آمال
معنی کلمه آمال در لغت نامه دهخدا

آمال

معنی کلمه آمال در لغت نامه دهخدا

( آمال ) آمال. ( ع اِ ) ج ِ اَمَل. امیدها. اومیدها. آرزوها.

معنی کلمه آمال در فرهنگ معین

( آمال ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ امل ، امیدها، آرزوها.

معنی کلمه آمال در فرهنگ عمید

( آمال ) = امل

معنی کلمه آمال در فرهنگ فارسی

( آمال ) ( اسم ) جمع : امل امیدها آرزوها.
آرزوها، جمع امل

معنی کلمه آمال در فرهنگ اسم ها

اسم: آمال (دختر) (عربی) (تلفظ: āmāl) (فارسی: آمال) (انگلیسی: amal)
معنی: آرزوها، خواسته ها، دوست داشتنی ها، جمع امل، امیدها

معنی کلمه آمال در دانشنامه عمومی

امال ( به لاتین: Amale ) یک منطقهٔ مسکونی در نپال است که در Janakpur Zone واقع شده است.
امال ۲٬۰۳۱ نفر جمعیت دارد.
امال (استان بومرداس). آمال ( استان بومرداس ) ( به عربی: أمال ) یک شهرداری در الجزایر است که در استان بومرداس واقع شده است. آمال ۸٬۵۶۷ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه آمال در فرهنگ معین

معنی کلمه آمال در ویکی واژه

امیدها، آرزوها، جمعِ اَم‍َل. آمال ممکن است در زبان معیار باستان به دو کلمه آ - مال قابل تجزیه باشد.
آمال یحتمل در روزگار ایران باستان، به معنی داشتن یا بدست آوردن گاو بویژه گاو شیرده بوده است، به همین سبب در زبان عربی به معنی آرزو تعبیر شده است. مال به معنی گاو بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آمال

