آنام

آنام

معنی کلمه آنام در لغت نامه دهخدا

( آنام ) آنام. ( ع اِ ) اَنام. خلق. جن و انس.
آنام. ( اِخ ) نام مملکتی بمشرق شبه جزیره هندوچین بوسعت 147 هزار کیلومتر مربع و 5600000 تن مردم. کرسی آن هوء و از شهرهای مهم آن توران و محصول آن ابریشم و برنج باشد.
انام. [ اَ ] ( ع اسم جمع ) خلق. ( از اقرب الموارد ) ( زمخشری ) ( ناظم الاطباء ). مخلوقات ازجن و انس. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). جن و انسی. ( زمخشری ). جن و انس و یا آنچه بر روی زمین است. ( ناظم الاطباء ). آفریدگان. ( السامی ) ( مهذب الاسماء ). آفریده. ( زمخشری ). آنام و انیم نیز گویند. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). انیم در شعر استعمال شود. ( از اقرب الموارد ). این هر سه لفظ [ انام ، آنام ، انیم ] اسم جمعاست نه جمع مثل قوم و رهط. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). کلمه انام را واحد نباشد از لفظ خود. ( یادداشت مؤلف ) : والارض وضعها للانام. ( قرآن 10/55 ).
چون چنین بود پس چرا گفتم
قصه خویش پیش شاه انام ؟فرخی.مالک ازمه انام حامی ثغور اسلام. ( گلستان ). لاجرم کافه انام از خواص و عوام بمحبت او گراییده اند. ( گلستان ).
خجسته باد و مبارک قدوم ماه صیام
بر اولیا و احباء شهریار انام.نزاری قهستانی.- خیرالانام ؛ پیغمبر اسلام ( ص ).
- سیدالانام ( اِخ ) ؛ لقب پیغمبر اسلام است. ( یادداشت مؤلف ).
- کهف الانام ؛ پناه مردم ، از عناوینی بود که به علمای دینی می نوشتند.
- ملاذالانام ؛ پناه مردم ، از عناوین مخصوص علمای دین بود.
انام. [ اَ ] ( اِخ ) ناحیه ای از هندوچین شرقی واقع در قسمت مرکزی ویتنام ، بین تونکن و کوشن شین در امتداد دریای چین. ( از لاروس ). و رجوع به همین کتاب و آنام شود.

معنی کلمه آنام در فرهنگ معین

( آنام ) [ ع . ] ( اِ. ) نام ، مخلوق ، آفریده شدگان .
( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) آفریدگان ، مخلوق .

معنی کلمه آنام در فرهنگ عمید

۱. مردم.
۲. مخلوقات، آفریده شدگان.

معنی کلمه آنام در فرهنگ فارسی

( آنام ) منطقه مرکزی ویتنام که بین تونکن و کوشین شین واقع است . شهر های مهم این منطقه عبارتند از [ هوئه ] و [ داناگ ]
خلق جن و انس نام مملکتی بمشرق شبه جزیره هند و چین
آفریده شدگان، آنام: خلق، مخلوق، مردمان، آفریده شدگان، انام، خلق، مخلوق، آفریده شدگان
( اسم ) آفریدگان مخلوق خلق .
ناحیه ای از هندوچین شرقی واقع در قسمت مرکزی ویتنام بین تونکن و کوشن شین در امتداد دریای چین .

معنی کلمه آنام در فرهنگ اسم ها

اسم: آنام (پسر) (عربی) (تلفظ: anam) (فارسی: آنام) (انگلیسی: anam)
معنی: خلق، آفریده

معنی کلمه آنام در دانشنامه عمومی

انام (لوگر). انام ( به لاتین: Enam ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت لوگر واقع شده است.

معنی کلمه آنام در دانشنامه آزاد فارسی

آنام. آنام (Annam)
دانشگاه آنامالایی
کشوری در جنوب شرقی آسیا. در ۱۹۴۶ با نام ویتنام مرکزی۱ به ویتنام پیوست. پایتخت آن شهر هوئه۲ است. هنگامی که چین این سرزمین را فتح کرد (ح ۱۱۱پ م)، تمدن عصر مفرغ۳ (برنز) در این منطقه در حال شکوفایی بود. چینی ها این فتح را ان ـ نام۴ (جنوبِ آرام) نامیدند. آنام از ۱۴۲۸م مستقل شد و در ۱۷۸۷ با فرانسه پیمان بست و در ۱۸۸۴ تحت قیمومت فرانسه بخشی از هندوچین۵ را تشکیل داد. آنام درخلال جنگ جهانی دوم به اشغال ژاپن درآمد.

