترکیه است. کاخ ریاست جمهوری، مجمع بزرگ ملی۳ ترکیه، چندین موزه، آرامگاه آتاتورک، و جانشین او عصمت اینونو، بقایای گرمابه های رومی، و بزرگ ترین مسجد ترکیه، قوجاتپه۴، در آنکارا قرار دارند. چندین دانشگاه نیز دارد. آنکارا خاستگاه تمدن حتی ها و نام آن در آن زمان انکورا بوده است. فریگیان، کیمریان، لیدیایی ها، ایرانیان، و سلوکیان بر این شهر فرمان رانده اند. مهرداد ششم (ح ۱۳۲ـ۶۳پ م)، پادشاه پونتوس، در ۹۰پ م بر آنکارا دست یافت. وی در ۶۲پ م از پومپیوس شکست خورد و بخش غربی پونتوس جزء امپراتوری روم شد. پطرس قدیس در ۵۱م از آنکارا دیدن کرد و نامۀ مشهور او به غلاطیان (گا لات ها) خطاب به مسیحیان همین شهر است. خسرو پرویز ساسانی در ۶۲۰م مدتی آنکارا را در تصرف داشت. در ۱۹۱ق/۸۰۶م، هارون الرشید آن را فتح کرد. پس از جنگ ملازگرد، سلجوقیان آن را تصرف کردند و در زمان مراد عثمانی اول به قلمرو عثمانی منضم شد. نبرد امیرتیمور با ایلدرم بایزید اول (۸۰۴ق/۱۴۰۱م) در حوالی آنکارا اتفاق افتاد. این جنگ به پیروزی تیمور انجامید. آثار باستانی آنکارا از دوران نوسنگی و عصر حتی ها تا دوران اسلامی، عهد سلجوقیان و عثمانیان، پیوستگی و استمرار تاریخ و اختلاط فرهنگ ها و تمدن ها را نشان می دهد.

معنی کلمه آنکارا در ویکی واژه

پایتخت کشور ترکیه آنکارا احتمالا از سه بخش آن-ک-آرا شکل یافته که در دوران مادها خطوط مرزی دولت ماد و لیدیه بوده است. کارا را باید با کاره که در کتیبه‌بیستون منعکس است مترداف دانست و اینجا محل وقوع جنگ سرنوشت‌ساز نبردهالیس بوده‌است

جملاتی از کاربرد کلمه آنکارا

ترکیه رسماً نامزد پیوستن به اتحادیه اروپاست. آرمان‌های اروپا – ترکیه از قرارداد آنکارا در سال ۱۹۶۳ آغاز شد. ترکیه مذاکرات مقدماتی را در ۳ اکتبر ۲۰۰۵ آغاز کرد.
کمال آتاترک روز ۱۰ نوامبر سال ۱۹۳۸ میلادی در ۵۷ سالگی به‌واسطهٔ بیماری کبد درگذشت. ساعتِ اتاقی که در آن درگذشت، هنوز روی ساعتِ مرگش (۹:۰۵ صبح) باقی مانده‌است. آرامگاه او (که به آنیت‌کابیر به معنای قبر یادبود مشهور است) در شهر آنکارا قرار دارد.
هاگوپ مارتایان به عنوان سرمتخصص و دبیرکل انجمن زبان تُرکی تغریباً از آغاز فعالیت آن به کار خود در آنکارا ادامه داد.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر آنکارا، ترکیه قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس استانبول معامله می‌شود.
اسکی‌شهر اولین بخش از راه‌آهن سریع‌السیر در ترکیه از سمت آنکارا بود. حدمات این مسیر به خاطر کاهش زمان سفر، مسافرت و تجارت بین اسکی‌شهر و آنکارا را بهبود بخشیده‌است. جی‌کی‌ان، از تأمین‌کنندگان بزرگ جهانی قطعات خودرو و سیستم‌های انتقال قدرت خودروهای سواری و تجاری، کارخانه‌ای در اسکی‌شهر دارد. این شهر توسط فرودگاه آنادولو پوشش خطوط هوایی دارد.
وی در رشته تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه حاجت‌تپه در آنکارا تحصیل کرد، و عضوی از تیم تکواندو دانشگاه بود. وی پس از اخذ مدرک لیسانس، به تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد در دپارتمان ورزش دانشگاه سلجوق در قونیه ادامه داد.
وی در استراسبورگ فرانسه از والدینی ترک و بریتانیایی به دنیا آمد و پس از جدایی والدین به همراه مادرش به ترکیه بازگشت. او از دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا لیسانس روابط بین‌الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان و دکتری علوم سیاسی گرفت. او در هنگام تحصیل در دوره فوق‌لیسانس، اولین کتاب داستانش را در سال ۱۹۹۴ و در سال ۱۹۹۷ هم رمان دومش را منتشر کرد. پس از اتمام دوره دکترا به استانبول آمد و آینه‌های شهر را نوشت. شافاک در سال‌های ۲۰۰۴–۲۰۰۳ با درجهٔ استادیاری در دانشگاه میشیگان و بعد در بخش مطالعات خاور نزدیک دانشگاه آریزونا مشغول به کار شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ نیز ستون‌نویس روزنامهٔ زمان بود.
اسکی‌شهر به این خاطر که میان دو شهر بزرگ ترکیه یعنی آنکارا و استانبول واقع شده‌است از موقعیت راهبردی و اقتصادی خوبی بهره‌مند است؛ از این‌رو کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگی در محدوده شهر و در قالب شهرک صنعتی مستقر شده‌اند. به علت موقعیت اقتصادی آن خط قطار تندرو آنکارا و استانبول از اسکی‌شهر می‌گذرد و مدت سفر بین آنکارا و اسکی‌شهر را که با اتوبوس ۳ ساعت است به یک ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش داده‌است.
از ۱۹۷۵ میلادی به صورت حرفه‌ای به روزنامه‌نگاری روی می‌آورد. در این دوران، در (خبرگزاری ایستا (در استانبول)، روزنامهٔ وطن، خبرگزاری آنکارا و روزنامهٔ اُزگور گوندم) فعالیت می‌کند. در ادارهٔ نخست وزیری، مشاور مطبوعاتی وزیر و در دانشکدهٔ ارتباطات دانشگاه آنکارا، مدرس درس‌های روزنامه‌نگاری بود. در ۱۹۷۵ میلادی، به عضویت حزب کارگران کردستان، به ریاست «بهیجه بوران»، درآمد. این حزب طی کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ میلادی تعطیل شد. پس از آن «حزب اتحاد سوسیالیست» تأسیس شد و او به مقام یکی از اعضای هیئت رهبری آن انتخاب می‌شود.
این سازه در زمان سلطان سلجوقی کیقباد اول و در سال ۱۲۲۲ توسط قیزیل بیگ، فرماندار سلجوقی آنکارا ساخته شده‌است. این پل در مسیر تجارت قدیمی به بغداد قرار داشت.