□ تنها در صورتی می‌توانیم کسی را کافر"بخوانیم که دریابیم به نسبت او، حجت، تمام شده؛ یعنی آن اندازه، به اسلام و به مکتب و نظام مقابل آن آگاهی و شناخت یافته باشد، که مجموعاً، درستی اسلام و نادرستی نظام یا مکتب مخالف آن را درک کرده باشد، وبا اینحال، آگاهانه و با سوء نیّت، و به خاطر آمال و تعلّقات و روابطی که دارد، به مقابله با اسلام برخیزد، تا اینکه نور روشنگر و بیدارکننده آن را خاموش کند؛ و در تاریکی و جهل و ناآگاهی مردم، راه نادرست خود را ادامه دهد، اگر در شناساندن اسلام راستین به جامعه، یا حصول شناخت خصوصی برای فرد، تردید باشد، مخالفت اشخاص با اسلام- که به علّت نشناختن اسلام راستین است- کفر، بحساب نمی‌آید.
ای یمین تو مشرق حاجات ای یسار تو مکسب آمال
بیند به سرایر آنچه آمالست داند به ضمایر آنچه افکارست
آثار تو حدیقهٔ آمال را مطر اخبار تو صحیفهٔ ایام را رقم
آمال المثلوثی (عربی: آمال المثلوثي؛ ۱۱ ژانویه ۱۹۸۲) خواننده اهل تونس است. وی از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.
در سال ۹۹۲م، باسیل دوم با پیترو اورسئولو دوم معاهده‌ای منعقد کرد که بر اساس آن عوارض گمرکی ونیز در قسطنطنیه از ۳۰ نومیسمتا به ۱۷ نومیسمتا در ازای موافقت ونیزی‌ها برای انتقال نیروهای بیزانسی به جنوب ایتالیا در زمان جنگ، کاهش می‌یابد. در طول قرون ۱۱ و ۱۲م بازرگانی ایتالیا در امپراتوری تحت شرایط ممتازی انجام می‌شد که در معاهده‌ها و امتیازاتی که به آمالفی، ونیز، جنوا و پیزا اعطا شده بود، گنجانده شده بود.
انواع آمالگام‌ها شناخته شده‌اند که بیشتر در زمینه تحقیق مورد توجه هستند.
آمال (استان بومرداس) (به عربی: أمال) یک شهرداری در الجزایر است که در استان بومرداس واقع شده‌است. آمال ۸٬۵۶۷ نفر جمعیت دارد.
سیدا مولی عزیزا کاملا فی امره شمس دین مالک اوفت لها آمالها
به جز به قبله اقبال و کعبه آمال مراد رای تو یعنی ممالک کرمان
نگرانی‌هایی دربارهٔ این عدم اطلاع وجود دارد و استفاده از آمالگام در سطح فدرال در مکانی مثل ایالات متحده نامنظم است.
نغمات صدای ایوانش عاشقان را محرک آمال
ای کعبهٔ مقصودم، وی قبلهٔ آمالم مپسند بدین روزم، مگذار بدین حالم
آمالگام طلا در مواقعی که نمی‌توان طلا را از سنگ معدن آن، بوسیله روش‌های هیدرو مکانیکی استخراج کرد، کاربردی است. مقادیر زیادی جیوه در استخراج طلا از رسوبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمالگام تشکیل شده در این فرایند یک توده جامد سنگین از رنگ خاکستری مات است. (استفاده از جیوه در استخراج مواد از رسوبات در قرن نوزدهم در کالیفرنیا که اکنون ممنوع است، باعث ایجاد مشکلات آلودگی گسترده در محیط‌های رودخانه ای شده بود که تا به امروز ادامه دارد)
سبز از چه بود مزرع آمال خلایق سر پنجه جودت نه اگر ابر مطیر است
آتالاریک نوهٔ تئودوریک بزرگ، پادشاه اوستروگوت‌ها از سمت مادرش آمالاسونتا و پسر اوتاریک، اوستروگوتی آمالی‌تبار بود که احتمالاً چند سال پس از ازدواجش مرد. در سال ۵۲۶ میلادی تئودوریک، پادشاه اوستروگوت‌های ایتالیا که نوه‌اش آتالاریک را به جانشینی خود برگزیده بود درگذشت و آتالاریک خردسال که ۱۰ سال بیشتر نداشت با نایب‌السطلنتی مادرش جانشین او شد. آمالاسونتا که خود زنی بود فرهیخته و عمیقاً تحت تأثیر فرهنگ روم باستان، تمایل داشت تا پسرش نیز به شیوه‌ای رومی که پالوده‌تر و ادبی‌تر از اصول گوت‌ها بود آموزش ببیند. اما این رویکرد او با اعتراض و مخالفت شدید شمار بسیاری از نجیب‌زادگان اوستروگوتی و حتی توطئه‌چینی آنها علیه آمالاسونتا روبه‌رو شد.
آمالش سن (بنگالی: অমলেশ সেন؛ ۲ مارس ۱۹۴۳ – ۷ اکتبر ۲۰۱۷) بازیکن و مربی فوتبال اهل بنگلادش بود.
محمد بن منصور مرادی احادیث نقل شده از احمد بن عیسی بن زید را که در ابواب مختلف فقه اسلامی است، همراه با احادیث دیگران در کتابی گردآوری کرده که همواره در تاریخ فقه زیدی از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است. این کتاب که «آمالی احمد بن عیسی و علوم آل محمد (ص)» نام دارد، توسط امام معروف زیدی عبدالله بن حمزه، «بدائع الانوار فی محاسن الآثار» نیز نامیده شده‌است.
خاطر جمع مرا پیری پریشان حال کرد تار و پود هستیم را رشته آمال کرد
ای غایت مقصد دل مشتاقان و این نهایت آرزو و آمال دوستان از تو دوستی را می طلبم و دوستی دوستان تو را و دوستی هر عملی را که مرا به تو نزدیکتر سازد».