معنی کلمه آنام در ویکی واژه

نام، مخلوق، آفریده شدگان.

جملاتی از کاربرد کلمه آنام

از کارهای معروف او می‌توان به بازی در فیلم غرش: ببرهای سونداربانس، آنامیکا، رسوایی، عشق، چه کرده‌ای؟، شرکت، پرونده‌های تاشکند و تسخیر شده اشاره کرد.
کیومرث ابوالملوکی با همسر خود "آناماریا" در جریان المپیک ۱۹۶۰ رم آشنا شد.
آنامودی کوهی در هند است که در ایالات کرالا قرار دارد. بالاترین قله این ارتفاعات در گهات غربی و جنوب هند است و در ارتفاع ان از سطح دریا ۲٬۶۹۵ متر (۸٬۸۴۲ فوت) و برجستگی توپوگرافی ۲٬۴۷۹ متر (۸٬۱۳۳ فوت) است. در مرز دیویکولام تالوک، ولسوالی آیدوکی و کوتامنگالام تالوک و منطقه ارناکولام قرار دارد. نام آنامودی به معنای «پیشانی فیل» ترجمه شده‌است، و اشاره ای به شباهت کوه با سر یک فیل دارد.
اولین صعود ثبت شده از آنامودی توسط ژنرال داگلاس هامیلتون از ارتش مادراس در ۴ مه ۱۸۶۲ است، اما این احتمال وجود دارد که پیش از این صعودهایی توسط مردم محلی صورت گرفته باشد.
آناموکس یک فرایند اکسیداسیون است. در این فرایند آمونیاک از طریق بیهوازی با استفاده از نیتریت به عنوان یک پذیرنده الکترون به نیتروژن اکسید می‌شود.
در سال ۱۹۹۴، سرلشکر آنامراد سلطانف که به عنوان افسر حرفه‌ای در کوبا و افغانستان خدمت کرده بود به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش و معاون اول وزیر دفاع انتخاب می‌شود. قبل از وی سرلشکر بوگدوزخان نیازف عهده‌دار این سمت بوده‌است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به حیثیت، آنامورف و اولین باشگاه همسران اشاره کرد.
راب در دنور، کلرادو زاده شد. او دختر ژانت طراح داخلی و دِیوید رابِ معمار است. دلیل گزینش نام آناسوفیا برای او به‌خاطر نام‌های مادربزرگ مادری‌اش، آناسوفی و مادربزرگ پدرش‌ای آناماری بود. او از آوازخوانی، بازی اسنوبورد، قایق‌سواری، رقص و کتابخوانی به‌ویژه مجموعه کتاب‌های هری پاتر و داستان‌های تاریخی تخیلی لذت می‌برد.
آناما سُویله یین اُوغلون ییخیلیب سنگرده تِئللرین باس یاراما ، قُویما منی قان آپارا
آنام نام یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی است که سبک درام و اجتماعی دارد. این مجموعه به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه‌، کارگردانی جواد افشار و نویسندگی امیرعباس پیام در سال ۱۳۹۶ تولید شده‌است. تیتراژ پایانی این سریال با نام گرداب توسط احسان خواجه‌امیری اجرا شده‌است.
گفت: بیل ای نازلولارین سروری آتام آتی سرخوش آنام گل پری
برای بحث در مورد اعلامیه. آنامی کوره‌چیکا، وزیر جنگ، ژنرال یوشی‌جیرو اومیزو، و دریاسالار تویودا سوئه‌مو با پذیرش این اعلامیه مخالفت کردند، استدلال کردند که این شرایط «بیش از حد شرم‌آور» است و به دولت ژاپن توصیه کردند که آشکارا آن را رد کند.
سانکی اوشاقلیقیم کیمی ننیمده یاتمیشام ...! لای لای دئییر منه آنامین مهربان سسی !
سن منه هاوار دوراردین منی ، سن آنام دؤیه نده
گفت: تفویض، آنکه اعمال تمام حق مفوض کرده باشد بر آنام